هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نشر هاجر با 300 عنوان کتاب چاپ اول مرجعی برای منشورات تخصصی زن و خانواده

کارشناس محتوایی نشرهاجر

نشر هاجر با 300 عنوان کتاب چاپ اول مرجعی برای منشورات تخصصی زن و خانواده

کارشناس محتوایی نشر هاجر، از حذف برخی پروسه‌های بدون کارایی در تألیف، ارزیابی و چاپ کتب این ناشر تخصصی خبر داد. خانم صالحه ملبوبی، کارشناس محتوایی نشر هاجر(ناشر تخصصی کتب زن و خانواده) در گفت‌وگو با هفته‌نامه افق حوزه، درخصوص آخرین فعالیت‌ها و رویکردهای تحولی این ناشر تخصصی، نکاتی را مطرح کرد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانیم.


  تسهیل در امر ارزیابی آثار
بخش محتوایی نشر هاجر با رویکرد جدیدی که پیدا کرده است، طبیعتاً فعالیت‌های متنوعی را در بر می‌گیرد. از جمله رویکردهای جدید این است که در گذشته نحوه دریافت آثار توسط انتشارات، پروسه وقت‌گیری را شامل می‌شد؛ به‌عبارتی ابتدا آثار دریافت می‌شد و پس از ارزیابی اجمالی و تفصیلی برای چاپ به شورای نشر می‌رفت و پس از بررسی نهایی آثار مصوب به‌منظور چاپ، اقدامات لازم صورت می‌گرفت.
هم‌اینک طلاب و اساتید محترم می‌توانند با ارسال اثر به لینک ارسال آثار جهت ارزیابی توسط کارشناسان معتمد هاجر، اثر خود را ثبت و بعد از حدوداً 10روز پاسخ ارزیابی خود را دریافت کنند. آثاری که امتیاز علمی مورد نظر را بیاورند، به شورا راه یافته و در آنجا بررسی می‌شوند. آثار مورد تأیید و مصوب در مراحل آماده‌سازی قرار می‌گیرد و آثاری که مورد تأیید نبوده‌اند، مردود اعلام می‌شوند و از دستور کار نشر هاجر خارج می‌شوند.

  فراخوان معرفی ارزیابان استانی
یکی دیگر از فعالیت‌های جدیدی که در واحد محتوایی صورت گرفته، این است که تمام استان‌ها لیست ارزیابان خود را با رزومه علمی‌شان در اختیار ما قرار می‌دهند و بر اساس معیارهای تعیین‌شده، ارزیاب معتمد انتخاب می‌شود.
در حال حاضر ارزیابان زیادی با ما همکاری دارند و این مسأله با توجه به موضوعات مختلف آثار تألیفی، طبیعی است که کارشناسان مختص به خود را نیاز دارد. این نکته حائز اهمیت است که در صفحه‌آرایی، طرح جلد و تمام این اتفاقات، به‌روزرسانی صورت گرفته است.

  انتشار 16 کتاب جدید در سه ماه گذشته
حدود 300عنوان از آثار غیردرسی، چاپ اول است که 16 عنوان از این عناوین، تازه‌های نشر هستند.
نشرهاجر در هر سالی با اهداف و فعالیت‌های جدیدی کار خود را آغاز می‌کند. امسال با توجه با تأکیدات رهبری معظم در مورد جمعیت، فرزند‌آوری و فرزندپروری، بر آن هستیم، آثار طلاب و اساتید را با اولویت این عناوین دریافت و آثار فاخر و ارزشمند را حمایت کنیم.

  از طلاب جوان و دست بهقلم حمایت میکنیم
آثار غیردرسی طلاب و اساتید با محوریت زن و خانواده و در موضوعات مختلف دریافت می‌شود. البته بانوان در موضوعات متنوع آزاد هستند؛ ولی از آقایان زن و خانواده، جمعیت و دفاع مقدس پذیرفته می‌شود.

  چاپ آثار طلاب به دو شیوه
 
نکته مهم دیگری که حائز اهمیت است، این موضوع است که ما پیش از این، با این هدف کتاب‌ها را چاپ می‌کردیم که حمایت از آثار طلاب را داشته باشیم؛ ولی هم‌اکنون، هدف ما را بلندتر و والاتر کرده‌ایم؛ به‌طوری‌که برای کیفی‌سازی آثار منتشره، تنها آثاری را حمایت و منتشر می‌کنیم که فاخر و ارزشمند باشند.

  ارائه مشاوره رایگان پژوهشی به نوقلمان و پژوهشگران اهل قلم
از فعالیت‌های بارزی که در بخش محتوا انجام می‌شود، ارائه مشاوره پژوهشی و مشاوره برای قسمت محتوایی است که نکات مدنظر ما چیست؟ مؤلفان پس از تصویب موضوع، چه نکاتی را مدنظر داشته باشند؟ در آثار مصوب‌شده، چه مسائلی بین ما و مؤلف وجود دارد؟ مسائل و دغدغه مؤلفان با توجه به ضوابط موجود، آیا انجام می‌شود یا نمی‌شود؟ لذا بعد اینکه آثارشان دست ما رسید، چقدر و در چه پروسه زمانی این اثر چاپ می‌شود و تحویل مؤلف می‌گردد.

  برگزاری جلسات برخط پژوهشی
از دیگر اقدامات، برپایی جلسات برخط علمی، پژوهشی که واحد محتوایی برگزار می‌کند. معمولاً جلسات برخط ما به آخرین موضوعات مورد نیاز مربوط می‌شود. نحوه نگارش کتاب و... که این بحث به‌صورت تخصصی انجام می‌شود.
نکته دیگر اینکه اگر کسی بخواهد، کتاب بنویسد، محتوا باید طبق شیوه‌نامه نشر هاجر آماده شود. اگر در راستای برنامه‌های مصوب نشر هاجر باشد، به‌منظور بررسی نهایی و چاپ به مرحله دیگر می‌رود. البته اولویت‌های همیشگی ما معطوف به نیازسنجی‌های موجود در جامعه است؛ لذا سفارشاتی که با موضوع روز و دغدغه‌های موجود در جامعه باشد، خیلی سریع‌تر در مسیر بررسی، ارزیابی و شورای علمی قرار می‌گیرد.

 بهرهمندی از اپلیکیشنهای کتابخوان
در حال حاضر از سال 1400 تاکنون با بیش از 260 نویسنده تعامل و ارتباط داشته‌ایم و هم‌اکنون برخی از آثار و منشورات نشر هاجر در بستر اپلیکیشن‌های پژوهان، مدرس، طاقچه و کتابخوان همراه نور در دسترس علاقه‌مندان قرار داد.

  و در پایان
​​​​​​​
از تمامی طلاب نوقلم و نویسندگان دعوت می‌شود، آثارشان را با ما ماندگار کنند. درصورتی که توانمندی در زمینه‌های ویراستاری، صفحه‌آرایی، ترجمه و طراحی دارند، با ما در تماس باشند.
گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه