هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عزت در سایه اطاعت از خداوند محقق می‌شود

آیت‌الله نکونام بیان کرد

عزت در سایه اطاعت از خداوند محقق می‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تبیین شعار حسینی «هیهات مناالذله»، اطاعت را منشأ عزت عنوان و ابراز کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: «إنَّ اللّه فَوَّضَ إلَى المُؤمِنِ اُمورَهُ كُلَّها ولَم يُفَوِّضْ إلَيهِ أن يَكونَ ذَليلاً»؛ یعنی مؤمن حق ندارد که ذلت را برای خود انتخاب کند.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله علی نکونام در مراسمی که به‌مناسبت روز چهارم محرم در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، به تبیین شعار حسینی «هیهات مناالذله» پرداخت و اظهار کرد: انسان باید مراقب عزت نفس خود باشد. امام صادق(ع) می‌فرماید: «إنَّ اللّه فَوَّضَ إلَى المُؤمِنِ اُمورَهُ کُلَّها، و لَم یُفَوِّضْ إلَیهِ أن یَکونَ ذَلیلاً»؛ یعنی مؤمن حق ندارد که ذلت را برای خود انتخاب کند.
وی در پاسخ به این سؤال که منشأ عزت چیست؟ گفت: برای رسیدن به عزت، نظرات و افکار مختلفی وجود دارد. برخی عزت را در مال و ثروت، برخی در کثرت اولاد و عشیره و برخی در شهرت و قدرت می‌دانند؛ اما قرآن کریم در آیات مختلف از جمله آیات شریفه [مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا] و [وَلَا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا]، عزت را برای خداوند معرفی می‌کند.
این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امیر‌المؤمنین(ع) می‌فرماید: «مَنْ أَرَادَ عِزّاً بِلاَ عَشِیرَةٍ وَهَیْبَةً مِنْ غَیْرِ سُلْطَانٍ وَغِنًى مِنْ غَیْرِ مَالٍ وَطَاعَةً مِنْ غَیْرِ بَذْلٍ فَلْیَتَحَوَّلْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیَةِ اَللَّهِ إِلَى عِزِّ طَاعَتِهِ فَإِنَّهُ یَجِدُ ذَلِکَ کُلَّهُ»؛ یعنی عزت در مال و قدرت و عشیره نیست؛ بلکه عزت تنها در سایه اطاعت از خداوند محقق می‌شود.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم، مال و فرزندان را وسیله امتحان معرفی می‌کند و می‌فرماید: [إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَأَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ]؛ و در آیات دیگر نیز با مضامین متفاوت، به این مطلب اشاره می‌کند که اموال و اولاد وسیله امتحان و آزمایش‌اند.
همه در میدان آزمایش و امتحان الهی هستیم
آیت‌الله نکونام در مراسمی هم که به مناسبت روز پنجم محرم در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، امتحان و آزمایش الهی را سبب جداسازی مرزهای حق و باطل عنوان کرد و ابراز داشت: اگر امتحان نباشد، هر کسی مدعی است که من بهترین انسان هستم؛ اما یک واقعه‌‎ای مانند واقعه عاشورا اتفاق می‌افتد و در نتیجه آن، صف‌های حق و باطل مشخص می‌شوند.
وی ادامه داد: امتحان است که باطن امثال حرّ بن یزید ریاحی را آشکار می‌سازد و شخص را از فرماندهی سپاه دشمن به مقام شهادت می‌رساند. امتحان باید پیش بیاید تا حد و حدود افراد مشخص شود و پاک را از ناپاک جدا کند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان گاهی با خیر و گاهی با شرّ آزمایش می‌شود. گاهی با فقر و گاهی با ثروت. گاهی با بیماری و گاهی با سلامتی؛ بنابراین همه در میدان آزمایش و امتحان الهی هستیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه