هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل مراجع عظام تقلید، علما و مراکز حوزوی از خدمات علمی اجتماعی و فرهنگی و مبارزاتی حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی

تجلیل مراجع عظام تقلید، علما و مراکز حوزوی از خدمات علمی اجتماعی و فرهنگی و مبارزاتی حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی

عالم مجاهد و انقلابی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ محمدرضا آشتیانی‌، عضو جامعه مدرسین و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی، پس از عمری تبلیغ و نشر معارف اهل‌بیت‌(ع) در سنگرهای مختلف، به‌ویژه همکاری در تألیف تفسیر نمونه و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، ۲تیر در سن ۸۳سالگی دعوت حق را لبیک گفت. پیکر این عالم متقی، 4تیر از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم حضرت معصومه(س) تشییع و در مسجد بالاسر این حرم مطهر در رواق شهید مطهری به خاک سپرده شد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، حجج‌اسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعة المصطفی، فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(س) با صدور پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این مجاهد بصیر را تسلیت گفتند.

  آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی 
إنا لله و إنا الیه راجعون ضایعه رحلت عالم ربانی و صدیق گرامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمدرضا آشتیانی؟رضو؟ موجب اندوه فراوان گردید. ایشان علاوه بر نمایندگی مردم محترم قم در مجلس شورای اسلامی و عضویت در جامعه مدرسین، از همکاران اصلی ما در تحقیق و تألیف «تفسیر نمونه» بود که گویای فضل و دانش اوست.
بی‌آلایشی، صفا، صدقِ نیت و عمل به وظیفه از ویژگی‌های بارز آن فقید سعید بود. اینجانب از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت و برای خانواده و بستگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسألت می‌نمایم.
تغمده الله برحمته الواسعه وجمع بینه وبین محمد وعترته الطاهره.

  آیتاللهالعظمی نوری همدان 
بسم 
الله الرحمن الرحیم
ارتحال عالم متعهد و خدمتگزار جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد رضا آشتیانی (رحمت الله علیه) موجب تأسف و تأثر گردید.
روحیه خدمت و انقلابی بودن در عرصه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، جامعه مدرسین، امور ائمه جماعات، همراه با تلاش علمی و قلمی از ویژگی‌های برجسته آن مرحوم بود و در تمام صحنه‌ها با اخلاص کامل وارد می‌شد و برای ادای تکلیف از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد.
در طی سالیان طولانی ارتباط با ایشان از مشورت‌های خیرخواهانه آن مرحوم بهرمند می‌شدم.
اینجانب درگذشت این شخصیت اثرگذار را به حوزه‌های علمیه و وابستگان و همچنین به همکارانشان در جامعه محترم مدرسین تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ إنا لله و إنا إلیه راجعون
ارتحال خادم قرآن و عترت، عالم خدمتگزار و متعهد، آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی موجب تألم و تأثر گردید. ایشان در عمر پربرکت خود در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی، خدمات ماندگاری را ارائه کردند و سال‌ها در کسوت نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی پیگیر مطالبات عمومی و تحقق ارزش‌های انقلابی بودند. سوابق درخشان مبارزاتی در نهضت اسلامی و دفاع مقدس، فعالیت‌های متنوع و مخلصانه در معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ساده‌زیستی، مردم‌داری، عمل انقلابی و ولایتمدارانه و همچنین خدمات علمی و قرآنی آن عالم فرهیخته در حوزه و دانشگاه، توشه‌ای ارزشمند برای آن فقید سعید است.
مشارکت و همکاری این عالم برجسته در تولید آثار ارزشمندی از جمله کتاب تفسیر نمونه، پیام امام امیرالمؤمنین (شرح نهج‌البلاغه) و عرفان اسلامی (شرح صحیفه سجادیه)، نمونه‌ای از توانایی‌های علمی و پژوهشی ایشان است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت این خدمتگزار صدیق اسلام و انقلاب را به حضرت بقیةالله الأعظم -ارواحنا له الفداء-، رهبر معظم انقلاب -مدظله‌العالی-، مراجع عظام تقلید -دامت‌برکاتهم-، حوزه‌های علمیه، مردم شریف قم و خانواده‌ محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن عالم مجاهد رحمت و غفران الهی را مسألت می‌نماید.

  آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه 
آن مجاهد صادق، افزون بر نقش‌آفرینی‌های اثرگذار در صحنه‌های گوناگون حوزوی و اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی و در خدمت به مردم شریف قم، در تدوین آثار گران‌سنگ علمی چون تفسیر نمونه مشارکتی فعال داشت و آثار ماندگاری به جای نهاد. امید است مقام رضوان الهی در سرای جاویدان برای ایشان مقدر گردد.
اینجانب ضمن پاسداشت سال‌ها مجاهدت مخلصانه، فقدان ایشان را به بیت مکرم، دوستان و ارادتمندان ایشان و مردم شریف و روحانیت محترم قم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و حشر با اولیای الهی و برای بازماندگان، صبر جمیل توأم با اجر فراوان و پایدار خواهانم.

  حجتالاسلام والمسلمین عباسیرئیس جامعة المصطفی العالمیه
این شخصیت انقلابی در همه مراحل انقلاب اسلامی، مجاهدی پرتلاش و پیرو و پشتیبانی مخلص برای ولی‌فقیه بود. در کنار مسئولیت‌های سیاسی و انقلابی، آثار علمی گرانبهایی نیز از ایشان به جای مانده است که مشارکت در تدوین مجموعه ۲۷جلدی تفسیر نمونه،‌ تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان «پیام قرآن» و تفسیر نهج‌البلاغه، از مهم‌ترین خدمات علمی ایشان به شمار می‌آید.

  حجتالاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزههای علمیه خواهران
ایشان سال‌های عمر پربرکت خویش را در مسیر اشاعه معارف اسلام ناب محمدی(ص)، تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم در مسئولیت‌های مختلف سپری کرد. یکی از خدمات ماندگار ایشان تأسیس مدرسه علمیه خواهران امام خمینی(قد) شهرستان آشتیان می‌باشد.

 سرکار خانم سیدهزهره برقعی مدیر جامعةالزهرا(س)
آن بزرگوار علاوه بر فعالیت‌های علمی و فرهنگی، مسئولیت‌های سیاسی و انقلابی شاخصی نیز داشتند که سه دوره نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی از این جمله بود.

   شمهای از زندگینامه 
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ محمدرضا آشتیانی‌ در سال‌ ۱۳۱۹ هجری‌ شمسی‌ در آشتیان‌ به‌ دنیا آمد. خانواده‌ او خانواده‌ مذهبی‌ و دوستدار اهل‌بیت پیامبر(ص) بود و پدرش‌ با پیشه‌ کشاورزی‌ روزگار می‌گذراند.
وی نخست‌ به‌ مکتب‌‌خانه‌ رفت‌ و پس‌ از حدود دو سال‌ به‌ دبستان‌ رفت‌. موقعیت‌ خانواده‌ او به‌ گونه‌ای‌ بود که‌ باید به‌ کمک‌ پدر می‌رفت‌ و به‌ او خدمت‌ می‌کرد. از این‌رو همچون‌ پدر پیشه‌ کشاورزی‌ را پیش‌ گرفت‌ و چند سال‌ هم‌ بدین‌ عنوان‌ گذرانید، تا اینکه‌ بر حسب‌ اتفاق‌ یکی‌ از وعاظ‌ مشهور به‌ نام‌ آقای‌ منتظری‌ گلپایگانی‌ به‌ آشتیان‌ آمد و با مشاهده‌ استعداد او، از پدرش‌ درخواست‌ کرد که‌ فرزند خود را به‌ تحصیل‌ علوم‌ دینی‌ بگمارد. این‌ امر مورد موافقت‌ پدر او واقع‌ شد. از این‌رو حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آشتیانی‌ در حدود ۲۰ سالگی‌ دروس‌ مقدمات‌ را در حوزه‌ علمیه‌ آشتیان‌ آغاز کرد.
او با به‌ پایان‌ رساندن‌ مقدمات‌، عازم‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ شد و در مدتی‌ کوتاه‌، دروس‌ دوره‌ سطح‌ را در نزد بهترین‌ استادان‌ آن‌ روزگار به‌ پایان‌ برد و به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ عالمان‌ آن‌ دوره‌ به ویژه آیت‌الله‌‌العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌ راه‌ یافت‌. البته‌ او در طی‌ این‌ سال‌ها ضمن‌ تحصیل‌ دروس‌ رسمی‌، به‌ تحقیق‌ و پژوهش‌ درباره‌ مسائل‌ گوناگون‌ اسلامی‌ نیز می‌پرداخت‌.
وی علاوه بر تلمذ در محضر علم بزرگانی چون آیات عظام فاضل‌ لنکرانی،‌ مکارم شیرازی و نوری‌ همدانی‌، در طی‌ این‌ سال‌ها به‌ درس‌ امام‌ خمینی‌(قد) و نیز درس‌ آیت‌الله‌‌العظمی‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌(ره) می‌رفت‌.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آشتیانی‌ فعالیت‌های‌ علمی‌ و فرهنگی‌ بسیاری‌ از خود بر جای‌ نهاده‌ است‌. از فعالیت‌های‌ مهم‌ ایشان‌ در این‌ عرصه‌، شرکت‌ در تدوین‌ تفسیر نمونه‌ است‌. کار تدوین‌ و نگارش‌ تفسیر نمونه‌ به‌ پیشنهاد آیت‌الله‌‌العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌، از سال‌ ۱۳۵۱ آغاز شد و حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین آشتیانی‌ به‌ همراه‌ گروهی‌ از فضلای تحت‌ اشراف‌ حضرت آیت‌الله‌‌ مکارم شیرازی‌، کار نگارش‌ این‌ اثر عظیم‌ را آغاز کردند که‌ با عنایت‌ پروردگار در سال‌ ۱۳۶۷ به‌ پایان‌ رسید و در ۲۷ جلد در اختیار همگان‌ قرار گرفت‌.
از فعالیت‌های‌ مهم‌ دیگر ایشان‌، همکاری در تدوین‌ تفسیر موضوعی‌ قرآن‌ به‌ نام‌ «پیام‌ قرآن‌» و نیز همکاری در نگارش‌ تفسیر نهج‌‌البلاغه‌ است‌ که‌ هر دو اثر منتشر شده‌ و در اختیار عموم‌ مردم‌ قرار گرفته‌ است‌. وی از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ بود که به‌ نمایندگی‌ از مردم شریف قم، در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه