هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 750

اخبار کوتاه جهان

 

  آمریکا
□ اعتراف ترامپ به سقوط دلار در عرصه جهانی: رئیس‌جمهور سابق آمریکا: چین‌ می‌خواهد ارز استاندارد و معیار را تغییر دهد و اگر سقوط دلار اتفاق بیافتد مثل شکست در جنگ‌جهانی است و به معنای واقعی کلمه یک کشور درجه دو خواهیم بود.
□ بایدن: کودکان آمریکایی از ترسِ تیراندازی نمی‌توانند به جشن تولد بروند:  تیراندازی در یک جشنِ تولد یک نوجوان در ایالت آلاباما ۶ فوتی و بیش از ۲۰ زخمی برجا گذاشت. بایدن در واکنش به این موضوع گفته: سلاح، اصلی‌ترین عامل قتل کودکان در آمریکاست. چه بر سر کشور ما آمده که کودکان نمی‌توانند بدون ترس به یک جشن تولد بروند.
□ هزینه‌های نظامی در جهان رکورد تازه‌ای را ثبت کرد: انستیتو استکهلم خبر داده هزینه‌های نظامی در جهان رکورد تازه‌ای را ثبت کرده و در سال ۲۰۲۲ با ۳.۷ درصد افزایش به ۲ تریلیون و ۲۴۰ میلیارد دلار رسیده است. جنگ روسیه و اوکراین در این روند تاثیر داشته، به‌طوری که اروپا به دلیل نگرانی از تهدیدهای موجود شاهد افزایش چشم‌گیر هزینه‌های نظامی بود. آمریکا به‌طور چشمگیری همچنان در صدر کشورهای جهان از نظر هزینه‌های نظامی است. پس از آن چین و روسیه قرار دارند و این سه کشور در مجموع، ۵۶ درصد از کل هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
□ ضرر ۷۵۰ میلیارد دلاری آمریکا از تعامل کشورها با ارزهای دیگر: «رابرت اف. کندی» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از حزب دموکرات، طی سخنرانی در کارزار تبلیغاتی خود درباره حرکت کشورهای جهان برای استفاده از ارزهایی غیر از دلار هشدار داد. کندی با اشاره به توافق برزیل و پاکستان برای استفاده از واحد پول چین، گفت: «می‌دانید اگر [دلار] ما دیگر به ارزهای جهانی سلطه نداشته باشد، چه هزینه‌ای برای کشور دارد؟ ۷۵۰ میلیارد دلار در سال! این هزینه‌ای است که به‌مرور زمان بدتر هم خواهد شد».
□ افشاگری ایلان ماسک از «دسترسی کامل» دولت آمریکا به توئیتر: ایلان ماسک، مدیر عامل شبکه اجتماعی توئیتر در مصاحبه‌ای فاش ساخت که دولت آمریکا «دسترسی کامل» به «پیام‌های مستقیم خصوصی» کاربران (DM) بر روی این شبکه اجتماعی دارد و جالب آنکه وی تاکنون از این قضیه با خبر نبوده است.
□ اسناد جدید درباره 11 سپتامبر: اسنادی که جدیدا افشاء شده است نشان می‌دهد ۲ نفر از تروریست‌های ۱۱ سپتامبر از مدت‌ها پیش از  ۱۱ سپتامبر تحت نظر سازمان سیا بوده‌اند و تحت نظر سیا وارد خاک آمریکا شده‌اند. نکته جالب اینجاست که حتی وقتی چند مأمور اف‌بی‌آی از حضور این اعضای القاعده باخبر شده‌اند، از طرف ‎سازمان جنایتکار سیا وادار به سکوت شده‌اند و این موضوع در بالاترین سطوح سیا و اف‌بی‌آی لاپوشانی شده است.
□ اعترافات بی‌سابقه مکنزی درباره قدرت نظامی ایران: فرمانده پیشین تروریست‌های سنتکام: شخصاً احترام زیادی برای برنامه پهپادی، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک ایران قائل هستم. برگ برنده با پهپادهاست و ایرانی‌ها این برگ برنده را دارند و ما تاکنون نتوانسته‌ایم کاملاً با آن مقابله کنیم.

 
  رژیم اشغالگر صهیونیستی
□ کارشناس رژیم صهیونیستی: قدرت قاآنی در حال افزایش است: کارشناس مسائل امنیتی رژیم صهیونیستی: به‌وضوح فرایند واحدی در تمامی جبهه‌ها علیه رژیم صهیونیستی احساس می‌شود. دشمنان اسرائیل بر این باورند که زمان نبرد با اسرائیل و یا محک زدن این رژیم فرا رسیده است. بیشتر این گروه‌ها متحد ایران هستند.  جانشین سردار سلیمانی درگیر امور سوریه، لبنان، عراق، خلیج فارس و دریای سرخ است. قدرت او در حال افزایش است و با تقویت بنیه مالی‌اش، در حال برقراری ارتباط میان جبهه‌های مختلف است.
□ ایران می‌تواند زیرساخت های اسرائیل را با یک حمله ویرانگر نابود کند: اسحاق بریک، ژنرال صهیونیست: مانند گذشته نمی‌توان برنامه هسته‌ای ایران را تهدید کرد. قدرت ایران به‌ویژه توانمندی این کشور در حمله با موشک‌های دوربرد علیه اسرائیل، به نسبت سال ۲۰۰۹ صدها برابر شده است. ایران امروزه قادر است یک حمله راهبردی و ویرانگر علیه اسرائیل انجام دهد به‌طوری‌که زیرساخت‌ها و تأسیسات حیاتی اسرائیل را نابود می‌کند.

 
  روسیه
□ فرمان پوتین برای توقیف اموال کشورهای متخاصم: رئیس‌جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که به مسکو امکان تلافی‌جویی در برابر توقیف دارایی‌های روسیه در خارج را می‌دهد. طبق این فرمان اموال و دارایی‌های «کشورهای غیردوست» تحت نظارت و اداره دولت روسیه قرار می‌گیرد.

 
  ترکیه
□ تورم سرسام‌آور برای مردم ترکیه: ابراهیم هاسکل اوغلو خبرنگار ترکیه‌ای: "قیمت گوشت در ترکیه در سال گذشته تا مارس 92% افزایش یافته است. با بالاترین اسکناس یعنی 200 لیر، دیگر نمی‌شود حتی یک کیلو گوشت قرمز خرید...." (ترکیه بدون تحریم و با وجود دوستان غربی خود، دارای یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان است).
□ ترکیه به جمع کشورهای هسته‌ای پیوست: رئیس‌جمهور ترکیه: ترکیه با افتتاح اولین نیروگاه هسته‌ای به جمع کشورهای دارای انرژی هسته‌ای پیوسته است.

 
  اروپا
□ آلودگی هوا سالانه ۱۲۰۰ کودک اروپایی را می‌کُشد: آژانس محیط زیست اروپا: سطح آلاینده‌های کلیدی هوا در بسیاری از کشورهای اروپایی به‌ویژه در اروپای مرکزی - شرقی و ایتالیا بالاتر از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت است. آلودگی هوا همچنان باعث مرگ زودرس بیش از ۱۲۰۰ کودک در سراسر اروپا می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.

 
  جمهوری آذربایجان
​​​​​​​□ فشار بی‌سابقه علیه دین‌داران در جمهوری آذربایجان: شواهد نشان می‌دهد جمهوری آذربایجان دین‌داران را به ‌شکل گسترده و عجیبی(بدون دلیل) دستگیر و حبس می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه