هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اگر ما آینده جامعه را پیش‌بینی نکنیم موج‌های آن ما را خواهد برد

آیت‌الله اعرافی در نجف‌آباد

اگر ما آینده جامعه را پیش‌بینی نکنیم موج‌های آن ما را خواهد برد

آیت‌الله اعرافی در بازدید از مراکز دینی و مدارس علمیه شهرستان نجف‌آباد اصفهان، عنوان کرد: برای نقش‌آفرینی حوزه علمیه در جامعه، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم. ما حتماً علاوه بر گذراندن مسائل روزمره باید دارای یک تفکر و عقل راهبردی باشیم و داشتن این تفکر در حوزه‌های علمیه بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت‌الله اعرافی، در راستای سفرهای استانی خود، به شهرستان نجف‌آباد اصفهان سفر کرد و از مراکز دینی و مدارس علمیه مختلف بازدید و سخنرانی نمود.
وی ۲۲دی در جمع مدیران و اساتید مدرسه علمیه جامعةالامام المنتظر(ع) نجف‌آباد، با بیان اینکه جمع فعلی مدیران و معاونان این مدرسه جمع بسیار مؤثر و بزرگی است، گفت: این جمع دارای شأن راهبر فکری و فرهنگی جمعیت ۳۰۰ هزار نفری شهرستان نجف‌آباد است؛ لذا این شأن بزرگی دارد. بدون تردید اگر حوزه علمیه در جایگاه درست خود قرار گیرد، مؤثرین نقش در هدایت جامعه و رفع گرفتاری جامعه را می‌تواند ایفا کند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: ما باید هم مطالبه‌گر ارزش‌های الهی در جامعه و هم پاسخگو باشیم؛ به‌تعبیر رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه دارای دو عصر انزوا و انقلاب است؛ چه‌بسا در عصر انزوا انسان می‌تواند، عذرهای مختلفی را برای کار نکردن بیاورد؛ اما در عصر انقلاب، حوزه‌های علمیه وظایفی بسیار سنگینی دارند و هرچه بیشتر هم فعالیت کنیم، افق پیش‌رو نامتناهی است.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: برای نقش‌آفرینی حوزه علمیه در جامعه، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم؛ ما حتماً علاوه بر گذراندن مسائل روزمره باید دارای یک تفکر و عقل راهبردی باشیم؛ شاخصه شهید سلیمانی و شهید آیت‌الله بهشتی(ره) همین عقل راهبردی بود. داشتن تفکر راهبردی در حوزه‌های علمیه بسیار مهم است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ابراز کرد: رویکرد آینده‌نگری باید رویکرد مدیران و اساتید حوزه علمیه باشد. هرکجا ما آینده را دیده‌ایم، موفق شده‌ایم. اگر ما آینده را پیش‌بینی نکردیم، موج‌های جامعه ما را خواهد برد؛ هم‌افزایی، همکاری و کار جمعی و تیمی از ضرورت‌های حوزه علمیه است و جامعةلامام المنتظر(ع) نجف‌آباد، دارای این خصیصه مهم بوده و باید قدردان آن باشیم.
وی اظهار کرد: از ضرورت‌های دیگر این است که هر یک، ضمن انجام خوب مسئولیت خود، کار دیگری را هم رصد کنیم و عملکرد دیگران برای ما مهم باشد؛ به‌نوعی کار فرابخشی حائز اهمیت است و بسیاری از گره‌ها را باز می‌کند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه گردانندگان حوزه باید شأن و منزلت علمی و تهذیبی خود را بالا بیاورند، اذعان کرد: حوزه علمیه مسئول همه ابعاد فرهنگی، فکری و اخلاقی جامعه است؛ سازمان‌های دیگری چون سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها و... باید فعالیت کنند؛ ولی نقش حوزه علمیه، باید در همه آنها پررنگ باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: داشتن نقش پدری، جامع بودن و تأمین نیازهای دیگر سازمان‌ها نیز، بر دوش حوزه علمیه و روحانیت است.
وی در توضیح اقدامات انجام‌گرفته در طول پنج سال گذشته، خاطرنشان کرد: ما پس از ارزیابی وضعیت موجود و جمع‌آوری مطالبات رهبری و نظرات و بعد از انجام امور مقدمات در شناخت نقاط قوت و ضعف‌ها، به دستاوردهای بابرکتی رسیده‌ایم، نخست اینکه حوزه علمیه از منشور چشم‌انداز و سند برای دو دهه آینده برخوردار است و تلاش داریم، با مطالعه دقیق و رصد، به منظومه‌ای از اسناد راهبردی حوزه علمیه برسیم.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: دومین دستاورد اینکه حوزه علمیه برای اولین‌بار دارای یک برنامه پنج‌ساله شد که دارای ۳۶۰ هدف و 1000 شاخص و ۴۲ مضمون است؛ سومین دستاورد اینکه ۳۳۰ طرح مهم و ۱۰۰ طرح بسیار مهم احصا شده که بسیاری از آنها، آغاز شده و بعضاً تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: تعداد زیادی از طرح‌ها در دو سال اخیر رقم خورد؛ قریب به 1000 نفر در چهار سال تلاش کرده‌اند که درختواره رشته‌ای حوزه علمیه را با ۲۰۰ رشته و گرایش تهیه کنند و نظام رشته‌ای حوزه علمیه محقق شده است. در حال حاضر براین اساس جریان قوی در تولید علم در قالب رشته‌ها و تخصص‌ها در حوزه علمیه شروع شده و نسبتاً سرعت خوبی دارد؛ البته در این عرصه، بیشتر به استان‌ها توجه شده است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: تهیه طرح آمایش حوزه علمیه، از دیگر اقدامات مؤثر است؛ وضعیت‌شناسی و نیازسنجی در رابطه با مدارس علمیه سطح کشور و حوزه‌های علمیه انجام شده است و این مبنای تصمیمات بوده است؛ دیگر اقدام توافق‌نامه‌های نهایی است. ما با ۱۰۰ دستگاه کشور به توافق رسیده‌ایم و در حال حرکت به سمت برنامه‌های پنج‌ساله با این دستگاه‌ها هستیم.
آیت‌الله اعرافی ایجاد دفتر فقه معاصر را از دیگر اقدامات دانست و گفت: تهیه درختواره آموزش‌های کاربردی و طرح هدفمندی از دیگر اقدامات چند سال اخیر است؛ طرح هدفمندی بیان می‌کند: اگر یک روحانی در نظام حوزه علمیه می‌ماند، یا مدرس، یا محقق، یا مبلغ و یا محصل است و باید نیازهایش تأمین شود. برای این طرح، پنج سال تلاش شده و ما قصد داریم، اگر یک روحانی در یکی از این قالب‌ها فعالیت کند، باید در بحث حقوقی به‌اندازه یک معلم دریافتی داشته باشد و حمایت مالی شود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: منابع پایدار و وقف از دیگر طرح‌های مهمی است که آغاز شده است. بحث تبلیغی از دیگر محورهای مهم است که به‌زودی انقلابی در این عرصه رقم خواهد خورد.
وی خطاب به مدیران جامعةلامام المنتظر(ع) نجف‌آباد تأکید کرد: تهیه برنامه پنج‌ساله مطابق با برنامه پنج‌ساله حوزه‌های علمیه کشور و با نیازهای شهرستان، باید از مصوبات سفر باشد. برنامه توسعه رشته‌ها را در حد ظرفیت موجود پیش‌بینی کنید. در سه سال گذشته ۵۰ درس خارج به غیر از حوزه علمیه قم رسمی شده است و باید این بحث در نجف‌آباد محقق شود و همه حمایت‌هایی که برای طلاب در درس خارج قم انجام می‌شود، برای طلاب دروس خارج دیگر استان‌ها هم بشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با بیان اینکه قریب به ۱۰۰ محور برای واسپاری شناسایی شده است، گفت: گروه‌های علمی در مدرسه جامعةلامام المنتظر(ع) نجف‌آباد باید تقویت شود و زمینه‌ای برای رفتن به سمت پایان‌نامه بشود.
همه ابزارهای دشمن در سراسر جهان همچون اختاپوس‌های رسانه‌ای علیه انقلاب به‌کار گرفته شده‌اند
بر پایه همین گزارش، آیت‌الله اعرافی در جمع روحانیون و طلاب نجف‌آباد نیز اظهار کرد: نهاد روحانیت یک نهاد هزار و چند صد ساله است و روحانیت به یک درخت تنومند تاریخی با پیشینه غنی وصل است و از نکات مهم برای روحانیون و حوزویان، داشتن حافظه تاریخی است. همان‌طور که یک فرد اگر دچار نسیان نسبت به زندگی شود، فاجعه‌آمیز است، چنانچه یک جامعه نیز این‌گونه شود، آسیب دیده است.
وی با اشاره به اینکه در مسائل اجتماعی و کلان جامعه نیز این‌گونه است، گفت: در جنگ احزاب، ترکیبی و شناختی که علیه انقلاب و اسلام رخ داده و در تاریخ کم‌نظیر است، ۱۲نکته حائز اهمیت است؛ چراکه همه طیف‌هایی که با انقلاب مشکل دارند، بسیج شده‌اند.
مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: از سوی دیگر تلاش شده، همه ابزارها علیه انقلاب در سراسر دنیا همچون اختاپوس‌های رسانه‌ای به‌کار گرفته شوند؛ تمام ضعف‌ها و نکات ضعف برای تدابیر شیطانی شناسایی شده است و همه مخاطبان از رجال گوناگون تا طبقه پایین جامعه مدنظر قرار گرفته‌اند و هیچ‌کس از تیررس دشمن خارج نیست. همه لایه‌های فکری، معرفتی، اجتماعی و سیاسی هدف‌گیری شده و در قالب منظومه قرار گرفته است.
میخواهند حافظه تاریخی و هویت جوان ایرانی را بگیرند
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: این امر براساس یک اتفاق رخ نداده است؛ بلکه متناسب با یک برنامه‌ریزی است؛ جنگ ترکیبی شش ضلع و ده‌ها برنامه دارد و یک برنامه جامع طراحی شده است. یکی از نقاط هدف در جنگ پیچیده و نرم دقیق، همه‌جانبه و بسیار پردامنه، گرفتن حافظه تاریخی از نسل جوان ایرانی است.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: در ۲۰۰ سال اخیر، تلاش شده ملیت ایران را به‌گونه‌ای در برابر هویت ایرانی قرار دهند؛ دوگانه‌سازی هویت ایرانی و اسلامی، یکی از ترفندهایی است که دشمن روی آن کار کرده است؛ شهید مطهری بیش از نیم‌قرن پیش، این مطلب را دریافته بود که دانشگاهی و متفکران ما، تحت تأثیر غرب برای دو قطبی شدن هویت تاریخی قرار گرفته‌اند.
حوزه علمیه به اصالت و سنت و هویت تاریخی خود آگاه باشد
وی ابراز کرد: حوزه علمیه باید به اصالت و سنت و هویت تاریخی خود آگاه باشد؛ گرچه من معتقدم، تاریخ حوزه علمیه از عصر اهل‌بیت(ع) تا عصر غیبت صغری و سپس غیبت کبری و کاروان فقاهت، یک تاریخ مستحکم و به هم پیوسته است.
عضو فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: یک ایرانی مسلمان در زمان باز کردن شناسنامه فرهنگی خود، شاهد است که حضور روحانیت و حوزه‌های علمیه ثبت و ضبط شده؛ این روحانیون بودند که برای امت اسلامی علم و فضیلت و دانش آوردند و هویت ایران به آنان وابسته است؛ این هویت برای طلبه جوان و جامعه ما باید شناسانده شود.
وی تأکید کرد: قدرت تأثیرگذاری روحانیت به‌حدی است که در عصر سپاه مغول، توسط درایت دو روحانی خوش‌فکر حوزوی خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی، این دستگاه مهاجم ضد فرهنگ مغول، به یک دستگاه فرهنگی تبدیل شود و به سمت اهل‌بیت(ع) سوق پیدا کند.
هر زمان حوزه و روحانیت تضعیف شد، زمینه هجوم به ایران فراهم شد
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: هر زمان روحانیت و حوزه‌های علمیه را تضعیف کردند و کنار گذاشته شدند، زمینه حمله و هجوم به ایران و تجزیه ایران فراهم شد. حوزه‌های علمیه مولد علم برای ملت و کشور بودند. این میراث در انقلاب اسلامی تجلی پیدا کرد و این حوزه، به عصر انقلاب حوزه علمیه سپرده شده است.
وی در پایان تأکید کرد: حوزه‌های علمیه همیشه مولد علم در کشور بودند و علمای ما، همواره میراث‌دار این مهم بودند؛ لذا رسالت طلاب و روحانیت بسیار سنگین است.

  اعزام اساتید متخصص و انقلابی با همت معاونت تبلیغ، به بیش از ۵۲ مدرسه در اتفاقات اخیر 
​​​​​​​امام جمعه نجف‌آباد هم در نخستین جلسه پس از حضور آیت‌الله اعرافی در مدرسه علمیه جامعةالامام المنتظر(ع) نجف‌آباد، به بیان توضیحاتی درباره مدیران و معاونان این مدرسه علمیه و مجموعه فعالیت‌های انجام‌شده در آن پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی حسناتی با اشاره به جایگاه خاص نجف‌آباد در حوزه آموزش، همچون داشتن بیش از ۳۰۰ مجموعه و مرکز دینی و آموزشی و دانشگاه‌های بزرگ آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: در اتفاقات اخیر با همت معاونت تبلیغ، اساتید متخصص و انقلابی را به بیش از ۵۲ مدرسه آموزش و پرورش اعزام کردیم که ماحصل آن، برکات بسیار زیادی بود و رابطه رفاقتی بین دانش‌آموزان و طلاب برقرار شده است.
وی خاطرنشان کرد: معتقدیم امروز باید به داد معلمان برسیم و کمک‌حالشان باشیم؛ چراکه مشکل ما دانش‌آموزان نیستند؛ لذا از چند سال گذشته تاکنون، فعالیت‌هایی را در زمینه تربیت و دانش‌افزایی تحت دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان و مربیان مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها در نجف‌آباد برگزار کردیم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسناتی با اشاره به سرمایه ویژه فرق ضاله در شهرستان نجف‌آباد از ده‌ها سال قبل تاکنون، گفت: فرق مختلف ضاله، سعی در جذب مردم این شهرستان را داشته‌اند؛ ولی با همت علمای سلف در این شهرستان و تلاش روحانیون و حوزویان، اقدامات این فرق خنثی شده است.
گفتنی است، سخنرانی در اجتماع بزرگ بانوان فاطمی، سخنرانی در جمع مبلغان مدارس امین نجف‌آباد، دیدار با خانواده شهید حججی و شرکت در اجتماع بزرگ روحانیون و طلاب و مبلغان و ائمه جماعات، از دیگر برنامه‌های آیت‌الله اعرافی در سفر یک‌روزه به شهرستان نجف‌آباد اصفهان بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه