هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

سرانه ورزشی طلاب به 10 سانتی‌متر هم نمی‌رسد

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه

سرانه ورزشی طلاب به 10 سانتی‌متر هم نمی‌رسد

مدیر سلامت و امداد حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه سرانه ورزشی در حوزه علمیه برای هرطلبه به 10 سانتی‌متر هم نمی‌رسد، گفت: یکی از کارهایی که ضرورت دارد پیگیری شود، افزایش سرانه ورزشی طلاب است.

حجت‌الاسلام مهدی پناهی در گفت‌وگو با شفقنا اظهار کرد: واحد تربیت بدنی حوزه علمیه با هدف بسط و گسترش ورزش بین طلاب، اقدام به برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها می‌کند و در این راستا، جشنواره ورزشی طلاب استان قم، با حضور 2500 نفر در دهه فجر برگزار شد. این جشنواره حدود 6 ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی از راه‌اندازی انجمن ورزشی طلاب کشور خبر داد و افزود: این انجمن زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار می‌گیرد و انجمن درون‌حوزوی به حساب نمی‌آید.
مدیر سلامت و امداد حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه، دارای هفت هیئت ورزشی (فوتبال، والیبال، ورزش‌های آبی، کوهنوردی، تیراندازی، ورزش‌های رزمی، آمادگی جسمانی و همگانی) است، گفت: این هیئت‌ها ذیل تربیت بدنی حوزه‌های علمیه قرار می‌گیرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهی درباره برنامه حوزه علمیه برای احداث سالن یا مجتمع ورزشی برای طلاب، گفت: سرانه ورزشی طلاب در کشور، ضعیف‌ترین سرانه ورزشی است و با اینکه میزان سرانه ورزشی در دانشگاه و آموزش و پرورش برای هر نفر 90 سانتی‌متر است، در حوزه علمیه برای هرطلبه به 10 سانتی‌متر هم نمی‌رسد؛ بنابراین یکی از کارهایی که ضرورت دارد پیگیری شود، افزایش سرانه ورزشی طلاب است. امسال پیگیری‌هایی را از طریق مجلس و سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم که در برنامه هفتم توسعه، به ورزش حوزه علمیه توجه شود و تقریباً کار را با قدرت داریم پیش می‌بریم تا قانون ورزش کشور، حوزه‌های علمیه و طلاب را پوشش بدهد تا طلاب هم از تجهیزات حداقلی برخوردار شوند.
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه منابع داخلی حوزه علمیه محدود است، عنوان کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم که از سال 1402 بتوانیم، در برخی استان‌ها یک فضایی ولو مختصر را برای ورزش طلاب سامان‌دهی کنیم.
وی با بیان اینکه استعدادهای نهفته خوبی در طلاب وجود دارد، گفت: خیلی از استعدادهای ورزشی طلاب شکوفا شده است؛ از جمله اینکه در حال حاضر، داور فوتبال در سطح لیگ برتر داریم. این استعدادها در زمینه‌های مختلف مربی‌گری، باشگاه‌داری و...، هم در سطح طلاب و هم خانواده‌های آنان است که در حال شناسایی هستیم و برای این منظور، کمیته استعدادیابی را در هیئت‌ها راه‌اندازی کردیم.
دبیر ستاد راهبری ورزش به راه‌اندازی ستاد راهبری ورزش در حوزه علمیه هم اشاره کرد و گفت: این ستاد که از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، سیاست‌گذاری کلی ورزش و حل معضلات و آسیب‌های ورزش کشور را در دستور کار قرار می‌دهد؛ در عین حال که از مشکلات کلان ورزش حوزه هم غافل نیست و محتواهای غنی علمی و پژوهشی را آماده و در اختیار سران کشور و نیز مسئولان حوزه قرار می‌دهد. از جمله این محتواها می‌توان به فقه ورزش و اخلاق ورزش اشاره کرد که در حال حاضر در این زمینه خلأ داریم و معدود محتواهایی هم که هستند، نمی‌توانند گره از مشکلات ورزش کشور باز کنند. وی اظهار کرد: امسال 16 عنوان پژوهشی در دستور کار ستاد راهبری ورزش حوزه علمیه است تا به حل مشکلاتی که چه در عرصه قانون‌گذاری و چه در عرصه اجرایی است، کمک کنیم.
مدیر سلامت و امداد حوزه‌های علمیه با اشاره به سند تحول دولت گفت: در بخشی از این سند، قانون ورزش مورد تأکید قرار گرفته است و آنچه سیاست دولت در عرصه ورزش است و در سند تحول آمده است، در کارگروهی که در ستاد راهبری ورزش تشکیل شده است، مورد نقد قرار دادیم و پیشنهادات خود را به ریاست جمهوری دادیم.
وی همچنین به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: یکی از کارهای بزرگی که ستاد راهبری ورزش انجام داده، بسته ورزش برنامه هفتم توسعه است که تاکنون حدود 15 حکم که قانون پنج‌ساله هفتم کشور شود، آماده کردیم که به‌زودی تقدیم سازمان برنامه و بودجه می‌شود تا در مجلس دفاع شود. ماحصل آنچه حس کردیم و دغدغه است، اینکه قانون و ظرفیت‌های ورزشی کشور، نیازمند اصلاحات جدی است و پیشنهاداتی که می‌تواند ورزش کشور را متحول کند، در احکام برنامه هفتم در بخش ورزش دیده شده است. در این احکام به نقش حوزه در ورزش و نیز کمبودهای آن توجه شده و امیدواریم که ورزش کشور، به‌جای بودجه‌محور، برنامه‌محور شود.
 وی در پایان خاطرنشان کرد: اعضای ستاد راهبری ورزش هم، از بین شخصیت‌های حوزوی و هم، از بین شخصیت‌های غیرحوزوی ورزشی دارای سوابق مدیریتی هستند که با هم‌اندیشی، بسته‌های خوب تبلیغی، آموزشی و پژوهشی را درباره معضلات و مسائل کشورآماده می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه