هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل از فعالیت‌های قرآنی حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی‌پور(ره)

تجلیل از فعالیت‌های قرآنی حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی‌پور(ره)

روحانی پارسا و استاد برجسته قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، از اعضای برجسته شورای استفتای دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی در قم، پس از سال‌ها مجاهدت و فعالیت‌های ارزشمند قرآنی، تربیت شاگردان و خدمت به قرآن و اهل‌بیت(ع)، ۲۳‌مرداد بر اثر بیماری سرطان چشم دارفانی را وداع گفت. پیکر این پیشکسوت قرآنی، ۲۴ مرداد پس از تشییع، در صحن امام رضا(ع) حرم بانوی کرامت(ع) به خاک سپرده شد. برخی نمایندگان مراجع عظام تقلید، تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(ع)، برخی اعضای جامعه مدرسین، جامعه قرآنی کشور، مؤسسات قرآنی، اساتید و پیشکسوتان قرآنی و سایر مسئولان ادارات استان در این مراسم حضور داشتند.

آیت‌الله‌العظمی سیستانی، آیات‌ سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(ع)، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان، با صدور پیام‌هایی، درگذشت این روحانی پارسا را تسلیت گفتند.

   آیتاللهالعظمی سیستانی
جناب مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد‌تقی شهیدی دامت برکاته
السلام علیکم و رحمةالله و برکاته
ارتحال اخوی مکرم جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمدرضا شهیدی (طاب ثراه) را به جناب‌عالی و دیگر بستگان آن‌مرحوم تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال برای ایشان علو درجه و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

   آیتالله سعیدی تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه(ع)
انس فراوان با قرآن و معارف انسان‌سازش، خدمت‌گزاری در محضر قرآن، تألیفات ارزشمند، تربیت شاگردان فراوان، صفات پسندیده اخلاقی و سلامت نفسانی، ادب و تواضع و خدمات ارزشمند ایشان در فعالیت‌های قرآنی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(ع)، موجب رحمت و مغفرت الهی است.

  آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه
جناب مستطاب آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی شهیدی‌پور (دام عزه)
سلام علیکم بماصبرتم
درگذشت عالم وارسته و روحانی پارسا حجت‌الاسلام و‌المسلمین جناب آقای محمدرضا شهیدی‌پور(ره) پس از تحمل سال‌ها رنج بیماری، موجب تأسف گردید.
ضمن گرامی‌داشت سال‌ها مجاهدت و فعالیت‌های ارزشمند قرآنی آن دانشور ارجمند، به‌ویژه در زمینه حفظ و قرائت قرآن کریم، فقدان ایشان را به جناب‌عالی، خانواده محترم، بازماندگان گرامی، شاگردان و دوستان آن فقید سعید، تسلیت گفته و از خداوند مهربان برای ایشان، علو درجات، رفعت مقام و بهره‌مندی از شفاعت قرآن و برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.

   حجتالاسلام والمسلمین رئیسی
این شخصیت قرآنی که عمر گران‌مایه خود را به انس با کلام وحی و پژوهش و تألیف کتاب‌های آموزشی قرآن سپری نمود، علاوه بر پرورش شاگردان بسیار، آثار ماندگاری در آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی به یادگار گذاشت.
اینجانب درگذشت این قرآن‌پژوه پرتلاش را به خانواده محترم ایشان و جامعه قرآنی تسلیت می‌گویم و برای این فقید سعید، علو درجات و هم‌جواری با صالحان و برای بازماندگان معزز، صبر و سلامتی از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

   بزرگداشت مرحوم استاد شهیدیپور برگزار شد
مراسم بزرگداشت استاد محمدرضا شهیدی‌پور، ۲۴ مرداد در مسجد مجتمع جامع امام خمینی(قد) و با حضور مدیر حوزه‌های علمیه، علما و فضلا، شماری از اساتید، طلاب و اقشار مختلف مردم عالم‌پرور قم، بیوت مراجع عظام تقلید و شاگردان آن فقید سعید برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم به‌عنوان سخنران این مجلس، در مطالبی به ویژگی‌های بارز شخصیتی این استاد مسلم علوم و فنون قرائات قرآن کریم اشاره و ابراز کرد: آراستگی به خلق‌وخوی قرآنی به‌عنوان حامل راستین آیات الهی، از ویژگی‌های بارز استاد شهیدی‌پور بود.
عضو خبرگان رهبری، عشق‌ورزی به آیات الهی را جلوه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی این روحانی پارسا توصیف و تصریح کرد: استاد شهیدی‌پور به‌معنای واقعی کلمه، عاشق قرآن و در همه حال و پیوسته مأنوس با آیات الهی بود و از معارف ناب قرآنی اشراب می‌نمود.
وی با بیان اینکه کسی که خود را وقف قرآن می‌کند، عزیز و بزرگ می‌شود، خاطرنشان کرد: استاد شهیدی‌پور در دیدار جمع حافظان و قاریان قرآن کریم، همواره مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری و به‌معنای واقعی کلمه مجسمه انسان قرآنی بود که هرکسی او را می‌دید، به یاد قرآن کریم می‌افتاد.

   شمهای از فعالیتهای قرآنی
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، در مدارس حوزه علمیه به تدریس فنون قرائت قرآن پرداخت و در کنار آن، در جلسات قرائت قرآن، به تدریس قرائت و مفاهیم قرآن به جوانان مشغول شد.
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فعالیت‌های قرآنی شکل تازه‌ای به خود گرفت و در نهادهای انقلابی و مؤسسات علمی و حوزه و دانشگاه فراگیر شد و رشد و توسعه یافت. مرحوم شهیدی‌پور در این دوران، در نهادهای انقلابی از جمله سپاه پاسداران، بسیج، جهاد سازندگی، اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی به تدریس فنون قرائت پرداخت.
داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف، حضور به‌عنوان داور مسابقات کشوری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه و جامعة‌المصطفی و بسیاری از مسابقات مطرح دیگر، آموزش تخصصی قرآن به قاریان بین‌المللی و ممتاز و همچنین تألیف چندین اثر در حوزه قرآن کریم، از دیگر خدمات این چهره به حوزه قرآن کریم بوده است.
این قرآن‌پژوه و استاد مطرح قرآن، پایه‌گذار امور قرآنی متعدد ازجمله گروه و رشته قرائات (کارشناسی، ارشد، دکتری سطح چهار) و مجله علمی قرائت‌پژوهی و کرسی استاد مقری در ایران بود.  از جمله کتاب‌هایی که وی به نگارش درآورده است، می‌توان به «سبک‌شناسی تلاوت»، «تجوید آسان»، «روان‌خوانی و تجوید قرآن»، «اصول قرائات سبعه»، «توضیحات وقف و ابتدا» و «روان‌خوانی و تجوید قرآن» اشاره کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه