هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

گزارشی از  دستاوردها و تحولات  امیدآفرین حوزه های علمیه

در اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان‌ها، معاونان و مدیران ستادی تبیین شد

گزارشی از دستاوردها و تحولات امیدآفرین حوزه های علمیه

اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها و معاونان و مدیران ستادی، با سخنرانی آیات اراکی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و حجج‌اسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه، ملکی، رستم‌نژاد، ملانوری، عالم‌زاده نوری و مقیمی‌حاجی معاونان آموزش، تبلیغ، تهذیب و پژوهش حوزه‌های علمیه، زمانی مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه و پورامینی رئیس مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم ۲۴ و ۲۵‌مرداد در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اراکی، ۲۵‌مرداد در دومین روز از اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها، معاونان و مدیران ستادی حوزه، ضمن اشاره به مطالب خوب و ارزشمند مدیران استانی حوزه‌های علمیه، از استقبال شورای‌عالی حوزه برای تقویت ارتباط با حوزه‌های استانی و حضور میدانی در بدنه حوزه‌های علمیه سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: این ارتباط و تبادل نظرات و دیدگاه‌های نخبگانی، قطعاً آثار معنوی و عملیاتی بایسته‌ای را بر رشد و تعالی حوزه‌های استانی کشور خواهد داشت.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه تراز حوزه‌های علمیه، امروز با آنچه در گذشته بود، کاملاً متفاوت است، افزود: امروز حوزه‌های علمیه چه بخواهد و چه نخواهد، بار سنگین و بی‌نظیر مدیریت جامعه اسلامی را بر دوش دارد. در عین فقدان حضور حوزه‌های علمیه در عرصه اجرا، مردم حوزه را مسئول رویدادها و مسائل جامعه اسلامی می‌دانند.
وی بر اهمیت تقویت ارتباطات حوزوی با محیط‌های مختلف جامعه تأکید کرد و یادآور شد: ارائه راه‌حل برای مشکلات جامعه، نیازمند فهم، درک، حضور و میدان‌داری حوزویان در میان اقشار مختلف جامعه است. حوزه باید در سطحی قرار بگیرد که نظر اسلام را برای تمام عرصه‌های زیستی، ارائه نماید؛ این مهم نیازمند تفقه گسترده و عمیق در مبانی دینی است.
استاد خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه باید میراث و داشته‌های قدیمی خود را خوب بفهمیم و درک نماییم، اظهار کرد: استعدادهایی در حوزه‌های شهرستانی وجود دارد که در سطح کلان، می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. حمایت و هدایت تحصیلی این عزیزان اهمیت دارد.
وی به تفاوت‌های حوزه امروز با حوزه پیش از انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: اگر در میان مراکز کلان دانشگاهی و ناظر به عرصه‌های تخصصی سیاست، فرهنگ، آموزش و تربیت، مدیریت شهری و.. بتوانیم، حرفی علمی و تخصصی عرضه نماییم، قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه افزود: حوزه‌های علمیه برای پاسخگویی، باید ضمن مسئله‌شناسی از توان پاسخگویی به مسائل برخوردار بوده، در تمام عرصه‌های رسالتی، خود را به تراز حوزه انقلابی پاسخگو به نیازهای نظام اسلامی برساند.
استاد خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسائل امروز جامعه اسلامی فراتر از جواهرالکلام است، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه فقیه امروزی باید فقیه جواهری باشد، نباید خود را متوقف در جواهر نماید؛ طلاب و فضلا باید خود را برای پاسخگویی به نیازهای حکومتی جامعه اسلامی آماده نموده و در این مسیر پیش‌قدم باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه طلاب علوم دینی پیش از عقل با دل مردم در ارتباط هستند، خاطرنشان کرد: کار اصلی حوزه‌های دینی ذکر است و قرآن کریم، کلام رسول‌الله(ص) ذکر و ایشان اهل‌الذکر هستند؛ ذکر می‌تواند جامعه را به تعالی و کسب معارف ناب الهی برساند.
آیت‌الله اراکی، بر اهمیت توجه به سبک زندگی ذاکرانه و پرهیز از زندگی غافلانه مبتنی بر تمدن غربی تأکید و ابراز کرد: مهم‌ترین نقطه اصلی تضاد و رویارویی سبک زندگی غربی و اسلامی، در توجه و غفلت نسبت به اذکار الهی است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، تقید بر درس اخلاق و مشارکت در موعظه‌های اخلاقی و عرفانی را از نیازهای جامعه به‌ویژه طلاب علوم دینی توصیف کرد و یادآور شد: نیازمند تعمیم حالت ذکر در میان حوزویان هستیم؛ چراکه آنچه مردم را جذب می‌کند، نه زیبایی ظاهری و نه بهره‌گیری از اصطلاحات زیبا است؛ بلکه تقوا و رفتار ذاکرانه مهم‌ترین اصل بر جذب و نفوذ کلام در میان آحاد مختلف جامعه است.
آیت‌الله اراکی در بخش پایانی سخنان خود، تجلی فداکاری و گذاشتن آبرو را مهم‌ترین درس سیدالشهدا(ع) به منادیان معارف ناب الهی توصیف و اظهار کرد: مدارس علمیه مدرسه نور بوده، مصداق برجسته آیات شریفه ]فی بیوت أذن الله أن‌ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو والآصال٭ رجال لا تلهیهم تجارة ولابیع عن ذکر الله[ سوره مبارکه نور هستند.

 
  مدیر تراز در حوزه از نگاه آیتالله اعرافی
آیت‌الله اعرافی هم، ۲۴‌مرداد در این اجلاسیه، به نقش مدیران در هدایت تحصیلی طلاب اشاره و ابراز کرد: مدیران، معاونان، کادر و دستگاه اداری حوزه علمیه، در سطح کلان، در استان‌ها و در رتبه بعد در مدارس و شهرها، نقش بارز و برجسته‌ای دارند؛ مدیر در حوزه باید مدیر در تزار حوزه به‌معنای جامع و کامل آن باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه ضعف و نقص در مدیران، خلأهایی را در بدنه و استاد حوزه ایجاد خواهد کرد، اظهار کرد: بخواهیم و نخواهیم، ویژگی‌های روحی، اخلاقی، نگرشی و دانشی اساتید در طراحی برنامه‌ریزی‌ها و در نهایت در آیینه استاد و طلبه ظهور و بروز پیدا می‌کند.
آیت‌الله اعرافی افزود: همه کسانی که مسئولیت ساماندهی و اداره حوزه‌ها و مدارس علمیه را بر عهده دارند، بدانند که وضع بینشی، دانشی، اخلاقی و روحی و نگاه و رویکرد ما خواسته یا ناخواسته و آشکار و نهان در آیینه حوزه نمود پیدا خواهد نمود.
وی به نقش مدیران و مسئولان در اداره و ساماندهی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و با بیان اینکه برنامه‌های پنج‌ساله و نظامات و طراحی‌ها، متأثر از بعد کاری بدنه حوزه هستند، خاطرنشان کرد: بعد معرفتی، اخلاقی، روحی، معنوی و جهان‌بینی ما، رفته‌رفته در دیگر عرصه‌ها تأثیر گذاشته، در عین تأثیرگذاری آرام، اثرات عمیق و پایداری ایجاد خواهد نمود.
مدیر حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اینکه عمق اخلاق، معرفت، منش و روحیات ما، امروز و فردای حوزه‌های علمیه را می‌سازد، تصریح کرد: ما مستقیماً با بدنه حوزه مواجه بوده و این جهان درون ما، در پیرامون ما جلوه‌گر می‌گردد.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه نقش استاد حوزه بسیار بالا بوده و استاد خوب نقص طرح‌ها را می‌تواند برطرف سازد، اظهار کرد: مدیر حوزه، مسئول منابع انسانی و مدیری که جامعه را اداره می‌کند، تأثیرات شگرف و عظیمی بر ابعاد مختلف دارد.
وی به تأثیرات چندوجهی مدیران مدارس و مدیران استانی حوزه‌های علمیه اشاره و ابراز کرد: عظمت روحی و شخصیت بالای معنوی، معرفتی و اخلاقی مدیر، می‌تواند بسیاری از کاستی‌های مدیریتی مدیران حوزه را جبران نماید.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مدیر تراز در حوزه کسی است که به همه ابعاد آموزشی، پژوهشی، اخلاقی، تبلیغی، سیاسی، مهارت و به همه زوایای کار، هماهنگ، دقیق و درست و به‌صورت جامع و فراگیر توجه داشته باشد.
وی در ادامه ضمن تقدیر از تلاش تمام مدیران استانی و مدارس علمیه، بحث آموزش در حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: آموزش ریلی است که باید راه را برای بقیه مأموریت‌ها و رسالت‌های حوزه باز کند؛ وظیفه آموزش فقط انتقال مفاهیم یا تعریف خاص و اخص آن نیست.
آیت‌الله اعرافی، تمهید اجرای برنامه‌های مستقیم آموزشی در حوزه‌های مختلف دانشی را نخستین رسالت آموزش در حوزه برشمرد و ابراز کرد: آموزش باید راهگشا و زمینه‌ساز ایفای دیگر نقش‌های حوزوی باشد و رسالت‌های حوزه در درون کار آموزش جریان پیدا کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تأکید بر اینکه آموزش، مسئولیت‌های مستقیم ذاتی انتقال معلومات و علوم حوزوی و بهینه‌سازی آن را بر عهده داشته و مجری برنامه‌های آموزشی است، یادآور شد: آموزش در حوزه باید پژوهش‌محور، تربیت‌مدار و اخلاق‌مدار، بصیرت‌آفرین و مهارت‌افزا بوده، زمینه‌های ایفای نقش را برای تمام حوزویان فراهم سازد.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: نیاز است روح نظام آموزشی در ترکیب اتحادی تمام بخش‌ها و در قلب آموزش نقش‌آفرینی کند؛ باید نگاه فرابخشی را در خود تقویت نموده، راه را برای انجام مأموریت سایر بخش‌ها در درون نظام آموزشی باز نماییم.
آیت‌الله اعرافی، با بیان اینکه در برنامه پنج‌ساله و اسناد، محورهای جدی مدنظر قرار گرفته که وظیفه مدیران استانی و مدیران مدارس را سنگین‌تر می‌سازد، اظهار کرد: گسترش چند برابری طرح هجرت و طرح امین، هدفمندسازی خدمات، افزایش تنوع رشته‌ای، تقویت اساتید، تحول در گروه‌های علمی و... تنها بخشی از تحولات پیش روست.
وی در دومین روز از این اجلاسیه هم، ضمن تقدیر از مشارکت مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها، از تلاش و مجاهدت تمام دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاسیه تقدیر نمود و ضمن اشاره به لزوم پیگیری مصوبات سفرهای استانی مدیر حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: در ۵ سال گذشته ۳۲ سفر استانی برگزار شده است، در کنار سفرهای استانی مدیر حوزه، از مدیران و مسئولان استانی نیز، دعوت شد تا با حضور در قم، فرایندهای تبلیغ و نشر معارف اسلامی و ارتقای فرهنگ دینی جامعه بررسی شود.
مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تأکید بر اهمیت به‌روز رسانی گزارشات و اطلاعات جامع بخش‌های مختلف حوزوی، بر لزوم اصلاح فرایندها و توجه به نقدهای تخصصی مدیران استانی حوزه تصریح کرد و یادآور شد: امروز حوزه به‌صورت نسبی از نگاه کامل، جامع و منسجمی برخوردار است؛ این نکته مهم را باید قدر دانسته، نقد کرد و بدان عمق بخشید.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نشر حوزه، باید با مهمترین نشرهای کشور و دنیا برابری کند، خاطرنشان کرد: آغاز فعالیت پژوهشکده مطالعات راهبری حوزه و روحانیت و بررسی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های کلان راهبردی ناظر به مسائل کشور، نشان‌دهنده پایه‌ریزی مطالعات راهبردی معطوف به مسائل حوزه، روحانیت و مرجعیت در حوزه است.
وی به تحولات مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه اشاره و ابراز کرد: مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، بار سنگینی بر دوش داشته، علی‌رغم کاستی‌ها نسبت به آوردگاه بزرگ عرصه رسانه، همچنان راه درازی با وضع مطلوب دارد؛ باید رسانه‌های قوی که در خارج از فضای حوزه را که اثرگذار بوده، نام و عنوان و محتوای حوزوی دارند، تقویت نماییم.
آیت‌الله اعرافی، حوزه بین‌الملل را دنیای وسیع فعالیتی پیش‌روی حوزه‌های علمیه برشمرد و اذعان کرد: آفاق جدیدی در تعامل حوزه با فضای ادیان، مذاهب و عرصه بین‌الملل شروع شده و حوزه‌های علمیه در مسیر رشد و توسعه قرار دارند.
وی ضمن ارائه گزارشی از تدوین آیین‌نامه شوراهای استانی حوزه، بر لزوم امتداد برنامه‌های یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم، در مدارس علمیه و حوزه‌های استانی تأکید کرد و گفت: حوزه قم، کانون و محور تحولات عظیم در تاریخ حوزه‌های علمیه بوده و نیاز است با استیصال و بازنمایی ظرفیت‌ها بر هویت‌سازی حوزوی اهتمام بیشتری داشته باشیم.

 
  انقلاب اسلامی عرصه گستردهای را پیش روی نقشآفرینی حوزههای علمیه گشود
رئیس جامعة المصطفی العالمیعه نیز در این اجلاسیه، دورنمایی از وضعیت این مرکز علمی در عرصه بین‌الملل ارائه و اظهار کرد: جامعةالمصطفی را می‌توان بعد بین‌المللی حوزه‌های علمیه دانست.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباسی، اخلاص، مجاهدت و تلاش علمای دین را میراث ارزشمند حوزه‌های علمیه برشمرد و اذعان کرد: باید این میراث غنی را قدر دانسته، نسبت به صیانت از آن توجه داشته باشیم. انقلاب اسلامی عرصه گسترده‌ای را پیش روی نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه گشود.
وی با بیان اینکه به‌برکت انقلاب اسلامی، تحول عظیمی در حضور بین‌المللی حوزه شکل گرفت، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد اشتیاق وصف‌ناپذیر جوانان جهان برای کسب معارف ناب الهی بودیم.
رئیس جامعة المصطفی، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از تأسیس این مرکز، به ویژگی‌های مدیریتی آیت‌الله اعرافی و تحولات مهم آموزشی و پژوهشی و بین‌المللی جامعة المصطفی در دوره وی اشاره و ابراز کرد: با تأسیس جامعة المصطفی، شاهد یکپارچگی و انسجام، در حضور بین‌المللی حوزه‌های علمیه و نقش‌آفرینی هدفمند حوزه در عرصه جهانی بودیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی از دایره ارتباطات علمی جامعة المصطفی با مجموعه‌های علمی جهان ارائه کرد و افزود: در سال‌های اخیر شاهد تحول عظیم و بی‌نظیری در حوزه ارتباطات علمی حوزه‌های علمیه بودیم.
وی به ویژگی‌های نظام سیال و متکثر علمی و آموزشی المصطفی ناظر به نیازها و شرایط علمی عرصه بین‌الملل اشاره و با تأکید بر اینکه هم‌اکنون ۱۷۰ رشته و گرایش در سطوح مختلف دانشی ارائه می‌گردد، خاطرنشان کرد: در کنار رشته‌ها و گرایش‌های علوم اسلامی، رشته‌های علوم انسانی و حوزه زبان و فرهنگ‌شناسی نیز، مورد توجه جامعة المصطفی قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه بر اساس طرح تحول آموزشی المصطفی، ۴۵۰ رشته و گرایش هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی در کنار ارائه آموزش‌های حضوری، با تأسیس دانشگاه مجازی، آموزش مجازی را نیز هدف‌گذاری نموده و دوره‌های آموزشی مختلفی را ناظر به تنوع زبانی برگزار می‌کند.
وی گزارشی از فعالیت‌های مؤسسه آموزش‌های مطالعاتی و دوره‌های کوتاه‌مدت المصطفی ارائه و خاطرنشان کرد: مؤسسه کوتاه‌مدت، پنجره‌ای مهم پیش‌روی حضور علمی، آموزشی و پژوهشی المصطفی در عرصه بین‌الملل و همکاری با مجموعه‌های دانشی عرصه بین‌الملل است.
رئیس جامعه المصطفی، در پایان، به عرصه‌های همکاری حوزه‌های علمیه و جامعة المصطفی اشاره و خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی بنیه بین‌المللی حوزه‌های علمیه بوده، فرصت‌های فراوانی را پیش‌روی همکاری آموزشی، پژوهشی و نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در سطح جهانی پیش روی آن قرار می‌دهد.

 
  هدفگذاری ۴۰۶ رشته و گرایش تخصصی ناظر به رسالتهای حوزوی
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد نیز در اولین روز این اجلاسیه، به موضوع اصلاح محدوده‌های دروس سطوح عالی اشاره کرد و موضوعاتی چون؛ آسیب‌های دروس و متون سطوح عالی و مهمترین امتیازات طرح جدید آموزشی را مورد توجه قرار داد.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور گفت: «معرفی منابع بدیل»، «معرفی منابع جدید فقه معاصر»، «باز بودن راه برای ارائه فقه و اصول متناظر با رشته‌ها»، «تعیین محدوده‌های الزامی برای طرح سؤالات امتحانی» و «متوازن شدن سقف ساعات درسی فقه و اصول برای رشته‌های فقهی و غیرفقهی»، از جمله امتیازات طرح جدید آموزشی است.
وی گزارشی از مدیریت و ساماندهی مدارس علمیه کشور ارائه و به بحث ارتقای واحدهای آموزشی و کارگروه ساماندهی مدارس علمیه برای پیگیری ارزیابی‌ها اشاره کرد.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه، ضمن تبیینی از وضعیت طراحی و تصویب رشته‌های تخصصی مدارس دینی کشور، آمار طلاب رشته‌های تخصصی بر اساس حوزه دانشی و سهم حوزه‌های دانشی مختلف از متقاضیان تحصیل را مورد توجه قرار داد و با ارائه گزارشی از وضعیت طراحی و تصویب رشته‌های تخصصی، به هدف‌گذاری ۴۰۶ رشته و گرایش تخصصی ناظر به رسالت‌های حوزوی اشاره و خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۵۹ رشته تصویب شده است و ۲۱۱ رشته و گرایش نیز، در فرایند تدوین قرار دارد.

 
  تشکیل پرونده برای بیش از ۴۰ هزارنفر از طلاب و فضلا در معاونت تبلیغ
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ملانوری هم، ۲۵‌مرداد در این اجلاسیه، ضمن اشاره به پیشینه طرح هجرت در حوزه‌های علمیه، از تشکیل پرونده برای بیش از ۴۰ هزارنفر از طلاب و فضلا در معاونت تبلیغ حوزه خبر داد و ابراز کرد: از آغاز ثبت‌نام‌ها تاکنون، بیش از ۱۳ هزار نفر از طلاب و روحانیون در طرح هجرت مشارکت نموده و هم‌اکنون حدود ۵ هزار نفر از ایشان در مناطق مختلف کشور حضور تبلیغی دارند.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، اعزام عمومی، تخصصی، تمام‌وقت، روستایی، دانش‌آموزی، شهری، فرق و ادیان، نسیم رحمت و... را از مهم‌ترین انواع اعزام‌های طرح هجرت این معاونت دانست و ابراز کرد: مبلغان طرح هجرت در مدت ۲۲ سال فعالیت در حوزه فعالیت‌های عمرانی و در فرایند ساخت و توسعه و تعمیر مسجد، حسینیه، دارالقرآن، کتابخانه و... مشارکت‌های فعال و قابل‌توجهی را رقم ‌زده‌اند.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ملانوری در ادامه طرح ثقلین، فعالیت‌های قرآنی، پیوند آسمانی، مددکاری دینی، خیرالبریه، بینات، طرح رابطین فرهنگی و... را از جمله حوزه‌های فعالیت تخصصی مبلغان طرح هجرت ذکر کرد و یادآور شد: مبلغان طرح هجرت در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، تنها در بحث حمایت از بنیان خانواده، از حدود ۱۵ هزار طلاق پیش‌گیری کردند.
وی تنوع اعزامی، امکان شرکت هم‌زمان در چند طرح تبلیغی و امکان فعالیت تبلیغی ساعتی افراد شاغل سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌های حوزوی را از جمله تفاوت‌های طرح جدید هجرت با طرح سابق دانست و افزود: تشویق طلاب مستقر در استان‌ها برای فعالیت در طرح هجرت، پیگیری آموزش‌های مبلغان طرح هجرت، نظارت دقیق بر عملکرد مبلغان و الزام اجرای طرح مسجد تراز توسط مبلغان بلندمدت، از مهم‌ترین انتظارات از مدیران استانی حوزه در عرصه طرح هجرت است.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طرح امین در حوزه اشاره کرد و آماری از مدارس امین فعال کشور به تفکیک استان‌ها ارائه و اهداف و شاخص‌های این طرح را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: شورای علمی- تربیتی مدارس امین، متشکل از کارشناسان و نخبگان عرصه تعلیم و تربیت و تبلیغ دانش‌آموزی کشور بوده، برنامه آموزشی طرح مدارس امین، توسط این عزیزان طراحی و تدوین می‌گردد.
وی به آموزش‌های حضوری و غیرحضوری مبلغان و مبلغات مدارس امین در قالب‌های متنوع اشاره کرد و یادآور شد: سامان‌دهی، جذب و گزینش طلاب جهت تبلیغ در مدارس امین، هماهنگی با ادارات کل آموزش‌وپرورش برای اعزام مبلغان و مبلغات، نظارت و ارزیابی مستمر بر فعالیت‌ها، تأکید بر اجرای طرح تربیتی در مدارس امین و پیگیری انجام دقیق مصوبات و دستورالعمل‌های ابلاغی برای رسیدن به خروجی مناسب، ازجمله انتظارات معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه از مدیران استانی حوزه‌های علمیه است.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، ضمن ارائه گزارشی از فرایند عملیاتی‌سازی مسجد تراز اسلامی و انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: مسجد تراز متشکل از شورا و ۸ کمیته تخصصی است که ناظر به ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه، فعالیت‌های خود را متوازن می‌سازد.
طرح جامع هنر حوزه‌های علمیه پایان‌بخش توضیحات حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ملانوری بود که ضمن تبیین اهداف و برنامه‌های عملیاتی این طرح، به قالب‌های متنوع هنر (شعر، داستان، نمایشی، تجسمی، آوایی و...) در نظام جامع هنر حوزه اشاره و اظهار کرد: راه‌اندازی کانون‌های هنری طلاب استان، اجرای جشنواره هنر آسمانی، کشف استعدادهای هنری طلاب و تشویق ایشان جهت تولید آثار هنری، برگزاری آموزش‌های کوتاه‌مدت هنر با همکاری مرکز آموزش‌های مهارتی کاربردی و نیز برپایی نمایشگاه آثار هنری طلاب، ازجمله انتظارت پیش روی مدیران استانی در این عرصه است.

 
  گزارش معاون منابع انسانی و پشتیبانی از پروژههای عمرانی
حجت‌الاسلام والمسلمین میرفاطمی نیز، در دومین روز این اجلاسیه، ضمن ارائه گزارشی از اجرای پروژه‌های عمرانی و پیشرفت‌های فیزیکی آن در استان‌ها، به وضعیت اعتبارات تملک دارای‌های سرمایه‌ای، استانی متوازن و ملی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.
وضعیت عملکرد پروژه‌ها نسبت به تعهدات مندرج در موافقتنامه‌های کمیسیون توسعه و عمران در استان‌ها، از دیگر موضوعات مطرح‌شده توسط معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه، در این بخش از اجلاسیه بود.

 
  تأکید بر بهروزرسانی اطلاعات استانی موقوفات حوزوی
مدیر دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه‌های علمیه هم، در دومین روز این اجلاسیه، ضمن تأکید بر اهمیت تدوین اطلس منابع پایدار بر لزوم به‌روزرسانی اطلاعات استانی موقوفات حوزوی تصریح و ابراز کرد: نیاز است تا وضعیت بالفعل و بالقوه مدارس علمیه، از منظر عقود بلاعوض به دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه ارائه گردد.
مصطفی حسینی‌نژاد فعال‌سازی سامانه دفتر موقوفات و منابع پایدار و ثبت اطلاعات موقوفات، ثبت و پیگیری طرح‌های اقتصادی، منابع پایدار فعال، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری‌های پیشنهادی در این سامانه را، از رویکردهای نوین این مجموعه برشمرد و گفت: نیاز است، مدیران استانی حوزه‌های علمیه با همکاری اداره‌کل سازمان اوقاف استان، ضمن رعایت اصول ثبت موقوفات، پیشنهادهای خود را درباره امنای موقوفات حوزوی ارائه نمایند.
تبیین چگونگی فعالیت بنیاد خیرین و شرح اهداف تأسیس شعب استانی این بنیاد، از دیگر بخش‌های سخنان مدیر دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه بود.

 
  لزوم توجه اساتید و مدیران به رویکرد انقلابی و تمدنی در تربیت طلبه
حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری نیز در این اجلاسیه بر اهمیت به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها برای پیگیری امورات تربیتی و فراگیری رویکردهای تربیتی تأکید و خاطرنشان کرد: با تأسیس شورای تهذیب و تربیت در مدارس علمیه، می‌توانیم ضمن بررسی و پیگیری برنامه‌های متناوب و مستمر و اولویت‌سنجی مسائل، شاهد تقسیم کار دقیق ظرفیت همگانی برای حل چالش‌های تربیتی باشیم.
معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه شورای تهذیب در هماهنگی و هم‌نواسازی متولیان امر تربیت، بسیار راهگشا خواهد بود، اظهار کرد: با تقویت جایگاه تهذیب در مدارس علمیه، دغدغه‌های تربیتی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته، اندیشه جامع تربیتی در میان طلاب شکل خواهد گرفت.
وی گزارشی از فرایند مدیریت اخلاق و تربیت در حوزه‌های علمیه ارائه و ابراز کرد: طرح ولایت، طرح‌های مطالعاتی و دیگر برنامه‌های بصیرت‌افزا، در ذیل امور معرفتی بازتعریف می‌شود و در کنار آن، بخش رسالت اجتماعی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه نیاز است تا طلاب علوم دینی در طول تمام دوران طلبگی، ضمن اهتمام به نقش‌آفرینی اجتماعی، احساس مسئولیت را همواره مشق نماید، خاطرنشان کرد: باید سازه تربیتی دقیق و هدفمندی را برای تشدید و تقویت احساس مسئولیت طلبگی و ارائه مهارت‌های لازم برای پیگیری نقش‌آفرینی حوزوی مورد توجه قرار دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری، با بیان اینکه نیاز است تا شئون، ساحت‌ها و تمام ابعاد تربیتی ناظر به رسالت حوزه، مورد بررسی قرار گیرد، اذعان کرد: معاونت تهذیب و تربیت، وظیفه تبیین، تضمین و تأمین معیارهای تربیتی طلاب در همه ساحت‌ها را بر عهده دارد.
معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، پیگیری برنامه‌های عمومی را حداقل انتظار از مدارس علمیه توصیف و ابراز کرد: نظام‌نامه تهذیبی بر اساس ۱۴ ساحت تربیتی، برنامه جامعی را برای رسیدن به مطلوبیت در شئون مختلف تدوین نموده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری، به موضوع طرح تعالی اساتید در معاونت تهذیب و تربیت حوزه اشاره کرد و گفت: در طرح تعالی اساتید، استاد نسبت به مصادر تربیتی طلاب دغدغه‌مند بوده، از تمام فرصت‌های لازم برای رسیدگی به جامعیت در بنیه‌های تربیتی طلاب بهره می‌گیرد و خود را مسئول تربیت جامع، متوازن و تربیت‌گرای طلاب می‌داند.
وی برخوردای از تفکر توحیدی ایمان‌محور را از نخستین الزامات اساتید حوزه برشمرد و افزود: نیاز است اساتید مدارس دینی، هویت طلبگی را ثبوتاً داشته و اثباتاً بتوانند آن را ارائه نمایند؛ استاد علوم دینی باید از توان و دانش حل مسئله برخوردار بوده، جامعیت طلبه را در ساحت‌های مختلف تأمین نماید.

 
  فعالیت پژوهشسراهای استانی حوزههای علمیه در دو عرصه نیازسنجی استانی و جغرافیای دینی
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مقیمی‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه هم در این اجلاسیه، ضمن اشاره به تنوع برنامه‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه، کانون علمی طلاب را مرکز ثقل واحدهای آموزشی جهت ارتقاء و پرورش علمی- پژوهشی طلاب دانست.
وی، ایجاد ارتباط استاد و شاگرد، استمرار فعالیت علمی، کسب تجارب پژوهشی و قلم‌فرسایی را از جمله اهداف تشکیل کانون‌های علمی طلاب برشمرد و اذعان کرد: در ۱۰۴۵ کانون علمی فعال کشور، ۹۸۰۰ طلبه حضور فعال و مستمری داشته، در حوزه‌های دانشی مختلف علوم حوزوی قلم‌فرسایی می‌کنند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، گزارشی از تعداد کانون‌های علمی طلاب به تفکیک استان ارائه کرد و گفت: شاخص ارزیابی و رتبه‌بندی کانون‌های علمی واحدهای آموزشی، در سه بخش فعالیت‌های «نگارشی علمی»، «ترویج پژوهش» و «آموزش پژوهش»، جهت فعال‌سازی، ارزیابی و رتبه‌بندی عملکرد کانون در مقاطع تحصیلی مختلف تدوین و ابلاغ شد.
وی راه‌اندازی حداقل یک کانون برای هر پایه تحصیلی مدارس، فعال‌سازی کانون‌های علمی بر اساس قالب‌های مندرج در شاخص‌های رتبه‌بندی، مستندسازی فعالیت‌های کانون‌های علمی بر اساس شاخص‌های رتبه‌بندی، فرهنگ‌سازی نقش و جایگاه کانون‌های علمی در تقویت علمی و پژوهشی طلاب جوان و... را از جمله انتظارات معاونت پژوهش حوزه از مدارس علمیه عنوان و ضمن ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای جایگاه کانون‌های علمی طلاب، حمایت از اساتید راهنما در کانون‌های علمی و امتیازبخشی به فعالیت اساتید کانون‌های علمی در آیین‌نامه رتبه‌بندی را از جمله پیشنهادها برشمرد.
ارائه گزارشی از وضعیت پژوهش‌سراهای استانی از دیگر موضوعات حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مقیمی بود که ضمن تعریف پژوهش‌سراها، اهداف فعالیت‌های پژوهش‌سرا را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: پژوهش‌سراهای استانی، نهادی ستادی و صفی در عرصه پژوهش‌های دینی و وابسته به مدیریت‌های استانی هستند که وظیفه هماهنگی، هم‌افزایی و راهبردی پژوهش دینی در سطح استان را بر عهده ‌دارند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، گزارشی از فعالیت ۱۵ پژوهش‌سرای استانی حوزه‌های علمیه ارائه و خاطرنشان کرد: پژوهش‌سراهای استانی حوزه‌های علمیه، در دو عرصه نیازسنجی استانی و جغرافیای دینی فعالیت خواهند نمود.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مقیمی در بخش پایانی سخنان خود، گزارشی از راه‌اندازی سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی مراکز استانی و واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه ارائه کرد و یادآور شد: مبتنی بر سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی حوزه، اطلاعات بر اساس شاخصه‌های هدف‌گذاری شده، دسته‌بندی و مدیران استانی ناظر به ضریب‌های تعریفی، مستقلاً بر فرایند پژوهشی مدارس نظارت خواهند داشت.

 
  برخورداری از موضع‌‌گیریهای صحیح از شاخصههای حوزه انقلابی است
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زمانی هم، در دومین روز این اجلاسیه، ایجاد دغدغه‌مندی میان طلاب، اساتید و تقویت بصیرت‌افزایی‌ها در میان حوزویان را، از مهم‌ترین رسالت‌های حوزه انقلابی دانست و اظهار کرد: التزام به ولایت مطلقه فقیه و اهتمام به تعلیم مبانی قرآنی، حدیثی و فقهی نظریه ولایت‌فقیه، پاسخ به شبهات رایج و بهره‌مندی از منابع، معرفی ابعاد شخصیتی امام خمینی(قد) و مقام معظم رهبری و نیز ترویج اندیشه‌های امام و رهبری، از جمله رویکردهای مهم در تقویت انقلابی‌گری در حوزه است.
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه، اطلاع از جریانات سیاسی حوزه و تحولات سیاسی اجتماعی کشور و برخورداری از موضع‌گیری‌های صحیح را، از جمله شاخصه‌های حوزه انقلابی برشمرد و افزود: برگزاری نشست‌های بصیرت‌افزایی و ترویج و تبیین مبانی فکری انقلاب اسلامی، اقدام مناسب فرهنگی و تبلیغی، رصد تحولات و جریانات اجتماعی و اندیشه‌های انحرافی در حوزه و جامعه و ارائه راهکار حل مشکلات، از جمله رویکردهای الزامی حوزه انقلابی است.
وی حمایت کامل از اصل و کیان نظام اسلامی را، از وظایف ذاتی حوزه انقلابی عنوان و خاطرنشان کرد: تقویت اعتقاد طلاب به ضرورت حکومت اسلامی، اطلاع‌رسانی کارآمدی و دستاوردهای نظام به‌عنوان موفق‌ترین انقلاب جهان و بازدید از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی، ازجمله اقدامات تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه است.
مدیر دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه، بر لزوم تربیت مربی، نیرو و کادر برای تصدی مسئولیت‌های مختلف نظام اسلامی را، از دیگر شاخصه‌ها و وظایف حوزه انقلابی برای عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی ذکر و تصریح کرد: ضمن تعصب کامل به مکتب اهل‌بیت(ع)، باید بر بحث وحدت اسلامی و توانمندسازی علمی و روشی تقریب مذاهب و آشنایی با جریان‌های فکری،‌ دینی و سیاسی جهان و بهره‌گیری از راه‌های دینی و اسلامی اهتمام داشته باشیم.

 
  آغاز فعالیت جدید ستاد اربعین حوزههای علمیه
 مسئول مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه هم در این اجلاسیه، ارائه خدمات مبتنی بر فناوری را، از جمله رویکردهای نوین این مرکز برشمرد و ابراز کرد: راه‌اندازی و فعال‌سازی پیشخوان حوزه‌های علمیه، به سه شیوه برخط، تلفنی و حضوری برنامه‌ریزی‌شده، بیش از ۴۹ هزار مدرک هویتی طلاب از آغاز تاکنون بررسی ‌شده است.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرمطلبی، راه‌اندازی سامانه امریه جهت کاهش مراجعات حضوری طلاب و حذف مکاتبات غیرضروری را، از دیگر رویکردهای جدید این مجموعه عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، پرونده حدود ۲۴۰۰ نفر از طلاب در قالب امریه بررسی شده‌ است.
وی تقویت اردوهای حوزوی را از سیاست‌های مهم تربیتی مرکز امور طلاب و خانواده‌ برشمرد و با بیان اینکه در سال جاری، حدود ۲ هزار نفر از طلاب در قالب‌های متنوع اعزامی، در اردوی راهیان نور مشارکت نمودند، اظهار کرد: تشکیل و راه‌اندازی مجامع ایثارگران، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران و استفاده از نمادها و اسامی شهدا در نام‌گذاری حجرات، صحن مدارس و کلاس‌ها، از جمله رویکردهایی است که نیازمند حمایت مدیران استانی و مدارس علمیه است.
مسئول مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه، اهتمام نسبت به بحث ورزش با شیوه‌های مختلف تجهیز مدارس، استفاده از ظرفیت‌های سایر سازمان‌ها و برگزاری جشنواره‌ها را، از جمله رویکردهای جدید مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه دانست و یادآور شد: راه‌اندازی معاضدت حقوقی به‌صورت ارائه خدمات حضوری در قم و خدمات تلفنی در استان‌ها و راه‌اندازی در شش منطقه کشور و نیز تفقد و رسیدگی به اساتید، مبلغان و طلاب نیازمند، از دیگر رویکردهای این مرکز است.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرمطلبی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به طرح ساماندهی طلاب و روحانیون، به آغاز فعالیت ستاد اربعین حوزه‌های علمیه در روزهای اخیر اشاره و تصریح کرد: با شروع فعالیت جدید ستاد اربعین حوزه‌های علمیه، بخش‌های مختلف حوزوی برای خدمت‌رسانی به مشتاقان اباعبدالله‌الحسین(ع) وارد میدان شدند.

 
  پاسخکدههای دینی در ۱۰ استان راهاندازی شده است
رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه هم، در این اجلاسیه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز، با بیان اینکه این مجموعه با راه‌اندازی ۸ گروه علمی، بیش از ۵۰ هزار سؤال و شبهه را بررسی نموده است، خاطرنشان کرد: برگزاری بیش از ۵۰ نشست تخصصی در حوزه شبهه‌شناسی و تأسیس ۱۲ مدرسه شبهه‌پژوهشی، تنها بخشی از فعالیت‌های این مرکز است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورامینی راه‌اندازی پاسخ‌کده‌های دینی در دفاتر استانی حوزه را، از جمله رویکردهای جدید این مجموعه برشمرد و ابراز کرد: پاسخ‌کده‌های دینی برای نخستین‌بار در ۱۰ استان کشور با پشتیبانی پژوهش‌سراها راه‌اندازی شده و مسائل و شبهات مناطق به‌صورت تخصصی بررسی و پاسخ‌های علمی آن ارائه می‌گردد.
وی شکل‌گیری بستر «ویکی‌پاسخ» را از ظرفیت‌های ارزشمند مسیر پاسخگویی به شبهات توصیف و اذعان کرد: در بستر ویکی‌پاسخ، پاسخ ۱۶۰۰ شبهه در آن بارگذاری شده است و امیدواریم، بتوانیم زمینه گسترش زبانی این بستر را هرچه بیشتر فراهم کنیم.
رئیس مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزه، با اشاره به بررسی و پاسخ اجمالی و ارجاعی به ۱۰ هزار شبهه مکتوب در قالب ویژه‌نامه‌های تخصصی، چندرسانه‌ای را از دیگر رویکردهای این مرکز دانست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه