هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 817

اخبار کوتاه ایران

  کاهش ۲۸درصدی ورودی آب به سدها:
در زمان حاضر با وجود ۲۳میلیارد و ۸۹۰میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۴۶درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۵۴درصد این ظرفیت خالی است. در 14 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1403 تا چهاردهم مهر، در مجموع 380 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 530 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 28درصدی داشته است.

 پابندهای الکترونیک؛ گام بزرگ برای کاهش جمعیت زندانها:
یکی از اهداف اصلی قوه قضائیه در استفاده از پابندهای الکترونیک، کاهش تراکم زندان‌ها و بهبود شرایط اصلاح و تربیت مجرمان است. در سال‌های اخیر، قوه قضائیه ایران، اقدام به نوآوری‌هایی در سیستم زندانی و آزادی مشروط زندانیان کرده است. یکی از این ابتکارات، استفاده از پابندهای الکترونیک به‌عنوان ابزاری برای نظارت بر زندانیان آزادشده تحت شرایط مشروط است. این روش نه‌تنها به کاهش مشکلات محکومان در زندان‌ها کمک می‌کند؛ بلکه می‌تواند زمینه را برای بهبود امنیت اجتماعی نیز فراهم آورد.

  ورود ۹۵ درصد قاچاق از معابر رسمی:
سردار گودرزی با بیان اینکه 95 درصد قاچاق از معابر رسمی کشور وارد می‌شوند، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سال، چند نوبت اجازه وارد بار «ته لنجی» به ملوانان می‌دهد؛ یعنی یک ملوان می‌تواند، بین 250 تا 300 تن  بار «ته لنجی» وارد کشور کند. فرمانده مرزبانی افزود: سالیانه بیش از 2 میلیارد تن کالا را در قالب کالای معافیت‌دار از طریق گمرک با درصد گمرکی پایینی وارد کشور می‌شود و مرزبانی اعتقاد دارد، این‌گونه ورود کالا باید ساماندهی شود.

  شیوع بیماری سالک بهدلیل نگهداری سگ و گربه:
رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان تهران: به‌دلیل نگهداری سگ و گربه بدون رعایت موارد بهداشتی در منازل، بیماری سالک در تهران به‌ویژه در منطقه یک آن شیوع پیدا کرده است. حیوانات پتی مانند سگ و گربه، عامل انتقال بیماری سالک به انسان هستند که علاوه بر این بیماری، شپش نیز در تهران به‌ویژه مناطق شمالی تهران در بین خانواده‌ها و کودکان مشاهده شده است.

  درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی بلاگرهای ایرانی از اینستاگرام:
اینفلوئنسر‌های ایرانی که اکثراً در حوزه‌های خانواده و سبک زندگی، اخبار و سرگرمی و اوقات فراغت فعالیت داشتند، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

  ۱۵ بانک به خودشان ۱۸۸ همت وام دادند؛ به نهضت مسکن هیچ:
۱۵بانکی که عملکردشان در تسهیلات پرداختی به نهضت ملی مسکن صفر و به کل بخش مسکن، فقط ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است، به کارمندان و شرکت‌های خودشان، جمعاً ۱۸۸ همت وام داده‌اند! این بانک‌ها شامل: اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، آینده، توسعه تعاون، دی، کشاورزی،
خاورمیانه و سرمایه است.

  ۴۰۰ هزار تن مرغ مازاد داریم:
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: سالانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت سفید در کشور تولید می‌شود که ۴۰۰ هزار تن آن مازاد است و باید صادر شود. اگر امروز هزار تومان در بخش غذایی سرمایه‌گذاری شود، دیگر نیاز نیست، ۱۰۰ هزار تومان در بخش بهداشت هزینه شود. حدود ۲۱ هزار مجوز برای صادرات پروتئین سفید صادر شده؛ ولی فقط ۱۷ هزار و ۵۰۰ مجوز عملیاتی شد.

  مزد کارگران حداقل ۲۸ درصد عقب است:
ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی: افزایش حقوق‌ کارگران به‌میزان تورم، به مفهوم تثبیت قدرت حقوق کارگر است. البته در این زمینه ما دارای یک عقب‌ماندگی هستیم که باید به‌تدریج جبران شود. در بین سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ یک کاهش ۲۸ درصدی در حداقل حقوق کارگران اتفاق افتاده است. با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن نرخ تورم در کشور، تصویب افزایش حقوق در دو بازه زمانی در طول سال، می‌تواند دقت بیشتری داشته باشد. برخی کشورهای دارای تورم بالا مانند ترکیه، تجربیات خوبی نیز داشته‌اند؛ البته چون نظام بودجه ما سالیانه است، عملاً این مسئله نیاز به متمم بودجه را در شش ماهه دوم سال ضروری می‌کند.
 
تأثیر معدل در کنکور اصلاح میشود؛ اما لغو نمیشود:
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی: اصلاحاتی قرار است، در دستور جلسه شورا باشد و حدود یک ماه دیگر در شورا بحث تأثیر معدل در کنکور را مطرح می‌کنیم. بخشی از اصلاحات در بعضی پایه‌ها ممکن است، در مصوبه صورت گیرد؛ اما تأثیر قطعی لغو نمی‌شود.

  رزمایشهای مشترک نیروهای واکنش سریع ایران و عمان:
فرمانده نیروی زمینی ارتش: بنا به دعوت ارتش عمان مبنی ‌بر برگزاری یک رزمایش، نخستین رزمایش مشترک دو کشور با رویکرد مقابله با تروریسم منطقه، ایجاد امنیت پایدار، جنگ شهری و تبادل و انتقال تجربیات به‌صورت تاکتیک‌های روزانه و شبانه در عمان اجرا شد.

  رشد ۱۱ درصدی پرداخت زکات در کشور:
مدیرکل امور اجرایی زکات کشور: تاکنون دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان زکات، در دبیرخانه‌های کمیته امداد کشور ثبت شده است. ۹۰ درصد زکات جمع‌آوری شده برای محرومان جامعه و ۱۰ درصد در پروژه‌های عمرانی هزینه شده است. پرداخت زکات امسال، ۱۱ درصد رشد داشته و امیدواریم که در شش ماهه دوم امسال، شاهد رشد بیشتری باشیم.

  کاهش نرخ بیکاری در تابستان امسال:
مرکز آمار: نرخ بیکاری در تابستان با کاهش ۰.۲ درصدی در قیاس با فصل بهار و کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به تابستان گذشته به ۷.۵ درصد رسید. بخش خدمات در میان بخش‌های اقتصادی، بیشترین سهم از اشتغال را دارد. کمترین نرخ بیکاری به خراسان رضوی رسید و سیستان و بلوچستان، با نرخ بیکاری ۱۴ درصدی، بالاترین سهم از نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور داشته است.
 
​​​​​​​ شغل دادن به اتباع غیرمجاز جُرم است:
سردار رادان: نمی‌توان اجازه داد که عده‌ای غیرقانونی وارد کشور شده و مشغول به‌کار شوند. مردم و صاحبان صنوف بدانند که اشتغال این افراد و اسکان دادن به اتباع غیرمجاز جرم است. امسال حتماً ۲ میلیون تبعه غیرمجاز را طرد می‌کنیم. تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر را دستگیر و طرد کرده‌ایم. مهاجرانی که قانونمند و مجاز هستند، ملتزم به حفظ امنیت آنها هستیم.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه