هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 816

اخبار کوتاه ایران

  بومیسازی سامانه پایش رفتار رانندگان:
متخصصان شرکتی دانش‌بنیان موفق شدند، سامانه‌ای مجهز به هوش مصنوعی را برای تشخیص خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی رانندگان طراحی و تولید کنند. سامانه پایش رفتار رانندگان با استفاده از هوش مصنوعی و دستورالعمل‌هایی (الگوریتم‌هایی)، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان را تشخیص و به راننده به‌صورت صوتی و لرزش صندلی هشدار می‌دهد که هم‌زمان به اتاق کنترل رانندگان شرکت یا معدن هم می‌تواند هشدار دهد.

  ترخیص برنجهای وارداتی بعد از پایان فصل برداشت:
معاون وزیر صمت: برنج‌های وارداتی موجود در گمرکات، پس از پایان ممنوعیت فصل برداشت، ترخیص و وارد بازار می‌شود. به‌منظور حمایت از برنج‌کاران و تولیدکنندگان، در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان، ممنوعیت واردات برنج اعمال می‌شود.

  توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و گازی، نمونهای عالی از همکاری مشترک ایران و روسیه:
رئیس‌جمهور در دیدار نخست‌وزیر روسیه: همکاری‌های بین‌المللی موجب قدرت‌افزایی ایران و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا خواهد شد. توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و گازی، نمونه‌ای عالی از همکاری مشترک ایران و روسیه در جهت منافع دو کشور و جهش اقتصادی در منطقه است. همکاری‌های بین‌المللی بر بستر بریکس و شانگهای، موجب قدرت‌افزایی دو کشور در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا خواهد شد.

 مذاکره برای ایجاد کانال مالی بین کشورهای اسلامی:
رئیس‌کل بانک مرکزی: موضوع راه‌اندازی کانال مالی مشترک بین کشورهای اسلامی و بهره‌گیری از پول ملی در مبادلات تجاری، تاکنون به‌صورت چندجانبه مطرح نشده؛ اما به‌صورت دوجانبه با اعضای کشورهای عضو بریکس قبلاً مطرح شده و در نظر داریم، با کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی (OIC) نیز پیگیری و عملیاتی شود.

 ۲.۵ میلیون تجرد قطعی در انتظار کشور:
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی: الآن نزدیک به ۱۰ میلیون نفر سالمند در کشور داریم و پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سالمندان در سال ۱۴۳۰ به بیش از ۲۵ میلیون نفر برسد. اکنون ۴۰ درصد از خانواده‌ها، دارای تک‌فرزند و ۴۰ درصد دیگر نیز دارای دو فرزند هستند. در حال حاضر ۸۰ هزار نفر تجرد قطعی داریم که همه این افراد طبیعتاً به سالمندی خواهند رسید؛ پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، در سال  ۱۴۳۰، ایران به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تجرد قطعی خواهد رسید.

  ایران از پیچ «هوش مصنوعی» صحیح عبور میکند؟
دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی: سند کلان هوش مصنوعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اگرچه از نظر علمی جامع است و شاید حتی جزو سندهای خوبی باشد که در دنیا نوشته شده؛ اما به ابعاد مهم هوش مصنوعی نپرداخته است. ارقام سرمایه‌گذاری امارات(۲۴ میلیارد دلار درآمد سالیانه) و عربستان سعودی(۴۰ میلیارد دلار بودجه سالیانه) در حوزه هوش مصنوعی بسیار چشم‌گیر است و با آنچه در کشور ما اتفاق می‌افتد، قابل مقایسه نیست.

  موافقت بانک مرکزی با تأمین مالی ۱۰ پروژه پتروشیمی:
دبیرکل انجمن کارفرمایی پتروشیمی: بانک مرکزی موافقت کرده که برای ۱۰ پروژه پتروشیمی که هرکدام با کمتر از ۵۰ میلیون دلار تا پایان بهار سال آینده تکمیل می‌شود، تأمین مالی کند و این توافق در راستای جهش تولید است.

  لغو مجوز وزارت راه برای واردات ۲۰۰ دستگاه خودرو:
هیأت وزیران در بخشنامه‌ای، تصویب‌نامه موضوع مجاز بودن وزارت راه و شهرسازی نسبت به واردات و ترخیص ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری کمک‌دار با عمر حداکثر ۵ سال را لغو کرد.

  علت نداشتن دستورکار در مجلس چیست؟
عدم وجود دستورکار مشخص در مجلس دوازدهم، چالشی جدی برای کارآمدی این نهاد قانونی ایجاد کرده است و انتظار می‌رود، دولت لوایح مورد نظر خود را هرچه سریع‌تر به مجلس ارسال کند.

  مدرسه دولتی ویژه اتباع افغانستانی نداریم:
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: تمام دانش‌آموزان اتباع دارای شناسه یکتا، در مدارس ثبت‌نام می‌شوند. در حال حاضر هیچ مدرسه‌ای وجود ندارد که به‌طور اختصاصی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع افغانستانی تأسیس شده باشد.

  کمتوجهی کمیسیون اجتماعی مجلس به کارگران؛ طرح اصلاح مزد در اولویت نیست:
در حالی طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار برای تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران به‌اندازه تورم به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده که برخی اعضای کمیسیون، اصلاً خبری از طرح ندارند و بررسی این طرح هم فعلاً در اولویت کمیسیون نیست. حقوق و دستمزد کارگران یکی از وظایف اصلی و مهم کمسیون اجتماعی مجلس است و بررسی این طرح، باید در دستور کار ویژه و اولویت قرار گیرد. تأخیر کمیسیون اجتماعی، دستمزد سال آینده کارگران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

  حدود ۵ هزار پزشک از کارتخوان استفاده نکردهاند:
هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور: براساس گزارش مردمی و بازرسی سازمان امور مالیاتی، پارسال ۴ هزار و ۸۲۹ پزشک از پایانه‌های فروشگاهی استفاده نکرده‌اند. متخلفان به سازمان نظام پزشکی معرفی شده‌اند تا به قانون تمکین کنند. سازمان امور مالیاتی، گزارشی درباره استفاده مشاغل پزشکی از پایانه‌های فروشگاهی به مجلس نداده است.

  امتیاز تاکسیهای غیرفعال سلب میشود:
فرماندار تهران: تاکسی‌هایی را که در پایتخت سرویس‌دهی نمی‌کنند، شناسایی کردیم. اگر این تاکسی‌ها فعال نشوند، امتیازها و مزایایی که برای آنها در نظر گرفته شده، سلب می‌شود.
 
​​​​​​​انباشت ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط:
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اعلام این خبر گفت: اسقاط خودرو از ابتدای امسال مثبت و افزایشی بوده است. امسال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان جذب این بازار شده است. خودروسازان را برای ارائه گواهی اسقاط پای کار آورده‌ایم تا به‌جای پرداخت عوارض نقدی، گواهی اسقاط بدهند. برنامه‌ریزی ما این است که بتوانیم، با اسقاط ۳۰۰ هزار خودرو، از حدنصاب سال ۱۳۹۳ عبور کنیم.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه