هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

خون سید مقاومت بر زمین نخواهد ماند

امام خامنه‌ای در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله تأکید نمودند

خون سید مقاومت بر زمین نخواهد ماند

رژیم صهیونیستی عصر روز جمعه ششم مهر ۱۴۰۳ با حمله به محله حاره حریک در منطقه ضاحیه جنوبی در شهر بیروت پایتخت لبنان و بمباران شدید چندین ساختمان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را به شهادت رساند. در پی شهادت مجاهد نستوه شهید سید‌حسن نصرالله، پنج روز عزای عمومی در ایران از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شد. پیش از این نیز در کشورهای عراق، یمن و سوریه، به‌مناسبت شهادت سید‌حسن نصرالله، عزای عمومی اعلام شده بود. همچنین به تصمیم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای‌عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، در پی این جنایت ددمنشانه، کلیه دروس حوزه‌های علمیه در قم و شهرستان‌ها به‌مدت سه روز از یکشنبه ۸ مهرماه تا سه‌شنبه ۱۰ مهرماه، تعطیل اعلام شد. در این حمله سردار عباس نیل‌فروشان معاون عملیات سپاه پاسداران، حاج «علی کرکی» مسئول جبهه جنوب لبنان در جنبش حزب‌الله و حاج «سمیر توفیق دیب» مسئول دفتر شهید سیدحسن نصرالله هم به شهادت رسیدند. امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیات عظام؛ سیستانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی، مظاهری، بشیر نجفی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیات‌؛ سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(ص)، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سران قوا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة المصطفی العالمیه، در پیام‌های جداگانه‌ای، شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله، را به جبهه مقاومت و امت اسلامی تبریک و تسلیت گفتند.

  امام خامنهای
ملت عزیز ایران، امت بزرگ اسلامی
مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید‌حسن نصرالله(رض)، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد و به ملکوت پرواز کرد. سید عزیز مقاومت، پاداش ده‌ها سال جهاد فی سبیل‌الله و دشواری‌های آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد. در حالی شهید شد که سرگرم طراحی برای دفاع از مردم بی‌پناه ضاحیه‌ بیروت و خانه‌های ویران‌شده و عزیزان پرپرشده‌ آنان بود؛ همچنان‌که ده‌ها سال برای دفاع از مردم ستمدیده‌‌ فلسطین و شهر و روستای غصب‌شده و خانه‌های تخریب‌شده و عزیزان قتل‌عام‌شده‌‌ آنان طراحی و تدبیر و جهاد کرده بود. فیض شهادت پس از این‌همه مجاهدت، حق مسلّم او بود.
دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت، جبهه‌ مقاومت پرچمداری برجسته و حزب‌الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد؛ ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله‌ او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه‌تنها از میان نخواهد رفت که به‌برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه، استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبهه‌ مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، به‌حول و قوه‌ الهی کوبنده‌تر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است.
سید مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سیدعباس موسوی(ره) بر زمین نماند، خون شهید سید‌حسن نصرالله(ره) هم بر زمین نخواهد ماند.
اینجانب به پدر بزرگوار و همسر گرامی سید عزیز که پیش از او فرزندش سید‌هادی را نیز در راه خدا داده و به فرزندان گرامیش و به خانواده‌های شهیدان این حادثه و به یکایک افراد حزب‌الله و به مردم عزیز و مقامات عالیه‌ لبنان و به سراسر جبهه‌ مقاومت و به مجموع امت اسلامی، شهادت نصرالله بزرگ و یاران شهیدش را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و در ایران اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام می‌نمایم. خداوند آنان را با اولیائش محشور فرماید.
والسلام علی عبادالله الصالحین

  آیتاللهالعظمی سیستانی
در نهایت اندوه و تألم خبر شهادت علامه حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌حسن نصرالله و گروهی از برادران وی در مقاومت لبنان به‌همراه ده‌ها غیرنظامی بی‌گناه در نتیجه جنایت فجیع ارتش دشمن اسرائیلی در ضاحیه جنوبی بیروت را دریافت کردیم.
این شهید بزرگ نمونه‌ای از رهبری کم‌نظیر طی دهه‌های اخیر بود که نقشی برجسته در پیروزی بر اشغال‌گران اسرائیلی در آزادسازی اراضی لبنان ایفا کرد و از مردم عراق، با تمام توان در آزاد کردن کشورشان از چنگال تروریست‌های داعشی پشتیبانی کرد؛ همچنین مواضع درخشانی در یاری مردم مظلوم فلسطین اتخاذ و سرانجام زندگی ارزشمند خود را در این راه فدا کرد.
ما این مصیبت بزرگ و خسارت عظیم را به مردم عزیز لبنان و سایر ملت‌های مظلوم تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال مسألت می‌کنیم که این فقید سعید را مورد رحمت واسعه و رضوان خویش قرار دهد و با اولیای خود حضرت محمد و اهل‌بیت مطهر ایشان(ع) در اعلای علیین هم‌نشین گرداند و به خانواده و همه داغداران، صبر جمیل و اجر جزیل عطا کند.
۲۴ ربیع الأول ۱۴۴۶هـ / ۲۸/۹/۲۰۲۴م
دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی / نجف أشرف

  آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
جنایت بزرگ رژیم سفاک و متجاوز در به خاک و خون کشیدن تعداد زیادی از مردم مظلوم و بی‌پناه لبنان و به شهادت رساندن دبیرکل محترم حزب‌الله جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید‌حسن نصرالله و جمعی از فرماندهان(ع) بسیار اسفناک است.
آن شخصیت مبارز و پرتلاش، سالیان زیادی از عمر خویش را در راه آزادی و مقابله با رژیم منحوس و دستگیری و حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده گذراند.
ضمن عرض تسلیت این مصیبت دردناک، از خداوند متعال مسألت داریم در ظل عنایت حضرت ولی‌عصر(عج)، جامعه مؤمنین را از شرّ اشرار و دسیسه‌های معاندین اسلام عزیز در امان بدارد و نصرت و عزت را برای مسلمین مقدر فرماید.
۲۴ ربیع‌الأول ۱۴۴۶ / دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی

  آیتاللهالعظمی نوری همدانی
رژیم نامشروع صهیونیستی این‌بار نیز دست به جنایتی عظیم زد و علاوه بر کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌دفاع، شخصیتی بزرگ و مجاهدی نستوه و انسانی مقاوم، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید‌حسن نصرالله(رض) را به شهادت رساند. البته شهادت، نهایت آرزوی آن شخصیت بزرگ بود و سالیان متمادی در پی این سعادت بود؛ اما این رژیم با این عمل وحشیانه زمینه نابودی و محو خود را فراهم نمود. بی‌شک گروهای مقاومت خصوصاً حزب‌الله عزیز راه این شهید را که محو صهیونیست است‌، ادامه خواهند و همه ملت‌های آزاده در سراسر جهان، از آنها حمایت خواهند نمود و بر همه مسلمانان جهان فرض و لازم است، در این مسیر کمک نمایند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب مرقوم داشته‌اند، از حزب‌الله لبنان به‌عنوان محور مقاومت حمایت کامل داشته باشند و ان‌شاءالله خللی در عزم راسخ جبهه مقاومت ایجاد نخواهد گردید.
اینجانب شهادت این روحانی مجاهد، سید‌حسن نصرالله و دیگر شهدای اخیر لبنان به‌ویژه سردار سرافراز شهید نیل‌فروشان را به همه مسلمانان و به خانواده معظم شهدا و به رهبری معظم انقلاب تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.
«إن تنصروا ٱلله ینصركم ویثبت أقدامكم.»

  آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
خبر شهادت عالم مجاهد و عبد صالح خدا، دبیرکل فقید حزب‌الله، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌حسن نصرالله(رض)، قلوب تمام مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان را غرق در ماتم و عزا نمود.
شهادت مجاهدان راه خدا نه شکست و نه ذلت؛ بلکه تمنای قلبی و بالاترین پاداش و نعمت الهی برای آنان است.
در طول این سال‌ها مردم لبنان و فلسطین و امت اسلام، مدیون فرماندهی حکیمانه او در جنگ با دشمن صهیونیستی بود و هرگز رشادت‌های مخلصانه او را فراموش نخواهند کرد و پرچم مقاومت همواره سرافراز خواهد ماند و دشمن به آرزوی خود نخواهد رسید؛ چراکه این مسیر، رزمندگان و مخلصان فراوانی دارد که با تأسی به سیدالشهدا(ع) و عزمی راسخ‌تر، راه شهدای بزرگ خود را پیموده و با نصرت الهی، صهیونیست خون‌خوار را زبون و ذلیل خواهد کرد، إن‌شاء‌الله.
اینجانب شهادت سید مقاومت را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(ارواحنا فداه) و رزمندگان مقاوم حزب‌الله و مردم غیور و علمای سرافراز لبنان و عموم مسلمانان آزادی‌خواه به‌خصوص خاندان معزز ایشان تبریک و تسلیت گفته و علو درجات وی و صبر و اجر بازماندگان و پیروزی هرچه سریع‌تر محور مقاومت و نابودی صهیونیست جنایت‌کار و شکست و ذلت دشمنان اسلام و مستکبران عالم را از درگاه الهی مسألت دارم.
«فإن حزب‌الله هم الغالبون.»

  آیتاللهالعظمی سبحانی
شهادت مظلومانه اسوه مقاومت، عالم بافضیلت، رهبر خردمند مدافع از قدس و ملت مظلوم فلسطین، جهان اسلام را در عزا و تأثر فرو برد. او شخصیتی بود که با تمام توان برای دفاع از حقوق مسلمانان و سرزمین‌های اسلامی به‌پا خاست و در طول ۳۰ سال رهبری حکیمانه خود به منصه ظهور رساند.
شهادت و مقاومت در برابر بی‌رحمان، شجره طیبه‌ای است که هرگز خشک نمی‌شود و روز به روز پربارتر و تنومندتر خواهد شد. دشمن زبون فکر می‌کند، با ترور چنین شخصیت‌هایی، پرچم‌ مقاومت در زمین می‌ماند؛ بلکه مردان بزرگ و تربیت‌یافته مکتب «سید‌حسن نصرالله» پرچم را به دست گرفته و با دشمن زبون و خبیث به مبارزه خواهند پرداخت تا ریشه فساد را در منطقه قلع و قمع نماید.
اینجانب شهادت سید مقاومت و خاندان عزیزش را به حضور حضرت ولی‌عصر(عج) و خانواده محترم ایشان و مردم عزیز و شرافتمند لبنان و همه انسان‌های آزاده تسلیت گفته و به روح پرفتوح آن شهید نمونه درود فرستاده و از خداوند متعال برای آن شهید از دست‌رفته، علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

  آیتاللهالعظمی جوادی آملی
شهادت جائزه مسابقه‌اى است كه مساحت میدان آن، «عرضها السماوات والأرض» است؛ چنان جائزه‌اى مصون از گزند تبدیل و آسیب تحویل خواهد بود؛ زیرا از دستى مى‌رسد كه نه برتر دارد نه برابر.
حجت الهى فقید سعید رهبر حزب‌الله جناب سیدحسن نصرالله(قد) كه «لو كان جبلًا لكان فنداً ولو كان حجراً لكان صلداً»، اجر بى‌بدیل وى در جهان برتر است، اوج عروج ملكوتى او، به مقیاس اجیران عالم ملك درنمى‌آید.
مجاهدان شرق سرزمین اسلام و غرب آن و مبارزان محدوده شمال مسلمان‌نشین و جنوب آن به‌ویژه لبنان عزیز و مردم مقاوم آن خصوصاً حزب‌الله قهرمان، محاكمه صهیونیست و آزادى فلسطین و قدس عزیز را خواهان و نجات همه آزادگان از استكبار جهانى و صهیونیسم بین‌الملل و همچنین تعالى ارواح شهیدان و تسلیت بازماندگان بیت شریف آن رحیل مسئلت می‌شود.

  آیتاللهالعظمی مظاهری
عالم مجاهد خستگی‌ناپذیر، رهبر محبوب حزب‌الله لبنان، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سیدحسن نصرالله و جمعی از یاران و همرزمانش«رضوان‌الله‌علیهم» به دست شقی‌ترین رژیم سفاک دوران به فیض عظیم شهادت نائل آمدند و قلب امت اسلامی و همه آزادگان جهان از این مصیبت بزرگ جریحه‌دار گردید.
عمر مبارک این شهید سرافراز، یکسره در مسیر نورانی مجاهدت در راه خداوند سبحان و مبارزه با ظالمان و پشتیبانی از مظلومان سپری شد و اینک او و یارانش، پاداش مجاهدت‌های خود را در پیشگاه الهی و أولیاء حق(ع) دریافت کرده‌اند.
رژیم ددمنش و تروریست صهیونیستی با آلودن دست خباثت‌آمیز و جنایت‌پیشه خود به خون مطهر این شهید عالی‌قدر و صدها تن از مردم بی‌پناه و مظلوم لبنان، چهره زشت خود را در نزد جهانیان و در کارنامه تاریخ بشریت، سیاه‌تر ساخت و امید است، زوال این غده سرطانی جامعه بشری با این شهادت‌ها تسریع گردد، إن‌شاءالله.
از خداوند تعالی علو درجات این شهید مجاهد و یاران دلیرش و همه شهدای لبنان را مسألت کرده و به روان آن عزیزان درود می‌فرستیم و به ملت صبور لبنان و جبهه مقاومت و همرزمان سید شهید تسلیت عرض می‌کنیم و ظهور نجات‌بخش انسان و انسانیت، حضرت ولی‌الله‌الأعظم«ارواحنافداه» را به تضرع و ابتهال، از خداوند رحمان و رحیم خواستاریم.

  آیتاللهالعظمی بشیر نجفی
با کمال غم و اندوه، شهادت فخر مجاهدان و سید مقاومت، نوه سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌حسن نصرالله(قد) را به محضرت حضرت صاحب‌الزمان(عج) تسلیت عرض می‌کنیم.
شهادت ایشان را که آرزوی آن را داشت که به دست فرعونیان عصر، فرزندان قاتلان پیامبران به شهادت رسید، به فرزند حضرت زهرا(ص) تبریک می‌گوییم. ایشان به اجداد پاکش و صدیقین و شهدا و صالحان پیوست و چه همنشین خوبی برای آنان است.
آزادگان جهان بدانند که خون این سید مجاهد به‌هدر نخواهد رفت و به‌حول و قوه الهی، دروازه پیروزی خواهد بود و خداوند به‌برکت ایشان، مسلمانان را نصرت خواهد کرد.
حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: (بقیةالسیف أبقی عدداً وأکثر ولداً). بازماندگان شمشیر، دوام و بقای‌شان فزون‌تر و فرزندان‌شان بیشترند.
از مؤمنان می‌خواهیم که سیره و ایثار و شهادت او را چراغ هدایت قرار دهند؛ چنان‌که سیره اجداد پاکش(ع) بوده است تا بر خداوند متعال توکل کنند و در دین و دنیای خود، تنها به سوی خداوند سبحان متوسل شوند.
ما این مصیبت را به خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گوییم و از درگاه خداوند متعال، علو درجات را برای ایشان مسئلت می‌نماییم.

  آیتالله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(ص)
شهادت سید مقاومت، سرباز وفادار ولایت، حاج سید‌حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان که در خط مقدم مبارزه با دشمنان خدا، جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و جهادی مقدس را برای نابودی رژیم جنایت‌کار صهیونیستی مدیریت می‌کرد، دل‌های همه آزادگان جهان را مملو از اندوه و سینه‌های‌شان را مملو از آتش انتقام کرده است.
شهید نصرالله راهی را آغاز کرد که خداوند وعده پیروزی آن را داده است و ادامه این مسیر، به دست غیور مردان جبهه مقاومت از لبنان گرفته تا سوریه و عراق و یمن و ایران با قدرت پیموده خواهد شد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای امر کردند، سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان، حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد.
رژیم سفاک و درنده‌خوی اسرائیل با جنایات مکرری که مرتکب می‌شود، تنها راه نابودی خویش را هموارتر و جبهه مسلمین را علیه خود منسجم‌تر و مصمم‌تر می‌کند و امروز خشمی که علیه آن رژیم در قلوب مسلمین جهان شکل‌ گرفته است، هر لحظه امکان لبریز شدن دارد و سیل خروشانی به راه خواهد انداخت که اثری از صهیونیست در جهان باقی نخواهد گذاشت.
اینجانب از جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(ص)، این شهادت بزرگ و همچنین شهادت دیگر سرداران جبهه مقاومت از جمله سردار عباس نیل‌فروشان را به پیشگاه حضرت بقیةالله ارواحنافداه و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و ملت شریف ایران به‌ویژه خانواده این عزیزان تسلیت عرض می‌کنم و درجات متعالیه را برایشان از پیشگاه خداوند مسئلت دارم.

  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم‏
‏«من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضى نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلًا»
‏‏شهادت در راه خدا برای مجاهدان اسلام، سنتی معهود بر مبنای قرآنی احدی الحسنیین است و این سنت در ذریه پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و ائمه معصومین(ع) به‌عنوان میراثی ماندگار، الگوسازی شده است.
فرزندان اسلام در طول تاریخ مبارزه با ظلم و کفر و فساد، جان عزیز خود را با افتخار تقدیم درگاه الهی کرده‌اند و امروز تشیع و اسلام عزیز با این جان‌نثاری‌ها، به این عظمت و اقتدار رسیده است.
رزمندگان حزب‌الله لبنان، سال‌هاست که کربلایی مبارزه می‌کنند و حسین‌گونه به شهادت می‌رسند و این وصال الهی، تقدیر شیرین و پرحلاوت مجاهدت در راه خداست.
شهادت سید مقاومت، مجاهد نستوه و قهرمان بزرگ جهان اسلام حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین حاج سیدحسن نصرالله(رض)، گرچه برای امت اسلامی و همه آزادی‌خواهان جهان ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر است؛ اما در حقیقت هیچ پاداشی گران‌بهاتر از شهادت و لقای الهی برای سال‌ها مجاهدت در راه خدا نیست. شهادت، حقیقتاً برای او زیبنده و مبارک است؛ اما در این میان، ماییم و این داغ جگرسوز که مرهمی برای التیام آن نیست.
آن شهید والامقام در میدان مجاهدت با نگاهی موحدانه مبارزه می‌کرد و توحید در عمق رفتار و گفتارش نمایان بود. اعتقاد راسخ به امداد و نصرت الهی و باور عمیق به سربازی در راه حضرت مهدی(عج)، او را پس از عمری مجاهدت به مقاماتی بزرگ و معنوی رسانده بود و شهید سیدحسن نصرالله حقیقتاً یک ولی الهی بود.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شهادت مجاهد عظیم‌الشأن سیدحسن نصرالله(ره) را محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید - دامت برکاتهم - حوزه‌های علمیه و آحاد امت اسلامی، تبریک و تسلیت عرض می‌کند و قاطعانه اعلام می‌دارد، انتقام خون آن شهید عزیز، جبهه ظلم و استکبار را درهم خواهد کوبید.
جهان جز با نابودی اسرائیل و آمریکا روی صلح و آسایش را نخواهد دید و تا زمانی که این مفسدان قلدری می‌کنند، تنها راه رسیدن به امنیت و حیات عزتمندانه، مبارزه است.
امروز جبهه عظیم مبارزان با اسرائیل و امت واحده اسلامی، خون‌خواه این سید عزیز هستند و در سایه وعده تخلف‌ناپذیر الهی و عنایات حضرت حجت - ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- پایان اسرائیل بسیار نزدیک است، إن‌شاءالله.

   آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه
خداوند متعال دروازه‌های شهادت را به روی بندگان خاص خود گشوده است. پیامبر اعظم(ص) و پیشوایان پاک(ع) و سرور شهیدان، امام حسین(ع) ما را به بارگاه جهاد و شهادت فراخوانده‌اند و در عصر ما امام خمینی(قد) این مشعل را روشن و این پرچم را برافراشت و در پرتو آن، راه استقلال و آزادی و رهایی و بیداری را به مسلمانان و مستضعفان جهان نشان داد و با گفتمان نوین انقلاب اسلامی، معادلات جهان را تغییر داد و داغ شکست را بر دل مستکبران و صهیونیست‌ها نشاند. روحانیت اسلام نیز، با شهادت مأنوس و همواره از شهادت در راه خدا و خدمت به مردم و مسلمانان استقبال کرده است.
اکنون ما هستیم و داغ جانسوز شهادت علامه مجاهد و فرمانده رشید حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین آقای سید‌حسن نصرالله(اعلی‌الله مقامه)؛ این شخصیت بزرگوار، یگانه روزگار و تغییردهنده معادلات منطقه و فرماندهی راهبردی بود. آن عزیز، مظهر فضائل اخلاقی و نماد عزت‌ عربی و اسلامی و بهره‌مند از حکمت و عقلانیت و برخوردار از عقل راهبردی و شجاعت میدانی و جاذبه معنوی و سیاسی بود. او توانست، گفتمان نجات‌بخش انقلاب اسلامی و راه نورانی امام راحل(قد) و امام خامنه‌ای(مدظله العالی) و امام موسی صدر و شهدای حزب‌الله(ره) را در لبنان و فلسطین و جهان اسلام امتداد بخشد و لبنان مظلوم و با سابقه تاریخی و تمدنی را زنده سازد و آن را محور معادلات منطقه قرار دهد. وجود نازنین او جاذبه‌ای نیرومند داشت و مغناطیس آن، در جهان شعاع گسترده‌ای داشت و همزمان چهره نافذ و فریاد رسا و رهبری مقتدرانه او لرزه بر کاخ مستکبران و صهیونیست‌ها می‌افکند.
به‌یاری خداوند قادر عزیز متعال شهادت ایشان و شهید اسماعیل هنیه و دیگر فرماندهان شهید حزب‌الله و حماس و خیل عظیم کودکان و زنان و مردان فلسطین و لبنان و عالمان دینی شهید، آغاز طوفان‌های انقلابی خواهد شد و آتشفشان‌های خشم امت اسلام زبانه خواهد کشید و طومار غاصبان و ستمگران درهم خواهد پیچید.
این جنایت کم‌نظیر و درندگی وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و ضاحیه، برآمده از استیصال و درماندگی این کیان غاصب و نتیجه پشتیبانی آمریکا و سکوت دولت‌های منطقه و وادادگی مجامع بین‌المللی و زبونی حکام وابسته و غفلت‌های جهان اسلام بود و به‌فضل الهی رسواگر ستم‌پیشگان و نویدبخش پیروزی‌های بزرگ خواهد بود.
شهادت ایشان و شهید سردار پاسدار نیل‌فروشان و همه شهدای اخیر را به حضرت ولی‌عصر(عج)، حوزه‌های علمیه قم و نجف و سراسر جهان، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم)، محور مقاومت در سراسر منطقه، ملت‌های فلسطین و لبنان و یمن و عراق و دیگر کشورها، امت اسلامی و عربی، ملت رشید ایران، حزب‌الله رشید، بازماندگان محترم شهدای مقاومت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌ویژه بیت شهادت و شرف، نصرالله تسلیت و تعزیت و تبریک می‌گویم.
علمای اعلام و حوزه‌های علمیه و همه نهادهای عالی حوزوی، همچنان بر عهد و پیمان الهی استوار و در کنار مردم عزیز لبنان و فلسطین و حزب‌الله و مقاومت اسلامی خواهند بود و همه ملت‌ها و دولت‌ها را به انتقام و جهاد فرا می‌خوانند. بی‌گمان خشم الهی و امت اسلام و سپاه محمد(ص)، صهیونیست‌ها و مستکبران پشتیبان آن را نابود خواهد کرد. باذن‌الله وعونه.
بدین مناسبت از سوی جامعه مدرسین، شورای‌عالی، مدیریت حوزه‌های علمیه و نهادهای عالی حوزوی، یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ در حوزه‌های علمیه سراسر کشور و حوزه قم، عزای عمومی و تعطیلی درس‌ها اعلام و اجتماع عظیم حوزویان و مردم شریف قم برگزار خواهد شد.
«الا ان نصرالله قریب وماالنصر الا من عندالله العزیز الحکیم.»

   حجتالاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزههای علمیه خواهران
اینجانب با تضرع و التجاء به درگاه خدای علیم و قدیر، شهادت بزرگ‌مرد جهاد در برابر ظالمان، رهبر متفکر و دانشمند حزب‌الله، یاور مظلومان و عصاره جوان‌مردان عصر، شهید عزیز سید‌حسن نصرالله(ره)ه را به محضر رهبر گران‌قدر انقلاب، امت اسلامی و جبهه مقتدر مقاومت تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.
سلسله جنایت‌های رژیم سفاک صهیونیستی به اوج خود رسید تا فرزند مکتب حسینی و قهرمان جبهه مقاومت، مظلومانه به شهادت رسید.
شهادت، شایسته‌ترین پاداش برای بزرگ‌مردی بود که سال‌ها مجاهدت صادقانه در راه قدس، او را در بستر عافیت-طلبی قرار نداد و تا آخرین لحظات عمر برای رسیدن به آرمان خویش تلاشی خالصانه داشت.
امروز اسرائیل کودک‌کش و جنایت‌کار با این اقدام دیوانه‌وار و وحشیانه، دروازه‌های جهنم و تباهی را به سوی خود بیش از ‌گذشته گشود و بر فراز پرتگاه زباله‌دان تاریخ نزدیک‌تر شد.
سید‌حسن نصرالله با خلوص نیت و اندیشه‌های ظلم‌ستیزانه، ظفرمندی‌های ماندگاری را برای جبهه عظیم مقاومت به ارمغان آورد و همواره در مبارزاتی سخت و نفس‌گیر با شجاعت، شرافت و اقتدار در رویارویی با جنایت‌کاران و غاصبان صهیونیستی، از حقوق مسلمانان و جبهه‌ مقاومت دفاع می‌کرد.
به‌یقین جوانان غیرتمند و آزادی‌خواه با حضور در مسیر این سید، جبهه مقاومت و همراهان شهیدشان، راه ارزشمندشان را ادامه خواهند داد.
در پایان مراتب تسلیت و تعزیت را به حضرت ولی‌عصر(عج)، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ولی‌امر مسلمین جهان، جبهه مقاومت، ملت سرافراز لبنان و به خاندان و بازماندگان شهید عالی‌مقام سید‌حسن نصرالله تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال، علو درجات آن رهبر شجاع و عالم مبارز را مسألت دارم.

  جامعة المصطفی العالمیه
خبر جانسوز شهادت پیشوای شجاع و مؤمن، مجاهد صالح و بصیر، سید مقاومت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، قلب همه آزادگان و عدالت خواهان به‌ویژه دلدادگان جبهه مقاومت را جریحه‌دار ساخت.
مجاهد خستگی‌ناپذیری که عمر شریف خود را در راه اعتلای مقاومت اسلامی، مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین مصروف داشت و پس از سال‌ها مبارزه، به آرزوی دیرینه خود رسید و به سوی یاران شهید خود شتافت.
محور مقاومت از روز نخست تاکنون، هزینه‌های فراوانی را در راه آزادی قدس شریف و بیرون راندن اشغالگران منحوس از منطقه پرداخت نموده است؛ اما این ضایعه‌های تلخ، نه‌تنها موجب توقف مجاهدان راه خدا نخواهد شد؛ بلکه با استعانت از خدای متعال و در نتیجه خون شهدای مقاومت، راه این فرماندهان بزرگ با سرعت بیشتری تا آزادی فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت.
جامعة المصطفی العالمیه، شهادت این مجاهد بزرگ را به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، فرماندهان و رزمندگان مقاومت اسلامی، ملت‌های مسلمان به‌ویژه ملت قهرمان لبنان و فلسطین و خانواده این شهید معظم تبریک و تسلیت عرض نموده و بار دیگر اعلام می‌دارد، جنایات رژیم سفاک صهیونیستی به‌زودی دامن‌گیر این رژیم ناپاک و جعلی خواهد شد و به‌اراده خداوند متعال و پشتیبانی همه آزادگان جهان و مجاهدت‌های محور مقاومت و در رأس آن‌ها حزب‌الله لبنان، به نابودی این موجودیت پلید و خون‌خوار منجر خواهد شد.
گفتنی است، در پی شهادت سید‌حسن نصرالله، مقامات بلندپایه کشورها از جمله؛ رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، حزب‌الله، سعد حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان، جنبش حماس، آنالنا بربوک وزیر امورخارجه آلمان، جنبش انصارالله یمن، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، با محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در لبنان، به شهادت دبیرکل حزب‌الله واکنش نشان دادند.
همچنین زیادالنخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به‌نمایندگی از این جنبش، حزب رفاه ملی افغانستان، جمهوری عربی سوریه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین راجه‌ناصر عباس جعفری رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان و عضو مجلس سنای این کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین ساجد نقوی رئیس شورای علمای شیعه پاکستان، حجت‌الاسلام والمسلمین کلب‌جواد نقوی دبیرکل مجلس علمای هند، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌حسن موسوی رئیس انجمن شرعی شیعیان جامو و کشمیر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد موسوی رئیس مجمع بین‌المللی اهل‌بیت(ع) (لندن) آیت‌الله حافظ ریاض نجفی رئیس وفاق مدارس شیعه پاکستان، حوزه علمیه نجف اشرف و گردان‌های حزب‌الله عراق، جنایت صهیونیست‌ها را در ترور سید‌حسن نصرالله محکوم کردند و این فاجعه را به همه رزمندگان مقاومت و آزادگان جهان تسلیت گفتند.

​​​​​​​

ارسال دیدگاه