هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پیش‌نویس برنامه پنج‌ساله پدافند غیرعامل حوزه آماده شده است

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه خبر داد

پیش‌نویس برنامه پنج‌ساله پدافند غیرعامل حوزه آماده شده است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، از آماده شدن پیش‌نویس برنامه جدید پنج‌ساله پدافند غیرعامل حوزه‌های علمیه خبر داد.
نشست مشترک شورای پدافند غیرعامل حوزه‌های علمیه و نمایندگان مراکز حوزوی با سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، ۲۱شهریور در سالن جلسات آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، در این نشست اظهار داشت: تاریخچه همکاری میان حوزه و سازمان پدافند غیرعامل، به سال ۹۴ برمی‌گردد که در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه و این سازمان منعقد شد؛ اما به‌دلیل نرسیدن به آن سرعتی که انتظار حرکت داشتیم، آن دفتر پدافند به سرانجام نرسید.
وی گفت: در شرایط فعلی و بعد از انقضای آن دفتر، قرار شد مسئول دیگری انتخاب شود و در همین راستا، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در حکمی آقای اسماعیلی را به‌عنوان دستیار فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل در حوزه و روحانیت معرفی کرد و خیلی زود وظایف محوله و مأموریت‌های ترسیم‌شده بر اساس تفاهم‌نامه را آغاز کرد، جلساتی برگزار شد و پیش‌نویس برنامه جدید ۵ ساله پدافند غیرعامل حوزه‌های علمیه پایان یافت.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه در ادامه به نکات ۹ گانه مرتبط با دستگاه‌ها و مراکز حوزوی با سازمان پدافند غیرعامل کشور اشاره کرد و گفت: نمایندگانی که از سوی مراکز حوزوی در شورای راهبردی پدافند غیرعامل حضور دارند، در واقع نماینده تام‌الاختیار دستگاه مربوطه هستند و امید است، با پیگیری مصوبات و صورت جلسات شورا، شرایطی به‌منظور امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک هر دستگاه با نهادهای حوزوی به وجود آید.
وی با اشاره به حجم بالای اسناد بالادستی در سازمان پدافند غیرعامل، افزود: باید هر سازمان و نهاد حوزوی با این اسناد آشنایی داشته و آنچه را که می‌تواند و قابل نشر است، ترویج و تبلیغ کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری در پایان گفت: حجم بالای فعالیت‌های مراکز عمدتاً فرهنگی است و لذا باید در این بخش سرمایه‌گذاری کرد.

 پدافند غیرعامل نیازمند کمک حوزههای علمیه
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این نشست، با بیان اینکه در مقابل تهدیدات با پیشرفت علم و تکنولوژی، باید پدافند در دستور کار مدیران قرار گیرد، عنوان کرد: نباید فرصت‌ها به تهدید تبدیل شوند؛ زیرا اگر لایروبی در مسیل‌ها انجام می‌گرفت، می‌توانست خسارت‌ها را پایین بیاورد یا مستحکم‌سازی پل‌ها در زمان احداث، می‌توانست مانع تخریب پل‌ها در سیل شود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل به تقسیم‌بندی آسیب‌‌پذیری‌ها پرداخت و با بیان اینکه در زمینه خنثی‌سازی چنین تهدیدهایی، مهم‌ترین راهبرد پدافند غیرعامل، به‌کارگیری برنامه حفظ و تداوم کارکرد زیرساخت‌هاست، تصریح کرد: حفظ تداوم کارکردهای ضروری کشور بسیار مهم است و به نظر می‌رسد، بنا به اهمیت دستگاه، جزو وظایف اصلی هر دستگاه به‌شمار می‌آید.
جلالی، ایجاد آمادگی در برابر سناریوهای پایه تهدیدهای ترکیبی را از برنامه‌های جانبی سازمان پدافند غیرعامل کشور برشمرد و اظهار کرد: یکی دیگر از حوزه‌های مورد تأکید سازمان، برنامه حفاظت از زیرساخت‌های کشور است. در این زمینه بعد از سه سال مطالعه تخصصی، با پیگیری‌هایی که انجام شد، برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌ها، برای نخستین‌بار در کشور تهیه شد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل، با بیان اینکه پدافند غیرعامل، به دنبال صیانت و حفاظت از مردم و زیرساخت‌های راهبردی است که به مردم خدمات ارائه می‌کند، گفت: البته امروز و در شرایطی که دشمن عملاً از جنگ نظامی علیه کشور ما مأیوس شده است، تلاش دارد تا مدل‌های نوینی از جنگ همچون «جنگ ترکیبی» و «جنگ شناختی» را بر کشور ما تحمیل کنند.
جلالی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل، از نظر فقهی و استدلالی نیازمند کمک و تلاش حوزه‌های علمیه و جامعه نخبگانی روحانیت است، افزود: از همه نخبگان حوزه و دانشگاه دعوت می‌کنیم، در زمینه مبانی فقهی پدافند غیرعامل ورود کرده و به ما یاری برسانند.

  حمایت از پایاننامههای سطح سه و چهار پدافندی
​​​​​​​
اسماعیلی، رئیس ستاد همکاری و مسئول دبیرخانه پدافندغیرعامل حوزه‌های علمیه هم در این نشست، به کلیات پیشنهاد خود برای بحث پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: یک برنامه ۵ ساله پدافند غیرعامل حوزه‌های علمیه براساس نیازسنجی‌های انجام‌شده، تدوین شده؛ اما این برنامه هنوز جامع و کامل نیست که ان شاالله در یکی دو ماه آینده بنا داریم، این برنامه را بررسی و پیرامون آن مباحثه کنیم.
وی از برنامه‌ریزی آموزشی برای آشنایی طلاب حوزه علمیه با پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: این برنامه آموزشی در ۵ سطح تدوین شده که در سطح‌بندی ما، بخشی از آموزش در حوزه مدیران، بخشی در حوزه کارکنان، خدام حوزه، طلاب و روحانیون طراحی شده است.
اسماعیلی به برگزاری دوره‌های تربیت مربی پدافند غیرعامل اشاره و عنوان کرد: مباحث پدافند غیرعامل، در بحث حوزه‌های علمیه نیاز به بومی‌سازی دارد؛ از این‌رو تصمیم ما بر این شد که ۷۰ نفر از طلاب و روحانیون سراسر کشور را انتخاب کنیم و آموزش‌های لازم را به آنان ارائه دهیم.
مسئول دبیرخانه پدافند غیرعامل حوزه‌های علمیه در ادامه اذعان کرد: نیازمند تدوین متونی هستیم که نیازهای پدافندی حوزه را برآورده کند و این اقدام را در دستور کار داریم که متون آموزشی بر همین اساس آماده شود.
وی اجرای برنامه‌های آموزشی پدافند غیر عامل توسط مبلغین را دیگر برنامه خود خواند و تصریح کرد: قرار بر این شد یکسری گروه‌های تبلیغی در این حوزه تشکیل شود و یکسری از مباحث پدافند غیرعامل را در پایان‌نامه‌های علمی بگنجانیم و از این پایان‌نامه‌ها در دو مقطع ارشد و دکتری(سطح سه و چهار) حمایت کنیم.
اسماعیلی همچنین از در نظر گرفتن سهمیه‌ای برای طلاب در حوزه رشته پدافند غیر عامل خبر داد و گفت: تصمیم ما بر این است که رشته پدافند غیرعامل با نگاه حوزوی را اجرایی کنیم که در حال پیگیری‌های آن هستیم.
وی با اشاره به اهمیت ارتقای سطح دانش و بینش اساتید حوزه در زمینه دفاع ملی و پدافند غیرعامل، بیان کرد: ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در کشور نکته مهم دیگری است که دوستانی که در صف مقدم تاب‌آوری اجتماعی و اصلاح تفکرات غلط در جامعه هستند، طلاب و روحانیونی هستند که در سطح جامعه مثمر ثمر هستند که با تأمین نیازهای فکری و محتوایی در تلاشیم که این قصه را هم پوشش دهیم.
اسماعیلی حوزویان را افراد صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف دانست و بر راه‌اندازی انجمن‌های علمی و تخصصی در حوزه پدافند غیر عامل تأکید و خاطرنشان کرد: تولید و انتشار نشریات و مقالات تخصصی و برگزاری همایش‌های علمی با موضوع پدافند غیر عامل را نیز در برنامه پژوهشی ۵ سال آینده در نظر گرفتیم.
وی با اشاره به اهمیت مصون‌سازی عنوان کرد: یکسری خواسته‌های صیانتی در حوزه وجود دارد که باید تجمیع شوند و نیازهای صیانتی حوزه بر اساس مباحث پدافند غیرعامل تنظیم شوند.
اسماعیلی همچنین اعلام داشت: سازمان پدافند غیرعامل، دستورالعمل‌های متعددی در حوزه‌های مختلف صادر کرده که این‌ها دستورالعمل‌های لازم‌الاجرایی در حوزه کشوری هستند و این دستورالعمل‌ها یکسری از مباحث را استانداردسازی می‌کنند.
وی با بیان اینکه تأسیس مرکز پدافند غیرعامل، تشکیل کارگروه‌ها و ایجاد شبکه ارتباطی استانی از دیگر برنامه‌های ما می‌باشد، گفت: باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا رابطان پدافند غیرعامل در استان‌ها منصوب شوند و یک شبکه ارتباطی جدی در استان‌های مختلف شکل گیرد.

برچسب ها :

حوزه‌های علمیه

ارسال دیدگاه