هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 806

اخبار کوتاه ایران

صادرات نفت ایران به اروپا:
اوجی، وزیر نفت: امروز ما به اروپا هم صادرات نفت داریم؛ ما امروز به ۱۷ کشور جهان صادرات نفت داریم. با ریل‌گذاری که در صادرات نفت شده، هر دولتی هم در آمریکا سرکار بیاید، مشکلی برای صادرات نفت ایران رخ نخواهد داد.

 مصوبه تشکیل بنیاد بینالمللی شهید رئیسی ابلاغ شد:
مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «تشکیل بنیاد بین‌المللی شهید رئیسی» مصوب جلسه ۹۰۱،  ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳این شورا را برای اجرا ابلاغ کرد.

 تشکیل پرونده برای اخلالگران انتخابات در خارج:
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه: برای هر شخص ایرانی یا غیر ایرانی که در خارج از کشور با توهین و تهدید و ضرب و شتم هم‌وطنان و ایجاد رعب و وحشت بین آنان، مانع حضور ایرانیانی شوند که می‌خواهند در انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور شرکت نمایند، حسب گزارشات مردمی، وزارت امور خارجه، شاکیان خصوصی و اقدام مدعی‌العموم، پرونده کیفری تشکیل و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

  با وجود وعده دولتها هنوز در کنترل نقدینگی موفق نیستیم:
سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم گفت: تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی کشور مسئله امروز اقتصاد است؛ درحالی‌که به آن میزان که به سیاست‌های پولی و مالی در این زمینه پرداخته شده؛ اما به الزامات تأمین مالی از جمله توسعه مهندسی مالی پرداخته نشده است و به‌همین خاطر با وجود وعده‌های مختلف در دولت‌ها، در کنترل نقدینگی همچنان موفق نیستیم.

  ایران طی ۳ سال به طراح سند انرژی شانگهای تبدیل شد:
محرابیان، وزیر نیرو: از سال ۱۴۰۰ تا الآن کشوری که در معادلات انرژی جهان به‌طور کامل حذف شده بود، به طراح بسته انرژی سازمان شانگهای تبدیل شد. وقتی از شانگهای حرف می‌ز‌نیم، منظور کشورهایی است که نصف جمعیت جهان را در خود جای داده و بزرگ‌ترین صادرکننده و وارد کننده انرژی دنیا هستند.

  جریمه ١٠٠ برابری بهای برق برای استخراج غیرمجاز رمزارز:
مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر: اشخاصی که اقدام به استخراج غیرمجاز رمزارز می‌کنند، باید بهای برق مورد استفاده برای استخراج رمزارز را با بالاترین قیمت که همان نرخ صادراتی است(۱۰۰ برابر)، بپردازند. هر ماینر به‌تنهایی به‌اندازه یک کولرگازی برق مصرف می‌کند. در صورت کشف یک مزرعه رمزارز، پاداش معرفی‌کنندگان تا سقف ٥٠ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

  آمادگی ایران برای ایجاد نهاد مالی مشترک میان کشورهای عضو بریکس:
فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در سن‌پترزبورگ، در کنکره مالی روسیه گفت: هم‌اکنون تمامی مقررات مرتبط با پول‌شویی مطابق با قوانین بین‌المللی در ایران رعایت می‌شود و ایجاد نهادی مشابه «FATF» در میان کشورهای عضو بریکس فرصت بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌های بانکی میان کشورهای عضو است. ایران آمادگی دارد، تمامی توانمندی‌های خود را برای پیشبرد پیشنهادات مشترک در زمینه توسعه فعالیت‌های بریکس و ایجاد یک نظام مالی جدید از سوی اعضای بریکس در اختیار روسیه قرار دهد.

  اولین ماهواره پیچیده ساخت ایران تا یک ماه آینده در مدار قرار میگیرد:
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات: اولین ماهواره پیچیده ساخت ایران تا یک ماه آینده در مدار قرار می‌گیرد. این ماهواره علاوه بر تصاویر معمولیِ سیاه و سفید، با دقت تصویربرداری ۸ متر، تصاویر دید در شب هم دارد.

  گردش مالی 5 هزار میلیارد تومانی بازار فیلترشکن در ایران:
انجمن تجارت الکترونیک تهران، در گزارشی، گردش مالی بازار خرید و فروش ابزارهای فیلترشکن را در کشور سالانه، بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان برآورد کرد. استفاده از فیلترشکن بعد از فیلتر شدن «اینستاگرام » و «واتس‌اپ» در پاییز 1401 تا به امروز سه برابر شده است و به‌طور میانگین هر کاربر ایرانی در طول روز، چهار ساعت از فیلترشکن استفاده می‌کند. طبق گزارش اندیشکده‌ حکمرانی دانشگاه شریف و نظرسنجی ایسپا، 83.6 درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

  نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه ایران و روسیه امضا شد:
فرزین، رئیس کل بانک مرکزی: نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه میان ایران و روسیه به‌منظور تأمین (معاوضه) نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری امضا شد و به‌زودی با افتتاح زیرساخت معاملات توافقی ریال برون‌مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دستورالعمل‌های لازم به شبکه بانکی و بازرگانان ابلاغ خواهد شد.

  ابلاغ ثبت سفارش واردات خودرو به مناطق آزاد:
طبق این مصوبه، واردات خودروهای کره‌ای و آمریکایی و همچنین خودروهای هیبریدی و برقی بالای ۴۰ هزار دلار ممنوع است.

  آغاز ثبتنام متقاضیان زیارت اربعین از 17 تیر:
سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی، همزمان با آغاز ماه محرم از روز یکشنبه مورخ  17/04/1403ساعت ۱۰ صبح در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir آغاز می‌گردد.

  رتبه ۱۱ جهانی ایران در طراحی اپلیکیشن:
درصد کاربران اینترنتی ایران که به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند، از ۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. همچنین در گزارش سال ۱۴۰۰ سازمان مالکیت فکری جهانی (WIPO)، ایران در طراحی اپلیکیشن  رتبه ۱۱ جهان را کسب کرده است. این نشان‌دهنده توانمندی بالای متخصصان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات است.

 امسال هم ارز اربعین بهصورت دینار پرداخت میشود:
​​​​​​​
فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی: امسال نیز در پرداخت ارز اربعین به زائران متقاضی، هیچ مشکلی وجود ندارد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته در بانک مرکزی، زائران محترم اربعین حسینی امسال هم می‌توانند، از طریق شعب منتخب شبکه بانکی در تمام شهر‌ها و روستا‌ها، ارز لازم را برای سفر اربعین به‌صورت دینار دریافت کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه