هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت تدوین پیوست تخصصی خانواده مقاوم برای دستگاه‌های کلان حکمرانی

در دومین نشست همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم و چالش‌های اخلاقی جهان متحول» تأکید شد

ضرورت تدوین پیوست تخصصی خانواده مقاوم برای دستگاه‌های کلان حکمرانی

دومین نشست دهگانه همایش بین‌المللی خانواده مقاوم و چالش‌های اخلاقی جهان متحول به‌همت پژوهشکده زن و خانواده با ارائه آیت‌الله اعرافی رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده و خانم فریبا علاسوند عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده، ۱۰خرداد در سالن همایش آیت‌الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در قم، با ارائه ۵ پنل تخصصی و ارائه مقالات برتر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در مراسم اختتامیه این همایش، بر اهمیت ترسیم گنجینه مناسبی از ادبیات و مفاهیم مرتبط با خانواده توسط حوزه‌های علمیه اشاره و اظهار کرد: همواره قدردان تمام زنان و مردان و همه عزیزان در غزه مظلوم و مقاوم و در فلسطین و کسانی که در دفاع از تمدن اسلامی و جریان مستصعفان عالم فعالند، هستیم.

خانواده مقاوم خانوده
ای است که از مختصات تربیت مقاوم برخودار باشد
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، بر اهمیت شکل‌گیری اقدامات و حرکت‌های علمی و عملی در امتداد همایش تصریح کرد و افزود: وقتی که سخن از خانواده مقاوم به میان می‌آوریم، روشن است که این ذیل یک مفهوم بالاتری به‌عنوان تربیت مقاوم قرار می‌گیرد و این مقوله را باید ذیل مفهوم تربیت مقاوم قرار دهیم؛ چراکه خانواده مقاوم خانوده‌ای است که از مختصات تربیت مقاوم برخوردار باشد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه تربیت مقاوم ذیل مفهوم عام‌تری قرار می‌گیرد و فرهنگ مقاوم هم، ذیل مفهوم بنیادی‌تر و ریشه‌ای‌تر به‌عنوان تمدن مقاوم قرار می‌گیرد، ادامه داد: سلسله مراتب عمیق‌تر خانواده مقاوم، تربیت مقاوم و فرهنگ مقاوم است که زیر پوششِ تمدن مقاوم قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: در ادامه مباحثی که استمرار خواهد داشت، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ما در خانواده مقاوم، اصول و راهبردها و قواعدی که تولید می‌کنیم، به دو نوع است که بخشی ویژه خانواده مقاوم است و بخشی اصول و راهبردهای جنسی و بالاتر از این مقوله است و رشته بحث، نباید از آن تمدن مقاوم قطع شود.

اهمیت تولید ادبیات و نظام
سازی مباحث پیرامونی خانواده
آیت‌الله اعرافی بر اهمیت تولید ادبیات و نظام‌سازی مباحث پیرامونی خانواده تصریح کرد و گفت: در ارتباط با تمدن مقاوم به‌عنوان اساس حوزه‌های مقاومت، باید به اهمیت فوق‌العاده آن توجه داشته باشیم؛ در روزگار و عصری قرار داریم که مواجهه منصفانه‌ای با یک تمدن غربی وجود دارد که خواسته یا ناخواسته، در یک رویارویی قرار گرفته‌ایم که بسیار عمیق، ریشه‌دار و ذواطراف است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تمام معادلات فکری و معرفتی و اخلاقی را در دنیا تغییر داد و این درخت تنومند بر همه زوایای زندگی بشر سایه افکنده است، خاطرنشان کرد: وقتی در اندیشه رهبر معظم انقلاب، سخن از مقاومت و منظومه ادبیات پیرامونی آن به میان می‌آید، اگر بخواهیم به مقاومت و ابعاد آن در خانواده و تربیت و اضلاع دیگر توجه کنیم، باید به مقاومت تمدنی توجه داشته باشیم.

مقاومت دستمایه
ای برای اثرگذاری فعال باشد
عضو فقهای شورای نگهبان، با تأکید بر اینکه مقاومت باید دستمایه‌ای برای اثرگذاری فعال باشد، اظهار کرد: از مهم‌ترین مختصات و مؤلفه‌های انقلاب اسلامی این است که تمدن اسلامی، دینی و شرقی را از انفعال و وادادگی به سمت مقاومت سوق داده است و این کار بزرگ انقلاب اسلامی بود که عنصر مقاومت در روح تمدن اسلامی دمانده شد.

تمدن مقاوم شعار اصلی و روح انقلاب اسلامی است

وی با بیان اینکه تمدن مقاوم، شعار اصلی و روح انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی تنها پدیده‌ای است که در چند قرن اخیر، به روند جهانی طعنه زده است؛ انقلاب اسلامی روح مقاومت تمدنی است که با همه ذخایر معرفتی شکل گرفته است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اینکه اکنون جهان در کارزار بسیار سنگینی است که عبور از این کارزار بزرگ تمدنی، نیازمند هوشمندی و فعالیت همه‌جانبه است، خاطرنشان کرد: مقاومت در مسیر اهداف درست و با روش‌های درست و هوشمندانه در حال حرکت است.
وی تأکید کرد: خانواده مقاوم ذیل تربیت مقاوم، فرهنگ مقاوم و تمدن مقاوم در حال آمادگی برای پیشرفت و صیانت از اندیشه و هجمه‌های فکری و معرفتی است.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه منطق اسلام در خانواده، مرکب از چند عنصر اصلی است و بحث خانواده در اسلام منطقی دارد که باید بدان توجه داشته باشیم، اظهار کرد: اسلام در بحث زن و خانواده، مصالح ۵ گانه زن، مرد، فرزندان، هیئت ترکیبی جمع و جامعه را با هم دیده است؛ توجه متناسب و متوازن به همه این موضوعات برآیند مصالح اسلامی در حوزه خانواده است.

همه مصالح خانواده را باید مبتنی بر نیازهای روحی و عاطفی دید

وی با اشاره به اینکه همه مصالح خانواده را باید مبتنی بر نیازهای روحی و عاطفی دید و ازدواج و تعامل زن و مرد، مقوله‌ای فراتر از تأمین نیازهای معمول و متعارف است، خاطرنشان کرد: غفلت غرب از نگاه متوازن و متعادل به تمام مصالح خانواده، مبدأ تولید اندیشه و نظامات حقوقی شده است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، به عقل و اراده به‌عنوان پایه‌های اصلی تربیت اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه افزایش توانایی برای انتخاب و دوری از هضم شدن مقابل امواج، روح تربیت اسلامی است، تصریح کرد: هضم نشدن در امواج و تصمیم درست گرفتن، مسئله‌ای بسیار مهم و ضروری در تربیت اسلامی است که مبتنی بر عقل، اراده و مقاومت دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه مقاومت و اراده مقاوم در چند بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: برای توجه به مقاومت جمعی باید همه طراحان، سیاست‌گذاران و دستگاه‌ها بدان توجه داشته باشند. این کار شما می‌تواند آغازی برای سوق دادن حوزه و دانشگاه، دولت و مجلس و دستگاه‌های گوناگون فعال در اداره کلان جامعه به سمت پیوست خانواده و خانواده مقاوم در همه اندیشه‌ها باشد و این پیوست تربیت و خانواده مقاوم در تمام نهادها و بین همه تصمیم‌سازان، طراحان و مدیران انعکاس پیدا کند.
آیت‌الله اعرافی بر اهمیت تدوین پیوست تخصصی خانواده مقاوم برای تک‌تک دستگاه‌های کلان حکمرانی تصریح کرد و ادامه داد: با استمرار اندیشه‌ورزی و تدوین نقشه جامع باید رسالت تک تک دستگاه‌ها و نهادها و مجموعه‌ها برای شکل دادن به تربیت مقاوم و خانواده مقاوم به‌خوبی ترسیم شود.
وی نظریه‌پردازی را اقدامی علمی بر دوش حوزه و دانشگاه دانست و بیان کرد: استواری اندیشه مقاومت، نیازمند نظریه، فکر و تئوری است که امتداد آن حوزه و ساحت‌های مختلف زیست بشری را در بر گرفته و باید روح خانواده مقاوم در آنها دمیده شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در بخش پایانی سخنان خود به جایگاه رفیع حوزه خواهران در ساخت کلان تمدنی و ترسیم شبکه‌ای هوشمند اشاره و بیان کرد: بحث خانواده مقاوم، بحثی اسلامی، ادیانی و انسانی به‌معنای عام است.

  جریان تجدد تا زمین سوختهای از فرهنگ و تمدن تحویل ندهد دستبردار نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده هم در این همایش، با بیان اینکه، موقعی که جریان تجدد وارد کشورها می‌شود، تا زمین سوخته‌ای از فرهنگ و تمدن تحویل ندهد، دست‌بردار نخواهد بود، اظهار کرد: بحث خانواده مقاوم با تصویر استعاره درد زایمان کنار هم قرار نمی‌گیرد و کسانی که مدرنیته را کاملاً مثبت قلمداد می‌کنند، نمی‌توانند ذیل این خانواده مقاوم با ما هم‌فکری کنند.
وی با تأکید بر اینکه تربیت در موقیعت جدید نیازمند ترسیم موقعیت‌مندی نظام تربیتی است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، مطالبه‌ویژه‌ای از نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی برای صیانت از جوانان و نوجوانان در مقابل سیل عظیم تهاجم‌های فرهنگی و دینی داشتند.
رئیس پژوهشکده زن و خانواده، بین‌المللی‌سازی همایش را نشان دهنده توجه به دغدغه جامعه جهانی به موضوع تربیت و خانواده دانست و اظهار کرد: یکی از وجوه فرصتی این همایش ترسیم بوی تعفن ابرفردگرایی در جهان است که حساسیت تمام دغدغه‌مندان ادیان الهی را برانگیخته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد بیان کرد: اهمیت تولید علم و اندیشه در همایش‌ها و غنی‌سازی مسئله مبتنی بر دغدغه‌های بین‌المللی و شناسایی ادبیات موجود برای ترسیم گام‌های نخستین برای تولید فکر مبتنی بر پاسخ به مسئله دنبال شده است.
وی با بیان اینکه خطی به‌عنوان رصد نهادهای علمی با تمرکز بر برنامه‌های پژوهشی و رویکردها و مسئله‌ها به‌عنوان پروژه‌ای در کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: جریان ترجمه آثار و تبدیل نمودن مسئله به پروژه‌های هدفمند علمی، از دیگر نکاتی است که در مسیر رونمایی از آن قرار داریم.
رئیس پژوهشکده زن و خانواده، با بیان اینکه گزارش مجموعه نشست‌های تعلیم و تربیت، اخلاق و روان‌شناسی، سینما و نیز نشست‌های تبلیغ و فضای مجازی و سیاست‌گذاری جامعه‌شناسی و شهرسازی تدوین شده است، اظهار کرد: در شورای علمی این همایش، بیش از ۲۰ نهاد ملی و بین‌المللی مشارکت دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد، در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تقدیر از تلاش و مجاهدت تمام همکاران برگزاری همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم و چالش‌های اخلاقی جهان متحول»، تصریح کرد: پرچم خانواده‌گرایی و اخلاق‌گرایی باید در دست حوزه علمیه بوده، توأمان از ظرفیت‌های علمی و بین‌المللی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

  حوزه علمیه سهم خود در تقویت جریان زن و خانواده در عرصههای ملی و بینالمللی را ایفا کند
خانم فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده نیز در این همایش، پدید آمدن جریان کنشگری متخصص در دفاع از خانواده را بسیار مهم ارزیابی نمود و با بیان اینکه تاکنون در آکادمی‌های جهانی و کتاب‌ها و نظریه‌های بین‌المللی، شاهد حجم کنشگران خانواده نبودیم، افزود: بخش عظیمی از کنشگران با مخاطبان دانشگاهی معتقدند، یکی از راه‌های اثرگذار، ایجاد اسناد بین‌المللی بر تغییر رویکردهای بین‌المللی است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: نظام سلطه برای تغییر فرهنگ‌ها، اسناد بین‌المللی، معاهدات و ضروری کردن گفتمان خودش، با کلون‌سازی (همانندسازی) و وارونه‌سازی ارزش‌ها، بخشی از مبارزه خود را معطوف به بحث خانواده نموده است.
وی به بخشی از نظریات اندیشمندان بین‌الملل خانواده‌گرا اشاره و بیان کرد: جریان مخالف خانواده با عبور از واژه زن و مرد، به دنبال تحمیل فهم ضد فرهنگی است. این جریان به دنبال یارگیری بین‌المللی است و همایش‌های متعددی در جهان به میزبانی شرق مذهبی برگزار و از نزدیک شاهد دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده در تمام دنیا از جهان مسیحیت و یهودیت از آمریکا و اروپا و آسیا و آفریقا شبیه به هم است.
علاسوند با بیان اینکه آنقدر این خانواده‌گرایان تحت فشارند که سیستم دو جنس داشتن انسان را به‌عنوان تهدید یاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: این نگرانی‌ها، جریان خانواده‌گرا را به یارگیری عظیمی کشانده؛ اگر ایران اسلامی برآمده از ارزش‌های انقلاب اسلامی مبتنی بر نگاه پیش رو به زن و خانواده، وارد نشود، قافیه را از دست خواهد داد، حوزه علمیه باید سهم خود را در تقویت جریان زن و خانواده در عرصه‌های کنشگری اجتماعی و یاری‌گیری‌های بین‌المللی و ایجاد دانش پیرامونی ایفا نماید.

  راهبرد پژوهشکده زن و خانواده، صیانت از نهاد خانواده و تقویت ارزشهای اخلاقی است
دکتر زهرا شریف، دبیر اجرایی این همایش نیز، در آیین آغاز این همایش، گزارشی از این همایش ارائه و راهبرد پژوهشکده زن و خانواده را حفاظت و صیانت از جوانان و نهاد خانواده و تقویت ارزش‌های اخلاقی عنوان کرد و به چیدمان همایش با بعد بین‌المللی و همکاری نهادهای مختلف حوزوی و دانشگاهی و محورهای ۱۱ گانه آن اشاره و اظهار کرد: در این همایش نظرات تخصصی بیش از ۱۰۰ نفر از اندیشمندان جهانی در حوزه خانواده احصا و پیش‌نشست‌های متعددی در کشورهای متعدد جهان اعم از کشورهای اروپایی و آمریکایی برگزار شده است.
دبیر اجرایی همایش با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، گفت: دریافت ۱۳۰ مقاله تخصصی و نگاشت ۵۰ مقاله سفارشی، تنها بخشی از رویکردهایی است که در کنار تدوین ۲۶ مقاله علمی توسط اعضای هیئت علمی پژوهشکده، توانست محتواهای ارزشمندی را در راستای راهبردها و راهکارهای ترسیم خانواده مقاوم ارائه کند.
گفتنی است، در مراسم اختتامیه این همایش، از جدیدترین آثار پژوهشکده زن و خانواده رونمایی شد.
 
 
 
​​​​​​​

برچسب ها :
ارسال دیدگاه