هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 800

اخبار کوتاه ایران

  ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا:
سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه: برای اولین‌بار رزمندگان نیروی دریایی سپاه پس از همرزمان خود در نیروی دریایی ارتش، توانستند از خط استوا عبور کنند. در این مأموریت ناو شهید مهدوی با عبور از تنگه‌ها‌ی مهم و راهبردی جهان مانند تنگه مالاگا و عبور از خط استوا از منطقه ناوگان پنجم آمریکا عبور و وارد منطقه ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا (نزدیکی جزیره دیگو گارسیا) شد.

  میزان پرشدگی سدها به ۶۸ درصد رسید:
سخنگوی صنعت آب: با توجه به بارش‌های مناسب هفته‌های گذشته، میزان پرشدگی سدهای کشور تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه به ۶۸ درصد رسید.

  کاهش نرخ رشد ‎نقدینگی در پایان فروردین: 
فرزین، رئیس‌کل ‎بانک مرکزی در جلسه ماهانه مدیران عامل بانک‌های عامل، با اشاره به موفقیت اجرای سیاست‌های پولی و بانکی بانک مرکزی در دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده در شاخص‌های نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی، نرخ رشد پول و در نهایت تداوم کاهش ‎تورم سالانه و نقطه به نقطه، بر ادامه این سیاست‌ها تا رسیدن به اهداف کل‌ پولی و رشد اقتصادی در سال جاری تأکید کرد.

  حضور ۵۰ هیأت عالی‌رتبه خارجی در مراسم بزرگداشت شهادت رئیس‌جمهور:
حدود ۵۰ هیأت عالی‌رتبه خارجی در مراسم بزرگداشت شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران در تهران شرکت ‌کردند. این مراسم بعد از ظهر روز چهارشنبه(2 خرداد) برگزار شد. در میان شرکت کنندگان خارجی، بیش از ۱۰ هیأت در سطح سران، حدود ۲۰ هیأت در سطح وزیر و مابقی در سطوح مختلف نظیر رؤسای پارلمان، فرستادگان ویژه و … بودند.

 تورم نقطه‌ای اردیبهشت به ۳۱درصد رسید:
رئیس سازمان برنامه و بودجه: گزارش مرکز آمار در خصوص شاخص تورم در اردیبهشت نشان‌دهنده ادامه روند کاهشی تورم است. تورم نقطه به نقطه اردیبهشت‌ماه به 31 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه کل در آستانه ورود به کانال ۲۰٪ قرار دارد.

 آخرین مصوبات هفدهمین جلسه شورای عالی مسکن:
بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی: ساخت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در عملیات طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد. در هفته جاری در سه استان تهران، یزد و سیستان و بلوچستان حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری می‌رسد.

 اعتراف به ناکارآمدی تحریم‌ برای صادرات نفت ایران:
نماینده ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد: فروش نفت خام ایران از ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱، به حدود ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

 لایحه حجاب در هیئت نظارت تأیید شد:
روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به انتشار نامه‌ای با امضای رئیس مجمع مبنی بر مغایرت لایحه عفاف و حجاب با سیاست‌های کلی نظام: این لایحه در جلسه هیئت عالی نظارت بررسی و به تأیید رسیده و  در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به شورای نگهبان اعلام شده است.

  تورم مواد غذایی به کمترین رقم ۴ سال اخیر کاهش یافت:
بر اساس گزارش مرکز آمار، در اردیبهشت امسال متوسط افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به اردیبهشت سال گذشته، تورم نقطه به نقطه به ۲۲.۷ درصد رسید که تقریباً در ۴ سال اخیر کمترین رقم است. تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در ماه‌های پایانی دولت گذشته، با وجود تخصیص میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، بالای ۶۰ درصد بود.

  پایان استفاده از دفاتر کاغذی در راستای مالیات الکترونیک:
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در مکاتبه‌ای با وزیر اقتصاد، بر جای‌گزینی نرم‌افزارهای حسابداری به‌جای دفاتر قانونی کاغذی در راستای مالیات الکترونیک تاکید کرد.

  موافقت مجلس با ۳ ساله شدن دوره هفتم شوراهای شهر و روستا:
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم  در جلسه آخر خود، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و تصویب کردند. اگر شورای نگهبان این مصوبه را تأیید کند، مدت زمان دوره هفتم شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور به‌منظور برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا سه‌ساله خواهد بود.

  افتتاح طرح‌های بهداشتی درمانی در خراسان‌رضوی:
بزرگترین مجتمع آموزشی وزارت بهداشت و ۲۲ طرح مهم آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی روز جمعه 4 خرداد در خراسان ‌رضوی آغاز به-کار ‌کرد. وزیر بهداشت: ما راه دکتر رئیسی را ادامه خواهیم داد. افتتاح‌های بسیار زیادی در کشور داریم و نام آن را تعالی سلامت و ادامه خدمت گذاشتیم.

  آخرین وضعیت ارائه ارز در مرکز مبادله ارز و طلا:
سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران: بانک مرکزی از ابتدای سال تا امروز بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز جهت مصارف وارداتی تخصیص داده که ۲.۵ میلیارد دلار از این آمار، مربوط به ارز کالاهای اساسی و دارو بوده است.

  احیای ۸۷۷۰ کارخانه و کارگاه و واحد تولیدی راکد و نیمه‌راکد در دولت سیزدهم:
۸۷۷۰ کارخانه و کارگاه و واحد تولیدی راکد و نیمه‌راکد در دولت سیزدهم احیا شدند. کارخانه هپکو، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده قطعات و ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و راهسازی، یکی از این واحدهاست که با احیای آن، کارگرانش به سرکار بازگشته‌اند. همچنین با تلاش و پیگیری شهید آیت‌الله رئیسی، کاخانه نیشکر هفت‌تپه هم به چرخه تولید بازگشت.

  افتتاح یکی از سایت‌های پرتودهی محصولات کشاورزی:
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: به‌زودی یکی از سایت‌های پرتودهی محصولات کشاورزی در کشور افتتاح می‌شود. برای افزایش کیفیت تولید، کاهش ضایعات غذایی و مبارزه با آفت‌ها، پرتودهی محصولات کشاورزی بر اساس برنامه‌های از پیش تعریف‌شده انجام خواهد شد.

 خرید ۱۲ بالگرد دید در شب از روسیه توسط شهید رئیسی:
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر: یکی از مطالبات رئیس‌جمهور تهیّه ‌بال‌گرد‌های امدادی در شب بود که در سفر به روسیه و مذاکره با پوتین این موضوع را مطرح کردند و توافق‌نامه خرید ۱۲ فروند بالگرد امدادی پرواز در شب، ابتدای امسال امضا شد و به‌زودی وارد کشور می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه