هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

ستارگان هدایت

ستارگان هدایت

   آیتالله سید هدایتالله مسترحمی(ره)
 
آیت‌الله سید هدایت‌الله مسترحمی حسن‌آبادی از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه و مترجم «مؤتمر علما بغداد» شنبه در سال ۱۳۵۱ قمری (برابر با ۱۳۱۱ شمسی) در حسن آباد جرقویه اصفهان در خانواده اهل علم دیده به جهان گشود.
وی از ۱۰ سالگی تحصیل قرآن و ادبیات فارسی را آغاز نمود و به دلیل استعداد و علاقه بسیار به یادگیری علوم دینی به اصفهان عزیمت نمود و در محضر عالمانی چون: عالم فاضل محقق، شيخ محمدعلى معلم حبيب‌آبادى، حاج شيخ عباس‌على اديب حبيب‌آبادى و ... بهره برد و بعد از مدتی به تهران مهاجرت نمود و از محفل علمی عالمان آن دیار نیز بهره مند گردید و در نجف اشرف نیز از  دروس آیات عظام: سید محمد شیرازی(ره) و سید ابوالقاسم خویی(ره) استفاده برد.
نصایح لقمان حکیم، عیش الاخره یا وصیت نامه کامل، ترجمه علل ‏الشرایع مجلدات اول، دوم و سوم، راهنمای قرائت، «مؤتمر علما بغداد» که به ترجمه فارسی خودِ آیت الله به نام «تجلی حقیقت، نجات بشریت» چاپ شد، اصول و فروع دین یا نماز فرمان خدا، احکام الحج با فتاوی مراجع، مناسک حج با فتاوی مراجع، ترجمه ارشادالقلوب دیلمی جلد اول و دوم، ، فهرست بحارالانوار در چند جلد و ...
بنای مسجد الزهراء(س) در بى‌سيم نجف‌آباد تهران، تعمير و توسعه مسجد جامع، مسجد مرحوم ملا باقر و مسجد حمام يخچال روستای حسن‌آباد جرقويه، تهيه برق رامشه جرقويه، تعمير مسجد حاج محمدعلى و حسینیه حسين‌آباد مسجد الزهراء(س) در بى‌سيم نجف‌آباد تهران و...
این عالم ربانی در 29 مهرماه 1402 بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت و به دیار ابدی شتافت.
٭ ٭ ٭

   ابوالشهیدین حجتالاسلام والمسلمین
       سیداحمد کلانتر(ره)
 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیداحمد کلانتر سال 1314 در تهران متولد شد و تحصیلات حوزوی را در حوزه‌های علمیه تهران و قم گذراند.
 وی در تاریخ 20 /6 /44 به اتهام نشر اکاذیب و شایعات بی‌اساس دستگیر و با قید کفیل آزاد گردید. چهار ماه بعد به‌دلیل عدم توجه به دستور مأمورین، مجدداً دستگیر و به سه ماه حبس محکوم و در سال 1345 به اتهام فعالیت‌های مضره برای مدت 4 ماه به فردوس واقع در استان خراسان جنوبی تبعید گردید.
 او در تاریخ 18 /9 /48 به اتهام ایراد مطالب تحریک‌آمیز درباره آزادی زنان در ساوه دستگیر و به چهار ماه و پانزده روز حبس محکوم شد.
 در خرداد سال 1349 به اتهام تحریک مردم در مراسم شهید آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی، برای سه سال به زابل تبعید گردید که به‌علت فعالیت در آنجا، به سراوان منتقل شد و در آنجا نیز به اتهام اهانت به شاه دستگیر و به دو سال حبس تأدیبی محکوم و در تاریخ 10/7/51 به زندان رفت.
 وی در روز 29/6 /53 آزاد شد. در خرداد 1354 به اتهام شرکت در تظاهرات مدرسه فیضیه دستگیر؛ ولی تبرئه شد. او در سال 1357 که به‌همراه تعداد دیگری از مبارزان روحانی در انارک نائین تبعید بود، جهت حضور فعال در صحنه انقلاب اسلامی، محل تبعید را ترک و به قم وارد شد.
وی در تاریخ 14/9/57 در تظاهرات قم بر اثر ضرب گلوله از ناحیه پا مجروح شد. وی از مجاهدان و مبارزان با رژیم ستم‌شاهی بود و دو فرزند خود را نیز تقدیم انقلاب کرد.
سرانجام این عالم ربانی روز شنبه 1 مهر 1402 به دیار باقی شتافت.
٭ ٭ ٭

   حجتالاسلام والمسلمین
        محمدرضا رضوانطلب(ره)
 
شیخ محمدرضا رضوان‌طلب، استاد فقه و حقوق دانشکده الهیات دانشگاه تهران، در سال ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد.
وی بهترین سال‌های عمر خود را به تدریس و تألیف و ترجمه کتب و مقالات مرتبط با فقه و حقوق اسلامی گذرانده و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا رضوان‌طلب، سال‌ها در عرصه پژوهش علمی و فرهنگی فعالیت داشت و عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و رئیس سابق مرکز جذب وزارت علوم بود.
ریاست مرکز مطالعات بین‌المللی دینی، ریاست کتابخانه و موزه ملی مل ک(آستان قدس رضوی)، رایزن سابق فرهنگی سفارت ایران در فرانسه، معاون وزیر و رئیس سابق مرکز جذب اعضای هیأت علمی، دبیر سابق شورای‌عالی تقریب مذاهب اسلامی، دبیر سابق هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی، رئیس سابق کمیسیون آموزش و پژوهش شورای‌عالی وکلا و عضو شورای معاونت امور راهبردی و اشراف کلی فرماندهی معظم کل قوا و .. از دیگر سوابق و روزومه کاری استاد رضوان‌طلب می‌باشد.
زنده‌یاد دکتر محمدرضا رضوان‌طلب، روز شنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۲ بر اثر بیماری در تهران به سرای باقی شتافت.

   حجتالاسلام والمسلمین محقق(ره)
       از روحانیون برجسته خوزستان
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن محقق در شهرستان دهدشت استان کهگیلویه وبویراحمد چشم به جهان گشود و دروس حوزوی خود را در شهر قم و اهواز در محضر استادان بنام حوزه همچون آیت‌الله‌ میر سیدعلی بهبهانی؛ آیت‌الله شیخ ابوالحسن انصاری، آیت الله مروج(ره) و...  دنبال کرد که پس از اتمام درس‌های حوزه به تعلیم و تربیت شاگردان بسیاری در حوزه علمیه بهبهانی اهواز و تدریس در دانشگاه و تألیف کتاب صرف کرد.
تسلط آن دانشمند بر آیات، روایات، ادعیه، تاریخ اسلام و زیست سلوکی علما، میراث تمدنی، عرفان و اخلاق بر رشد مخاطبان مؤثر بود. علاقه‌مندان به اندیشه این خطیب سخندان، می توانند از تالیفات وی از جمله «شرح دعای کمیل»، «شرح خطبه همام وصف پرهیزکاران»، «پنجاه مجلس در اخلاق»، «شور شیدایی» و....بهره‌مند شوند.
این عارف بصیر و سالک خبیر، بانی مسجد امام جواد(ع) در منطقه «پاداش» اهواز به‌عنوان مرکزی فرهنگی و معنوی است. سرانجام این عالم بصیر، بامداد روز جمعه، 24 شهریورماه 1402 در آستانه سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) به دیار حق شتافت.
٭ ٭ ٭

​​​​​​​   حجتالاسلام والمسلمین عباس نصیری(ره)
       امام جمعه سفیدشهر
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس نصیری نصرآبادی فرزند آقاتراب در سال ۱۳۳۵ در خانواده‌ای مذهبی و انقلابی در شهر نصرآباد(سفیدشهر) آران و بیدگل متولد شدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نصیری پس از گذراندن دوران تحصیل مقطع ابتدایی و متوسطه  وارد حوزه علمیه قم شد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته معارف اسلامی در سال ۱۳۶۰ از مدرسه عالی قم اخذ کرده و در همان سال به استخدام اداره آموزش و پرورش شهرستان آشتیان از توابع استان مرکزی درآمدند.
وی ۳۰ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش را داشت و در سال ۱۳۷۴به کاشان منتقل شد. حجت‌الاسلام نصیری دروس تعلیمات دینی و قرآن را به‌مدت ۱۲ ساعت در  دبیرستان امام کاشان و دبیرستان محتشمی ارائه کرد و جزء اساتید مطرح و نمونه در آموزش پرورش کاشان انتخاب شد.
حجت‌الاسلام نصیری از مدرسین دانشگاه در گروه معارف و از مدرسین حوزه کاشان و عضو هیأت‌مدیره مهد قرآن کریم شهرستان کاشان بود و علاوه بر این، در دفتر امام جمعه کاشان مسئول پاسخگویی به سؤالات شرعی و پاسخگویی به شبهات بود.
وی به‌مدت ۲۶ سال در حوزه‌های کاشان و قم مشغول به تحصیل علوم دینییه بود و به‌مدت ۸ سال در دروس خارج حوزه شرکت نمود و یک سال دوره مدرسه عالی قضات طلاب قم را گذراند و از سال‌های قبل از انقلاب تا زمان رحلت در زمینه‌های علمی، سیاسی - اجتماعی و غیره فعالیت داشت.
این روحانی سفیدشهری از سال ۱۳۹۵ امامت جمعه منطقه سفیددشت را به عهده داشت و شامگاه شنبه ۱۸ شهریور 1402به دیار باقی شتافت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه