هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 795

اخبار کوتاه جهان

  انگلیس
انگلیس از مشارکت در عملیات آمریکا علیه یمن انصراف داد:
نیروی دریایی انگلیس که طی ماه‌های اخیر در ائتلاف آمریکا علیه یمن مشارکت فعال و جدی داشته، مدعی شد که تنش بین ایران و رژیم اسرائیل به لندن مربوط نمی‌شود و انگلیس در عملیات آمریکا در برابر سواحل فلسطین اشغالی مشارکتی نخواهد داشت.

 اردن
قدردانی رژیم صهیونیستی از پادشاه اردن:
یدیعوت آحارونوت: الی کوهن، وزیر انرژی اسرائیل برای قدردانی از نقش پادشاه اردن در دفع پهپادهای ایران، افزایش عرضه آب به اردن را برای یک سال تمدید کرد. گفتنی است، وزیر خارجه اردن تأیید کرد: کشورش در رهگیری تعدادی از پهپادهای پرتاب‌شده توسط ایران علیه رژیم صهیونیستی، به اشغالگران کمک کرده است.

  رژیم صهیونیستی
مرگ کریدوری که میخواست ایران را دور بزند:
مؤسسه تحقیقات فناوری جورجیای آمریکا پس از حمله تنبیهی ایران علیه اسرائیل نوشته: پروژه‌هایی مانند کریدور تجاری IMEC برای مدت نامحدودی از مسیر فعالیت خارج شده است. رون‌کی، سفیر سابق هند در آمریکا و اسرائیل: نفوذ در غرب آسیا بدون در نظر گرفتن نقش ایران اشتباه راهبردی است. اتکای صرف به اعراب و اسرائیل در غرب آسیا برای هیچ طرفی دستاورد ندارد.
در صورت جنگ با ایران، اسرائیل به سرنوشت اوکراین دچار میشود:
نشریه فایننشال تایمز نوشت: درگیری تمام‌عیار توانایی‌های دفاعی اوکراین را فرسوده کرده است. اسرائیل ممکن است، در وضعیت مشابهی قرار گیرد. در طول یک جنگ طولانی، دفاع هوایی اسرائیل ضعیف خواهد شد. به هر حال، تخمین زده می‌شود که ایران چندین هزار موشک بالستیک داشته باشد.

  عربستان
مشارکت عربستان در ائتلاف دفاع از اسرائیل:
سایت رسمی خاندان سلطنتی سعودی اذعان کرد‌: عربستان نیز در ائتلاف ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و اردن در دفاع از اسرائیل مشارکت داشته است. برخی منابع گفته‌اند: عربستان پیشتر خواسته بود، این خبر محرمانه بماند.

  اتحادیه اروپا
مواضع کشورهای اتحادیه اروپا در قبال غزه بسیار متفاوت است:
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مواضع کشورهای اتحادیه اروپا در مورد مناقشه فلسطین و اسرائیل به‌طور قابل توجهی متفاوت است و چنین اختلاف نظرهایی، باعث محدودیت‌هایی برای اتحادیه اروپاست که موظف است، به‌اتفاق آراء تصمیم‌گیری کند.

  آمریکا
حمایت رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو:
دفتر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد: رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از هرگونه تصمیم بنیامین نتانیاهو برای حمله احتمالی به ایران پس از پاسخ تهران به رژیم‌صهیونیستی در پی تجاوز این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق با عنوان عملیات «وعده صادق»، حمایت کرده است.
کارکنان گوگل خواستار توقف همکاری با رژیم صهیونیستی شدند:
شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی از هرج و مرج و ناآرامی در شرکت گوگل خبر داد و تأکید کرد: کارکنان این شرکت در داخل دفتر مدیر اجرایی آن، دست به اعتراض زده و خواستار توقف همکاری و تجارت با رژیم صهیونیستی شدند. گوگل تمام ۲۸ نفر کارمند عرب و مسلمانی که در اعتراض به قرارداد 1.3 میلیارد دلاری گوگل و اسرائیل در محیط کار به تحصن پرداخته بودند را اخراج کرد!
درخواست ایالات متحده از جمهوری اسلامی برای حمله نمادین اسرائیل به ایران:
یک مقام امنیتی نظامی ایران  به خبرگزاری «The Cradle» گفته است: ایالات متحده با جمهوری اسلامی تماس گرفته و از آن خواسته است که به اسرائیل اجازه دهد که یک‌حمله نمادین برای حفظ چهره‌اش انجام دهد. وی افزود: تهران این پیشنهاد را که توسط میانجی‌ها ارائه شده بود، کاملاً رد کرد و هشدار داد: هرگونه حمله اسرائیل به خاک ایران با واکنش قاطع و فوری مواجه خواهد شد.
بایدن تحریم نفتی ایران را تشدید نمیکند:
رویترز: دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به‌عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

  غرب آسیا
آغاز عصری جدید در غرب آسیا:
جاناتان پانیکوف، تحلیل‌گر ارشد شورای آتلانتیک اعتقاد دارد، واکنش نظامی ایران آغاز عصری جدید در غرب آسیا را رقم می‌زند؛ دورانی که در آن ایران تمایل دارد، به‌صورت مستقیم به حملات اسرائیل پاسخ دهد. این کارشناس آمریکایی تحولات اخیر را ناشی از گسترش جنگ در غزه نمی‌بیند؛ بلکه آن را نتیجه واکنش تهران به حمله دو هفته قبل اسرائیل به کنسول‌گری ایران در دمشق می‌داند. به باور وی، این اقدام تهران به‌طور کلی همه چیز را تغییر داد؛ زیرا پاسخ ایران فراتر از تصور بود.

  فرانسه
تأکید فرانسه بر ضرورت مهار رژیم صهیونیستی بعد از پاسخ ایران:
رئیس‌جمهور فرانسه گفت: پاریس تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در غرب آسیا انجام خواهد داد. همچنین مکرون اعلام کرد: مشارکت هواپیماهای این کشور در رهگیری پرتابه‌های شلیک‌شده از ایران، بنا به درخواست اردن بوده است.

  روسیه
شورای امنیت تحریم اسرائیل را بررسی کند:
​​​​​​​
نماینده روسیه در سازمان ملل: شورای امنیت باید به فوریت موضوع اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل را بررسی کند. غزه شاهد یک فاجعه بی‌سابقه است و اسرائیل مانع ورود نیمی از کاروان‌های امدادی به این باریکه می‌شود. تضعیف نقش آنروا، عواقبی را برای کل منطقه خواهد داشت. نقش آنروا باید به‌طور کامل احیا شود تا وضعیت پناهندگان تحت تأثیر قرار نگیرد.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه