هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تمجید از همراهی مقاومت لبنان با مردم مظلوم فلسطین

در دیدار نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان عنوان شد

تمجید از همراهی مقاومت لبنان با مردم مظلوم فلسطین

شیخ علی الخطیب نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان و هیأت همراه، با سفر به ایران، با  آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، آیات حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجج‌اسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان، شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و استاد رمضانی  دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

  امام موسی صدر و سیدحسن نصرالله مایه افتخار جهان اسلام هستند
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، ضمن ابراز خرسندی از پاسخ نظامی ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی، ابراز کرد: این ایام، ایام پیروزی امت اسلامی بر رژیم صهیونیستی است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با اشاره به نقش مثبت امام موسی صدر(ره)، در رشد و ارتقای شیعیان و سیدحسن نصرالله، در یکپارچه نگه داشتن لبنان، اظهار کرد: این عزیزان مایه افتخار جهان اسلام و شیعیان هستند.
امام جمعه قم ضمن تمجید از همراهی مقاومت لبنان با مردم مظلوم فلسطین، بیان کرد: وجود این عزیزان که دست از مقاومت برنمی‌دارند، مایه افتخار همه ماست.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه  افزود: ملت ایران حقیقتاً کنار مردم لبنان هستند و در شادی شما شاد و در حُزن شما غمگین هستند.

تعامل شیعیان لبنان با سایر طوایف، مثال
زدنی است
نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به خدمت‌رسانی شیعیان لبنان به سایر طوایف در هنگام مشکلات، خاطرنشان کرد: درحالی‌که لبنان از طوایف مختلف تشکیل شده است، نقش و نوع تعامل شیعیان با دیگر طوایف از جمله اهل سنت و مسیحیان، مثال‌ زدنی است.
وی تأکید کرد: همدلی مقاومت در برابر رژیم کینه‌توز صهیونیستی، مایه مباحات است و امیدواریم، این همبستگی تا آخر ادامه پیدا کند.
 
 حوزه علمیه قم با نگاه تمدنساز جهانی، پاسخگوی نیازهای جامعه بشری است
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، ۲۶فروردین در دیدار نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، ضمن تبریک علمیات افتخارآفرین «وعده صادق»، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با همکاری حزب‌الله، قهرمان مبدأ بسیاری از تحولات در جهان اسلام است.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به عملیات غرورآفرین «وعده صادق»، گفت: جمهوری اسلامی ایران در هر حالی پایبند به مبانی دینی و معاهدات بین‌المللی است؛ اما تعرض به تمامیت ارضی، خط قرمزش است.
وی به نگاه تمدن‌ساز و جهانی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: امروز حوزه علمیه با بهره‌مندی از نظام رشته‌های آموزشی و ده‌ها رشته علمی و دانشی، پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی و حتی فراتر از آن است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: به‌عنوان حوزه علمیه، می‌بایست با حوزه‌های علمیه جهان اسلام به‌ویژه لبنان، نهایت تعامل و همکاری را داشته باشیم.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: حوزه امروز و در عصر حاضر، حوزه‌ای پاسخگو و مطالبه‌گر است و ما برای تحقق این مهم، اقدام به طراحی و عملیاتی‌سازی رشته‌های متنوع و متناظر با نیازهای جامعه بشری را کرده‌ایم.
مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امروز نزدیکی و هم‌افزایی حوزه‌های علمیه شیعی، یکی از دغدغه‌های حوزه علمیه قم است که ان‌شاءالله بتوانیم، با سفر به لبنان و حضور در حوزه‌های دینی، این سطح همکاری را بیش از پیش ارتقا بدهیم.

  صهیونیستها در صورت ارتکاب هر اشتباهی معنای پاسخ واقعی ایران دریافت میکنند
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی نیز، ۲۸فروردین در دیدار شیخ علی الخطیب، ضمن قدردانی از مواضع وی و این تشکل سیاسی در حمایت از رویکرد مقاومت و نیز، تلاش برای حفظ و تقویت انسجام و وحدت در این کشور، لبنان را رکنی مهم برای جریان مقاومت توصیف کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران، در ناکارآمدی رویکرد سازش و تسلیم در قبال حل مسئله فلسطین و نتیجه‌بخش بودن مقاومت در مقابله با سلطه و ظلم بر همگان اثبات شده است، گفت: تصویر خون‌بار امروز غزه، تصویر بدون نقاب و آینه و جلوه تمام‌نمای حقیقت و باطن تمدن غرب و فرهنگ آمریکایی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی برگزاری متفاوت روز قدس امسال در نقاط مختلف جهان را گواهی بر پذیرش جهانی راهبرد مقاومت و موفقیتی بزرگ برای این راهبرد توصیف و تصریح کرد: عملیات طوفان‌الاقصی، شکستی راهبردی برای رژیم صهیونیستی است و فراتر از شکست‌ نظامی، شکست امنیتی رژیم نیز هست که تغییر معادلات منطقه به‌نفع آرمان فلسطین را در پی داشته است.
وی حمله رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران را گواه شکست و استیصال این رژیم دانست و با بیان اینکه پاسخ ایران به این حمله، صرفاً اقدام تنبیهی علیه شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود، تأکید کرد: در صورت ارتکاب هر اشتباهی، صهیونیست‌ها و حامیان آنها معنای پاسخ واقعی و گسترده ایران را درخواهند یافت.

  جغرافیای مقاومت توسعه پیدا کرده است
به گزارش خبرگزاری ابنا، استاد رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز در دیدار شیخ علی الخطیب، با قدردانی از مجلس اعلای شیعیان لبنان که از زمان امام موسی صدر تاکنون، نسبت به رژیم اسرائیل موضع قوی داشته است، افزود: برخی تابوها ازجمله تابوی قدرت ارتش اسرائیل و نظام سلطه که می‌خواست، جامعه بشری را به بردگی بکشاند، شکسته شده است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، با بیان اینکه هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که گروهی در یمن این‌گونه ظهور کند و در مقابل آمریکا بایستد و مبارزه کند، تصریح کرد: امروز جغرافیای مقاومت توسعه پیدا کرده، از ایران شروع شده و پس از آن به لبنان، سوریه، یمن، عراق، کشورهای آمریکای لاتین، جنبش‌ها و مؤسسات در آمریکا و اروپا رسیده است.
 استاد رمضانی با تمجید از عملیات بزرگ وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: امیدواریم این گوشمالی که اخیراً به رژیم صهیونیستی داده شد، زمینه ظهور را فراهم کند.

  به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری دبیرکل مجمع تقریب هم در این دیدار، ضمن جویا شدن اوضاع کنونی لبنان از شیخ علی الخطیب، به تشریح جزئیات اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله به مراکز نظامی اسرائیل پرداخت و اظهار کرد: همه جهان اسلام با دیدن تصاویر و فیلم‌هایی که از این رویداد منتشر شد، به ایران اسلامی افتخار کرد.
وی ادامه داد: این اقدام جمهوری اسلامی ایران نشان داد که حتی اقتدار هسته‌ای اسرائیل هم، مانع هجوم به آن نشد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با استقبال از سخنان نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان برای ایجاد همکاری هرچه بیشتر نهادهای فرهنگی دو کشور جهت ایجاد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی، یادآور شد: ما به دنبال ایجاد تمدن اسلامی هستیم تا کشورهای اسلامی بتوانند، با مشارکت یکدیگر با دشمنان مشترک مقابله کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به اقدامات انجام‌شده توسط مجمع تقریب در راستای وحدت بین مسلمین، از برگزاری کنفرانسی با موضوع تقریب در کشور عراق، در آینده خیلی نزدیک خبر داد.

  اقدام اخیر ایران علیه اسرائیل، موجب تغییر مواضع غرب شد
حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ علی خطیب نیز در این دیدارها، با بیان اینکه ایران دیروز، با ایران امروز بسیار متفاوت است، افزود: وقتی آن وعده صادقی که از سوی مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران بیان شده بود، با قدرت و قوت هرچه تمام‌تر بر سر رژیم صهیونیستی فرود آمد، بدون اینکه از سایر متحدان و شرکای خبیث رژیم کودک‌کش صیهونیستی خطایی صورت گیرد، نشان از یک نظام اسلامی قدرتمند و مقتدر نه‌تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در جهان است.
نایب‌رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ادامه داد: پاسخ ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری‌اش در دمشق، حق طبیعی این کشور بود. این پاسخ ثابت کرد که ایران کشوری قدرتمند است و باج نمی‌دهد و از حقوق خود کوتاه نمی‌آید و با سربلندی و قدرت از عزت مردم و حاکمیت ملی خود دفاع می‌کند.
شیخ «علی خطیب» با بیان اینکه برخلاف تلاش دشمنان، مردم لبنان دوست‌دار و حامی مقاومت هستند، افزود: حامل سلام‌های گرم مردم لبنان به ملت ایران و درودها و قدردانی لبنانی‌ها از جمهوری اسلامی ایران بابت اقدام مقتدرانه در برابر رژیم صهیونیستی هستم.
نائب‌رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، مقاومت را خط قرمز لبنان دانست و با تأکید بر حمایت کامل از مقاومت با وجود همه فشارها و ناملایمات، ایستادگی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران با وجود همه فشارها، تحریم‌ها و دشمنی‌ها را مایه افتخار امت اسلامی دانست و اظهار کرد: هیچ کشور دیگری نتوانسته، این‌چنین مقتدرانه در مقابل رژیمی که از حمایت همه قدرت‌های جهان برخوردار است، بایستد.
وی با بیان اینکه اقدام اخیر ایران علیه اسرائیل، موجب تغییر مواضع غرب شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی در کنار مردم فلسطین ثابت کرد، شیعه، دشمن سنی نیست؛ بلکه حامی آن است.
شیخ علی الخطیب به تشریح اوضاع کنونی لبنان از منظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، تعامل بین فرقه‌های مختلف موجود در این کشور اعم از شیعه و سنی و مسیحی و تلاش‌های انجام‌شده برای جلوگیری از ایجاد فتنه‌های مذهبی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی مجلس اعلای شیعیان لبنان از جمله نشست‌های برگزارشده با نخبگان فرهنگی پرداخت.
نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، با بیان اینکه اقدام اخیر ایران علیه رژیم صهیونیستی، موجب تغییر مواضع غرب شد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی در کنار مردم فلسطین ثابت کرد، شیعه، دشمن سنی نیست؛ بلکه حامی آن است.
شیخ علی الخطیب با تأکید بر ضرورت همکاری بین نهادهایی چون مجمع تقریب و مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با مجلس اعلای شیعیان لبنان، خاطرنشان کرد: ما باید در مسائل مربوط به جهان اسلام، مذهب‌گرایی را کنار بگذاریم و با جهان عرب و اسلام در تعامل باشیم و با نخبگان جهان اسلام همکاری کنیم. وجود اختلافات طبیعی است؛ اما نباید از آنها به‌نفع کشورهایی چون اسرائیل و آمریکا سوء استفاده شود.
وی تصریح کرد: باید با نخبگان جهان اسلام در مورد مسائل راهبردی به گفت‌وگو بنشینیم، تفکر کنیم و با هم تصمیم بگیریم.
شیخ علی الخطیب، با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تقریب بین مذاهب اسلامی از زمان امام خمینی(قد) تاکنون و تمجید از این اقدامات، گفت: ظرفیت مجلس اعلای شیعیان لبنان نه فقط ظرفیتی منطقه‌ای، بلکه ظرفیتی جهانی است که می‌توان از طریق آن، با دیگر مجامع جهانی ارتباط برقرار کرد و اقدامات فرامنطقه‌ای را پیش برد.
این روحانی لبنانی پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین مجلس اعلای شیعیان لبنان و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی را مطرح کرد.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه