هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

منابر خطبا باید پرمطلب و همه‌فهم باشد

آیت‌الله کریمی جهرمی

منابر خطبا باید پرمطلب و همه‌فهم باشد

استاد حوزه علمیه قم گفت: خطبا باید خیلی مواظبت‌‌شان در کلام بیشتر باشد که منابرشان پرمطلب و همه‌‌فهم باشد؛ چون بسیاری از مردم پای همین منابر تربیت می‌‌شوند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا، آیت‌الله کریمی جهرمی، در مراسم میلاد باسعادت حضرت صدیقه طاهره(س) و در آستانه سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ق) که از سوی مجمع خطبای استان قم در بیت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری(ق) برگزار شد، با اشاره به تشکیل این مجمع در بیت مرحوم آیت‌الله حائری یزدی(ق)، اظهار کرد: این فکر بکر و ابداع جالبی بوده است که رجال خطابه، علم و هدایت جامعه، در این بیت چنین جلساتی تشکیل دهند.
وی افزود: این‌گونه محافل به‌‌‌گونه‌‌ای که اهل علم خودشان دور هم جمع می‌‌شوند و مطالب قابل توجه و لازم جامعه را مطرح و پیرامون آن بحث می‌کنند، سبب دیده شدن ضعف‌ها و اصلاح شیوه‌های تبلیغی است و از این رو، بسیار مهم و مفید است.
وی در بخش دیگری از توصیه‌های خود، با اشاره به روایت امام سجاد(ع) که فرمود: «مجالس الصالحین داعیة إلى الصلاح»، گفت: برخی از مجالس انگیزه‌ای است که اشخاص به سوی صلاح بیایند و تنبهی برای انسان حاصل می‌‌کند؛ در نتیجه خطبا باید خیلی مواظبت‌‌شان در کلام بیشتر باشد که منابرشان پرمطلب و همه‌‌فهم باشد؛ چون بسیاری از مردم پای همین منابر تربیت می‌‌شوند و در واقع بیان و کلام خطیب، اثر مستقیم در روح افراد جامعه می‌گذارد.
وی در قسمت دیگری از این دیدار، با شمردن برخی از ویژگی‌های لازم یک خطیب و واعظ، بیان کرد: مردم اگر بدانند، واعظی متقی و اهل مطالعه است، مستند حرف می‌‌زند و براساس احساسات صحبت نمی‌کند و مهم‌تر آنکه او را ناصح و خیرخواهی عامل به دستورات دینی ببینند، خوبی و پاکی و اعتقادات صحیح و معارف عالیه و دست‌نخورده را با جان و دل از او گرفته و پذیرا می‌شوند.
وی در ادامه با بیان برخی ابعاد شخصیتی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره)، گفت: زهد و دوری از دنیا و دلدادگی به خداوند و اولیای او، مخصوصاً شیفتگی نسبت به حضرات اهل‌بیت(ع) و احترام فوق‌العاده برای سایر علما، بخشی از ویژگی‌های آن رجل الهی بود که باید برای مردم بیان شود تا همگان شخصیت‌های نمونه دینی را بشناسند.
آیت‌الله کریمی جهرمی در پایان عنوان کرد: باید قدردان نعمت وجود علما و فقهای بزرگ باشیم و در مثل این جلسات باشکوه، ویژگی‌ها و خصوصیات علمی، معنوی، ولایی و اخلاقی آنها را بازگو کنیم تا ضمن ذکر خیرشان، آنان را به‌عنوان الگو‌های عملی به مردم معرفی نماییم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه