هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

طلاب در صدد رفع شبهات و پاسخگویی به آنها باشند

آیت‌الله کریمی جهرمی در رونمایی از کتاب «اصول‌العقائد و جامع‌الفوائد»

طلاب در صدد رفع شبهات و پاسخگویی به آنها باشند

مراسم رونمایی از کتاب «اصول‌العقائد و جامع‌الفوائد»، اثر علامه سیدمحمدهادی میرلوحی، با حضور آیت‌الله کریمی جهرمی، در مدرسه امام مهدی(عج) قم رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله کریمی جهرمی در این آیین، ضمن بیان جایگاه علما و نقش ایشان در جهت تبیین معارف دین، تصریح کرد: در روز قیامت خطاب می‌شود؛ یک عالم دلسوز و ناصح و خیرخواه بایستد و شفاعت بکند و آنچه که در این جمله شاخص است، عبارت است از اینکه به عالم، اذن شفاعت داده خواهد شد و آن عالم، با این مزیت می‌تواند، از گناهکاران شفاعت کند و این عالم، باید دارای شاخصه‌های مهمی همچون نگهبان دین و معتقدات مردم باشد.
وی ابراز کرد: گاهی در جامعه شاهد اشخاصی هستیم که در حوزه مدارج علمی آگاه است و درس را به‌خوبی خوانده است؛ ولی نقشی منفی را در جامعه ایفا می‌کند و اعمال و رفتار و گفتار او، مردم را در مسیر باطل قرار می‌دهد و راه خودنمایی و جاه‌طلبی را به جامعه ارائه می‌نماید.
آیت‌الله کریمی جهرمی خاطرنشان کرد: عالمی که یتیمان آل‌محمد(ص) را کفایت می‌کند، اعتقادات مردم را حفظ می‌کند و در جهت تحکیم رفتارهای دینی مردم قدم بر‌می‌دارد و طلبه درس‌خوان، باید همواره خوف داشته باشد که مبادا از او رفتاری سر بزند که موجب سوء ‌اثر در رفتار مردم باشد؛ لذا عالمان دینی با تمام قوا در تلاش باشند تا ایمان مردم را بالا ببرند و همواره در صدد رفع شبهات و پاسخگویی به آنها باشند.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: در اعتقادات مردم کار کنید؛ چراکه خیلی مؤثر است. مردم را خداباور کنیم؛ البته اول باید خودمان خداباور و قیامت‌باور باشیم و بدانیم که در حرکات و سکنات و دوستی و دشمنی و زندگانی ظاهری، باید خدا را شاهد بدانیم. در حفظ معارف الهی خیلی مقید باشیم. نکند راه الهی را عوض کنیم و خودمان ندانیم که در گمراهی قدم برمی‌داریم. مردم را حسین‌شناس و در برابر مصائب صبور کنیم؛ چراکه اینها در قیامت برای ما کمک‌حال خواهد بود و دعا کنید، خداوند این توفیق را بیشتر از هر زمان دیگر شامل حال بندگان خود بکند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، استاد حوزه علمیه قم نیز، در این مراسم رونمایی گفت: علامه سیدمحمدهادی میرلوحی در دوره خود مجتهد بود، در حوزه اصفهان درس و بحث داشت و از فقهای بزرگ و از شاگردان مجلسی، میرفندرسکی، میرداماد، شیخ بهایی و... بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرلوحی بیان کرد: ایشان در یک رؤیای صادقه یا مکاشفه در بیداری، حضرت امیرالمؤمنین(ع) را زیارت می‌کند و آن حضرت به وی دستور می‌دهند، این کتاب را در دفاع از عقاید حقه شیعه و امامت حضرت بنویسد و چنان‌چه در مقدمه کتاب آمده، ایشان ۴۰ روز درس را تعطیل کرد و با استنادات فراوان به قرآن کریم و روایات به دفاع از ولایت و امامت امام علی(ع) پرداخت. این کتاب در آن دوره اصفهان، در گسترش تشیع نقش مهمی داشت.

 
  ضرورت امامشناسی برای دانشجویان و طلابخبرنگار هفته‌نامه افق حوزه در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «(اصول‌العقائد و جامع‌الفوائد» علامه‌ میر‌محمد‌هادی ‌میرلوحی سبزواری، گپ‌و‌گفتی با مصحح و پژوهشگر این کتاب، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی درچه‌ای انجام داده که در ادامه می‌خوانید.
آشنایی شما با نویسنده و این اثر از کجا آغاز شد؟

 
  بنده سیدعلی موسوی درچه‌ای از احفاد علامه ذوفنون میرلوحی سبزواری هستم. آشنایی با این کتاب و مؤلف بزرگوار آن به‌خاطر انتساب نسبی بنده با این شجره می‌باشد؛ ولی آشنایی بنده با این کتاب از حدود ۳۰‌سال قبل شروع شد که در حوزه علمیه اصفهان مشغول بودم و در مدرسه علمیه ملاعبدالله حجره داشتم. یک روزی پیرمرد محترمی که شاید الآن فوت شده باشد و خدایش رحمت کند، به‌نام آقای محمدعلی آقایی در حجره بنده آمد و دو کتاب به ‌من هدیه داد که روی کتاب نوشته بود: هدیه به آقای موسوی درچه‌ای. آن‌قدر این کتاب‌ها، قدیمی‌ و مندرس‌ بودند که موقع تورق صفحه‌های آنها می‌شکست. بعد از مطالعه متوجه شدم، این کتاب شریف «اصول‌العقاید و جامع‌الفوائد» نام دارد و اثر مرحوم علامه ‌میرمحمد‌هادی ‌میرلوحی سبزواری است.

هدف اصلی نویسنده از تألیف این اثر چه بوده است؟
    همان‌طوری که ‌مرحوم مؤلف خودش بیان کرده است، با توجه به فضای خاص عهد صفوی که خیلی از اعلان مذهب رسمی تشیع توسط سلاطین صفوی، زمان زیادی نگذشته بود و مثل الآن در باب اعتقادات و عقاید کتاب فروانی وجود نداشت؛ لذا مرحوم مؤلف و پدر بزرگوارشان که از علما و فقهای بزرگ آن دوران بودند، طبق گفته خودش در مقدمه کتاب آمده: «مدت‌ها بوده از ایشان درخواست می‌شده، کتابی در اصول دین بنویسد؛ اما اشتغالات علمی، وقت برای ایشان نمی‌گذاشت تا اینکه در عالم مکاشفه، وجود ‌مقدس آقا امیرالمؤمنین(ع) را می‌بینند و آن‌حضرت می‌فرماید: «من قضی لاخیه حاجة قضی‌الله له الف حاجة من‌ حوائج‌الدنیا و الف حاجهة من حوائج‌الآخره» که کارها را تعطیل می‌کند و برای امتثال فرمان حضرت امیر(ع) در کمترین زمان، این کتاب شریف را تألیف می‌کند و چون تمام فایده‌ها که علم به توحید و خداشناسی، نبوت، عدل الهی و از‌ همه مهم‌تر، اصل و اساس رسیدن به توحید واقعی؛ یعنی امامت آقا امیرالمؤمنین و ائمه ‌معصومین(ع) و علم به ‌معاد، در این کتاب شریف جمع است، نام آن را «اصول‌العقاید و جامع‌الفوائد» می‌گذارد.

مهمترین انگیزه شما برای تحقیق و تصحیح این اثر چه میباشد؟
  مهمترین انگیزه حقیر عمل به حدیث شریف حضرت رسول(ص) بود که خوارزمی در مناقب نقل کرده‌ است که: «... من كتب فضيلةً من فضائله لم‌تزل الملائكة تستغفر له ما بقي لذلك الكتابة رسم... » رسول خدا(ص) در این حدیث طولانی می‌فرمایند: خدا به برادرم علی‌بن ابی‌طالب(ع) فضائلی داده که قابل شمارش نیست؛ کسی که یک فضیلت از فضائل او را بنویسد و پخش کند، تا روزی که آن اثر پابرجاست، ‌ملائکه خداوند برای او طلب استغفار ‌می‌کند. حقیر هم به امید اینکه سهم کوچکی در عمل به این حدیث داشته باشم و ان‌شاءلله از برکت آقا امیرالمؤمنین(ع) مورد طلب و بخشش خداوند قرار گیرم، این اثر نفیس و کتاب شریف را با کمک دوستان بزرگوار بازنویسی، غلط‌گیری، تحقیق و چاپ نمودم.

اساس تصحیح شما مبتنی بر چه نسخههایی بوده است؟ و چه روشی را در تصحیح پی گرفتید؟
    متأسفانه بنده نسخه خطی در دست نداشتم. دو نسخه به دستم رسید؛ اول همان نسخه چاپ سنگی که عرض کردم و دوم، نسخه چاپ سنگی دیگری که برای حدود ۱۳۰ سال قبل بود، بازنویسی کتاب با این دو نسخه صورت گرفت.

نقاط قوت این کتاب را در چه میدانید؟
مهمترین نقطه قوت این کتاب اولاً این است که به‌دست یکی از علمای طراز اول شیعه و فقیهی بزرگ و متکلمی سترگ تألیف شده که احاطه کامل به تمام علوم داشته‌ است. ثانیاً اینکه مرحوم مؤلف عنایت خاصی داشته که حتی‌المقدر در اثبات حقانیت امیرالمؤمنین(ع) از منابع اهل‌سنت استفاده کند و با آن قلم شیوای خود هم، به‌خوبی از عهده این مطلب برآمدند.

چه پیشنهاداتی برای مراکز علمی و دانشجویان دارید؟
 از قول بزرگان و علمای گذشته و حال نقل می‌کنم: مراکز علمی تا می‌توانند اصول و اعتقات مذهب حقه شیعه را به‌صورت زیربنایی به مخاطبان خود تفهیم کنند و به خدا‌باوری و اعتقاد به مبدأ و معاد و امام‌شناسی اهتمام بورزند و دانشجویان و طلاب عزیز هم روی بحث امام‌شناسی بیشتر اهتمام بورزند. تمام خلأ‌های ما و جامعه به‌خاطر عدم شناخت واقعی حجج الهی خصوصا وجود ‌مقدس امیرالمؤمنین است.

مخاطبان این کتاب چه کسانی هستند و خواندن این کتاب را برای چه گروهی از افراد جامعه پیشنهاد میکنید؟
  مرحوم مؤلف این کتاب را به‌گونه‌ای تألیف کرد که گذشته از اینکه کاملاً علمی است و برای همه طبقات قابل استفاده است؛ ولی به ‌نظر حقیر، مطالعه این کتاب برای طلاب و دانشجویان بسیار نافع است؛ خصوصا مبلغان و روحانیون و اهل منبر می‌توانند، با استفاده از این کتاب، منابر و سخنرانی‌های خودشان را سودمندتر کنند.

در پایان اگر مطالب دیگری در خصوص این کتاب مدنظرتان هست بفرمایید.
  با توجه به اینکه عمده مباحث این کتاب، حول مسئله ولایت است و با توجه به اینکه در روایات متواتر شرط قبولی اعمال را قبول ولایت حضرات معصومین(ع) بیان کرده است، به نظر من این کتاب یکی از بهترین کتاب‌هایی هست که در این باب، یعنی ولایت به نگارش درآمده است. پس برماست که قدر آثار این‌چنینی را بیشتر بدانیم و اهمیت بیشتری برای آن قائل باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه