هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

خلأ معنویت به سبک زندگی بشر آسیب ‌زده است

آیت‌الله اعرافی در پنجمین کنفرانس بین‌المللی «جاده معنوی ابریشم»

خلأ معنویت به سبک زندگی بشر آسیب ‌زده است

مدیر حوزه‌های علمیه طی سخنانی در پنجمین کنفرانس بین‌المللی «جاده معنوی ابریشم؛ معنای ارزش‌های دینی در فضای اوراسیای بزرگ»، جامعه امروز بشریت را نیازمند معنویت دانست و گفت: خلأ معنویت در جهان امروز کاملاً مشهود است و فقدان آن به سبک زندگی بشریت و ارتباطات و تعاملات انسانی و بشری آسیب رسانده است.

​​​​​​​به گزارش ایکنا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، آیت‌الله اعرافی که به دعوت مفتی اعظم روسیه برای شرکت در این اجلاس به قازان، مرکز تاتارستان روسیه سفر کرده بود، ۴ مرداد به‌عنوان نماینده دینی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس، نظریه معنویت اسلامی را مطرح و تبیین کرد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در سخنان خود، با عنوان آشنایی با نگره معنویت اسلامی درباره نقش معنویت در تعاملات و روابط بین کشورها سخن گفت.
آیت‌الله اعرافی معنویت را از مناظر عام انسانی از منظر ادیان گوناگون و از منظر ادیان توحیدی و ابراهیمی و از نگاه دین مبین اسلام به‌طور عام و از نگاه مذهب شیعه و معارف اهل‌بیت(ع) به‌صورت خاص و ویژه اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام و مکتب شیعه، در عرصه معنویت، از دیدگاه‌های کلان و نظام‌واره برخوردار است که به کمک نگرش‌های فقهی و فلسفی می‌توان آن را استنباط کرد.
عضو فقهای شورای نگهبان، با بیان اینکه معنویت از منظر شیعه و معارف اهل‌بیت(ع)، دارای شاخص‌های متعددی است، به برخی از این شاخص‌ها اشاره کرد.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود، گفت: نظریه معنویت از یک سو در دنیای باطن انسان و از سوی دیگر، در نظریه‌های مرتبط با دنیای بیرونی مانند توحید نبوت و ولایت آخرت و معاد تجسم یافته است.
وی در ادامه به برخی دیگر از شاخص‌های معنویت از نگاه مکتب شیعه و اهل‌بیت(ع) مانند فطری بودن اختیاری و اکتسابی بودن تشکیکی و دارای مراتب بودن معنویت و جامعیت آن اشاره کرد.
 مفتی اعظم و رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه نیز در این نشست، گفت: در دیدارهای‌مان در روسیه، چین، پایتخت‌های قرقیزستان و قزاقستان، هر بار این فرصت را داریم که مباحث فعال در زندگی مذهبی اوراسیای بزرگ را که در فضای میراث مشترک جاده ابریشم بزرگ نفوذ کرده و باقی مانده است، مقایسه کنیم.
شیخ راویل عین‌الدین، افزود: مدل ارتباطی که به‌طور مشترک با دیگر شرکا ایجاد شد، با نشان دادن اثربخشی و طرح موضوعات جاری، توجه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، مصر، برزیل، اتیوپی، آفریقای جنوبی، قطر، پادشاهی بحرین را نیز به خود جلب کرد و سایر شرکت‌کنندگان نیز، برای اولین‌بار به ما پیوستند.
وی یادآوری کرد: اجلاسیه جاده ابریشم معنوی، یکپارچگی فرهنگی و تعامل معنوی بین کشورهای دوست را ترویج می‌کند.

ارسال دیدگاه