هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پاسخ به شبهات پیشگیرانه و تبیینی باشد

در آیین رونمایی از کتابچه « اندیشه‌های بلورین» مطرح شد

پاسخ به شبهات پیشگیرانه و تبیینی باشد

طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی و جمعی از مدیران و محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، از کتابچه پنج‌جلدی «اندیشه‌های بلورین» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ۱۷ اسفند، طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، نویسنده مطرح کشور و جمعی از مدیران و محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، از کتابچه پنج‌جلدی «اندیشه‌های بلورین» با موضوع پاسخگویی به سؤالات نوجوان رونمایی شد.
مجموعه کتابچه‌ «اندیشه‌های بلورین» که به‌همت گروه‌های علمی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه تألیف شده است، شامل پنج جلد با عناوین «من چه نیازی به دین و رهبری دارم، من و دانستنی‌های حجاب، من و راهنمایانم، خدایت را بشناس و من و مسائل مختلف دینی» می‌باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی، رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات، طی سخنانی در مراسم رونمایی از این مجموعه کتاب، گفت: با توجه به تأکیدات آیت‌الله اعرافی مبنی بر لزوم روی دست گرفتن خروجی‌های متعدد و متنوع برای مخاطبان و سطوح مختلف، مجموعه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات در این راستا وارد عمل شده است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شبهه مثل گذشته صرفا در دایره‌ متفکران و نخبگان رد و بدل نمی‌شود، تصریح کرد: امروز با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و حتی هوش مصنوعی، شبهات جنبه‌ عمومی پیدا کرده است.
رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، جوانان و نوجوانان و حتی کودکان ما هم به‌نوعی با شبهات درگیرند؛ چراکه هدف‌گذاری جبهه‌ مقابل از سرمایه‌گذاری در این عرصه، شامل مخاطب کودک و نوجوان هم می‌شود.
وی با اشاره به وظیفه‌ این مرکز در امر پاسخگویی به شبهات با توجه به سطوح مختلف و مخاطبان متعدد، یادآور شد: حتی بالاتر از پاسخگویی به شبهات مطرح‌شده، باید در جنبه‌ پیش‌گیرانه و تبیینی هم، به‌گونه‌ای عمل شود که شبهه در فضای ذهنی مخاطب اصلاً جاگیر نشود و از قبل به‌نوعی پاسخ آن را داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورامینی افزود: با توجه به فضای عمومی اغتشاشات سال گذشته و شبهاتی که در ذهن نوجوانان و جوانان شکل داده شده بود، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، کتابی را با عنوان «شبهه تا فتنه» منتشر کرد که سؤالات موجود در ذهن این طیف جمع‌آوری و پاسخ داده شود.
وی با اشاره به اینکه کتاب فوق به‌هنگام پاسخ‌گویی کرد و تلاش هم شد که بیشتر در عرصه فضای مجازی منتشر شود، گفت: ما برخی از آن پاسخ‌ها را در نشریه‌ شبهات که یک پویش مطالعاتی طلاب و دانشجویان جوان است، قرار دادیم که با توجه به نظرسنجی که از سوی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها صورت گرفت، بیش از ۹۲ درصد دانشجویان این کار را پسندیده بودند.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورامینی در پایان با اشاره به اینکه ثمره‌ این تلاش، با بهره‌گیری از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان، تولید مجموعه پنج دفتری (جلدی) اندیشه‌های بلورین است، گفت: مجموعه قرار است، توسط مدیریت فرهنگی آستان قدس رضوی منتشر و توزیع شود.
​​​​​​​ پاسخگویی به سؤالات کودکان ظرافت خاصی میطلبد
حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، نویسنده مطرح کشور نیز در سخنانی، با بیان اینکه استخراج و جمع‌بندی سؤالات موجود در ذهن مخاطبان از اقشار مختلف جامعه، یک ضرورت است، گفت: رهبر انقلاب نیز بارها تأکید کرده‌اند که افراد اهل فکر و فرهنگ، باید سؤالات و شبهات موجود در محافل عمومی به‌خصوص جوانان را شناسایی کنند و مهم‌تر از آن به این سؤالات پاسخ‌ بدهند.
وی در ادامه به تشریح جنس انواع سؤال و شبهه پرداخت و گفت: گاهی با سؤالی مواجهیم که جواب آسانی دارد؛ ولی بعضی از سؤالات، احتیاج به مباحث مقدماتی دارند؛ مثلاً جوان می‌پرسد: ما چرا باید سراغ دین برویم؟ قطعاً پاسخ به این سؤال، نیاز به بحث‌های مقدماتی زیادی دارد تا در نهایت به این مطلب رسید که چرا باید برنامه‌ زندگی را از دین آسمانی گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی افزود: برخی از سؤال‌ها هم در واقع سؤال نیستند و حالت شبهه‌آفرینی و مغالطه دارند و غرض‌شان به‌نوعی پیچاندن مخاطبان است تا آنان درگیری و چالش ذهنی پیدا کنند و دچار تزلزل افکار و اعتقادات دینی، اجتماعی و سیاسی‌ شوند.
به‌گفته وی، برخی دیگر از سؤالات که به‌خصوص از سوی کودکان مطرح می‌شود، به نظر ساده می‌آیند؛ ولی جواب دادن به آنها بسیار مشکل است؛ چون مجموعه‌ای از معلومات را که برای پاسخ‌گویی در ذهن داریم، چه‌بسا قابل انتقال به کودک و نوجوان نباشد و یا ظرافت‌های خاص خود را بطلبد.
این نویسنده افزود: فرض کنید کودکی سؤال کند که خدا کجاست و چه شکلی است؟ باید به‌گونه‌ای به او پاسخ داد که وقتی بزرگ‌تر و اهل مطالعه شد، دچار تضاد بین آنچه که در کودکی از ما شنیده و آنچه که اکنون به آن رسیده، نشود؛ پس ارائه‌ پاسخ‌های مناسب، در دسترس، ساده و بدون طول و تفصیل برای سنین خاص، از کارهای لازم و راهگشاست.
وی پاسخ به سؤالات به‌صورت غیرمستقیم را یک مسئله‌ هنرمندانه دانست و گفت: ما باید بتوانیم، در مطالب بیانی و نوشتاری خود، مباحث را به‌نحوی مطرح کنیم که شبهه اصلاً در ذهن مخاطب پیش نیاید و جواب سؤالاتِ مقدر، در مطالب ما آمده باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه