سیاستورزی جامعهمحور جوهره اصیل نظام فکری روحانیت
آیت الله اعرافی در اجتماع طلاب اردبیل
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: آنهایی که در حوزه مخالف نگاه سیاسی هستند خود آنها سیاسی فکر میکنند. طبیعت نظام فکری حوزه و روحانیت این است که سیاستاندیش و سیاستورز است. هم در اندیشه و هم در عمل سیاسی است؛ البته سیاسی درست که در خدمت به مردم و در ارتباط و تعامل با مردم باشد.
حمایت از نخبگان محور اصلی پیشرفت علمی و اجتماعی کشور است
رئیس مرکز خدمات حوزههای علمیه
رئیس مرکز خدمات حوزههای علمیه، بر نقش کلیدی نخبگان در خلق علم، گسترش دانش و حل مسائل فرهنگی، اجتماعی و نظامی کشور تأکید کرد.
علم اگر در مسیر هدایت و تقرب به خدا نباشد، سبب انحراف میشود
آیتالله شبزندهدار
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به اینکه طلاب سربازان ولیعصر(عج) هستند و باید بدانند که علم و معرفتشان وسیلهای برای نزدیک شدن به رضای خداوند است، گفت: علم اگر در مسیر حق و بر پایه قرآن و سیره اهلبیت(ع) به کار گرفته شود، انسان را به قرب الهی میرساند؛ اما اگر ابزار خودبینی و استبداد رأی شود، موجب سقوط و انحراف خواهد شد.
سیاستورزی جامعهمحور جوهره اصیل نظام فکری روحانیت
آیت الله اعرافی در اجتماع طلاب اردبیل
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: آنهایی که در حوزه مخالف نگاه سیاسی هستند خود آنها سیاسی فکر میکنند. طبیعت نظام فکری حوزه و روحانیت این است که سیاستاندیش و سیاستورز است. هم در اندیشه و هم در عمل سیاسی است؛ البته سیاسی درست که در خدمت به مردم و در ارتباط و تعامل با مردم باشد.
حمایت از نخبگان محور اصلی پیشرفت علمی و اجتماعی کشور است
رئیس مرکز خدمات حوزههای علمیه
رئیس مرکز خدمات حوزههای علمیه، بر نقش کلیدی نخبگان در خلق علم، گسترش دانش و حل مسائل فرهنگی، اجتماعی و نظامی کشور تأکید کرد.
حوزههای علمیه مفاهیم پدافند غیرعامل در ساحت دینی را تبیین کنند
آیتالله اعرافی در پیامی به مناسبت روز پدافند غیرعامل
آیتالله اعرافی در پیامی به مناسبت روز پدافند غیرعامل تصریح کرد: حوزههای علمیه بهعنوان مراکز تولید علم و فکر اسلامی، باید در گام اول، نقش کلیدی خود را در تبیین مفاهیم پدافند غیرعامل در ساحت دینی ایفا کنند.
ضرورت اهتمام طلاب به خودشناسی و خودسازی بهعنوان نخستین وظیفه طلبگی
معاون فرهنگی تبلیغی حوزههای علمیه خواهران تأکید کرد
معاون فرهنگی تبلیغی حوزههای علمیه خواهران، در جمع طلاب استان گلستان، با تبیین سهگانه «خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» در بیانیه گام دوم انقلاب، بر ضرورت آغاز تحول از درون و اهتمام طلاب به خودشناسی و خودسازی بهعنوان نخستین وظیفه طلبگی تأکید کرد.
عیادت نمایندگان مدیر حوزههای علمیه از روحانی مضروب در امامزاده یحیی(ع)
نمایندگان آیتالله اعرافی، از حجتالاسلام والمسلمین مهدویدانا، روحانی که در امامزاده یحیی(ع) تهران مضروب شده بود، عیادت کردند.
ماهیت پول در اقتصاد اسلامی
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه بررسی کرد
چکیده: مسأله ماهیت پول و کارکردهای آن یکی از مباحث بنیادین و چالشبرانگیز در نظام اقتصاد اسلامی است. با توجه به تحولات گسترده در نظامهای پولی جهان و سیطره پول اعتباری، این پرسش اساسی برای فقها و اقتصاددانان اسلامی مطرح است که آیا از منظر شرع، پول الزاماً باید دارای ارزش ذاتی مالیت حقیقی همچون طلا و نقره باشد؟ یا میتواند امری صرفاً اعتباری و مبتنی بر قرارداد اجتماعی و قدرت حاکمیت باشد؟ این نوشته به تحلیل و بررسی دو دیدگاه اصلی در این زمینه میپردازد؛ دیدگاه نخست بر انحصار پول شرعی در طلا و نقره بهعنوان پول حقیقی تأکید دارد و ادله فقهی تاریخی و اقتصادی برای آن اقامه میکند. در مقابل دیدگاه منتقد ضمن پذیرش مشروعیت طلا و نقره، انحصار آن را رد کرده و با استناد به شواهد تاریخی و تحلیلهای اقتصادی، مشروعیت و کارایی پول اعتباری را در چارچوب مصالح امت اسلامی تبیین مینماید. این نوشته با بازسازی استدلالهای طرفین، به تحلیل مقایسهای ادله و ارزیابی پیامدهای اقتصادی هریک از این دو رویکرد میپردازد.
سه عنصر حیاتی برای کارِ فرهنگی
آیتالله اعرافی در جمع مسئولان جهاد دانشگاهی سراسر کشور تبیین کرد
مدیر حوزههای علمیه، با تبیین ۳ عنصر حیاتی برای کارِ فرهنگی، تصریح کرد: اخلاص، عاملی است که عیار کار را بالا میبرد. معامله با خدا لذتهایی را تولید میکند و برکاتی بهبار میآورد که در هیچ جای دیگر یافت نمیشود. در هر اقدامی باید پشت میز معامله با خدا حاضر باشیم.
کاربرد دروس برای طلاب تبیین شود
آیتالله مروی
دبیر دوم شورایعالی حوزههای علمیه، با تأکید بر لزوم تبیین کاربرد دروس حوزوی برای طلاب گفت: هر درسی که میخوانید، باید کاربردیبودن آن را از عمق جان درک کنید. یکی از عوامل ایجاد روحیه یأس این است که کاربرد دروس را ندانیم.
افقهای تازهای از خدمت فرهنگی و اجتماعی را بگشایید
آیتالله اعرافی در پیامی به مبلغان و مسئولان امور تبلیغی
مدیر حوزههای علمیه در جمع رابطان مدارس امین و مسئولان امور تبلیغی استانها، گفت: انتظار میرود با روحیه ابتکار، خلاقیت و همافزایی، طرحی نو در عرصه تبلیغ و تربیت دینی دراندازید و افقهای تازهای از خدمت فرهنگی و اجتماعی را بگشایید.
آنچه در لبنان دیدیم حزبالله قوی منسجم و دارای تشکیلات قدرتمند بود
معاون بینالملل حوزههای علمیه
معاون بینالملل حوزههای علمیه به تشریح فعالیتهای هیأت حوزوی اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مراسم سالگرد شهادت سیدحسن نصرالله(ره) در لبنان پرداخت. به گزارش خبرگزاری حوزه، هیأتی از اساتید و فضلای حوزه علمیه جمهوری اسلامی ایران، بهمنظور شرکت در مراسم سالگرد شهدای مقاومت و بهویژه سید مقاومت، شهید سیدحسن نصرالله(ره) در لبنان حضور یافت. در همین زمینه، خبرگزاری حوزه گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری، معاون بینالملل حوزههای علمیه انجام داده که در ادامه میخوانید.
هیچ مسئولیتی نباید طلبه را از میدان تبلیغ جدا کند
آیتالله مروی
دبیر دوم شورایعالی حوزههای علمیه، با تأکید بر اینکه هیچ مسئولیتی نباید طلبه را از تبلیغ جدا کند، گفت: در طول تاریخ تشیع، نگاه اندیشمندان و بزرگان دینی ما به تبلیغ، بهعنوان یک رسالت بوده است نه یک شغل.
پنج محور محتوایی پیام امام خامنهای به حوزههای علمیه
آیتالله اعرافی در اجلاسیه اساتید مجتمع آموزشعالی فقه بررسی کرد
مدیر حوزههای علمیه کشور با تأکید بر اینکه اولین مخاطبان پیام مقام معظم رهبری به یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم، خودِ مدیران و اساتید حوزه هستند، گفت: ما مدیران و اساتید نخستین مخاطب این پیام هستیم و طبیعتاً نهادها و گروههای گوناگون حوزه در همه مراتب و درجات، وظیفهای جدی بر دوش دارند.

