هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه

اقتصاد مقاومتی، به‌عنوان یک راهبرد حیاتی و جامع، در سال‌های اخیر همواره یکی از محورهای اصلی بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. این مفهوم که در پاسخ به چالش‌های مختلف اقتصادی و به‌ویژه در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه جهانی مطرح شد، الگویی عملیاتی و الهام‌گرفته از نظام اقتصادی اسلام است. ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۲، نقطه‌عطفی در نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اقتصادی کشور به‌شمار می‌آید. در این میان، حوزه‌های علمیه به‌عنوان پایگاه فکری و علمی نظام اسلامی، وظیفه‌ای خطیر در تبیین، ترویج و عملیاتی‌سازی این الگو بر عهده دارند. بدین منظور، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه تأسیس شد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و معنوی موجود، گامی اساسی در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمدعلی یوسفی، مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، در  گفت‌وگو با نشریه افق حوزه، به تشریح فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های این مرکز طی چندسال گذشته پرداخته است. این مصاحبه، ابعاد مهمی از اقدامات مرکز، از جمله فلسفه تأسیس، مأموریت‌های تعریف‌شده، ساختار سازمانی و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و عملیاتی  ارائه‌شده را بازگو می‌کند.

گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه

اقتصاد مقاومتی، به‌عنوان یک راهبرد حیاتی و جامع، در سال‌های اخیر همواره یکی از محورهای اصلی بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. این مفهوم که در پاسخ به چالش‌های مختلف اقتصادی و به‌ویژه در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه جهانی مطرح شد، الگویی عملیاتی و الهام‌گرفته از نظام اقتصادی اسلام است. ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۲، نقطه‌عطفی در نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اقتصادی کشور به‌شمار می‌آید. در این میان، حوزه‌های علمیه به‌عنوان پایگاه فکری و علمی نظام اسلامی، وظیفه‌ای خطیر در تبیین، ترویج و عملیاتی‌سازی این الگو بر عهده دارند. بدین منظور، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه تأسیس شد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و معنوی موجود، گامی اساسی در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمدعلی یوسفی، مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، در  گفت‌وگو با نشریه افق حوزه، به تشریح فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های این مرکز طی چندسال گذشته پرداخته است. این مصاحبه، ابعاد مهمی از اقدامات مرکز، از جمله فلسفه تأسیس، مأموریت‌های تعریف‌شده، ساختار سازمانی و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و عملیاتی  ارائه‌شده را بازگو می‌کند.

فرهنگ مهدویت راهنمای زیست فردی و اجتماعی است
آیت‌الله اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه در نخستین جلسه ستاد توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار کشور، مهدویت را راهنمای زیست فردی و اجتماعی در عصر انقلاب اسلامی دانست.

حوزه‌های علمیه نظام امامت را با علم و اخلاق حفظ کنند و نگذارند جاهلیت مدرن نفوذ کند
آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی

حضرت آیت‌الله‌ جوادی‌آملی با تأکید بر اینکه در نظام امامت و امت برای حفظ سلامت اجتماعی و دینی باید جهل را شناسایی و ریشه‌کن کرد، تصریح کردند: هر اقدام یا سخنی که به نظام آسیب بزند، مصداق جهل است و باید شناخته و اصلاح شود.

فاطمیه؛ بزرگ‌ترین میدان دفاع از اصل امامت و هویت شیعه
آیت‌الله مروی در جمع فضلای حوزه

دبیر دوم شورای‌عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: پاسخ یک کلمه است که همه این امتیازات را شیعه مدیون نظام امامت است و بزرگداشت فاطمیه دفاع از این اصل امامت است که هویت شیعه را تشکیل می‌دهد، لذا به هیچ وجه نه از فاطمیه تنزل می‌کنیم و نه از تبیین آن.

 سیاست‌ورزی جامعه‌محور جوهره اصیل نظام فکری روحانیت
آیت الله اعرافی در اجتماع طلاب اردبیل

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: آنهایی که در حوزه مخالف نگاه سیاسی هستند خود آنها سیاسی فکر می‌کنند. طبیعت نظام فکری حوزه و روحانیت این است که سیاست‌اندیش و سیاست‌ورز است. هم در اندیشه و هم در عمل سیاسی است؛ البته سیاسی درست که در خدمت به مردم و در ارتباط و تعامل با مردم باشد.

حمایت از نخبگان محور اصلی پیشرفت علمی و اجتماعی کشور است
رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، بر نقش کلیدی نخبگان در خلق علم، گسترش دانش و حل مسائل فرهنگی، اجتماعی و نظامی کشور تأکید کرد.

علم اگر در مسیر هدایت و تقرب به خدا نباشد، سبب انحراف می‌شود
آیت‌الله شب‌زنده‌دار

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه طلاب سربازان ولی‌عصر(عج) هستند و باید بدانند که علم و معرفتشان وسیله‌ای برای نزدیک شدن به رضای خداوند است، گفت: علم اگر در مسیر حق و بر پایه قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) به کار گرفته شود، انسان را به قرب الهی می‌رساند؛ اما اگر ابزار خودبینی و استبداد رأی شود، موجب سقوط و انحراف خواهد شد.

 سیاست‌ورزی جامعه‌محور جوهره اصیل نظام فکری روحانیت
آیت الله اعرافی در اجتماع طلاب اردبیل

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: آنهایی که در حوزه مخالف نگاه سیاسی هستند خود آنها سیاسی فکر می‌کنند. طبیعت نظام فکری حوزه و روحانیت این است که سیاست‌اندیش و سیاست‌ورز است. هم در اندیشه و هم در عمل سیاسی است؛ البته سیاسی درست که در خدمت به مردم و در ارتباط و تعامل با مردم باشد.

حمایت از نخبگان محور اصلی پیشرفت علمی و اجتماعی کشور است
رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، بر نقش کلیدی نخبگان در خلق علم، گسترش دانش و حل مسائل فرهنگی، اجتماعی و نظامی کشور تأکید کرد.

حوزه‌های علمیه مفاهیم پدافند غیرعامل در ساحت دینی را تبیین کنند
آیت‌الله اعرافی در پیامی به مناسبت روز پدافند غیرعامل

آیت‌الله اعرافی در پیامی به مناسبت روز پدافند غیرعامل تصریح کرد: حوزه‌های علمیه به‌عنوان مراکز تولید علم و فکر اسلامی، باید در گام اول، نقش کلیدی خود را در تبیین مفاهیم پدافند غیرعامل در ساحت دینی ایفا کنند.

ضرورت اهتمام طلاب به خودشناسی و خودسازی به‌عنوان نخستین وظیفه طلبگی
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، در جمع طلاب استان گلستان، با تبیین سه‌گانه «خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» در بیانیه گام دوم انقلاب، بر ضرورت آغاز تحول از درون و اهتمام طلاب به خودشناسی و خودسازی به‌عنوان نخستین وظیفه طلبگی تأکید کرد.

عیادت نمایندگان مدیر حوزه‌های علمیه از روحانی مضروب در امامزاده یحیی(ع)

نمایندگان آیت‌الله اعرافی، از حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌دانا، روحانی که در امامزاده یحیی(ع) تهران مضروب شده بود، عیادت کردند.

ماهیت پول در اقتصاد اسلامی
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه بررسی کرد

چکیده: مسأله ماهیت پول و کارکردهای آن یکی از مباحث بنیادین و چالش‌برانگیز در نظام اقتصاد اسلامی است. با توجه به تحولات گسترده در نظام‌های پولی جهان و سیطره پول اعتباری، این پرسش اساسی برای فقها و اقتصاددانان اسلامی مطرح است که آیا از منظر شرع، پول الزاماً باید دارای ارزش ذاتی مالیت حقیقی همچون طلا و نقره باشد؟ یا می‌تواند امری صرفاً اعتباری و مبتنی بر قرارداد اجتماعی و قدرت حاکمیت باشد؟ این نوشته به تحلیل و بررسی دو دیدگاه اصلی در این زمینه می‌پردازد؛ دیدگاه نخست بر انحصار پول شرعی در طلا و نقره به‌عنوان پول حقیقی تأکید دارد و ادله فقهی تاریخی و اقتصادی برای آن اقامه می‌کند. در مقابل دیدگاه منتقد ضمن پذیرش مشروعیت طلا و نقره، انحصار آن را رد کرده و با استناد به شواهد تاریخی و تحلیل‌های اقتصادی، مشروعیت و کارایی پول اعتباری را در چارچوب مصالح امت اسلامی تبیین می‌نماید. این نوشته با بازسازی استدلال‌های طرفین، به تحلیل مقایسه‌ای ادله و ارزیابی پیامدهای اقتصادی هریک از این دو رویکرد می‌پردازد.