واکاوی نظریه مقاصد الشریعه در اندیشه اجتهادی امام خمینی(قد)
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تشریح نمود
در برخی مقالات و گفتارها ادعا شده، امام خمینی(قد) در زمره فقهای مقاصدی قرار میگیرد که با مطالعه آنها معلوم میگردد، هیچ شاهد واضح و روشنی برای این ادعا وجود ندارد؛ بلکه صرفاً قلمفرسایی کرده و بحث علمی مشخصی ارائه ندادهاند. مدعای ما این است که به هیچوجه نمیتوان امام خمینی(قد) را در زمره فقهای مقاصدی دانست و برای این ادعا ادله و شواهد فراوانی وجود دارد. آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی، در نشست علمی که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار(ع) شعبه مشهد مقدس بر گزارگردیده بود، به تبیین نظریه «مقاصدالشریعه در اندیشه اجتهادی امام خمینی(قد)» پرداخت. متن سخنان کامل این استاد حوزه در ادامه میآید.
مودّت اهلبیت(ع) و اعتقاد به جمهوری اسلامی معیار اصلی انتخاب کارگزاران نظام
آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی
آیتالله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه در نظام ما افرادی باید مسئولیت امور را به عهده بگیرند که از بن دندان معتقد به مودّت اهلبیت عصمت و طهارت(ع) و نظام جمهوری اسلامی باشند، تصریح کرد: بر اساس آیه مودّت، مسئولان جمهوری اسلامی، باید یکی از شاخصههای کارگزاران را مودّت اهلبیت(ع) قرار دهند. مودّت فیالقربی یک امری است که ما مکلف به آن هستیم و ریشه قرآنی دارد و دستور خداست؛ لذا در نظام اسلامی باید یکی از شاخصهای اصلی مسئولین را مودّت فیالقربی قرار بدهیم. بحث شیعه و سنی نیست؛ بحث این است که این مطلب بهعنوان یک تکلیف واضح در قرآن آمده و همه کسانی که قرآن را قبول دارند، باید تحت این عنوان باشند. اگر کسی بخواهد، کارگزار این نظام اسلامی باشد، باید مودّت فیالقربی، یکی از معیارهای انتخاب او در کنار کارایی و تدینش باشد. چطور یک مسئولی به خودش اجازه میدهد که این مسئله و شاخص بسیار مهم قرآنی را نادیده بگیرد؛ درحالیکه این عمل برخلاف اصل مسلّم قرآن است؟!