هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3630
منتشر شده در مورخ : ۳۱ تیر ۱۴۰۲
ساعت : 17:44
از اسباب وسعت روزی

اخلاق در حوزه - شماره ۷۱۱

از اسباب وسعت روزی

علمای اخلاق دستور می‌دادند، بین الطلوعین بیدار باشید که هم برای جنبه‌های روحانی و هم برای جنبه‌های جسمانی و هم برای توسعه رزق، اثر به‌سزایی دارد.

در روایتی از امام سجاد(ع) نقل شده که فرمودند: «لا تنامنَّ قبل طلوع‌الشمس فانّی اکرهها لک، انّ الله یقسم فی ذلک الوقت ارزاق‌العباد و علی ایدینا یجریها(بحارالانوار ۴۶/۲۳)؛ یعنی دوست ندارم و نمی‌پسندم که شما قبل از طلوع آفتاب بخوابید؛ زیرا خداوند رزق هرکس را قبل از طلوع آفتاب به دست ما اهل‌بیت تقسیم می‌کند. در حال حاضر هم حضرت بقیة‌الله(عج) مسؤولیت عالم وجود را دارد، رزق جمیع مخلوقات به دست مبارکشان تقسیم می‌شود.
علمای اخلاق دستور می‌دادند، بین الطلوعین بیدار باشید که هم برای جنبه‌های روحانی و هم برای جنبه‌های جسمانی و هم برای توسعه رزق، اثر به‌سزایی دارد.
انسان نباید آخرتش را فدای دنیا کند بلکه دنیا مرزعه آخرت بوده و باید برای آخرتش توشه‌ای جمع کند و از آنچه به دست می‌آورد، انفاق کند که این کار برکت مال دنیا و در آخرت به او کمک می‌کند.
خداوند برای انسان در بعضی از موقع از راهی که گمانی نیست، روزی می‌دهد که به آن رزق بی‌گمان گفته می‌‌شود و شیعیان باید کاری کنند که رزق و روزی حلال را در همه حال به دست آورند.
غرض اینکه روایات متعددی وارد شده مبنی بر اینکه انسان بین‌الطلوعین بیدار باشد و اول وقت نماز بیدار باش و نمازت را بخوان که هم برای روحت و هم برای جسمت و هم برای توسعه رزق اثر دارد. در روایت مذکور امام سجاد(ع)، ما را از خواب بین طلوعین منع می‌فرماید و این حرف، از ناحیه شخصی است که مسؤلیت عالم وجود به عهده‌اش بود. الآن هم حضرت بقیةالله(عج) مسؤلیت عالم وجود را به عهده دارند و رزق جمیع مخلوقات به دست مبارکشان تقسیم می‌شود.
یکی از مظلومیت‌های بزرگ امامان معصوم خصوصاً حضرت علی(ع) همین است که معنای ولایت آن ذوات مقدسه برای مردم روزگارشان معلوم نبود و لذا مورد ظلم و خصومت واقع شدند.

   تأثیر تسبیح حضرت زهرا(س)
همان‌طور که هر میوه و غذایی اثری دارد، هر عبارت و عملی نیز اثر خاص دارد و لذا یکی از اساتید سفارش می‌کردند که این اعمال مستحبی را حداقل در عمرتان یک بار انجام بدهید. اعمال مستحب زیاد است؛ از جمله تسبیح حضرت زهرا(س) بعد از نماز که ثواب هزار رکعت نماز را دارد که خیلی مهم است. منقول است که حضرت زهرا(س) از پدر بزرگوارشان تقاضاهایی داشتند که حضرت رسول(ص) برای سهولت و روان شدن کارهای دنیایی ایشان، آن تسبیحات را سفارش فرمودند.
یکی دیگر از آثار تسبیح حضرت زهرا(س) همین است که انسان پیوسته به فکر این بزرگوار و مظلومیت‌شان می‌افتد و ارتباطش با ولایت استوار می‌گردد.

ارسال دیدگاه