هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3615
منتشر شده در مورخ : ۳۱ تیر ۱۴۰۲
ساعت : 16:25
امتحانات عصر غیبت

اخلاق در حوزه - شماره ۷۰۱

امتحانات عصر غیبت

در عصر غیبت کسب رضای امام زمان(عج) و حفظ دین و ایمان بسیار اهمیت دارد. همه مردم موفق به حفظ ایمان نمی‌شوند.

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد)
در عصر غیبت کسب رضای امام زمان(عج) و حفظ دین و ایمان بسیار اهمیت دارد. همه مردم موفق به حفظ ایمان نمی‌شوند. در روایت جابربن عبدالله انصاری است که وقتی این آیه شریفه نازل شد که: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی‌الْأَمْرِ مِنْکُمْ.۱
از حضرت رسول(ص) سؤال کرد:
یَا رَسُولَ اللهِ عَرَفْنَا اللهَ وَرَسُولَهُ فَمَنْ أُولُواالأَمْرِ الَّذِینَ قَرَنَ اللهُ طَاعَتَهُمْ بِطَاعَتِکَ؟
«فَقَالَ(ص): یَا جَابرُ هُمْ خُلَفَائِی وَأَئِمَّةُ الْمُسْلِمِینَ بَعْدِی أَوَّلُهُمْ عَلِیُّ‌بْنُ أَبی‌طَالِبٍ ثُمَّ الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ ثُمَّ عَلِیُّ‌بْنُ الْحُسَیْنِ ثُمَّ مُحَمَّدُبْنُ عَلِیٍّ الْمَعْرُوفُ فِی‌التَّوْرَاةِ بِالْبَاقِرِ وَسَتُدْرِکُهُ یَا جَابِرُ فَإِذَا لَقِیتَهُ‏ فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلامَ ثُمَّ الصَّادِقُ جَعْفَرُبْنُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ مُوسَى‌بْنُ جَعْفَرٍ ثُمَّ عَلِیُّ‌بْنُ مُوسَى ثُمَّ مُحَمَّدُبْنُ عَلِیٍّ ثُمَّ عَلِیُّ‌بْنُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ الْحَسَنُ‌بْنُ عَلِیٍّ ثُمَّ سَمِیِّی وَکَنِیِّی حُجَّةُ‌اللهِ فِی أَرْضِهِ وَبَقِیَّتُهُ فِی عِبَادِهِ ابْنُ الْحَسَنِ‌بْنِ عَلِیٍّ، ذَاکَ الَّذِی یَفْتَحُ‌اللهُ تَعَالَى عَلَى یَدَیْهِ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا، ذَاکَ الَّذِی یَغِیبُ عَنْ شِیعَتِهِ وَأَوْلِیَائِهِ غَیْبَةً لایَثْبُتُ عَلَى‌الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ إِلا مَنِ امْتَحَنَ اللهُ قَلْبَهُ لِلإِیمَانِ...».۲
ما خدا و رسول را شناختیم. اولی الامری که خداوند اطاعت آنها را مقرون به اطاعت شما کرده است، چه کسانی هستند؟
حضرت فرمود: «آنها جانشینان من و ائمه مسلمین بعد از من هستند؛ اول آنها علی‌بن ابی‌طالب است و تا حضرت صاحب الامر(عج) اسم بردند و فرمودند: او کسی است که خداوند به دست او مشرق و مغرب‌های زمین را فتح می‌کند. او کسی است که غایب می‌شود از شیعیان و دوستانش؛ غیبتی طولانی که باقی نمی‌ماند بر عقیده به امامت او؛ مگر کسی که خداوند متعال دل او را به ایمان امتحان و آزمایش کرده باشد».
حفظ ایمان در زمان غیبت بسیار اهمیت دارد و کسانی که با ایمان و عقیده ثابت می‌مانند، باید شکر خدا را به‌جا آورند که خداوند متعال آنها را به نعمت ولایت امام عصر(عج) مفتخر و بهره‌مند فرموده است.
در عصر غیبت بعضی از امتحانات بسیار شدید است. در روایات است که یکی از امتحانات در عصر غیبت، راجع به بانوان است، خانم‌ها باید متوجه باشند که امروز می‌خواهند، هویت اسلامی ‌زنان را تغییر دهند. این امتحان بزرگی است و همه زن‌ها از این امتحان بیرون نمی‌آیند؛ مگر کسانی که خداوند دل آنها را به ایمان آزمایش کرده باشد و ارتباط خود را با امام زمان(عج) حفظ کرده باشند.
می‌بینید در روزنامه‌ها و مجلات، چه حرف‌ها و دعوت‌هایی می‌شود. می‌خواهند به اسم آزادی زن، هویت اسلام و فرهنگ اسلامی ‌آنان را عوض کنند. اینها مطالبی است که در دوره آخرالزمان واقع می‌شود.
در روایتی در کتاب «من لایحضره الفقیه» شیخ صدوق که در حدود هزار سال پیش تألیف شده است، از حضرت امیر(ع) نقل شده که حضرت رسول(ص) می‌فرمایند:
«یَظْهَرُ فِی آخِرِالزَّمَانِ وَاقْتِرَابِ السَّاعَةِ وَهُوَ شَرُّ الأَزْمِنَةِ، نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ‌الدِّینِ، دَاخِلاتٌ فِی الْفِتَنِ، مَائِلاتٌ إِلَى‌الشَّهَوَاتِ، مُسْرِعَاتٌ إِلَى‌اللَّذَّاتِ، مُسْتَحِلاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ، فِی جَهَنَّمَ خَالِدَات‏».۳
الحمدلله شما در این موقعیتی که الآن فراهم شده، تعلیمات اسلام و معارف اهل‌بیت(ع) را فرا می‌گیرید. سعادت دنیا و آخرت در احکام اسلامی ‌است. غیر از اسلام هیچ مکتبی نمی‌تواند بشر را به سعادت برساند. این حرفی نیست که ما بخواهیم تبلیغ کنیم؛ بلکه با دلیل و برهان برای کسانی که با نظر تحقیقی در مکتب اسلام مطالعه کرده‌اند، به ثبوت رسیده است. اگر بشر بخواهد از گرفتاری‌ها و مشکلاتی که دارد نجات پیدا کند، باید به دین اسلام و هدایت قرآن و روش اهل‌بیت(ع) تمسک پیدا کند.
..............................................
  پی نوشت‌ها‌
۱. نساء، ۵۹: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوالامر (اوصیای پیامبر) را»؛
۲. صدوق، کمال‌الدین، ص۲۵۳؛ صافی گلپایگانی، منتخب‌الاثر، ج۱، ص۱۷۴؛۲
۳. صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۳۹۰؛ کتاب النکاح، باب‌المذموم من اخلاق‌النساء  وصفاتهن، ح۴۳۷۴؛ «در آخرالزمان نزدیک به قیامت زنانی ظاهر شوند؛ بی‌حجابان، برهنگان، خودآراستگان برای غیرشوهران، رهاکردگان آیین، داخل‌شدگان در آشوب‌ها، مائلان به شهوات، شتاب‌کنندگان به‌سوی لذات و خوش‌گذرانی‌ها، حلال‌شمارندگان محرمات الهی و واردشوندگان در دوزخ».

ارسال دیدگاه