هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3466
منتشر شده در مورخ : ۸ بهمن ۱۴۰۱
ساعت : 19:42
تأکید مدیر حوزه های علمیه بر صیانت از هویّت تاریخی و اصالت‌های حوزه‌های علمیه

پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به همایش استعداد های برتر

تأکید مدیر حوزه های علمیه بر صیانت از هویّت تاریخی و اصالت‌های حوزه‌های علمیه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، متن پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به همایش استعداد های برتر که توسط دفتر امور نخبگان و در سالن همایش بعثه حج و زیارت قم برگزار شد به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«انما یخشی الله من عباده العلما» (فاطر/۲۸)

«والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» (عنکبوت/۶۹)

محضر شریف دوستان عزیز، طلاب و فضلای استعدادبرتر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و استادان ارجمند شرکت کننده در این نشست مبارک عرض سلام و ادب و احترام و اعتذار دارم و فرا رسیدن ماه شریف رجب، آغاز فرصت‌های ویژه معنوی، خودسازی و سلوک الی الله و نیز ماه بهمن، ماه انقلاب شکوهمند اسلامی را گرامی می‌دارم و تبریک عرض می‌کنم.

از مدت ها پیش این اجلاس توسط دوستان و به ویژه سرور گرامی حضرت آقای بهاری برنامه‌ریزی و هماهنگ شده بود و بنده هم با اشتیاق تمام برای آن، لحظه شماری می‌کردم و شوق دیدار شما دوستان عزیز و سرمایه‌های آینده حوزه‌های علمیه، روحانیت، انقلاب اسلامی، مردم ایران و امت اسلام و علاقه به گفتگو با شما و شنیدن نقد و نظر و پیشنهادهایتان و درمیان گذاردن نکاتی در آن محفل نخبگانی در وجودم زبانه می‌کشید. مع الاسف طبق قانون «العبد یدبر و الله یقدر» مانعی پیش آمد و سوگمندانه از این فیض بزرگ محروم گشتم و با کمال شرمساری از همه شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان، پوزش می‌خواهم و نکاتی را در دور بخش به اختصار تصدیع می‌نمایم:

بخش اوّل: آنچه باید بدان قیام کرد:

۱. استفاده ضابطه‌مند از نعمت استعداد

هوش و عقل از شرایط عامه تکلیف و مهم ترین ودیعه و لطف الهی و مشرّف به خطاب خداوند متعال، فصل مایز آدمی و ملاک تکلیف انسان است؛ اما روشن است این مقوله، تشکیکی و دارای مراتب بوده و هرچه تبلور آن در فردی بیشتر گردد منزلت وی بالاتر می‌رود و البته مسؤلیت و رسالت‌های او فزون‌تر می‌گردد. از این رو است که صاحبان استعداد برتر و نخبگان و فرهیختگان، وظایف سنگین‌تری در حوزه‌های فردی و اجتماعی دارند و لازم است اصول و اخلاق فرزانگی و نخبگی را مهم بشمارند و از آسیب‌های این نعمت بزرگ الهی پرهیز نمایند و یکی از مهم‌ترین این اصول، غره نشدن به این نعمت و بهره‌گیری ضابطه‌مند و همراه با کار و تلاش است.

۲. تحقق‌بخشی به آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی

نقش آفرینی و کنشگری حوزه‌های علمیه در روزگار معاصر و آینده‌ای خطیر و پرچالش و نیز پاسخگویی نهاد دین و حوزه به تحولات و تطورات گسترده امروز و فردا و تامین نیازهای گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی در عرصه ایران و جهان در گرو شکوفایی استعدادهای برجسته و پرورش دانشمندانی در تراز متناسب با دنیای جدید است؛ حکیمان و فقیهان و دانشمندانی که ریشه در اعماق سنت‌های اصیل و مناهج قویم اجتهادی حوزه‌های علمیه دارند و همزمان فرزند عصر خویش و آشنا به تحولات و ناظر به آینده‌اند.

گسترش مرزهای علوم اسلامی و تبیین هوشمندانه‌ی معارف دین و دفاع از احکام و ارزش‌های اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی در دست فرهیختگان و نخبگان حوزه و دانشگاه است. اینک شما باید برای این آرمان‌های بزرگ و خدمت به ملت بزرگ ایران و امت اسلام و انقلاب اسلامی با این آفاق بلند خود را بسازید.

۳. اصلاح و تکمیل اسناد و طرح‌های بنیادی و راهبردی

مدیریت حوزه‌های علمیه با الهام‌گیری از هویت و اصالت حوزه و سلف صالح و نیز اندیشه‌های امام راحل (رحمة الله علیه) و رهبری معظم انقلاب اسلامی (دام ظلّه العالی) و مراجع عظام تقلید (أیّدهم الله) و با بهره‌گیری از انظار اساتید، فضلاء و طلاب عزیز، در چهارچوب سیاست‌گذاری شورای عالی حوزه‌های علمیه، از یک سو برای آینده‌ی حوزه، نظام‌واره‌ی تحوّل و طرح‌های بنیادی و راهبردی متعددی طراحی نموده و از سوی دیگر گام‌های موثری در اجرای آن برداشته است. مسیری که قابل نقد و اصلاح و تکمیل است و در این مسیر به هدایت بزرگان و نقد و نظر حوزویان به خصوص طلاب و فضلای نخبه و جوان، دست نیاز دراز می‌کند، اطمینان می‌دهم که طرح‌ها و آراء و انظار حوزویان و نهادها و مؤسّسات حوزوی و فرهنگی در بانک ایده‌های حوزه نگهداری و در حداکثر امکان، مورد توجه و پیگیری قرار می‌گیرد و شما دوستان باید پیشگام این هم‌اندیشی و همیاری و همکاری باشید.

۴. صیانت از هویّت تاریخی و اصالت‌های حوزه‌های علمیه

صیانت از هویت تاریخی و اصالت‌های حوزه به اصولی وابسته است و مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

اول: تقویت و تعمیق بنیان‌های علمی و معرفتی حوزه؛

دوم: شکوفایی هر چه بیشتر معنوی، روحی و اخلاقی؛

سوم: پیشرفت بُعد اجتماعی و مردمی و افزودن بر سرمایه‌ی اجتماعی حوزه؛

چهارم: حکمت، هوشمندی و شجاعت در اقامه‌ی دین و احیاء ارزش‌های الهی و تبیین و تبلیغ معارف الهی؛

پنجم: تعمیق رویکرد جهانی و بین‌المللی؛

ششم: آشنایی روزافزون با روش‌ها، شیوه‌ها، مهارت‌ها و فناوری‌های نوین متناسب با رسالت‌های حوزه؛

همه این موارد در انتطار نسلی نو از فرهیختگان و نخبگان جوان و جهادی و انقلابی است که به این ماموریت ها قیام کنند؛

«قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی» (سبأ/۴۵)

بخش دوّم: «خروجی هدفمند» و «ماندگاری هدفمند»، دو اصل حاکم بر تحولات حوزه

بر طرح‌های مهمّ و تحوّلی حوزه، مانند: اسناد راهبردی، برنامه پنج ساله در سطوح کلان و خرد، آمایش، کارویژه‌های روحانیت، درختواره رشته‌های علوم اسلامی، درختواره دوره‌های مهارتی و کاربردی، هدفمندی مزایا و معیشت، فقه معاصر، هدایت علمی، برنامه‍های اصلاحی و جدید سطوح حوزه و ده‌ها طرح دیگر که اجرا شده یا به تدریج اجرا خواهد شد، اصول و سیاست‌هایی حاکم است و یکی از مهم ترین آن‌ها، سیاست «خروجی هدفمند» و «ماندگاری هدفمند» است. حوزه از یک سو باید برای پاسخگویی به نیازهای محلی، ملی و بین‌المللی و تأمین نیازهای مردم و نظام، ضمن تولید محتوای لازم، نیروی مناسب تربیت کرده و برای تصدّی کارویژه‌های روحانیت و مسئولیت‌های اجتماعی، دارای خروجی مناسب باشد و از سوی دیگر، به شدّت باید مراقب بود تا نهال فروشی نشود و سرمایه‌های آینده‌ی حوزه و استعدادهای برتر برای پیمودن مسیر اجتهاد و صاحب نظری و تولید علم و اندیشه در درون حوزه، صیانت، هدایت و حمایت شوند و شما استادان، پژوهشگران، طلاب عزیز و استعدادهای برتر باید خود، پیشگام این رشد و بالندگی باشید.

امیدوارم همه‌ی بزرگان و استادان حوزه و نهادها و مؤسسات حوزوی و مدیران و مسئولان حوزه‌های علمیه، رشد و پیشرفت استعدادهای برتر و نخبگان حوزه را از مهم‌ترین اولویت‌ها به شمار آورند و مرکز و دفاتر نخبگان در همه‌ی نهادها و مؤسّسات و مدارس حوزوی با نگاهی نو و عزمی استوار و برنامه‌ای جامع به تربیت آینده‌سازان حوزه و نظام و انقلاب اسلامی بپردازند و امیدوارم شما خود، پیشگام این آینده‌سازی و سربازی اسلام و انقلاب اسلامی و حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) باشید.

مجددا به همه‌ی شما عزیزان خوش آمد گفته و از عدم توفیق حضور در این مراسم پوزش می‌طلبم و همه‌ی شما را در این مسیر خطیر به یاری می‌طلبم.

«وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه

سوم رجب الاَصَبّ ۱۴۴۴ ششم بهمن ۱۴۰۱

ارسال دیدگاه