هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3460
منتشر شده در مورخ : ۲۷ دی ۱۴۰۱
ساعت : 16:13
فدائیان اسلام

فدائیان اسلام

هم اکنون عملکرد نواب و فدائیان اسلام چراغ پر فروغی است در مقابل طلاب عصر انقلاب اسلامی که راه خویش را با آن پیدا کنند و در بوران فتنه ها و پروپاگاندای تاریخی که امروز با آن مواجه هستیم مشعل «جهاد تبیین» را همیشه فروزان نگاه دارند.

حجت الاسلام محمد مهدی فتحی در یادداشتی با عنوان « فدائیان اسلام » آورده است:

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِیمِ

«وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ»

فدائیان اسلام نمونه بارز آتش به اختیار بودن در هنگامه مبارزه فرهنگی هستند، پیشاهنگ و رهبر این جریان که طلبه جوانی به نام سید مجتبی نواب صفوی، نخبه ای است که هم اهل ابتکار عمل و هم اقدام به موقع است که با حرکت انقلابی خود توانست در مقابل هتاکی کسروی، نویسنده کتاب شیعه گری قد علم نماید و بتواند با فکری خلاق و زبانی گویا، فدائیانی برای اسلام، همچون: سید عبدالحسین و سید محمد واحدی و مظفر ذوالقدر و خلیل طهماسبی و ... را چونان شمعی بر گرد وجود مبارک خود جمع کند، جانشین وی که بعد ها سخنگوی این گروه شد و سایه به سایه با نواب صفوی همراه بود.

طلبه ی مبارزی است از شهرستان سنقر به نام عبدالحسین واحدی که همراه برادر کوچکش سید محمد واحدی، به عضویت فدائیان اسلام درآمدند،.در قضیه انتقال جنازه رضا پهلوی که محمد رضا پهلوی قصد داشت به جهت وجاهت خانوادگی خود جنازه پدرش را در قم و با حضور طلاب و روحانیون به خاک بسپارد، سید عبدالحسین واحدی نیز خود را به مدرسه ی فیضیه می رساند و پس از پایان درس آیت الله العظمی بروجردی(ره)، بر ضد شاه و دودمانش سخنرانی می کند.

موج حرکت فدائیان اسلام از درون مدرسه فیضیه به سطح شهر کشیده می شود، جنازه رضا خان در قم و تهران گردانده و سپس در شهر ری دفن می شود، او با سخنرانی ها و افشا گری هایش کاری کرد که روحانیون و طلاب در این مراسم شرکت نکردند و کسی هم بر جنازه رضا خان نماز نخواند.

البته برخی شبهه افکنان که خوب نتوانسته اند در جریان فدائیان اسلام تعمق نمایند، برخی از کارهای انقلابی این گروه را خلاف اسلام دانسته اند غافل از آنکه این گروه علاوه بر آنکه در راس آن طلاب نخبه ای حضور داشتند، همواره از نظرات و ارشادات مراجع نجف و نیز مراجع و مجتهدین قم همچون آیت الله العظمی بروجردی(ره) و آیت الله کاشانی، بهره مند بودند و تمامی فعالیت های خود را با ارشادات اینان پیش می بردند.

آنچه پیداست آن است که نقش مهم فدائیان اسلام، چندان در تاریخ به روشنی تبین نشده است چرا که اگر نبود حرکت انقلابی فدائیان اسلام، نهضت ملی شدن نفت تنها با زحمات دکتر مصدق به بار نمی نشست.

در جریان ملی شدن صنعت نفت رزم آرا ( نخست وزیر وقت) از مخالفان جدی بود و معتقد بود، ایرانی لیاقت لولهنگ (آفتابه) ساختن را ندارد، چگونه می‌خواهد صنایع نفت را اداره کند لذا فداییان اسلام در روز ۱۱ اسفند گردهمایی در مسجد شاه برپا می کنند که توطئه رژیم برای بر هم زدن آن با هوشیاری فداییان اسلام مؤثر واقع نمی شود.

شهید سید عبدالحسین واحدی در آن روز جلوی مسجد شاه تهران (امام خمینی (ره)، بیش از دو ساعت سخنرانی کرد. واحدی با حمله به سیاست سه دولت روسیه، آمریکا و انگلیس می گوید: " ما در اجرای احکام مقدس اسلام تا نثار آخرین قطره ی خون خود استقامت می کنیم. ما برای اجرای احکام اسلام مسلسل ها را می جویم و تفاله آن را بیرون می ریزیم، اوج سخنرانی واحدی در بخش پایانی بود که اعلام کرد:

اگر رزم آرا تا سه روز دیگر استعفا ندهد، فدائیان اسلام او را از صحنه روزگار محو خواهند کرد.

هم اکنون عملکرد نواب و فدائیان اسلام چراغ پر فروغی است، در مقابل طلاب عصر انقلاب اسلامی که راه خویش را با آن پیدا کنند و در بوران فتنه ها و پروپاگاندای تاریخی که امروز با آن مواجه هستیم مشعل «جهاد تبیین» را همیشه فروزان نگاه دارند.

حجت الاسلام محمد مهدی فتحی معاونت تهذیب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) سنقر و کلیایی
 

ارسال دیدگاه