هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 3429
منتشر شده در مورخ : ۲۰ آذر ۱۴۰۱
ساعت : 9:52
شیوه مقابله ملّت ایران با جنگ ترکیبی جبهه استکبار و ماشین جعل و دروغ‌پردازی آن چیست؟

شیوه مقابله ملّت ایران با جنگ ترکیبی جبهه استکبار و ماشین جعل و دروغ‌پردازی آن چیست؟

 بهانه‌ای برای شروع یک جنگ ترکیبی
 وقتی اواخر شهریورماه امسال، خبر تأثر برانگیز درگذشت یک دختر جوان در رسانه‌ها پخش شد، شاید کسی تصور نمی‌کرد که این اتفاق، بهانه‌ای برای دشمنان این مرز و بوم برای آشوب‌آفرینی و کلیدزدن پروژه ناامن‌سازی ایران عزیز باشد! در شرایطی که باور عمومی جامعه ایرانی و امید آنها به پیشرفت و حل مشکلات کشور در ماه‌های پیش از آن، به‌طور محسوسی افزایش یافته، دشمن به‌دنبال فرصت و دستاویزی افتاده بود تا علاوه بر ناامن‌کردن محیط عمومی کشور و حرکت به‌سمت جنگ داخلی، اهداف شوم خود را برای تحقق آرزوی چهل‌وچندساله‌اش با جدیت بیشتری دنبال کند: یعنی نابودی ایران و ایرانی!

 اما این بار، دشمنان قسم‌خورده این مردم، با سازوبرگ جنگی جدیدی پا به میدان گذاشتند و یک جنگ ترکیبی تمام‌عیار را کلید زدند؛ جنگی با ترکیب اغتشاش خیابانی، عملیات روانی و رسانه‌ای، ناامن‌سازی مرزها و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از بیرون مرزها.  رکن اصلی این جنگ ترکیبی و نفس‌گیر، تنها دروغ و تحریف است: «امروز مهم‌ترین شیوه‌ی دشمن، جعل و دروغ‌پردازی است. الان مهم‌ترین کاری که دشمن دارد میکند [انتشار] دروغ است؛ یعنی همین تلویزیون‌هایی که میدانید و می‌بینید مال دشمن است یا همین فضای مجازی، خبر دروغ میدهند، تحلیل دروغ میدهند، کشته‌ی دروغ معرّفی میکنند، آدمها را بدروغ، یکی را بد میکنند، یکی را خوب میکنند؛ دروغ. یک عدّه هم باور میکنند. بدانید دشمن امروز بر پایه‌ی دروغ و دروغ‌پردازی دارد کار میکند.» ۱۴۰۱/۹/۵ «دشمن هم میفهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است... این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرفهای انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهنِ فعّال محتوا درست کند.» ۱۴۰۱/۸/۱۱

 تنوع محصولات ماشین دروغ‌سازی
 تلاش دشمن برای پیروزی در جنگ ترکیبی، با بهره‌‌گیری گسترده از چاشنی دروغ و تحریف دنبال می‌شود؛ گویی، خستگی و هیچ حدومرزی هم در این عملیات فریب و دروغ، برای آنان وجود ندارد. مهم این است که ماشین دروغ‌سازی دشمن از هر مسئله حساسیت‌برانگیزی، برای ارائه اطلاعات غلط، ناقص یا جعلی به بدنه جامعه استفاده کند. در گام اول، درباره علت فوت خانم جوان، دروغ‌سازی می‌شود و با وجود گواهی دوربین‌های مداربسته و اظهارات شاهد عینی، دائماً این دروغ را تکرار و تزریق می‌کنند که عامل بدحالی و فوت وی، نه عارضه مغزی، بلکه ضرب‌وجرح توسط پلیس بوده است! بعد از آن هم که پروژه آشوب در کف خیابان و به‌انحراف‌کشاندن اعتراض منطقی مردم کلید می‌خورد، در سطحی وسیع‌تر و متنوع، عملیات روانی و رسانه‌ای را بر پایه دروغ دنبال می‌کنند. کشته‌سازی و اعلام آمارهای جعلی و غیرواقعی درباره جان‌باختگان فلان غائله، تحریف و دروغ‌گویی و اتهام‌زنی به نظام اسلامی درباره علت حوادث رخ داده با کلیدواژه پوسیده «کار خودشان است» -نظیر آنچه درباره حوادث تروریستی شاهچراغ و ایذه به کار گرفته شد- پخش وسیع خبرهایی از قبیل گروگان گرفته‌شدن خانواده یک ورزشکار و تحریک برخی چهره‌های هنری و ورزشی برای بازنشر این اخبار دروغ در صفحات مجازی، تنها نمونه‌هایی از ترفند دروغ‌سازی دشمن در این جنگ ترکیبی است: «دشمن در رسانه‌ها لشکرسازی میکند؛ لشکرسازی کاذب، انبوه‌سازی دروغ. می‌بینید در رسانه‌های گوناگونِ دشمن، جوری وانمود میکند که آدم غافل و بی‌خبر تصوّر میکند که واقعاً یک خبری است؛ [در حالی که] واقع قضیّه این نیست.» ۱۴۰۱/۸/۲۸

 هدف این عملیات دروغ و جعل نیز کاملاً روشن است: اختلال در دستگاه فکری و محاسباتی مردم و نخبگان و تخریب وجهه نظام اسلامی در افکار عمومی. وقتی حجم وسیعی از اخبار دروغین و غیرواقعی بارنگ و لعاب هنر و رسانه به خورد مخاطب داده شود، به‌تدریج نظام فکری و تصمیم‌گیری او را نیز تغییر می‌دهد: «یک قضیه‌ی خلاف واقع را، یک حادثه‌ی دروغین را، در سکوهای اطلاعاتی‌شان در اینترنت، هزاران بار ‌تکرار می‌کنند اما اسم آرشام [کودک شهید حادثه‌ی تروریستی شاهچراغ] را در اینترنت ممنوع میکنند که نیاید در سکوی اینترنتی؟ چرا؟ اینها طرف‌دار حقوق بشرند؟ اینها را بشناسیم؛ اینها را بشناسید» ۱۴۰۱/۸/۱۱
♦️ راه مقابله چیست؟
 تجربه نشان داده است که هرجای دنیا عملیات دروغ و جعل با گستردگی و استمرار دنبال شود، نتیجه تلخی هم عاید جامعه هدف می‌شود؛ در واقع، وقتی دشمن موفق شد، با تکرار هنرمندانه و جذاب دروغ، باور جامعه هدف را تغییر دهد، زمینه برای اجرای اهدافش به‌راحتی فراهم می‌شود. حالا سؤال اینجاست که راه‌حل مقابله با این طراحی خطرناک و پیچیده چیست؟ تنها راهکار مقابله با این دروغ‌های فریبنده، افشای هنرمندانه حقایق و روشن‌کردن ذهن‌ افکار عمومی است، یعنی روشنگری و پاسخگویی دقیق و عمیق، به‌موقع و جذاب. نتیجه این مقابله هوشمندانه هم، عیان‌شدن دست دشمن برای مردم خواهد بود: «شما جوانها وظیفه دارید، خود شما هم باید احساس مسئولیت کنید. هم بایستی احساس مسئولیت کنید برای اینکه بتوانید ‌تشخیص بدهید حقیقت را از دروغ. به نظر من میشود؛ این جور نیست که نشود. یک چیزهایی را به حجم زیاد، با تکرار زیاد، ‌میخواهند در ذهن‌ها فرو کنند اما میشود فهمید که این خلافِ واقع است یا نیست. پس تشخیص حرف درست از دروغ و تحریف. ‌ثانیاً مراقب کسانی باشید که هم‌صدایی میکنند؛ ارشادشان کنید. نمیگویم دعوا کنید، [لکن] ارشاد کنید، تفهیم کنید. کسانی ‌هستند که با دشمن هم‌صدایی میکنند؛ [البتّه] نه اینکه عمداً؛ بعضی‌ها نمیفهمند، غافلند. انسان میبیند، می‌شناسد افرادی را که ‌در فضای مجازی یک چیزهایی میگویند، در روزنامه‌ها مینویسند؛ معاند نیستند، [لکن] بد میفهمند؛ اینها را باید ارشاد کرد. ‌بهترین کسانی که میتوانند ارشاد کنند، خود شما جوانها هستید؛ برایشان بنویسید، بگویید، پیام بدهید، تفهیم کنید، استدلال ‌کنید در اجتماعاتتان» ۱۴۰۱/۸/۱۱

همان طور که دشمنان این مرز و بوم برای دروغ‌گویی ناجوانمردانه و همه‌‌جانبه، همه ابزارها و امکانات خود را به کار می‌گیرند و به‌صورت هماهنگ، بر طبل دروغ و تحریف می‌کوبند، جبهه خودی نیز برای جلوگیری از آسیب به اذهان مردم و ازدست‌رفتن سرمایه‌های ارزشمند انسانی این آب‌وخاک، باید هماهنگ، یکدل، عالمانه، به‌سرعت و هنرمندانه اقدام کند. در این میدانِ مبارزه، باید از استعدادهای جوان و ناشناخته در میدان جنگ نرم، بهره‌گیری شده و از روش‌های غلط و ناکارآمد رسانه‌ای خودداری شود. فعالان فرهنگی و رسانه‌ای، باید هوشمندانه، به ترفندهای دشمن بپردازند و مشت چدنی او را در مقابل چشمان مردم باز کنند و برای صیانت از حریمِ باور و ذهن مردم، شب و روز نشناسند. اینها از وظایف مهم جبهه خودی و همه مؤمنین انقلابی است: «بدانید دشمن امروز بر پایه‌ی دروغ و دروغ‌پردازی دارد کار میکند. خب وقتی که دانستید، طبعاً وظیفه می‌آید روی دوشتان. تبیین کنید. «جهاد تبیین» که گفتیم، یکی از جاهایش اینجا است؛ جهاد تبیین... یکی‌ از آسیب‌پذیری‌های دشمن، روشن‌بینی شما است. شما که روشن‌بین باشید، او آسیب میبیند. سعی کنید روشن‌بینی خودتان را افزایش بدهید. دشمن دنبال این است که بر مغزها تسلّط پیدا کند. تسلّط بر مغزها برای دشمن خیلی باارزش‌تر از تسلّط بر سرزمین‌ها است. اگر مغز یک ملّتی را توانستند تصرّف کنند، آن ملّت سرزمین خودش را دودستی به دشمن تقدیم میکند. مغزها را باید حفظ کرد؛ تسلّط بر مغزها. یک عدّه‌ای خودشان دروغ نگفتند، امّا متأسّفانه دروغ دشمن را تأیید کردند. مراقب باشید این خطرها برای شما و برای مردمتان پیش نیاید؛ به مردمتان کمک کنید.»   ۱۴۰۱/۹/۵

رسانه ملی و رسانه‌های عمومی، تشکل‌های فرهنگی مردمی و دانشجویی و نخبگان دغدغه‌مند نسبت به آینده کشور، همه و همه نقش‌آفرینان این میدان نبرد نرم و رسانه‌ای هستند که نباید لحظه‌‌ای از مسئولیت خود در قبال مردم غافل شوند؛ هرچند مسئولان اجرایی کشور نیز، با کار جهادی شبانه‌روزی و مدبرانه، باید زمینه‌ها و بسترهای جولان دشمنان و معاندین را که در کمین‌گاه نشسته‌اند، از بین ببرند: «اینکه من مدام میگویم «جهاد تبیین، ‌جهاد تبیین» برای این است. محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم میگویم؛ مسئولین رسانه‌ها، مسئولین امور ارتباطات. ‌قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال ‌بدهید به ذهن جوانها؛ دشمن مشغول این کار است... مسئولین باید احساس مسئولیّت کنند، بدانند که چرا دشمن روی فلان کلمه، روی فلان اسم حسّاس است و میبندد آن را، و چرا این ‌همه حجمِ دروغ را در فضای مجازی منتشر میکند؛ و علاج کنند، مقابله کنند.» ۱۴۰۱/۸/۱۱

برچسب ها : جهاد تبیین امام خامنه ای جنگ ترکیبی

ارسال دیدگاه