حجتالاسلام والمسلمین حسین بنیادی
آیا در معرفی غدیر به جامعه جهانی کوتاهی شده است؟
حقیقت واقعه غدیر خم را به نسلهای جوان منتقل کنیم و زمینههای اصلاح خود و جامعه جهانی را مهیا سازیم
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع ولایت و غدیر گفت: «عید غدیر، جشن هدایت و رستگاری بشر، خطبه غدیر منشوری جامع برای دستیابی انسان به کمال واقعی، امام علی(ع) امیرالمؤمنین و امام مبین و جهان تشنه و نیازمند برنامه توحیدی و امام عادل و وظیفه شیعیان نیز نشر معارف غدیر است.»
این استاد حوزه با بیان این که عید سعید غدیر خم واقعهای توحیدی و مشتمل بر مفاهیم اصلی اسلام و بیان مصداق امامت و ولایت است، ادامه داد: واقعه «ابلاغ نصب امامت و ولایت از سوی خداوند و توسط نبی اکرم صلی الله علیه و آله»، خطبهی بینظیر پیامبر اعظم که از آغاز تا پایان بر پایهی توحید، سیر توحیدی انسانها، نیاز انسان به امام و هدایتگر الهی، بیان مصداق امامت، بیان اَسرار استمرار اسلام پویا و حیات سعادتمند بشر در پرتو هدایت أئمه هُدیٰ علیهم السلام، منشوری جامع برای دستیابی انسان به کمال واقعی میباشد.
وی اضافه کرد: غدیر خم از آن جهت عیدالله الاکبر است که حقیقت هدایت به عنوان بالاترین نعمت الهی و خواسته فطری بشر و ادامه سلسله هادیان الهی بر طریق و صراط مستقیم برای مردم بیان گردید و اکمال دین و اتمام نعمت به عنوان بزرگترین ودیعه خداوند، در این روز به امر الهی محقق گردید. رویدادهای این روز مهم گره خورده به اراده و وعدههای الهی تا فوز و فلاح حقیقی و بشارتهای پروردگار در امر دنیا و آخرت برای مومنان، امری حتمیالوقوع باشد از اینرو واقعه غدیر خم علاوهی بر ترسیم جهت درست، مقصد عالیهی انسانها را نیز معرفی میکند که این امور محقق نمیگردد مگر با تمسک به قران و عترت نبی اکرم صلی الله علیه وآله یعنی عمل به قران و اطاعت از ولایت.
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام «امام مبین» است؛
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با تأکید براین که امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام «امام مبین» است، گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر ویژگیهای ممتازی را برای امیرالمؤمنین بر میشمارند که در این مجال یکی از برجستهترین این ویژگیها را عرض میکنیم؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرمایند: مَعاشِرَالنّاسِ، علی (فَضِّلُوهُ). مامِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَقَدْ أَحْصاهُ الله فِی، وَ کُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیْتُهُ فی إِمامِ الْمُتَّقینَ، وَما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیّاً، وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ الَّذی ذَکَرَهُ الله فی سُورَةِ یس: «وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ»
در حدیثی مفصل از امام باقر علیه السلام از پدر بزرگوار و از جدشان علیهم السلام نقل شده است که فرمود: «هنگامی که این آیه«وَ کُلَّ شَیْء أَحْصَیْناهُ فِی إِمام مُبِین» نازل شد «ابوبکر» و «عمر» برخاستند و عرض کردند: ای پیامبر! آیا منظور از آن «تورات» است؟ فرمود: نه. عرض کردند: «انجیل» است؟ فرمود: نه. عرض کردند: منظور «قرآن» است؟ فرمود: نه.
این استاد حوزه بیان داشت: در این حال امیر مؤمنان علی علیه السلام به سوی پیامبر صلی الله علیه و آله آمد، هنگامی که چشم رسول خدا صلی الله علیه وآله بر او افتاد، فرمود: «هُوَ هذا إِنَّهُ الإِمامُ الَّذِی أَحْصَی اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالی فَیْهِ عِلْمَ کُلِّ شَیء» امام مبین این مرد است، او است امامی که خداوند متعال علم همه چیز را در او احصاء فرموده.
در تفسیر «علی بن ابراهیم» از ابن عباس از خود امیرمؤمنان امام علی علیه السلام نیز نقل شده است که، فرمود: «أَنَا وَ اللّهِ الإِمامُ الْمُبِیْنُ، أُبَیِّنُ الْحَقَّ مِنَ الْباطِلِ وَرِثْتُهُ منْ رَسُولِ اللّه» به خدا سوگند! منم امام مبین، که حق را از باطل آشکار می سازم، این علم را از رسول خدا به ارث برده و آموختهام.
حجت الاسلام والمسملین بنیادی با اشاره به این تعابیر «کتاب مبین» و «امام مبین» در قران کریم، عنوان کرد: دو تعبیر «کتاب مبین» و «امام مبین» در قرآن کریم نشانگر آن است که هدایت جامع و جهانی نیازمند برنامه و دستورات توحیدی و امامی است که جامع علم و آگاه بر امور عالَم باشد، نکته دیگر که از اهمیت بیشتری برخوردار است تمسک به دو ثقلی است که جنبههای هدایتگری به صورت آشکار و واضح در حقیقت آنها نهفته شده است و از سوی خداوند برای رستگاری بشر نازل و منصوب شدهاند که عظمت این دو امر بزرگ را نمایانتر میسازد.
وی جهان امروز را تشنهی معارف حق و نیازمند رهبری الهی بوده دانسته و ادامه داد:جهان امروز و به تعبیر بهتر جهان استکبارزده که تمام امورش بر اساس تظاهر و سران آن با تزویر، ملتها را در بند کشیدهاند، حقوق و حقیقت انسان را وسیلهی مطامع خود قرار دادهاند و از صلح و عدالت و رفاه واقعی، چیزی جز شعار و فریب برایش باقی نمانده، از هر زمان دیگری به معارف و برنامههای الهی و رهبری صادق و آگاه که بتواند نظم نوینی که در آن شایستگیها معیار قرار بگیرد، احساس نیاز بیشتری میکند در واقع جهان نیازمند «نظم نوین توحیدی» است نه نظمی! که در خدمت منافع چپاولگران جهانی است.
شکلگیری جامعه متقین در پرتو هدایتگری امام صالح
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به شکلگیری جامعه متقین در پرتو هدایتگری امام صالح گفت: وقتی به سخنان امیرالمؤمنین در کتاب شریف نهجالبلاغه و دیگر منابع مراجعه میشود این حقیقت آشکارا برای انسان معلوم میشود که امام صالح، جامعه را به سمت صلاح و تقوی هدایت هدایت میکند و «تقوی از حیطه فردی به محیط جامعه ارتقاء مییابد» و جامعه متقین و صالحان شکل میگیرد، از اینرو اولین و اصلیترین رشد و ترقی جامعه، امامت و رهبری شایسته است تا معیارها و موازین جامعهی صالح را در میدان عمل پیاده کند. گذری کوتاه به تاریخ بعد از رحلت نبی اکرم صلی الله علیه و آله نشان میدهد که مردم پس از سالها دوباره به امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام رجوع و بلکه پناه میآورند که این بازگشت هر چند در مقطعی از زمان بوده اما حکایت از حقیقتی دائمی و نهفتهی در بشر دارد که همان نیاز به امام عادل و صالح است که جامعه را به سوی صلاح و سعادت هدایت کند.
انقلاب اسلامی و تمسک به ثقلین در ابعاد کلان جهانی
این استاد حوزه با بیان این که انقلاب اسلامی ایران پس از قرنها نیاز بشر به معارف توحیدی و رهبری الهی را با شعارها، اهداف وآرمانهای را سر مشق و منشاء حرکت خود بیان و عمل نمود، بیان داشت: حرکتی که دارای گفتمان برآمدهی از برنامه توحیدی و رهبری الهی که تفسیری سترگ از تمسک به ثقلین است، هرچند دشمنان و بدخواهان با مانعتراشیها در صدد کندی حرکت این جریان توحیدی و حکمرانی الهی شدهاند اما انسانهای آگاه و منصف اذعان دارند که مسیر انقلاب اسلامی و پیام برآمده از آن، گام برداشتن جهان به سمت صلاح و رستگاری و جهانی عاری از هرگونه ظلم و نابرابری میباشد.
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: امروز بر همهی ما لازم است تا درک عمیقی از واقعه غدیر با گرایش به گذشته، حال و آیندهی جهان داشته باشیم، حقیقت واقعه غدیر خم را به نسلهای جوان منتقل کنیم و زمینههای اصلاح خود، محیط پیرامونی و جامعه جهانی را مهیا سازیم که خود حرکتی در راستای لبیک به نصب الهی، ابلاغ نبوی و تبعیت از معصومین علیهم السلام در اقتدا به امیر مومنان امام علی علیه السلام و حرکت به سوی استقرار جامعه متقین و صالحان و ایصال به سعادت در این مکتب نورانی است.