آیت الله اعرافی:
جمهوری اسلامی در برخی از حوزههای آموزشی در جهان پیشتاز است
جمهوری اسلامی ایران در برخی از حوزههای آموزشی در جهان پیشتاز است؛ نیاز است تا تبیین دقیق و درستی نسبت به ظرفیت و استعدادهای کشور داشته باشیم؛ چرا که ایران اسلامی از اقلیت پنداری آموزش بانوان، به سمت ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر ارزشهای دینی و فرهنگی حرکت نموده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیتالله اعرافی در دیدار رئیس سازمان ملی تعلیموتربیت کودک، با اشاره به این که تمدن غرب برای دیکته کردن و تحمیل فرهنگ به جوامع از ابزارها و نرمافزارهای مختلف استفاده میکند، خاطرنشان کرد: جهتدهی به تدوین اسناد بینالمللی، از جمله رویکردهایی است که غرب برای راهبری جهان و تحمیل فرهنگ خود به جوامع استفاده میکند.
وی گفتمان انقلاب اسلامی را تنها مقاوم فعال در مقابل تحمیل فرهنگی غربی توصیف کرد و یادآور شد: ایران اسلامی یکتنه در مقابل اقدامات و طراحیهای پیچیده و ابزارهای متنوع تمدن غربی برای استحاله فرهنگی ملتها، ایستادگی میکند.
مدیر حوزه های علمیه بر اهمیت حضور فعال در صحنه فرهنگ بینالملل و پرهیز از خستگی در نقد و تحلیل رویدادهای بینالمللی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: باید ضمن تولید محتوا و تبیین دقیق شرایط، نظریات و تحلیلهای پویایی را برای ادامه راه ترسیم نماییم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تبیینی از سند تحول آموزشوپرورش کشور ارائه کرد و ابراز داشت: در کنار فعالسازی ظرفیتهای نظریهساز، همواره باید ارائه و تبیین زیبای گفتمان پویای فرهنگ اسلامی را مبتنی بر ادبیات جهانی دنبال نماییم.
وی ضرورت ایجاد همگرایی و همراهی جهانی برای مقابله با تحمیل فرهنگی را مورد تأکید قرارداد و یادآور شد: فعالسازی شبکهها و هستههای مردمنهاد بینالملل در سطوح نخبگانی و زبانی، میتواند تأثیر بسزایی برای جهتدهی به اسناد بینالمللی داشته باشد.
آیتالله اعرافی با بیان این که باید بر محورها و اصول مشترک میان فرهنگ و گفتمان جهانی ملتها تأکید نماییم، یادآور شد: نیاز است تا دستاوردهای عظیم ایران اسلامی در عرصه آموزش و تربیت در قالب ادبیات بینالمللی به جهانیان بهویژه نخبگان آموزش و فرهنگ کشورها تبیین گردد.
وی با بیان این که در اقلیت بودن حضور دختران و بانوان در عرصه آموزش مسئلهای جهانی است که ایران سالهاست از آن عبور نموده، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در برخی از حوزههای آموزشی در جهان پیشتاز است؛ نیاز است تا تبیین دقیق و درستی نسبت به ظرفیت و استعدادهای کشور داشته باشیم؛ چرا که ایران اسلامی از اقلیت پنداری آموزش بانوان، به سمت ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر ارزشهای دینی و فرهنگی حرکت نموده است.
مدیر حوزه های علمیه، ضمن تصریح بر ضرورت بهرهمندی تومأن از ظرفیت نخبگان حوزوی و دانشگاهی، تبیینی از ۱۲ محور چالشهای مهم بشری پیشروی ادیان ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: نیاز است تا فعالان عرصه بینالملل در ایجاد همگرایی جهانی بیشازپیش به مشترکات دینی و فرهنگی کشورها توجه داشته باشند.
آیتالله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر آمادگی حوزههای علمیه برای گسترش همکاریها با سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک، به ظرفیت و استعداد حوزههای علمیه خواهران در این حوزه فعالیتی اشاره کرد.
مجتبی همتی فر نیز در ابتدای این دیدار، ضمن ارائه تاریخچهای از تأسیس سازمان ملی تعلیموتربیت کودک به موضوع آموزش و دگرگونیهای آموزشی در عرصه بینالمللی اشاره و گزارشی از اجلاس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ارائه کرد و اظهار داشت: پیش اجلاسهای منطقهای و اجلاس سهروزهای در پاریس با حضور نمایندگانی از ۱۵۰ کشور جهان برای این موضوع برگزار شد.
وی با بیان این که این اجلاس بر راهبری توسعه پایدار از طریق جوانان و ایجاد دگرگونیهای آموزشی از این طریق تأکید نمود، خاطرنشان کرد: مراقبت و عدم خدشه بر اهداف توسعه پایدار یکی از اهداف این اجلاس بود؛ متولیان برگزاری اجلاس در تلاشاند تا ناظر به اسناد تصویری از آینده جهان برای سال ۲۰۵۰ ارائه نموده، قراردادهای اجتماعی را حول این آموزش ترسیم و دگرگونی آموزشی را برای رسیدن به آیندهای مبتنی بر اهدافشان دنبال نمایند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به محورهای اساسی و اقدامات پیشران مطرح در این اجلاس اشاره کرد و یادآور شد: مدرسه جنسیتی و فراگیر، دگرگونی دیجیتالی، تربیتمعلم، مهارتآموزی ناظر به کار و توسعه زندگی پایدار، جهتگیریها برای طراحی آموزش پایه محور برای رسیدن به آینده متصور از جمله رویکردهای این اجلاس بود.
وی با بیان این که دگرگونی آموزش و دیجیتالسازی آموزشی مبتنی بر شهروند جهانی شکلگرفته، در مضامین درسی ورود و تعریف جدیدی از مدرسه ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: مباحث توسعه پایدار مبتنی بر فرهنگسازی غربی در کشور از سالهای گذشته و در عرصههای مختلف زیستی پیگیری و عملیاتی شده است. تمدن غربی با شاخصسازی و نظامسازیها در عرصههای مختلف، مسئولان کشور را ناخواسته به این مسیر سوق میدهد.
همتی فر با تأکید بر این که نیازمند تدوین الگوی بومی توسعه پایدار آموزشی در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: معنویتگرایی و خانواده محوری دو عنصر اصلی نظام آموزشی و تربیتی و مشترک میان تمام ادیان و مکاتب جهانی است که همواره باید مورد توجه و تأکید قرار گیرد.