هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1296
منتشر شده در مورخ : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
ساعت : 10:23
ثبت‌نام پذیرش حوزه­‌های علمیه برادران در سال تحصیلی جدید تمدید شد

ثبت‌نام پذیرش حوزه­‌های علمیه برادران در سال تحصیلی جدید تمدید شد

با توجه به درخواست­های مکرر در خصوص تمدید ثبت‌نام پذیرش حوزه‌های علمیه برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، سامانه ثبت‌نام تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ همچنان فعال خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه، در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر در خصوص تمدید ثبت‌نام پذیرش حوزه‌های علمیه برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، سامانه ثبت‌نام تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ همچنان فعال خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین داوطلبان محترم از کلیه مقاطع تحصیلی متوسطه اول (با حداقل قبولی پایه هشتم) و نیز متوسطه دوم و مقاطع دانشگاهی، که به دلایل مختلف موفق به ثبت‌نام و یا تکمیل ثبت‌نام خود نشده اند، می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی پذیرش به آدرس www.paziresh.ismc.ir ثبت نام خود را انجام و یا تکمیل نمایند.

* پذیرش و تحصیل در حوزه علمیه

معاون آموزش حوزه های علمیه اظهار داشت: با توجه به ضرورت شایسته گزینی در حوزه‌های علمیه، ابعاد شخصیتی، تربیتی و علمی داوطلبان، طی فرایندی مشخص مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و داوطلبان محترم پس از ثبت‌نام و طی موفقیت‌آمیز مراحل پذیرش و کسب امتیازات لازم در تمامی مراحل، به عنوان طلبه رسمی در یکی از مدارس علمیه سراسر کشور، پذیرش و مشغول به تحصیل خواهند شد.

وی ادامه داد: در اولین مقطع تحصیلی حوزوی، طلاب همراه با تربیت و تهذیب نفس، مرحله آشنایی با علوم پایه و معارف اسلامی بر اساس قرآن و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را طی خواهند کرد و این دوره به طور متوسط بین ۳ تا ۶ سال طول می کشد.

* ادامه تحصیل در مقاطع عالی حوزوی

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: طلاب در ادامه فراگیری علوم و معارف اسلامی، می توانند متناسب با علاقه و استعداد خود، تحصیلات تکمیلی خود را در یکی از رشته‌های تخصصی و گرایشی علوم اسلامی در سطوح ۲، ۳ و ۴ (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ادامه دهند.

وی ادامه داد: این رشته‌های تخصصی و گرایشی در ۱۶ حوزه دانشی و بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش ضمن درختواره دانشی رشته‌های تخصصی حوزه‌های علمیه تعریف و مطابق با نقشه اجرائی آن در سطح کشور در حال گسترش و اجراست.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد افزود: هر یک از طلاب با گذراندن تحصیلات تکمیلی حوزوی می توانند در راستای مأموریت‌های حوزوی در یکی از شئون روحانیت در عرصه‌های مختلف همچون تعلیم و آموزش، تربیت و اخلاق، تبلیغ و هدایت، اجتهاد، مدیریت و ... در پاسخگویی به نیازهای حوزه، جامعه در سطح ملی و بین الملل ایفای نقش نمایند.

* شرایط و صلاحیت‌های لازم برای پذیرش

وی با اشاره به شرایط عمومی داوطلبان حوزوی بیان داشت: برخورداری از صلاحیت‌های اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی، اعتقاد و التزام به ولایت‌فقیه و نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت جسمی و روحی و نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه است.

وی افزود: حفظ قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، خانواده ایثارگران، رتبه‌های برتر علمی کشوری، از جمله ویژگی‌هایی است که دارای امتیاز بوده و داوطلب گرامی در اولویت پذیرش قرار می‌گیرد.

* مراحل پذیرش

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد ابراز داشت: به منظور شایسته گزینی، پذیرش داوطلبان طی فرایندی مشخص انجام میشود که این فرایند شامل مصاحبه، مشاوره، تحقیقات میدانی، آزمون ورودی، دوره‌های میثاق تربیتی و آموزشی و سنجش سلامت از ابتدای ثبت‌نام شروع و تا آغاز سال تحصیلی (مطابق تقویم پذیرشی) ادامه دارد که این فرایند به دلیل حساسیت و لزوم دقت در آن، بیش از ۶ ماه طول می کشد.

وی تأکید کرد: زمان‌بندی و برنامه‌ریزی انجام این مراحل توسط مدیریت‌های استانی و در هر منطقه و استان متناسب با اقتضائات همان منطقه صورت گرفته و توسط مدارس علمیه انجام می شود.

* آزمون ورودی

معاون آموزش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ارزیابی علمی داوطلبان از طریق بررسی سوابق تحصیلی چند سال گذشته آنان و همچنین آزمون ورودی متمرکز که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ در بیش از ۵۰ مرکز آزمون در سراسر کشور برگزار می شود، صورت می پذیرد. همچنین نتایج آزمون در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه به اطلاع داوطلبان رسانده می شود.

* دوره میثاق آموزشی و شروع سال تحصیلی

وی ادامه داد: آخرین مرحله از مراحل پذیرش برگزاری دوره میثاق آموزشی است که با شروع سال تحصیلی آغاز میشود. با پایان پذیرفتن این دوره، داوطلبانی که موفق به گذراندن تمام مراحل پذیرش و کسب امتیاز لازم از تمام مراحل شده اند به عنوان طلبه رسمی شناخته شده و مطابق ضوابط به تحصیلات خود ادامه داده و از خدمات حوزوی بهره مند می شوند.

* ثبت‌نام و اطلاع از شرایط پذیرش

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد در پایان گفت: داوطلبان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه مراجعه کنند؛ همچنین می توانند جهت دریافت پاسخ سؤالات خود و یا راهنمایی و مشاوره به مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه سراسر کشور مراجعه نمایند.

شایان‌ذکر است: مشتاقان حضور در سربازخانه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌توانند جهت کسب اطلاع کامل از شرایط ثبت‌نام و مراحل پذیرش، به مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در سراسر کشور و یا پایگاه اطلاع‌رسانی پذیرش حوزه‌های علمیه به نشانی اینترنتی (www.paziresh.ismc.ir) یا کانال پذیرش در ایتا به نشانی اینترنتی https://eitaa.com/pazireshhowzeh مراجعه کنند.

برچسب ها : حوزه های علمیه ثبت نام

ارسال دیدگاه