هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1279
منتشر شده در مورخ : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
ساعت : 18:19
هویت حوزه به مردم و جامعه است

آیت الله اعرافی در نشست صمیمی با مدیران رسانه‌های استان قم:

هویت حوزه به مردم و جامعه است

بارها عرض کرده‌ام که حوزه به همان میزان که مطالبه گر است، به همان میزان وقتی مساله و آسیبی وجود دارد، باید پاسخگو و مسئولیت‌پذیر هم باشد.

 مدیرحوزه های علمیه گفت:بارها عرض کرده‌ام که حوزه به همان میزان که مطالبه گر است، به همان میزان وقتی مساله و آسیبی وجود دارد، باید پاسخگو و مسئولیت‌پذیر هم باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، در نشست صمیمی مدیران رسانه‌های استان قم با مدیر حوزه‌های علمیه که عصرگاه یکشنبه در دفتر مدیر حوزه برگزار شد، آیت الله اعرافی با تقدیر از همه اهالی رسانه که در بخش‌های مختلف مکتوب، مجازی و سایر عرصه‌ها فعالیت دارند، گفت: امیدواریم همه ما بتوانیم به بهترین قله‌های معرفتی در واپسین روزهای ماه رمضان نائل شویم.

وی با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمومنین(ع)، افزود: هیچ پایانی در این دنیا کشف نشده است و رشته بی‌پایان این جهان، نشان‌دهنده عظمت خلقت است؛ در منطق ایمانی و معرفت دینی، تمام این جهان پهناور نقطه ناچیزی در عوالم غیب است. ورای همه این جهان‌های پیچ درپیچ و خلقت بی پایان، اراده خدا وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند، در همه تحولات، دست اراده خدا را پیش، حین و پس از هر اتفاقی می بینم و این نگاه است که خداوند این قدرت روحی را به امام علی(ع) بخشیده است و از نوجوانی تا پایان عمر بر سر میثاق بزرگ خود با خدا ایستاد.

وی گفت: در « فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه» امام علی(ع) مطالبی هویدا است. چشم نافذ امام علی(ع) در دنیای آخرت دنیایی را می بیند که پر از عظمت و شکوه است. این سخن امام، نگاهی به گذشته نیز دارد. امام علی(ع) لحظه‌ای در نیم قرن عمر شریف‌شان آرام نبودند و تمام سختی‌ها را تحمل کردند. ایشان با نگاهی این ۵۰ سال را می بینند که در یک نگاه همه این اتفاقات را زیبا می‌بیند. چنانچه خبرنگار و پرچمدار بزرگ عاشورایی، حضرت زینب سلام‌الله علیها در مقابل دشمن خود نغمه «ما رأیتُ الّا جمیلاً» سر می‌دهد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: این منطق بیان می‌کند که اگر اراده ما با اراده الهی رقم خورد و اگر عمرمان در خدمت به جامعه باشد و گره‌گشای مشکلات جامعه باشد همه این سختی‌ها، زیبا و دلربا خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حوزه، روحانیت و عملکرد مرکز مدیریت حوزه اشاره کرد و ابراز داشت:‌ بارها عرض کردم که حوزه به همان میزان که مطالبه‌گر است، به همان میزان وقتی مساله و آسیبی وجود دارد، باید پاسخگو و مسئولیت پذیر هم باشد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: آنچه مدیریت حوزه در سالهای اخیر بر اساس تجارب برآمده از تاریخ یکصد ساله قم و نهادهای گوناگونی که در این زمینه شکل گرفته است که خود بنده نیز در تاسیس و ارتقا و مدیریت آنها نقش داشته‌ام، بر اساس تجارب و بازتاب‌های آن در جامعه و مطالعه بازتاب‌ها و نگاه مراجع و امام راحل و رهبریِ معظم، حوزه یک برنامه کلان راهبردی را آغاز کرد.

برخورداری حوزه از اسناد راهبردی، چشم انداز و سندهای معطوف به دو دهه اخیر

وی افزود: متاسفانه این برنامه ریزی در سخت ترین دوران مالی و امکانات شکل گرفت. اولین بار است که حوزه بر اساس مطالعات پایه و مطالبات بزرگان، از اسناد راهبردی، چشم اندازه و سندهای معطوف به دو دهه برخوردار است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: بر اساس این مطالعات پایه و اسناد بالادستی اولین برنامه ۵ ساله حوزه تدوین شد و از سال قبل تا کنون این برنامه ۵ ساله به برنامه های استانی رسیده است و امروزه مدارس و مراکز حوزوی با آن مرتبط هستند.

وی گفت: در برنامه ۵ ساله، ۴۰ مضمون، ۳۶۰ هدف و ۱۰۰۰ شاخص برنامه ای پیش بینی شده است و بعضا برش‌هایی نیز ایجاد شده است. رویکرد این برنامه، حوزه دانش بنیان، حوزه اخلاق و تربیت مدار، حوزه اجتماعی مردمی، حوزه پاسخگو، حوزه بین المللی و حوزه انقلابی بود که به عنوان راهبردهای اصلی حوزه در نظر گرفته شده است.

مدیر حوزه های علمیه، تصریح کرد: شناخت کارویژه ها و رسالت های حوزه در ارتباط با خود، جامعه و بین الملل، آمایش(کارکردهای حوزه)، درختواره رشته ها(تدوین۵۰۰ رشته و گرایش) که با تمام توان دنبال می شود، هدفمندی مزایای حوزه، فقه معاصر، متون بدیل در حوزه، برنامه جدید سطح یک و برنامه های سطوح عالی، هدایت علمی، ۵۰ توافق با نهادها، طرح های توسعه روحیه انقلابی و بصیرت افزایی، نقش آفرینی در سندهای کلان کشور ازجمله الگوی ایرانی اسلامی کشور، شکل گیری ۲۰ ستاد راهبردی از جمله هوش مصنوعی، شهر سازی و معماری اسلامی، کلان روندهای فضای مجازی، نخبگان، هنر، شعر و ادب، گروه های جهادی، مکاتبات بین المللی از سوی مدیریت حوزه و ارسال صدها نامه به مقامات کلیسا و مقامات بین المللی از جمله خدمات جدید حوزه است.

هیچ هفته ای از من بدون ارتباط با کف جامعه و دانشگاه و... سپری نمی شود

وی افزود: قطعا انقلاب اسلامی به کنشگری دقیق و مهم و سریع حوزوی بسیار نیازمند است. هیچ هفته‌ای از من بدون ارتباط با کف جامعه و دانشگاه و... سپری نمی‌شود و با فرض کارهای بسیار بزرگی که انجام شده است، فاصله بسیاری با نیاز و اقتضائات امروز جامعه داریم.

آیت الله اعرافی، بیان کرد: نگاه نسبی راهبردی جامع و اندیشه و فلسفه منظومه واره‌ای در تحولات حوزه طراحی شده است و معتقدیم در مقام اقدام و عمل نیز در سالهای اخیر اقدامات مناسبی انجام شده است ولی خود را نیازمند نقد و راهنمایی و کمک می‌دانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در نیمه دوم امسال همایشی به مناسبت صدسالگی احیای حوزه برگزار و دانشنامه‌ای هم تدوین می‌شود افزود: حوزه قم در تاریخ بی‌نظیر است؛ این گنج نهان و ذخیره بی‌پایان معارف الهی قابل بحث نیست و قدرت رسانه‌ای ما باید این حقیقت را به ایران و جهان بازتاب دهد و قبل از آن به نسل جوان خودمان و این رسالت مشترک حوزه و رسانه‌هاست. وقتی از حوزه باسابقه قم و حوزه انقلابی سخن می گوییم حاصل ارتباط گسترده حوزه و مردم است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که هویت حوزه به مردم و جامعه است، تصریح کرد: یکصدمین سالگرد حوزه نوین قم در نیمه دوم سال به شکل همایش و سلسله مقالات و تولید دانش نامه اثربخش برگزار می شود.

وی افزود: قم باید در همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد. این شهر میزبان مردم بیش از ۱۰۰ کشور جهان است و در قم معارفی تولید می شود که برای همه مردم جهان و به خصوص جهان اسلام و تشیع است.

وی افزود: مجموعه رسانه ای در قم، دارای رسالت ویژه هستند. وضع رسانه، فرهنگ، حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش و نظام رفتاری، شهرسازی قم با هر شهر دیگری متفاوت است؛ زیرا در منظر دید جهانیان است. از طرفی در قم حوزه‌ای وجود دارد که در تاریخ نظیر آن وجود نداشته است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: این گنج نهان و ذخیره معارف الهی و تولیدات عظیمی که در این سالهای اخیر در قم انجام شده قابل وصف نیست؛ تولیدات عظیمی که در این سالها انجام شده هنوز نهان است و قدرت رسانه‌ای ما باید این قدرت را در فضای مجازی ایجاد کند که این معارف را به جوانان و همه دنیا بازتاباند.

وی، بیان کرد: روحانیت دارای سابقه بیش از هزار ساله است که کل تاریخ خود را در رنج و محنت سپری کرده و روحانی نیز کسی است که باید خود را فدایی بداند.


نگاه رهبری و امام راحل ملاک و معیار عمل ما در حوزه است

وی گفت: روح همه نظامات جامع و اسناد حوزه، رسیدن به حوزه انقلابی است. لایه عمیق تر حوزه انقلابی، پاسخگویی حوزه به مشکلات است. نگاه افراطی و تفریطی نیز در این زمینه پذیرفتنی نیست. نگاه رهبری و امام راحل نیز ملاک و معیار عمل ما در حوزه است.

بر اساس این گزارش: در ابتدای این نشست که حجج اسلام ملکی قائم مقام حوزه‌های علمیه، زمانی مدیر دفتر اجتماعی سیاسی حوزه و علیزاده مسئول حوزه ریاست، مهندس حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و حجت الاسلام لطفی نیاسر مدیرکل صداوسیمای استان قم حضور داشتند، حجت الاسلام محمدرضا برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه بیان کرد: این برنامه اولین نشست صمیمی اصحاب رسانه با مدیر عالی حوزه های علمیه کشور است.

وی افزود: اگر رسالت حوزه های علمیه را تولید معنا برای زندگی و راهبری حوزه دین داری، اخلاق و معنویت بدانیم، نیازمند حلقه واسطی به نام رسانه ها هستیم.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، گفت: امروز نیاز است مدیران استانی در قم به بیان ظرفیت ها و نیازها و مطالباتی که می تواند میان حوزه و رسانه ها ایجاد شود شکل دهند.

همچنین در ابتدای این نشست مدیران و نمایندگانی از رسانه‌های سراسری و استانی همچون صداوسیما، خبرگزاری رسا، پایگاه شفقنا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری مهر، نشریه گویه، بسیج رسانه، خبرگزاری ایرنا، نشریه قم بزرگ و پایگاه شهر۲۰ به ابراز دیدگاه های خود پرداختند که با استقبال آیت‌الله اعرافی همراه شد و مقرر گردید صورت جلسه‌ای از تمام اظهارات بیان شده و نیز نکات افرادی که فرصت صحبت پیدا نکردند، آماده و در جلسه شورای معاونان حوزه‌های علمیه طرح شود.

برچسب ها : آیت الله اعرافی حوزه رسانه

ارسال دیدگاه