هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1264
منتشر شده در مورخ : ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
ساعت : 11:12
مجموعه مستقل علمی و اقتصادی جهان اسلام ایجاد شود / توسعه علمی همراه با عدالت اجتماعی

مجموعه مستقل علمی و اقتصادی جهان اسلام ایجاد شود / توسعه علمی همراه با عدالت اجتماعی

از نگاه ما و انقلاب اسلامی، اندونزی از جایگاه مهمی برخوردار است؛ زیرا هم از پرجمعیت ترین کشورهای دنیاست و هم ذخایر انسانی و علمی زیادی را در خود جای داده است.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار چند تن از رؤسا و اساتید دانشگاه های اندونزی که در قم برگزار شد، ضمن خیرمقدم، گفت: به کشور خودتان ایران خوش آمدید؛ امیدوارم این سفر در تقویت روابط علمی و معرفتی بین دانشگاه ها و حوزه های علمیه ایران و اندونزی مؤثر باشد.

از نگاه انقلاب اسلامی، کشور اندونزی دارای جایگاه مهمی است

وی افزود: از نگاه ما و انقلاب اسلامی، اندونزی از جایگاه مهمی برخوردار است؛ زیرا هم از پرجمعیت ترین کشورهای دنیاست و هم ذخایر انسانی و علمی زیادی را در خود جای داده است.

اندونزی در روابط بین دینی الگوست

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: کشور اندونزی در خوش فکری، روابط انسانی و بین دینی الگوست و ما هم در طول سال های اخیر با دانشجویان بسیار خوبی از این کشور مواجه بوده‌ایم.

وی قم را پایگاه اصلی انقلاب اسلامی دانست و گفت: این شهر همچنان نیز محل تولید تئوری های این انقلاب است.

بازگشت به اسلام، اما متناسب با نیازهای زمانه

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به برخی از عناصر و مؤلفه های مهم انقلاب اسلامی گفت: اولین این مؤلفه ها بازگشت به اسلام اما متناسب با نیازهای عصر حاضر است.

وی با تأکید بر این که انقلاب اسلامی در زمانی به پیروزی رسید که بسیاری از نحله های اسلامی از معارف بلند آن فاصله گرفته بودند، افزود: بعد از شکست نهضت های مختلف در جهان اسلام متفکران اسلامی از احیای اسلام اجتماعی ناتوان ماندند و تفسیرهای غلطی هم از این دین با برداشت های سکولاریستی، لیبرالیستی و دیدگاه های غیراجتماعی ارائه نمودند.

ندای احیای اسلام در دل تاریکی ها

آیت الله اعرافی بیان داشت: ۶۰ سال قبل در شهر مقدس قم امام خمینی (رحمة الله علیه) در آن تاریکی ندای احیای اسلام را سر دادند. هیچ امکاناتی در دست امام نبود، جز فکر درست و مردمی که به کمک وی آمدند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: دنیای استکبار و مستکبران عالم که ناباورانه پیروزی امام(ره) را تجربه کردند همه با هم تلاش نمودند تا این چراغ را خاموش کنند.

وی با تأکید بر تحریم ها و نقشه های شوم دشمنان انقلاب اسلامی عنوان داشت: با وجود مشکلات بسیاری که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی بر سر راه آن به وجود آوردند اما این نظام به مدد الهی و با ایستادگی ملت ایران همچنان پابرجاست؛ ۸ سال جنگ تحمیلی، چند صد هزار شهید و تحریم های کمرشکن تنها بخشی از این تقابلات و فشارها بوده است.

تأکید انقلاب اسلامی بر امت اسلام و وحدت مذاهب

آیت الله اعرافی گفت: انقلاب اسلامی از آغاز بر امت اسلام، وحدت مذاهب و همبستگی همه ملل مسلمان تأکید داشته است. از صمیم قلب مردم ما در کنار ملت مظلوم فلسطین و همه مظلومین دنیا قرار دارند.

مدیر حوزه های علمیه پیشرفت های ایران در عین فشارهای مختلف کشورهای معاند را بسیار قابل ملاحظه برشمرد و خاطرنشان کرد: در بخش دانشگاهی ما با سرعت بسیار زیاد پیش رفته و به جایی رسیده ایم که رشد علمی ایران در رتبه های بین ۱۵ تا ۱۷ در سطح جهانی و در برخی مواقع رتبه اول در سطح منطقه بوده است.

توسعه علمی همراه با عدالت اجتماعی

آیت الله اعرافی گفت: توسعه گسترده علمی و فناوری در ایران همراه با عدالت اجتماعی بوده و تمام مناطق کشور تحت پوشش آموزش عالی قرار گرفته اند؛ همه اقوام و ادیان ایران در این رشد علمی سهیم بوده و از آن بهره مند شده اند.

بیش از ۶۰ درصد جامعه دانشگاهی ایران را بانوان تشکیل می دهند

آیت الله اعرافی بیان داشت: از این رشد و توسعه زیرساخت های علمی ایران هردو گروه آقایان و بانوان بهره مند بوده اند؛ در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از جامعه دانشگاهی ایران را بانوان تشکیل می دهند.

وی ضمن تأکید بر برتری اندیشه تمدنی اسلام و تفکری که همه امت اسلام را زیر پرچم خود مورد حفاظت و ارشاد قرار دهد، افزود: ما در عرصه تقابل با قدرت های استکباری نیز پیشرفت های خوبی را داشته ایم.

همه ی این پیشرفت ها از آن امت اسلام است

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: ما همه پیشرفت های به دست آمده برای انقلاب اسلامی ایران را از آن امت اسلام می دانیم و معتقدیم آحاد این امت می بایست یک مجموعه یکپارچه و واحد از منابع علمی، فناوری و اقتصادی را تشکیل دهند؛ پیشگام این موضوع باید حوزویان، دانشگاهیان و علما باشند.

وی گفت: قم یک شهر علمی و بین المللی بوده و در چند دهه اخیر تحولات بزرگی در مراکز علمی آن رخ داده است؛ برخی از این تطورات از طریق دانش آموختگان جامعة المصطفی به اندونزی نیز منتقل شده است.

تدریس بیش از ۲۰ رشته تخصصی در حوزه علمیه قم

آیت الله اعرافی با تأکید بر گسترش قلمرو علوم اسلامی عنوان داشت: امروز بیش از ۲۰ رشته تخصصی علوم اسلامی در قم به صورت فعال در حال تدریس می باشند.

وی با اشاره به رویکرد مقایسه ای در علوم اسلامی ادامه داد: رویکرد اجتماعی نیز در علوم اسلامی مورد تدریس و تحقیق در حوزه علمیه قم مورد نظر می باشد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: علوم عقلی و فلسفی و عرفانی از جایگاه والایی در نظام علوم اسلامی ما برخوردار است؛ تنوع بالایی در علوم و تخصص های قرآنی، تفسیری و حدیثی نیز ایجاد شده است.

وی افزود: ده ها هزار کتاب و هزاران مقاله علمی با همین رویکردها در دهه های اخیر از سوی حوزه علمیه قم تولید و چاپ شده است.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: خوشبختانه راه ارتباط خوبی بین حوزه علمیه قم و دانشگاه های اندونزی از طریق جامعة المصطفی ایجاد شده است؛ امیدواریم این ارتباطات به تبادل علم و همکاری های مفیدی برای دو کشور ایران و اندونزی بینجامد.

برچسب ها : اندونزی ایران حوزه های علمیه

ارسال دیدگاه