هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1209
منتشر شده در مورخ : ۷ بهمن ۱۴۰۰
ساعت : 16:50
هر مرزبندی که باعث تضعیف اهداف اسلام و انقلاب شود،خیانت است

آیت الله اعرافی:

هر مرزبندی که باعث تضعیف اهداف اسلام و انقلاب شود،خیانت است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هر مرزبندی که باعث شود اهداف اسلام و انقلاب اسلامی تضعیف شود، یقیناً خیانت است.

آیت الله اعرافی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور و امام جمعه موقت تهران که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، گفت: همه ما در یک سنگر هستیم و مهم‌ترین وظیفه‌ای که بر دوش داریم این است که اقامه دین خدا کنیم و آرمان‌های انقلاب اسلامی را تقویت نمائیم.

حوزه آمادگی دارد تحقیقات و پژوهش‌های مورد نیاز نهاد نماز جمعه را انجام دهد

امام جمعه قم، با اشاره به آغاز کلان پروژه‌های تحقیقات مورد نیاز نظام تاکید کرد: در این زمینه حدود ۱۰۰ پروژه مشخص شد و الان روی آنها کارهای پژوهشی انجام می‌شود و در این عرصه هم برای مباحث مرتبط با امامت جمعه و نهاد نماز جمعه هم می‌توان کارهای خوبی انجام داد و شما می‌توانید با همکاری معاونت پژوهش حوزه، این کارها را جلو ببرید؛ حوزه این آمادگی را دارد که تحقیقات و پژوهش‌های مورد نیاز نهاد نماز جمعه را انجام دهد، و از تحقیقات انجام شده در حوزه و نهادهای حوزوی می‌توان بهره برد و مهم‌ترین آنها در طرح گفتمان انقلاب اسلامی جمع‌آوری شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی فعالیت‌های صورت گرفته در مدیریت حوزه، گفت: درختواره رشته‌ها، در یک کار ۴ ساله با حضور ۸۰۰ نفر استاد انجام شده که ۱۶ حوزه دانشی در آن پیش‌بینی شده و بیش از ۴۰۰ رشته، گرایش و مقطع در آن طراحی شده و به تأیید شورای گسترش و شورای عالی حوزه رسیده است و دو ماه قبل ابلاغ شد، در این درختواره رشته‌های مربوط به امامت جمعه و جماعت نیز در آن دیده شده است.

وی بیان داشت: حوزه آمادگی دارد از طریق مجتمع تبلیغ رشته‌های مورد نیاز و نیز دوره‌های کوتاه مدت و مهارتی راه اندازی نماید و می‌توان از طریق آموزش و تبلیغ حوزه اقدام شود.

مدیر حوزه همچنین به گسترش و تعمیق فقه معاصر و برنامه‌های آن اشاره کرد و برخی از دستاوردهای آن را شرح داد و به تعامل همکاری نیز تاکید ورزید.

آیت الله اعرافی با اشاره به سیاست مدیریت حوزه در استان‌ها، گفت: سیاست ما در مورد استان‌ها دو چیز است، اول واسپاری اختیارات بیشتر و دوم ارتقای کیفیت است، در این چند سال اخیر به تعداد کمتر از انگشت‌های دست مجوز تأسیس مرکزی جدید داده شده است. و تمرکز بر تقویت و کیفیت و توسعه سطوح عالی، درس‌های خارج و رشته‌های تخصصی بوده است و در همه این موارد دستاوردهای خوبی وجود دارد.

وی افزود: در این واسپاری ۳۰ محور به استان‌ها واگذاری شده است؛ ۵۰ درس خارج در غیر از قم و مشهد به رسمیت شناخته شده است و همه استان‌ها نیز ملزم به داشتن یک برنامه ۵ ساله شده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه در قسمت پایانی سخنان خود با اشاره به لزوم همکاری و هم افزایی بیشتر ائمه جمعه و حوزه گفت: ائمه جمعه در کشور همکاری و تعامل خوبی با حوزه دارند و لازم است که این تعامل ارتقای یابد و همین جا لازم می‌دانم از همه نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه سراسر کشور و بر اهتمام روز افزون به کمک به ارتقای حوزه تاکید نمایم.

وی به ابلاغ برنامه‌های ۵ ساله استانی و شهرستانی حوزه اشاره کرد و آمادگی حوزه را برای تدوین سند مشترک برنامه ۵ ساله استانی و شهرستانی در زمینه اجتماعی و فرهنگی و دینی اعلام نمود و نیز لزوم تعالی و بالندگی نهاد امامت جمعه در همه ابعاد و تدوین و نقشه راه آن را یادآوری کرد.

خاطرنشان می‌شود: در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در سخنانی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در نهاد نماز جمعه و بیان پاره‌ای از نظارت‌ها بر تعامل میان نهادها پرداخت.

در پایان، بر فعال سازی ستاد دبیرخانه همکاری دو نهاد و تدوین برنامه مشترک و حل برخی از مسائل فی‌مابین تاکید شد.

برچسب ها : آیت الله اعرافی ائمه جمعه حاج علی اکبری

ارسال دیدگاه