هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1186
منتشر شده در مورخ : ۲۵ دی ۱۴۰۰
ساعت : 9:30
بیانیه پایانی ده ماده ای دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد

بیانیه پایانی ده ماده ای دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد

دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که به مدت دو روز در قم برگزار شد، با قرائت بیانیه ۱۰ ماده ای به کار خود پایان داد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که به مدت دو روز در قم برگزار شد، با قرائت بیانیه ۱۰ ماده‌ای به کار خود پایان داد.

متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلوة و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الطیبین الطاهرین المنتجبین، سیّما بقیة الله فی الارضین؛

با عنایت پروردگار متعال و در سایه توجهات حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با هدف تبادل نظر پیرامون رسالت حوزه‌های علمیه در ارتقا فرهنگ دینی و ارزش‌های والای نظام اسلامی و ترویج و تحقق اقتصاد مقاومتی و معیشت جامعه در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) برگزار گردید.

در این اجلاس که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و بصورت حضوری و غیر حضوری برگزار گردید علاوه بر کسب رهنمود و استماع توصیه‌های دو نفر از مراجع عظیم الشأن حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی (دامت برکاتهما) و نیز سخنرانی ریاست محترم جمهوری اسلامی حضرت آیت‌الله رئیسی (دامت افاضاته) حضرات اعلام، اساتید و اعاظم محترم حوزه‌های علمیه قم و استان‌ها در ارتباط با موضوعات اجلاس در کمیسیون‌های تخصصی به تبادل نظر پرداخته و به اتفاق بر نکات ذیل تأکید می‌نمایند.

۱. روحانیت اصیل و انقلابی و حوزه‌های علمیه، رسالت خویش در پشتیبانی از انقلاب اسلامی و تلاش پی‌گیر و دائمی بمنظور ارتقا فرهنگ دینی و حاکمیت دینی و ارزش‌های والای آن را همواره مدّ نظر داشته و نسبت به آینده و سرنوشت انقلاب اسلامی، احساس مسئولیت جدی می‌نماید.

۲. با ستایش نقش بی‌بدیل رهبری معظم نظام در سکان‌داری انقلاب، مهار فتنه‌ها و مقابله با زیاده‌خواهی نظام سلطه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، پشتیبانی از اصل مترقی ولایت فقیه و رهبری نظام را وظیفه دائمی خود می‌دانیم.

۳. مرجعیت شیعه به عنوان عالی‌ترین رکن و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه همواره پیشتاز در دفاع از کیان اسلام ناب و معارف اهل بیت (علیهم السلام) و انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود. تلاش‌های مؤثر این شجره مبارکه را در حفظ اصول و ارزش‌های اسلام و انقلاب ارج می‌نهیم.

۴. حفظ وحدت و همدلی در بین نیروهای انقلابی و صفوف مردم با تکیه بر تعالیم رهایی‌بخش اسلام ناب و رهبری نظام، از ضروری‌ترین نیازهای امروز انقلاب اسلامی است. تلاش‌های جاهلانه و خائنانه‌ای که در جهت ایجاد شکاف در بین اقوام و مذاهب صورت می‌گیرد به هر شکل محکوم نموده و تعاون و همدلی علمای اسلام و طرد عناصر مزدور و وابسته و جلوگیری از طرح مسائل انحرافی را تنها راه پیروزی بر توطئه‌های دشمنان می‌دانیم.

۵. جنایات استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا را که با همراهی اسرائیل و ایادی مزدورش در منطقه و جهان صورت می‌گیرد محکوم می‌نمائیم و خروج خفت‌بار و با عجله نیروهای آمریکایی را از افغانستان، عبرتی تاریخی دانسته که شکست جبهه کفر و استکبار و ایادی آن در همه جا را وعده‌ی الهی و سرنوشت محتوم آنها می‌دانیم و البته خروج بی قید و شرط و سریع نیروهای آمریکایی از همه منطقه را خواستاریم.

۶. تحریم‌های سنگین آمریکا که نشان دهنده عمق کینه و خباثت و جنایت آمریکا در حق ملت مظلوم ما است علی‌رغم مشکلاتی که برای مردم عزیز ما بوجود آورد، امروز به همّت بلند غیورمردان مجاهد ما در عرصه‌های مختلف در حال شکسته شدن است و این عبرت و پیام را برای مردم و مسئولین ما داشته است که تنها راه برای حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی، تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است.

۷. امروز اگرچه در مسائل اقتصادی، مشکلات متعددی داریم اما این مشکلات نباید دست‌آوردهای مهم و موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

تقویت امید و چشم‌انداز مثبت به آینده از جمله مسائل بسیار مهمی است که رسالت دائمی کلیه علاقه‌مندان به اسلام و انقلاب من‌جمله روحانیت انقلابی است. تقویت این امید با قلم و لسان و تلاش و حرکت، خنثی‌کننده توطئه استکبار جهانی در کُندکردن حرکت پرشتاب کاروان انقلاب اسلامی و رهروان آن است.

۸. تلاش‌های پی‌گیر مسئولین قوای مختلف، بویژه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و همدلی آنها در سایه رهبریِ بی‌بدیل حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دامت‌برکاته) نوید آینده‌های روشن و رو به رشد را در تحقق اقتصاد مقاومتی بمنظور ارتقای رفاه و معیشت مردم و حفظ استقلال ایران اسلامی دارد.

روحانیت و حوزه‌های علمیه ضمن حمایت از این تلاش‌ها و تقدیر ویژه، مراتب نگرانی خود را نسبت به وضع اقتصادی عموم مردم بویژه اقشار محروم و آسیب‌پذیر و کم‌درآمد ابراز داشته، بر تسریع و تقویت این تلاش‌ها، مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی و استفاده بهتر از امکانات معنوی و مادی کشور تأکید می‌نماید.

۹. به فضل الهی؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مسئولان محترم حوزه‌های علمیه، همه رهنمودها، نقطه‌نظرات و پیشنهادات مطرح شده توسط مراجع معظم تقلید (دامت‌برکاتهم) و علمای محترم بلاد و سخنرانان محترم و نیز مصوبات کمیسیون‌های ارجمند را مورد توجه و عنایت قرار داده و بررسی و پیگیری خواهند نمود.

۱۰. با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی عزیز، بر مکتب آن شهید عزیز یعنی مسیر شهادت و ایثار، مسیر انقلابی بودن و ماندن در مسیر وحدت و همدلی در راستای حفظ دست‌آوردهای انقلاب و در مسیر مستقیم ولایت و رهبری بودن و بر آن اصرار داشتن تا شهادت تأکید می‌کنیم. امیدواریم که همواره فرهنگ جهاد و شهادت و فرهنگ اسلام و انقلاب، همواره نصب‌العین کلیه رهروان طریق ولایت بویژه کارگزاران و خدمتگزاران مردم قرار گیرید.

در خاتمه با گرامیداشت یاد امام راحل، شهیدان گلگون‌کفن بویژه شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم اهل بیت علیهم السلام و همسنگران عزیزی از علما اسلام که در کنار ما در پاسداری از ارزش‌های اسلام و انقلاب بودند من جمله حضرت آیت الله یزدی و حضرت آیت‌الله مصباح یزدی (قدس‌الله اسرارهما)، طول عمر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سایر مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) را از خداوند منان مسئلت نموده، فرج مولایمان حضرت ولی عصر ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء را از خداوند منان خواهانیم. و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

سید هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
۲۳ دیماه ۱۴۰۰ – دهم جمادی‌الثانی ۱۴۴

 

برچسب ها : بیانیه جامعه مدرسین علمای بلاد

ارسال دیدگاه