هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1172
منتشر شده در مورخ : ۶ دی ۱۴۰۰
ساعت : 10:30
فعالیت ۳۰۰ مؤسسه و نهاد حوزوی در قم

آیت‌الله اعرافی خبر داد؛

فعالیت ۳۰۰ مؤسسه و نهاد حوزوی در قم

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح‌ها و اقدامات انجام شده در مدیریت جدید حوزه گفت: بهره‌مند از بیش از ۱۰ سند راهبردی بلند مدت در چشم‌انداز و نظامات هستیم و برای اولین بار حوزه دارای سند شده است.

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: پس از انقلاب اسلامی، حوزه علمیه قم رشد و شکوفایی گسترده‌ای داشته است.

وی درادامه افزود: نزدیک به یکصدهزار طلبه، اعم از حوزه‌ علمیه خواهران، جامعه‌المصطفی و جامعه‌الزهرا در قم پرونده‌ علمی و آموزشی دارند که در طول عمر حوزه‌های علمیه بی‌سابقه است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به بی‌سابقه بودن تنوع ملیتی و تعدد جنسیتی طلاب، اظهار داشت: بیش از ۱۰ هزار استاد، محقق و پژوهشگر در قم حضور دارند و نزدیک به ۳۰۰ موسسه و نهاد کوچک و بزرگ در حوزه علوم انسانی و اسلامی و ... در فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به تنوع کارکردی این مؤسسات در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغ، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ابراز کرد: این مؤسسات از نظر سطح به لحاظ کمی و کیفی در سطوح مختلف فعالیت می‌کنند و بیش از ۲۰۰ رشته و گرایش در علوم اسلامی در مجموعه این نهادها عرضه می‌شود که برخی از آن‌ها دارای مجوز حوزوی و برخی دیگر دارای مجوز وزارت علوم است.

مدیر حوزه‌های علمیه، یادآور شد: بیش از ۱۷۰ نشریه حوزوی دارای مجوز از حوزه علمیه و وزارت علوم و تعداد زیادی کتاب منتشر می‌شود که مدیریت حوزه‌های علمیه بخشی از این‌ها را مستقیم هدایت می‌کند.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: قم در واقع یک مقر ارتباط و فرماندهی برای حدود ۲۰۰۰ هزار واحد کوچک و بزرگ در ایران و جهان است و حوزه علمیه برادران خواهران امتداد کشوری و جامعه‌المصطفی امتداد بین‌المللی دارد.

این عضو شورای نگهبان، اظهار داشت: در طرحی با عنوان گفتمان علمی انقلاب اسلامی، در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، آثار تولید شده در قلمرو علوم انسانی و مباحث جدید در قم جمع‌آوری کردند، بیش از ۱۰ هزار کتاب و بیش از ۶۰ هزار مقاله جمع‌آوری شد که محصول اندیشه‌ورزی و تولید علمی حوزه در چهار دهه گذشته در قلمرو جدید است.

وی ادامه داد: در قم روزانه بیش از ۲۰۰۰ درس خارج و سطوح عالی و فلسفه و کلام و ... برگزار می‌َشود و بیش از ۶۰ مدرسه در سطح یک فعال هستند که ۸۰۰۰ طلبه در سطح یک تحصیل می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح‌ها و اقدامات انجام شده در مدیریت جدید حوزه گفت: بهره‌مند از بیش ۱۰ سند راهبردی بلند مدت در چشم‌انداز و نظامات هستیم و برای اولین بار حوزه دارای سند شده است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار برنامه پنج‌ساله حوزه را شروع کرده‌ایم که امسال اولین سال از برنامه پنج‌ساله حوزه است و در ذیل این برنامه پنج‌ساله برای تمامی حوزه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها برنامه داریم

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: در طرح‌ها و برنامه‌های جدید به یک معنا ۳۰۰ طرح آماده شده که برخی از رسالت‌ها و کار ویژه‌های حوزه در دوره معاصر که به چهار گروه درون حوزه، نظام اسلامی، جامعه ایران و بین‌الملل دویست کار ویژه و کارکرد تأیید و بر اساس آن آمایشی تهیه شد.

وی ادامه داد: در بحث توافق‌نامه حوزه با سایر نهادها، توافق‌نامه و تفاهم‌نامه‌هایی که دبیرخانه مشترک داشته باشد و برنامه پنج ساله از آن بیرون بیاید دارای اولویت است؛ مثل تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که منظومه‌ جامعی از تجارب نهادهای حوزوی گردآوری شده است، در پایان گفت: درختواره رشته‌ها،‌ در یک کار ۴ ساله با حضور ۸۰۰ نفر استاد انجام شده که ۱۶ حوزه دانشی در آن پیش‌بینی شده و بیش از ۴۰۰ رشته، گرایش و مقطع در آن طراحی شده است.

شایان ذکر است: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی‌پور، رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پس از سخنان آیت‌الله اعرافی به بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های این سازمان پرداخت.

برچسب ها : آیت‌الله اعرافی حوزه‌ علمیه قم سازمان فرهنگ و ارتباطات

ارسال دیدگاه