هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1153
منتشر شده در مورخ : ۶ آذر ۱۴۰۰
ساعت : 10:58
علامه شیخ محمدجواد شری عاملی

فرزانگان - شماره ۶۸۶

علامه شیخ محمدجواد شری عاملی

شیخ محمدجواد شری عاملی فرزند حاج احمد از فقیهان فعال و فرهیختگان دینی در عرصه تبلیغ و از داعیان اسلام در آمریکا بود که در حدود سال ۱۳۳۰ قمری در قریه خربه‌سلم از توابع بنت جبیل متولد شد.


    تولد:  ۱۳۳۰ ق              
  وفات:  ۱۴۱۵ ق          

  مدفن:  آمریکا

  اساتید: سیدابوالحسن اصفهانی و...

  تألیفات: الشیعه فی قفص‌الاتهام، التعالیم ‌الاسلامیه (انگلیسی)، استطاقات حول‌الاسلام (انگلیسی)، الامام الحسین(ع)  سیدالشهداء؛  عمل‌المسلم  (انگلیسی) و... .

  تولد و کودکی: شیخ محمدجواد شری عاملی فرزند حاج احمد از فقیهان فعال و فرهیختگان دینی در عرصه تبلیغ و از داعیان اسلام در آمریکا بود که در حدود سال ۱۳۳۰ قمری در قریه خربه‌سلم از توابع بنت جبیل متولد شد. خانواده وی بسیار مذهبی و متدین بوده و پدرش از روحیه مبارزاتی بسیار بالایی برخوردار بوده است. دوران کودکی و نوجوانی را در زادگاهش گذراند و با موفقیت تحصیلات مقدماتی را در حوزه‌های علمیه جنوب لبنان طی کرد و صرف و نحو، منطق، بلاغت و بخشی از فقه و اصول را به‌خوبی فرا گرفت.

 اساتید : شیخ محمدجواد بعد از سپری کردن دوره مقدمات راهی نجف اشرف شد. دوران جوانی او در این وادی عظیم ولایت و شرافت سپری شد. و دوره تکمیلی را شامل سطوح عالیه فقه و اصول و اخلاق و فلسفه اسلامی را در حوزه پررونق نجف اشرف به اتمام رسانید و به اجتهاد نایل گردید. اساتید وی که همگی از استادان صاحب‌نام و مشهور بودند، عبارتند از آیات عظام: ۱. سیدابوالحسن اصفهانی، ۲. آقا ضیاء‌الدین عراقی، ۳. میرزا محمدحسین نائینی، ۴. شیخ ابوالحسن مشکینی، ۵. شیخ محمدحسین اصفهانی، ۶. شیخ محمدتقی آملی

 مهاجرت به آمریکا: علامه شیخ محمدجواد شری عاملی بعد از استوار نمودن مبانی علمی خود در نجف اشرف به زادگاهش لبنان مراجعت کرد و تحت عنایت علامه سیدمحسن امین عاملی قرار گرفت و به تبلیغ دین اسلام در جبل عامل پرداخت و پس از مدتی در پی نامه‌ها و دعوت‌های مستمر مهاجران شیعه در آمریکا، جهت نشر و گسترش معارف اسلام و ترویج مذهب اهل‌بیت(ع) به آمریکا رفت و در شهر «دیترویت» ایالت شیکاگو به سرپرستی و هدایت شیعیان و تألیف و خدمات مذهبی و سخنرانی پرداخت که این برهه از حیات وی بیش از چهل سال از زندگی او را در برگرفت. وی در بدو ورود به آمریکا در سال ۱۹۴۹ میلادی احساس کرد، برای تعامل با مردم زبان انگلیسی نمی‌داند. از جهتی سن او اجازه حضور در کلاس‌های زبان را نمی‌داد. از این رو استادِ خود شد و زبان انگلیسی و لاتین را به‌حد عالی آموخت که بعدها همین امر از عوامل موفقیت وافر وی در عرصه تبلیغ معارف دینی به‌صورت شفاهی و مکتوب به‌شمار آمد. آثاری به‌زبان انگلیسی از او باقی است که علاقه‌مندی فراوان مسلمانان آمریکا را در پی داشت و امروزه نیز مورد استقبال و درخور توجه است. علامه شری کسی بود که ندای تشیع را در آمریکا به گوش همگان رساند و مجالس بزرگداشت و عزاداری حضرت امام حسین(ع) را در آن کشور رایج ساخت.

  فعالیت‌های دینی و تبلیغی: مهم‌ترین فعالیت‌های علامه شیخ محمدجواد شری عاملی در آمریکا عبارتند از:
۱. تأسیس مرکز اسلامی معتبر در آمریکا و در شهر دیترویت به‌عنوان اولین مرکز اسلامی و شیعی و بزرگترین مرکز تبلیغی اسلامی که دارای نمازخانه و سالن جلسات محل تدریس زبان عربی و احکام اسلام است.
۲.برگزاری سخنرانی‌ها و نشست‌های علمی برای نشر معارف شیعه و جلسات علمی و سخنرانی‌های علامه شری در طول سی سال در دیترویت. برنامه‌های وی در رادیومحلی آن دیار پخش می‌شد. وی به‌مدت چهارده سال برنامه هفتگی اسلامی رادیو‌آمریکا را اداره می‌کرد.
۳. سفر به مناطق مهاجرنشین آفریقایی در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹ میلادی جهت گسترش آموزش‌های اسلامی. وی ابتدا به کشورهای سیرالئون، تونس و مصر رفت و ضمن کمک به لبنانی‌های مقیم آن دیار، در مجامع علمی و دانشگاه‌ها حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت و با شخصیت‌های تأثیرگذار به گفت‌وگو پرداخت. هم‌چنین به مصر سفر کرد و با جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور وقت مصر دیدار کرد. وی برای تأسیس مرکز اسلامی دیترویت به علامه شری کمک‌های مالی بسیاری کرد. علامه هم‌چنین در دوران حضورش در مصر، با رئیس دانشگاه الأزهر شیخ محمود شلتوت دیدار و گفت‌وگو و اندیشه اتحاد اسلامی را مطرح کرد که بسیار مورد تأیید و استقبال او قرار گرفت و باعث ترغیب وی برای دوری از تعصب و جهل و گرویدن به وحدت عالی اسلامی گردید و توطئه‌های استعمار را به تفرقه‌افکنی بین مسلمانان خنثی کرد.
۴. ایجاد وحدت و روحیه همیاری مشترک در میان اعراب، آفریقایی‌ها و لبنانی‌های ساکن در غرب.
۵. تأسیس بیمارستان کودکان در دیترویت که دارای تجهیزات کامل طبی و خدمات پزشکی و درمانی به اطفال.

  ویژگی‌های سیاسی: علامه به امام خمینی و انقلاب اسلامی بسیار علاقه‌مند بود و تهمت‌های وارده بر انقلاب، امام و شیعیان را رد می‌کرد و با زبان آتشین جواب می‌داد و بر رژیم‌های عربی نهیب می‌زد که کردار شما نسبت به انقلاب اسلامی و شیعیان ایران، غیراسلامی و به‌دور از آموزه‌های قرآنی است. آن عالم از بینش و بصیرت عالی و نافذ در مسایل برخوردار بود و سخنان او در جریان تسخیر لانه جاسوسی خطاب به کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا در حمایت از ایران مشهور است.

  رحلت: سرانجام این عالم آزاده و مجاهد اسلامی و پرچمدار تبلیغ و منادی حقانیت در جهان اسلام و دنیای غرب در ۸۵ سالگی در ۲۸ آبان ۱۳۷۳ شمسی برابر با ۱۵ جمادی‌الثانی ۱۴۱۵ قمری و ۱۹ نوامبر میلادی در دیترویت وفات یافت و پیکر پاکش پس از تشییع با شکوهی از جانب مسلمانان دیترویت، در قبرستانی که خود برای دفن مسلمانان در آن سرزمین ایجاد کرده بود، مدفون گردید.
گلشن ابرار، ج ۱۴، ص ۵۴۶

برچسب ها : شیخ محمدجواد شری عاملی فرزانگان حوزه

ارسال دیدگاه