هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1286
منتشر شده در مورخ : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
ساعت : 12:10
"نادر طالب زاده"؛ مردی از جنس دغدغه و مجاهدت

در گفت‌وگو با تنی چند از اساتید و کارشناسان حوزوی مطرح شد:

"نادر طالب زاده"؛ مردی از جنس دغدغه و مجاهدت

سه تن از اساتید و کارشناسان حوزوی در تجلیل از دهه ها مجاهدت فرهنگی و رسانه ای مرحوم نادر طالب زاده، او را مردی از جنس دغدغه و مجاهدت توصیف کردند که آثار و خدماتش در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار و پربرکت خواهد بود.

عروج شهادت گونه یکی از بزرگترین سرداران فرهنگی کشور آن هم در آخرین جمعه ماه ضیافت الهی و در روز جهانی قدس، بسیاری از شیفتگان انقلاب اسلامی را نه تنها در ایران بلکه در کشورهای جبهه مقاومت اسلامی اندوهگین ساخت. در گفت و گو با تنی چند از اساتید و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی درباره ابعاد شخصیتی و خدمات و آثار ماندگار مرحوم نادر طالب زاده صحبت کرده ایم که چکیده ای از این نظرات و دیدگاه ها را در ادامه می خوانید؛

دشمن شناس و موقعیت شناس بود

حجت الاسلام علی قهرمانی، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه و از اساتید حوزه سواد رسانه با بیان این که دشمن شناسی و موقعیت شناسی از جمله ویژگی های شاخص مرحوم طالب زاده بود، اظهار داشت: برخلاف برخی که مسایل داخلی و گاه مباحث حاشیه ای برایشان مطرح و دغدغه است، ایشان به دنبال پرداختن به مساله دشمن و دشمن شناسی و همچنین چگونگی تقویت جبهه انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل بود.

وی افزود: بر همین اساس، آقای طالب زاده، غرب جغرافیایی را نمی زد بلکه غرب فرهنگی و فکری را می زد و با توجه به شناختی که از آمریکا داشت، به خوبی می دانست که بقیه غربی ها در واقع نوچه های آمریکا هستند، ضمن آن که در برنامه های علمی و فکری و رسانه ای خود از قوی ترین نظریه پردازان و اندیشمندان خود غرب و آمریکا دعوت می کرد و لذا حرف های جدی در همین برنامه ها از جمله در برنامه "عصر" شبکه افق مطرح می شد.

تمرکز برای خدمت به اهداف انقلاب

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: مرحوم طالب زاده هیچ گاه خودش را درگیر بازی های سیاسی و حواشی آن نکرد بلکه خدمت به انقلاب و نظام اسلامی هدف و دغدغه اش بود و همه حواس و توان خود را در این مسیر متمرکز می نمود.

وی اضافه کرد: از دیگر ویژگی های بارز آن هنرمند فرهیخته و استاد مسلم رسانه، اخلاص والای او بود به طوری که سختی ها و مشکلات و کمبود بودجه و امکانات در مقاطع مختلف زمانی به هیچ وجه باعث نشد که از اعتقاد و اخلاصش کم شود. به عقیده بنده، نادر طالب زاده انقلاب و نظام را حیثیت و ناموس خود می دانست برخلاف کسانی که نگاه تجاری و منفعت انه دارند و وقتی خدمات انقلاب به آن ها کم می شود طور دیگری رفتار کرده و صحبت می کنند، اما ایشان حقیقتاً در دفاع از آرمان های دینی و انقلابی اش، اهل مماشات و کم کاری و کم فروشی نبود.

الگویی برای خواص فرهنگی و رسانه ای

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب، فعال فرهنگی نیز بیان داشت: مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خویش می فرمایند که از خواص انتظار می رود که مرزشان را با دشمن مشخص کنند و موضعشان را شفاف بگویند و از دو پهلو حرف زدن بپرهیزند و به نظرم طالب زاده به عنوان یکی از خواص فرهنگی و رسانه ای کسی بود که به صراحت مواضع انقلابی خود را بیان می کرد در عین حال که وارد بازی های جناحی و سیاسی هم نمی شد.

وی همچنین افزود: از جمله برکات ماندگار ایشان این بود که با واسطه و یا بی واسطه باعث تربیت و پرورش صدها فرد در عرصه هنر و رسانه شد و این که با وجود تحریم های بین المللی از جمله از سوی آمریکا، دست از مواضع انقلابی و راه حق نکشید و استوار و ثابت قدم به وظیفه دینی و انقلابی اش از منظر یک مجاهد و فرد دغدغه مند عمل می کرد.

آرمان گرایِ کاربلد

نرجس شکرزاده، پژوهشگر حوزه علمیه خواهران نیز با اشاره به این که مرحوم طالب زاده، به هیچ وجه اهل ظاهرگرایی و شعارزدگی نبود و برایش کار عمیق و تأثیرگذار در راستای آرمان هایش اهمیت و اولویت داشت، ابراز داشت: به همین خاطر در نقدهایش نسبت به نظام سلطه، جریان سرمایه داری و صهیونیسم و ... به سراغ مبانی آن ها می رفت و نه مباحث حاشیه ای که مختص روزنامه نگاری زرد است، ضمن آن که در عرصه هنر و رسانه با آن شناخت درست و موقعیت شناسی خاص خود، نشان داد که واقعاً انسان کاربلدی است، در عین حال که به شدت آرمان گرا و دغدغه مند است.

وی افزود: یکی از دوستان ما در توئیتی نوشته بود که با رحلت حاج نادر طالب زاده، جبهه فرهنگی انقلاب یتیم شد و به نظرم حرف درستی است؛ کسی که از حیث تقوا و بصیرت و البته کاربلدی و رسانه شناسی همچون نامش جزو نوادر روزگار ما بود.

آوینیِ روزگار ما

وی همچنین گفت: در آثار و مستندهای به جای مانده از این چهره فرهیخته، انسان آن چیزی که می بیند، دغدغه مندیِ مخلصانه است و حقیقتاً ایشان را باید آوینی زمانه ی ما توصیف کرد. به نظر بنده، ویژگی بارز آوینی ها و طالب زاده ها این است که سختی ها و مشکلات و محدودیت ها مانع از ادامه مسیرشان در مسیر نیل به حق و حقیقت نمی شود.

وی اضافه کرد: نسل جوان انقلاب باید این چهره ها را الگوی خویش قرار دهد نه کسانی که به ظاهر دم از انقلاب می زنند اما وقتی منافع آن ها به نوعی به خطر می اُفتد یادشان می رود که چه شعارهایی سر می دادند و کجا قرار داشتند.

در دفاع از مبانی انقلاب، اهل مماشات نبود

شکرزاده همچنین بیان داشت: از دیگر ویژگی های مرحوم طالب زاده این بود که در دفاع از مبانی انقلاب اسلامی به خصوص در عرصه مقابله با نظام استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل، اهل تعریض نبود بلکه به صراحت نظراتش را بیان می داشت و هر خدمتی که می توانست انجام می داد.

وی در خاتمه سخنان خود با بیان این که مرحوم طالب زاده، مدافع گفتمان عدالت طلبی و ظلم ستیزی در عرصه بین الملل بود، افزود: به حق ایشان یکی از سرداران جهاد تبیین بود که فقدانش ضربه سختی به جبهه فرهنگی و رسانه ای انقلاب اسلامی است و ان شاءالله دیگر دغدغه مندان و ارادتمندان انقلاب اسلامی بتوانند این راهی که امثال طالب زاده ها فراروی ما گشوده اند را به درستی بپیمایند.

برچسب ها : نادر طالب زاده انقلاب مردم

ارسال دیدگاه