printlogo


printlogo


در سفر هیئت حوزوی به واتیکان برگزار گردید
گفت‌وگوهای ادیانی حوزه علمیه قم با واتیکان
گفت‌وگوهای ادیانی حوزه علمیه و فرانسیسکن‌های واتیکان در مقر فرانسیسکن‌ها، در شهر آسیزی ایتالیا، از مقدس‌ترین شهرهای مسیحیت کاتولیک برگزار گردید.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، هیأت اعزامی حوزه‌های علمیه متشکل از آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین امین‌دین مسئول دفتر ادیان و مذاهب حوزه‌های علمیه در این دور گفت‌وگوها با هیأت عالی فرانسیسکن‌ها، متشکل از عالی‌جناب توماس شیمشاک دبیرکل فرانسیسکن‌ها، برادر سیلوستر بژان استاد دانشگاه و مسئول سابق گفت‌وگوهای ادیانی فرانسیسکن‌ها و برادر آندره مترجم رسمی عالی‌جناب پاپ فرانسیس، در خلال جلسات متعددی به گفت‌وگو نشستند.
در این دور از گفت‌وگوها که به دعوت رسمی فرانسیسکن‌های واتیکان انجام شد، عرصه‌ها و ظرفیت‌های مشترک اسلام و مسیحیت به‌ویژه مشترکات تشیع و فرانسیسکن‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
موضوعات مشترک مورد گفت‌وگو که صرفاً برخی از ده‌ها موضوع مشترک به‌شمار می‌رفت، عبارت بودند از: «عدالت و ظلم‌ستیزی از منظر ادیان»، «فقر و زهد دینی»، «دعا و معنویت در دیدگاه شیعه و مسیحیت»، «حقوق بشر از منظر ادیان» و «نقد حقوق بشر غربی».
اساتید و علمای حاضر در این دور از گفت‌وگو، در ضمن مباحث، در عرصه‌های متنوع دیگری به تبادل نظر پرداخته و به پرسش‌های یکدیگر پاسخ گفتند.
پروفسور سیلوستر به‌شکل مبسوط ضمن تشریح تاریخ فرانسیسکن‌ها و آثار تاریخی شهر آسیزی، توضیحات الهیاتی نسبت به مسیحیت و سینت فرانسیس در قالب تشریح تابلوهای نقاشی و دیوارنگاره‌ها ارائه نمود.

  بازدید از مرکز گفت‌وگوهای ادیانی فرانسیسکن‌های واتیکان
هیئت حوزه‌ علمیه در ادامه برنامه‌های خود در ایتالیا، از مرکز گفت‌وگوی ادیان فرانسیسکن‌های کاتولیک مسیحی در شهر آسیزی ایتالیا بازدید کردند.
مرکز ادیانی فرانسیسکن‌ها با قدمتی بیش از ۵۵ سال، از قدیمی‌ترین مراکز ادیانی مسیحی به‌شمار رفته و در کنار دیگر مجموعه‌های مسیحی، فعالیت‌های شایانی را با رویکرد ادیانی انجام داده‌ است.
مستندات موجود در این مرکز و گزارش‌ها، عکس‌ها، هدایا و تابلوهایی که در مرکز اسناد آن وجود دارد، نشان می‌دهد که در خلال بیش از نیم‌قرن، این مجموعه میزبان صدها هیئت ادیانی بوده و صدها رویداد، نشست و همایش را رقم زده است.
هیئت حوزوی که اولین هیئت رسمی حوزه‌های علمیه می‌باشد که به آسیزی سفر داشته است، به‌گرمی از سوی فرانسیسکن‌ها مورد استقبال قرار گرفت و گزارشی از فعالیت‌ها و رویکردهای ادیانی حوزه‌های علمیه ارائه کردند.
مسئول بخش گفت‌وگوهای ادیانی فرانسیسکن‌ها تأکید کرد: نقاط مشترک میان اسلام و مسیحیت و به‌خصوص شیعه و کاتولیک بسیار زیاد است و متأسفانه تاکنون تعاملات اندکی میان فرانسیسکن‌ها و حوزه‌های علمیه برقرار بوده است. وی ابراز امیدواری کرد: تعاملات فکری، معرفتی و فرهنگی بین آنها تقویت گردد.

 دیدار با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان در مقر واتیکان
هیأت اعزامی حوزه‌های علمیه، در مقر واتیکان با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان ملاقات و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار، مونسینیور ایندونیل جی کودیتوواکو قائم‌مقام شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان، دکتر خالد عکاشه دبیر گفت‌وگوهای ادیانی واتیکان و همکاران سفارت ایران در واتیکان حضور داشتند.
قائم‌مقام شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان، با خیرمقدم به اعضای هیأت، از ادامه گفت‌وگوهای ادیانی حوزه‌های علمیه با واتیکان تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد، گفت‌وگوها علاوه بر زمینه‌سازی برای آشنایی بیشتر، بتواند تأثیرات عملی و ملموسی داشته باشد و پیروان ادیان آسمانی، احساس انس و همکاری بیشتری داشته باشند.
وی یکی از مشکلات مهم بشر معاصر را خشونت‌طلبی و جنگ‌افروزی دانسته و تأکید کرد: همه ادیان باید زمینه‌ساز صلح باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری هم در این دیدار، ضمن تشکر از دعوت به‌عمل آمده، به ویژگی‌های عقلانی، اخلاقی و فطری مکتب اهل‌بیت(ع) اشاره و بیان کرد: نظام اسلامی و علمای شیعه، هم در مقام نظر و هم در مقام عمل، خود را مخالف افراط‌گرایی نشان دادند که مبارزه با داعش از جمله مصادیق آن است.
وی گفتمان مقاومت را راهبردی مؤثر و عینی برای مبارزه با انواع افراط‌گرایی و جریان استکبار معرفی کرد و خواستار موضع‌گیری صریح و مؤثر همه ادیان و نخبگان، نسبت به جنایت و ظلم بر ضد مسلمانان مظلوم فلسطین شد.
معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، ضمن تشریح تعامل ارزنده حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی با اقلیت‌های دینی، گزارشی از فعالیت‌های ادیانی حوزه‌های علمیه در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی ارائه کرد.
دکتر عکاشه دبیر گفت‌وگوهای ادیانی واتیکان نیز در ادامه، ضمن ابراز همدردی با مسلمانان غزه، اظهار کرد: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، جنایتی انسانی است و ما نسبت به مسلمانان، همانند مسیحیان فلسطین نگرانیم و عالی‌جناب پاپ، بارها اعلام موضع کرده و ظلم‌های موجود بر ضد هر انسانی را محکوم کرده است و ما معتقدیم، دو دولت مسلمان و یهودی می‌توانند، در کنار یکدیگر زندگی کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه هم در ادامه، ضمن اشاره به تاریخ حضور مسیحیت در ایران، تصریح کرد: ایران در طول تاریخ، همیشه مأمن و پناهگاهی برای مسیحیان در برابر حملات و هجمه‌های دیگران بوده و آنها نیز، به همزیستی و دوستی با مسلمانان و برخورداری از سلامت و امنیت در ایران معروف بوده‌اند.
وی افزود: برخی از محورهای مطرح‌شده از سوی واتیکان در این سفر، نسبت به گسترش تعاملات، قابل پیگیری است و بعد از این سفر، به مقامات مربوطه منتقل خواهد شد.
گفتنی است، دیدار از کلیسای باسیلیکای سینت فرانسیس، دیدار با خانم پروفسور استفانیا پرویتی شهردار آسیزی، بازدید از مرکز گفت‌وگوی ادیان فرانسیسکن‌های کاتولیک مسیحی در شهر آسیزی ایتالیا، بازدید از کلیسای باسیلیکای سانتاکلارا و همچنین دیدار با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان در مقر واتیکان، از جمله برنامه‌های این سفر علمی و فرهنگی بود.

 دیدار با مجمع کلیساهای شرق واتیکان
همچنین هیئت حوزه‌های علمیه، با مسئولان مجمع کلیساهای شرق در واتیکان نیز دیدار کرد.
در این دیدار که معاون کلیسای شرق واتیکان و مسئول بخش گفت‌وگوی ادیان در محل کلیساهای شرق واتیکان حضور داشتند، معاون مجموعه، ضمن خوشامدگویی و یادآوری دیدار سال گذشته آیت‌الله اعرافی با پاپ فرانسیس در مقر واتیکان، ابراز کرد: تعالیم و نمادهای شیعه همیشه مورد احترام وی بوده است.
وی گفت: از گسترش تنش در جهان نگرانیم و اگرچه ریشه این تنش‌ها عمدتاً سیاسی است؛ اما رهبران ادیان نیز وظیفه و مسئولیت خود را دارند.
معاون کلیسای شرق واتیکان، به مفاهیم رحمت، مودت و اخلاق در شیعه اشاره کرد و انتظار را نیز از مشترکات شیعه و مسیحیت دانست و خواستار همکاری نهادهای دینی برای حل چالش‌های جهانی و مشترک معاصر شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار، ضمن تشکر از روند رو به رشد تعامل حوزه علمیه و واتیکان، گزارشی از آخرین وضعیت حوزه‌های علمیه به‌ویژه رویکردهای ادیانی حوزه ارائه کرد.
وی در ادامه، مشترکات حوزه‌های علمیه و مسیحیت به‌خصوص کاتولیک را برشمرد و راه‌ حل اساسی برای تنش‌زدایی را، عقلانیت، معنویت و فرهنگ مقابله با ریشه‌های اصلی تنش‌زدایی دانست و امنیت انسان‌ها را در اولویت ادیان معرفی کرد.
معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران را مطلوب و افتخارآمیز برشمرد و گزارشی از وضعیت برخی اقلیت‌های مسلمان و شیعی کشورهای دیگر ارائه کرد و وضعیت مسلمانان در فلسطین، بحرین، یمن و نیجریه را نگران‌کننده دانست و خواستار نقش‌آفرینی بیشتر رهبران ادیان در چالش‌های مربوط به اقلیت‌های دینی و مذهبی شد.

 ملاقات با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه لوگانو سوئیس
همچنین هیئت حوزوی با پروفسور رنه، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه لوگانو سوئیس ملاقات و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، ظرفیت‌ها و رشته‌های علمی موجود در دانشگاه لوگانو تبیین گردید.
از سوی هیئت اعزامی از حوزه نیز، ظرفیت‌های علمی موجود در حوزه و رشته‌ها و گرایش‌های موجود و بعضی از موضوعات فلسفی رایج در آن بیان شد.
در پایان جلسه مقرر شد، ضمن بازدید هیئت اعزامی از دانشگاه لوگانو از شهر مقدس قم و حوزه‌های علمیه، راه‌های ارتباط بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.