printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 789
اخبار کوتاه جهان

  آمریکا
آمریکاییها دیگر نمیخواهند برای کشورشان بجنگند: نشریه آمریکایی نوشت: نظرسنجی مؤسسه تحقیقاتی  اشلون اینسایت  (Echelon Insights) که بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی انجام شده، نشان می‌دهد که اگر ایالات متحده وارد یک جنگ بزرگ شود، 72 درصد از بزرگسالان آمریکایی حاضر به خدمت در ارتش نیستند و 7 درصد نیز نسبت به خدمت در ارتش مُرَددند.

 هلند
دستور قطع ارسال قطعات اف-۳۵ به رژیم صهیونیستی: یک دادگاه در هلند طی حکمی، به دولت این کشور دستور داد، صادرات قطعات جنگنده‌های اف-۳۵ به اسرائیل را به‌دلیل جنایت‌های جنگیِ ارتش صهیونیستی متوقف کند.

  بلژیک
طرح بلژیک برای مصادره اموال روسیه در اروپا: فایننشال تایمز: بلژیک طرحی را برای توقیف دارایی‌های مسدود شده روسیه در اروپا به G7 ارائه می‌کند. این رسانه گزارش داد: دولت بلژیک طرحی را به نمایندگان کشورهای غربی و گروه هفت (G7) پیشنهاد کرد که می‌تواند، اجازه مصادره دارایی‌های مسدودشده روسیه در اروپا را به‌نفع اوکراین بدهد.

  ایتالیا
انتقاد تند ایتالیا از رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه: آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا در اظهاراتی، اقدامات اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی پس از حمله ۷ اکتبر حماس را نامتناسب خواند و تأکید کرد: اسرائیل با تلفات غیرنظامی بسیاری که رقم زده است، مرتکب اشتباهی بسیار بزرگ و غیرقابل جبران شده است.

  بحرین
منافع انگلیس مهمتر از منافع شهروندان بحرینی: دولت آل‌خلیفه یک میلیارد دلار به شرکت خودروسازی انگلیسی «مک لارن» برای نجات این شرکت از ورشکستگی پرداخت کرد؛ درحالی‌که نخواست، از شرکت معتبر بحرینی «صنایع أوال خلیج فارس» که اعلام ورشکستگی کرده، حمایت کند.
بدهی عمومی بحرین از مرز 39 میلیارد دلار گذشت: برای اولین بار بدهی عمومی بحرین از مرز 15 میلیارد دینار بحرین، معادل ۳۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار گذشت.

  یونان
یونان ۴۰جنگنده اف۳۵ از آمریکا میخرد: نخست‌وزیر یونان اعلام کرد: نامه وزیر خارجه آمریکا برای تأیید فروش جنگنده اف ۳۵ به یونان را دریافت کرده است. یونان از سال ۲۰۰۹ قصد خرید اف ۳۵ از آمریکا را دارد که تاکنون به‌دلیل وضعیت مالی این کشور به تعویق افتاده است.

  هند
آمریکا اجازه فروش پهپادهای مدرن این کشور به هند را صادر کرد: بنا بر گزارش رسانه‌ها: هند یک قرارداد 4 میلیارد دلاری با آمریکا در این خصوص به امضا رسانده است که نقطه عطفی در خرید تسلیحات آمریکایی در تاریخ هند است؛ زیرا دهلی‌نو تاکنون همواره به تأمین تسلیحات از روسیه متکی بوده است.

  عراق
وداع بانکهای عراقی با دلار: عراق همگام با برنامه دلارزدایی بریکس ۸ بانک خود را از انجام معامله با دلار منع کرد. این کشور ماه‌ها پس از ممنوعیت هرگونه برداشت نقدی به این ارز، دلار آمریکا را منع می‌کند.

  مصر
تهدید تلآویو به تعلیق توافق عادیسازی: رسانه عبری اسرائیل‌هیوم فاش کرد: قاهره، تل‌آویو را به تعلیق توافق عادی‌سازی روابط تهدید کرده است. این رسانه تأکید کرد: عبور آوارگان فلسطینی از مرز و ورود آن‌‌ها به صحرای سینا، می‌تواند توافق عادی‌سازی روابط بین دو طرف را به خطر بیندازد و مصر ورود آوارگان به خاک خود را نخواهد پذیرفت.

  پاکستان
ابطال نتایج انتخابات پاکستان با دخالت ارتش: تسنیم: منابع حزب «تحریک انصاف» می‌گویند: به دنبال پیشتازی طرفداران عمران‌خان در انتخابات پارلمانی پاکستان، نیروهای ارتش به شماری از حوزه‌های رأی‌گیری هجوم برده و در حال ابطال نتایج هستند. ارتش پاکستان به دنبال پیروزی «نواز شریف» در انتخابات این کشور است.

  عربستان
تکذیب ادعای سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: دولت عربستان ادعای سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد. در بیانیه‌ای که عربستان سعودی منتشر کرده، سه شرط برای عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل عنوان شده است؛ از جمله به رسمت شناختن کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی، توقف تجاوز به نوار غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از این باریکه.

 رژیم صهیونیستی
استفاده اسرائیل از سلاح ممنوعه در رفح: مدیر بیمارستان «الکویت»: رژیم صهیونیستی از سلاحی علیه شهر رفح استفاده کرده که از نظر بین‌المللی ممنوعه و نامتعارف است و باعث قطع شدن دست و پاها، آنوریسم مغزی و سوختگی برخی قربانیان شده است. در حملات و بمباران بامداد روز 23 بهمن رژیم صهیونیستی علیه رفح در جنوب نوار غزه، حدود ۱۰۰ نفر شهید و تعدادی نیز مجروح شدند.
نتانیاهو مطبوعات را تهدید به محاکمه کرد: دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، تمامی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تهدید کرد، در صورت انتشار اطلاعاتی از نشست‌های کابینه، محاکمه و مجازات خواهند شد.

  افغانستان
طالبان یک زندانی آمریکایی را با دستیار بنلادن مبادله کرد: العربیه به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد: آمریکا در توافقی با طالبان، یک دستیار افغانستانی اسامه بن لادن، رهبر سابق گروه القاعده را در ازای آزادی یک زندانی آمریکایی در افغانستان آزاد کرده است.