printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 788
اخبار کوتاه جهان

  فلسطین
قطع کمکهای مالی چند کشور به آنروا: آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، استرالیا، فنلاند و هلند، کمک‌های مالی‌شان را به آژانس آنروا که مسئول کمک‌رسانی به آوارگان فلسطینی است، متوقف کردند.
پیدا شدن اجساد 30 شهید با دستان بسته: الجزیره اعلام کرد: اجساد تعدادی از شهدا در مدرسه حمد در شمال نوار غزه در حالی که دستان‌شان بسته بوده، پیدا شده است.

  یمن
دیدار نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه با هیئت انصارالله: 25 ژانویه، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه بوگدانوف، با هیئتی از جنبش انصارالله یمن به رهبری محمد عبدالسلام دیدار کرد. در این گفت‌وگوی تفصیلی، در مورد حل و فصل مسائل همه‌جانبه بحران نظامی- سیاسی یمن که نزدیک به 9 سال است ادامه دارد و همچنین تشدید اوضاع در دریای سرخ و... بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
اخراج کارمندان با تابعیت انگلیسی و آمریکایی از یمن ظرف یک ماه: سازمان ملل تأیید کرد که این سازمان مکاتباتی از انصارالله دریافت کرده است که در آن از کارکنان سازمان ملل با ملیت‌های آمریکایی و انگلیسی خواسته شده است که در مدت یک ماه مناطق تحت کنترل خود را ترک کنند.

  بحرین
خوشرقصی پادشاه بحرین برای آمریکا؛ اعطای مدال درجه یک به فرمانده ناوگان پنجم آمریکا: پادشاه بحرین نسل‌کشی در غزه با حمایت‌های آمریکا را نادیده گرفته و به فرمانده ناوگان پنجم این کشور مستقر در بحرین، مدال درجه یک اعطا می‌کند!
وخامت اوضاع زندانیان بحرین: اوضاع جسمی و روحی زندانیان سیاسی بحرین به‌حدی وخیم است که رژیم آل خلیفه، راضی به مداوای آنان در مراکز بهداشتی خارج از زندان شده است.

  آمریکا
افزایش ۴۰۰ درصدی هزینه حملونقل دریای سرخ: صندوق بین‌المللی پول: هزینه‌های حمل و نقل برای مسیرهای بین اروپا، دریای مدیترانه و چین از اواسط ماه نوامبر، بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.
ایالات متحده دیگر قدرت بلامنازع نیست: ویلیام‌برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا): قدرت‌ گرفتن چین و تقابل‌گرایی روسیه، چالش‌های ژئوپولتیکی دلهره‌آوری را در دنیایی با رقابت‌های راهبردی شدید که در آن ایالات متحده دیگر دارنده برتری بلامنازع نیست، پیش روی ما قرار می‌دهد. فناوری‌های نوظهور از ریزتراشه‌ها گرفته تا هوش مصنوعی و محاسبات کوآنتومی در حال متحول کردن دنیا هستند.
مدرکی از دستور ایران برای حمله به پایگاه در اردن وجود ندارد: منابع اطلاعاتی آمریکا: مدرکی از دستور ایران برای حمله به پایگاه در اردن وجود ندارد. نیویورک‌تایمز به‌نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی شد: درحالی‌که ایران تسلیحات، منابع مالی و گاهی اطلاعاتی را به گروه‌‌های مقاومت ارائه می‌کند؛ اما هیچ مدرکی دال بر تصمیم‌گیری این کشور برای حملات وجود ندارد؛ به این معنی که ممکن است از حملات آگاه نبوده باشد.

  هلند
بزرگترین توافق گوگل با پروژههای بادی دریایی در سواحل هلند: به گزارش رویترز: شرکت فناوری گوگل اعلام کرد: به‌منظور سبز کردن منابع انرژی خود و دستیابی به اهداف محیط زیستی، بزرگترین توافق خرید برق دریای خود را با پروژه‌های بادی دریایی در سواحل هلند امضا کرده است.

  پاکستان
عمران خان نخستوزیر سابق پاکستان به 14 سال حبس محکوم شد: به گزارش منابع رسانه‌ای پاکستان، عمران‌خان نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش بشری بی‌بی در پرونده فساد مالی مربوط به فروش اشیای قیمتی نگهداری شده در خزانه دولتی توشه خانه به 14 سال زندان محکوم شدند

  چین
پرتاب ماهواره صورت فلکی جیلی به فضا: هولدینگ بین‌المللی چینی خودروساز جیلی (Geely)، دومین گروه از 11 ماهواره صورت فلکی جیلی را برای پوشس خدمات ارتباطی ماهواره‌ای خود،  به فضا پرتاب کرد.

  مراکش
مراکش و رژیم صهیونیستی توافقنامه همکاری امضا کردند: مراکش و رژیم صهیونیستی، توافقنامه‌ای برای همکاری در زمینه‌های دفاعی، اطلاعاتی، آموزش نظامی، امنیت و صنعت امضا کردند. مراکش قصد دارد، مجوز ساخت یک پایگاه اطلاعاتی نظامی برای ارتش اسرائیل در شهر افسو که در 180 کیلومتری ماهنیه الجزایر و 68 کیلومتری ملیله اسپانیا قرار دارد، بدهد.

  رژیم صهیونیستی
نامهنگاری صهیونیستها با دادگاه عالی برای کنار گذاشتن نتانیاهو: روزنامه عبری‌زبان هاآرتص گزارش داد: ۱۰ شخصیت صهیونیست با ارسال نامه‌ای خطاب به دادگاه عالی، خواهان اعلام عدم صلاحیت بنیامین نتانیاهو برای باقی ماندن در پست نخست‌وزیری شدند.
رژیم صهیونیستی از کنفرانس امنیتی مونیخ کنار گذاشته شد: شبکه ۱۲ رژیم صهیونسیتی: کنفرانس امنیتی مونیخ تصمیم گرفت که رژیم اسرائیل را از مرحله اصلی این نشست به‌دلیل جنگ جاری علیه ملت فلسطین کنار بگذارد.

  انگلیس
ناوهای جنگی انگلیس، فاقد قدرت آتش برای حمله به اهداف زمینی در یمن هستند: روزنامه تلگراف: هیچ‌یک از ناوشکن‌ها یا ناوچه‌های نیروی دریایی سلطنتی، توانایی پرتاب موشک به اهداف زمینی در یمن را ندارند.
​​​​​​​
  افغانستان
ایجاد هشت اردوگاه آموزشی توسط القاعده در افغانستان: تیم نظارتی سازمان ملل در گزارش به شورای امنیت: القاعده در افغانستان هشت اردوگاه آموزشی از جمله در غزنی، لغمان، پروان و اروزگان ایجاد کرده است. طالبان در تلاش هست تا رابطه‌‌شان با القاعده پنهان بماند. تلاش‌های مقامات طالبان برای محدود کردن برخی فعالیت‌های القاعده، باعث تنش بین طالبان و القاعده شده است.