printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران - شماره 788
اخبار کوتاه ایران

  طرح«شفافیت آرای نمایندگان مجلس» تصویب شد:
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: «طرح شفافیت قوای سه‌گانه» و «طرح شفافیت آرای نمایندگان» در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و تصویب شد.

  افزایش ۵۰ درصدی صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳:
روزنامه نیکی ژاپن: صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۵۰ درصدی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و بیشتر صادرات نفت ایران در این سال، به مقصد چین بوده است.
  پیامک اخطار وزارت راه و شهرسازی به ۳۰۰ هزار مالک مسکن:
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن: بر اساس قانون، وزارت راه موظف است، خانه‌های خالی را شناسایی کرده و خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز در یک سال خالی از سکنه باشند، یا کاربری آنها شناسایی نشده باشد، برای پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی کند. به ۳۰۰ هزار مالک پیامک اخطار داده شد تا با ورود به سامانه املاک و اسکان، اطلاعات خود را تکمیل، تصحیح و تأیید کنند.

  الحاق هواناوهای ارتش به نیروی دریایی بهزودی:
فرمانده نیروی دریایی ارتش: هواناوهای ما به‌زودی به نیروی دریایی ملحق خواهند شد که توانمندی موشکی با برد بلند به آن‌ها اضافه شده است. در ناوگان جنوب توانستیم، توانمندی موشکی خود را چه از نظر تعداد و چه از نظر برد ارتقا داده و برد این موشک‌ها را به ۱۰۰۰ کیلومتر برسانیم.

  سه ماهواره با ماهوارهبر سیمرغ در مدار:
ماهواره‌های «مهدا»، «کیهان 2» و «هاتف 1» با موفقیت توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار قرار گرفتند.

  افزایش ۱۰۰ هزار تومانیِ یارانۀ تشویقیِ طرح کالابرگ:
مرتضوی، وزیر تعاون: با هدف افزایش امنیت غذایی و توسعۀ عدالت اجتماعی، از ۱۷ بهمن‌ تا ۱۷ اردیبهشت‌ سال آینده یارانۀ تشویقیِ ۷ دهک اول درآمدی از ۱۲۰ هزار به ۲۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان جهت دریافت ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی در این طرح حذف شده است.

  نیروگاه هستهای جدید ایران در راه است:
ساخت نیروگاه اتمی سیریک با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این شهرستان و با دستور رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد. این نیروگاه تا سال ۱۴۱۰ به بهره‌برداری می‌رسد و واحد‌های آن، پس از ۵ سال از آغاز ساخت در بازه‌های زمانی ۶ ماهه وارد مدار می‌شوند.

 ایران با یک پله نزول در رتبه 149 شاخص فساد ایستاد:
تازه‌ترین گزارش «سازمان شفافیت بین‌الملل» نشان می‌دهد که عمده کشورهای جهان در سال گذشته، در متوقف کردن فساد ناموفق بوده‌اند. میانگین عدد شاخص روی 43 ثابت بوده است؛ به‌طوری که دوسوم کشورها نمره‌ای  کمتر از 50 داشته‌اند که نشان‌دهنده مشکلات جدی فساد است. امتیاز ایران در این شاخص با یک پله کاهش به عدد 24 رسیده است؛ به‌طوری‌که آن را در میان 180 کشور حاضر در رتبه 149 قرار داده است.

  اقساط وام مسکن برای کارگران کاهش مییابد:
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی: میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن باید به‌گونه‌ای باشد که متناسب با حقوق کارگران باشد تا فشاری بر این بخش وارد نشود. شرایط خاصی برای آنها طراحی شد؛ به‌نحوی که در دو سال اول، قسط این تسهیلات پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باشد و از سال سوم قسط‌ها افزایش پیدا کند.

  طراحی و ساخت پایگاه فضایی چابهار:
رئیس سازمان فضایی ایران: طراحی و ساخت پایگاه فضایی چابهار در فاز اول 40 درصد پیشرفت داشته است و امیدوارم تا سال آینده این پایگاه آماده پرتاب شود. ماهواره‌های «ظفر_2» در سال آینده پرتاب خواهد شد. ماهواره «پارس_1» امسال پرتاب می‌شود، ماهواره «ناهید_2» در سال آینده پرتاب می‌شود.

  سامانه موشکی «شفق» رونمایی شد:
در مراسمی با حضور امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش، از سامانه موشکی ارتقایافته «شفق» و سامانه دید در شب «یوسف» رونمایی شد. موشک بُردبلند شفق، هوشمند و نقطه‌زن بوده و می‌تواند، اهداف را از فاصله ۲۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

  ایران در رتبۀ 10 حوزۀ هوا و فضا قرار دارد:
رئیس‌جمهور: ایران در رتبۀ ۴۵ حوزۀ هوا و فضا قرار داشت؛ ولی امروز در بین ۱۰ کشور مطرح جهان قرار دارد. دشمنان تلاش کردند، با تحریم، ایران را متوقف کنند؛ ولی ۱۱ پرتاب موفق ماهواره، هم تحریم‌ها را شکست داد و هم، طرح انزوای جمهوری اسلامی را با شکست مواجه کرد.

  رونمایی از موشک قدر ۲۹ و پهپادهای جدید ارتش:
موشک بومیِ قدر ۲۹ با برد ۱۵۰ کیلومتر و قابلیت نصب روی انواع بالگردهای ۲۰۶، توسط فرمانده ارتش رونمایی شد. پهپاد انتحاری محرم با سر جنگیِ ۲۵ کیلوگرمی و مداومت پروازیِ ۹ ساعته، پهپاد شناسایی شاهین با مداومت پروازیِ ۴ ساعته و موشک کروز هواپایه حیدر، با برد ۲۰۰ کیلومتری، از دیگر تجهیزات رونمایی‌شده توسط فرمانده ارتش هستند.

  بهبود کیفیت آب آشامیدنی با فناوری نانو ازن:
با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور در محل تصفیه‌خانه ساوه، سامانه نانوحباب با هدف حذف طعم و بوی نامطبوع آب به بهره‌برداری رسید. دهقانی: علت اهمیت این پروژه این است که محصول دانش‌بنیانی است که نتیجه علم و پژوهش نخبگان این سرزمین به‌شمار می‌رود و تمام مردم این شهر را از بهبود کیفیت آب منتفع می‌کند.

  قرارداد ورود ۲ واکسن جدید به کشور:
​​​​​​​
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: قرارداد واردات واکسن‌های «روتاویروس» و «پنوموکوک» برای تزریق در کودکان با کمپانی واردکننده منعقد شده است. طی چند سال گذشته، انستیتوپاستور و سایر تولیدکنندگان در جهت تولید این واکسن‌ها اقداماتی انجام داده‌اند و مجوز بالینی از سازمان غذا و دارو گرفته‌اند. در سال آتی، در جهت حذف هپاتیت‌ سی اقدام می‌کنیم.