printlogo


printlogo


آیت‌الله کعبی
نظریه تمدنی اسلام به جهان معرفی شود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در دیدار اعضای کمیته اجرایی جایزه جهانی شهید صدر(ره) تأکید کرد: نظریه تمدنی اسلام که مبتنی بر حاکمیت الهی است، باید به جهان معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از قم، آیت‌الله کعبی در دیدار جمعی از اعضای کمیته اجرایی و دبیرخانه جایزه جهانی شهید صدر(ره) که در مؤسسه امام خمینی(قد) برگزار شد، بر لزوم معرفی نظریه و دیدگاه تمدنی اسلام به جهان با محوریت تولید، عدالت و کرامت انسانی تأکید و اظهار کرد: روح نظریه تمدنی اسلام، رهبری شایسته الهی به امامت امام عصر(عج) است.
عضو هئیت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هر تمدنی بر پایه یک زیرساخت فرهنگی شکل می‌گیرد؛ اما تمدن غربی که بر مبنای جداسازی دین از حکومت بنیان نهاده شده، امروزه بعد از چند دهه، با چندین مشکل و چالش مواجه شده است که مهمترین آن، الحاد نظری و عملی در غرب بر اثر غلبه اصل سود و لذت، گسست هویت بشری، تجردگرایی و بی‌توجهی به عموم، ایجاد و شکل‌گیری اقلیت ظالم حاکم بر جهان و طاغوت بین‌المللی است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، همچنین طاغوت را محدود به حوزه سیاست و حاکمیت ندانست و شکل‌گیری طاغوت رسانه‌ای و اندیشه‌ای را، از دیگر نتایج حاکمیت تمدن غربی بر جهان دانست و افزود: مسخ هویت انسانی و سخن گفتن از هویت فراجنسیتی برای انسان، از دیگر عواقب تمدن غربی است که در نتیجه آن، به‌جای آنکه انسان جهان را در تسخیر خود داشته باشد، خود به موجود مسخر تبدیل شده است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) در مقام ارائه راه حل برای این بحران‌های اجتماعی در جهان، تبیین گسترده مفهوم قرآنی عمل صالح در مقیاس جهانی را، راهکار مقابله با بحران معنویت، امنیت، هویت و خانواده دانست و افزود: تقویت ایمان و عمل صالح در گستره جهانی، به‌معنای ایجاد نظام اجتماعی اسلام است که در سطح جهانی باید بر اساس محبت، همزیستی و رحمت تعریف شود تا نظامی عادلانه در جهان به‌جای نظم موجود که با نهادهای ضعیفی چون سازمان ملل راه به جایی نبرده است، ایجاد گردد.
آیت‌الله کعبی همچنین در مقایسه تمدن غربی و تمدن اسلامی اظهار کرد: تمدن غربی به علم و عقل بشری بسنده کرده است؛ اما تمدن اسلامی بر جمع علم و ایمان و رجوع به انبیای الهی(قد) به‌عنوان منبعی بالاتر از عقل بشری تأکید دارد؛ چراکه علم صرف و بدون ایمان، در نهایت منجر به ظلم می‌شود؛ اما اگر با ایمان همراه شود، منجر به آزادی همراه با عدالت و بندگی همراه با کرامت انسانی می‌شود.