printlogo


printlogo


آیت‌الله‌العظمی سبحانی در اختتامیه بیست‌و پنجمین همایش کتاب سال حوزه
پژوهش‌ها در راستای رفع خلأهای جامعه و نظام اسلامی باشد
همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، آیین اختتامیه بیست‌و پنجمین همایش کتاب سال حوزه و هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه، با سخنرانی حضرت آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور 12بهمن در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله سبحانی در این همایش اظهار کردند: تاکنون برای بشر ۱۷ تمدن ثبت شده و آنچه که توانسته، این تمدن‌ها را ثبت و ضبط کند، بهره‌گیری از ظرفیت قلم و نوشتن است و اگر قلم نبود، تمدن‌ها به جوامع دیگر و آینده نمی‌رسیدند.
ایشان افزودند: خداوند در قرآن کریم به قلم قسم می‌خورد که این، نشان از اهمیت و ارزش قلم و نگارش است و خداوند با بی‌سوادی و جهالت شدیداً مخالف است.
حضرت آیت‌الله سبحانی بیان کردند: در حدیثی از ائمه معصومین(قد) هست که، صدای قلم نیز در نزد خداوند دارای ارزش است و کسانی که در راه خدا با قلم و نوشتن و پژوهش، جهاد می‌کنند، در نزد خداوند دارای ارزش و جایگاه رفیع هستند.
این مرجع تقلید با اشاره به پیشتازی مسلمانان و شیعیان در دانستن اهمیت قلم و نوشتن، تأکید کردند: امیرالمؤمنین(ع) و شاگردان ایشان که از افتخارات شیعیان هستند، همه شاگردان ائمه معصومین(قد)، پیشتاز و فعال در نوشتن بودند و همیشه قلم به دست داشتند.
حضرت آیت‌الله سبحانی وارد شدن احادیث غیرصحیح و اسرائیلیات را، حاصل قلم به‌دست نگرفتن و مسئله منع احادیث نبوی دانستند و عنوان کردند: این مسئله ننوشتن احادیث نبوی و منع نقل و کتابت احادیث به‌مدت طولانی بود که سبب از بین رفتن بسیاری از احادیث نبوی و وارد شدن احادیث غیرصحیح و اسرائیلیات به روایات شد.
این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت قلم و پژوهش در عصر کنونی و سیره علمای گذشته در خلق آثار مورد نیاز جامعه اظهار کردند: سیره علمای سابق ما در گذشته این بود که خلأها را شناسایی کرده و با پژوهش‌هایی، خلأها را پر می کردند و باید در عصر کنونی نیز، پژوهش‌های ما در راستای برطرف کردن خلأهای موجود جامعه و نظام اسلامی باشد.
ایشان افزودند: سیره علمای گذشته برای ما، درس است تا از پژوهش‌های غیرهدف‌دار و تکراری پرهیز شود و باید ملزومات رسیدن به این نتایج در حوزه‌های علمیه فراهم گردد.
حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان تأکید کردند: باید در حوزه‌های علمیه مرکزی مشخص و معین شود تا پایان‌نامه‌های پژوهشی به مرحله چاپ و انتشار رسیده و در اختیار علاقه‌مندان، پژوهشگران و افراد جامعه قرار گیرد.

  لزوم پیوست پژوهشهای حوزوی به تبلیغ
آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه هم در این همایش، با اشاره به فرارسیدن سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: در پی آمدن انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه دارای نقشی بی‌همتا و بی‌بدیل است.
وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جمع‌بندی دقیق و جامع از حقایق انقلاب اسلامی است و رهبر انقلاب در این بیانیه، انقلاب اسلامی را آغازی از صفر دانستند که این انقلاب، از صفر شروع شد و امروز باید این مسئله مورد توجه ما باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در قبل از انقلاب اسلامی، هیچ جنبشی به جامعیت انقلاب اسلامی ایران نبود و همه آنها درون‌مایه‌های ضعیف داشتند که نمی‌توانستند، الگویی برای انقلاب اسلامی باشند؛ درحالی‌که انقلاب اسلامی دارای مایه‌های قوی و حماسه‌ای نو بود که تحقق پیدا کرد.
امام جمعه قم افزود: انقلاب اسلامی برآمده از متن مردم و رهبری آن بود و هیچ کس نمی‌تواند بگوید انقلاب اسلامی برای ماست؛ چراکه هیچ سهامداری برای انقلاب اسلامی به‌جز مردم و امام راحل(قد) نیست و این رهبری امام و تبعیت مردم از فرمان امام خمینی(قد) بود که سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد و هیچ جریانی در این امر سهیم نمی‌باشند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با یک هدف اجتماعی بود اظهار کرد: همه این اهداف پایه‌های رویی انقلاب اسلامی بود؛ اما پایه‌های باطنی آن، برآمده از روح و درون‌مایه اسلام و اندیشه اصیل اسلامی با قرائت از اجتهاد بود.
وی افزود: انقلاب اسلامی، تنها مربوط به ایران اسلامی نیست؛ بلکه پیام آن، برای همه بشریت معاصر است و تصور غلطی می‌کنند، کسانی که اعتراض دارند که چرا ایران از برخی از جریان‌ها و کشورها حمایت می‌کند.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در همه عالم، پیام ناب انقلاب اسلامی و اندیشه گهربار امام راحل(قد)، مشتری دارد و این نفوذ، از جنس بعثت رسول گرامی اسلام(ص) است؛ نه از جنس سلطه و اشغالگری.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه، با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ادامه راه انقلاب اسلامی، بر دوش اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه است تا نیازهای آینده نظام اسلامی را با روش‌های مناسب برطرف کنند.

 ارسال آثار از ۱۱ کشور به دبیرخانه همایش
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری دبیر علمی بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه نیز در این همایش، با ارائه گزارشی از این همایش، اظهار کرد: این همایش ناظر به آثار ارسالی پژوهشگران در سال ۱۴۰۱ است و در تولید کتاب، ۱۰۳۱ اثر با ۱۵ درصد رشد و در رساله‌های علمی، ۳۲ درصد را شاهد بودیم.
دبیر علمی بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه، بین‌المللی بودن را یکی از امتیازهای این همایش دانست و عنوان کرد: از 11 کشور خارجی (هند، نیجریه، کنگو، کنیا، عراق، سوریه، افغانستان، تونس، پاکستان، الجزایر و بوسنی) به این همایش ارسال آثار را شاهد هستیم که از تعداد ۱۸۷۵ اثر ارسالی طلاب و فضلای دیگر کشورها، حدود ۷۰ اثر امتیاز لازم را کسب کرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، با اشاره به محورهای ویژه کتاب سال حوزه بیان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مسائل مربوط به خانواده، محیط زیست و هوش مصنوعی، از جمله محورهای ویژه کتاب سال حوزه است.
وی با اشاره به شرکت پررنگ خواهران طلبه در همایش کتاب سال حوزه، گفت: از خواهران طلبه ۲۶۴ اثر به همایش کتاب سال ارسال شده است و تعداد ۸ اثر از آنان برگزیده شده که این امر، بیان‌گر رشد ۴۰ درصدی خواهران در این همایش است.
گفتنی است، در این همایش از مقام فاخر آیت‌الله‌العظمی محمد فاضل لنکرانی(ره) و نیز سه ناشر تجلیل شد. همچنین کتاب «باز‌اندیشی عدالت اجتماعی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی در این دوره کتاب سال حوزه برگزیده شد.