printlogo


printlogo


آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره)  
صهیونیست‌ها دشمن تمام بشریت هستند
مقدمه: غیرت دینی و بصیرت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی(قد) و حساسیت ایشان نسبت به مقدسات و مبانی و شعائر دینی و دل‌سوزی ایشان نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کشور و امور جهان اسلام و شیعیان، درسی است که می‌تواند، الگویی برای دیگران به‌خصوص آزاداندیشان جهان باشد. متن پیش رو، منتخبی از بیانات، بیانیه‌ها و مواضع معظم‌له در خصوص حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم اشغال‌گر صهیونیستی است.

  قتل عام کودکان غزه و فلسطین با کدام منطق؟!
آیت‌الله‌العظمی صافی در کتاب اصالت مهدویتف از جهت موافقت با فطرت و سنن عالم خلقت به‌مناسبتی منطق نظا‌م‌های استبدادی و رفتار مستبدانه حاکمان خودکامه و زورگورا محکوم می‌کند و می‌نویسد:
کدام انسان است که با این‌همه مظالم و ستمگرى‌ها موافق باشد؟ و کدام انسان است که با صرف این بودجه‌هاى تسلیحاتى سنگین و کمرشکن که براى حفظ رژیم‌ها و مرزهایى است که در اثر تقسیم دنیا به مناطق سلطه و نفوذ طاغوت‌ها و حزب‌ها و گروه‌هاى طاغوتى برقرار شده است، موافق باشد؟ و کدام انسان است که تقسیم ملل دنیا را به غالب و مغلوب و سلطه‌گر و زیرسلطه و استضعاف‌گر و استضعاف‌شده و پیشرفته و عقب‌مانده، وجداناً قبول داشته باشد؟
این آوارگان فلسطین و این مسلمانان که در فلسطین و غزّه و سواحل رود اردن و جنوب لبنان زندگى مى‌کنند، طبق چه قانون فطرت‌پسند، باید مورد این‌همه جنایات وحشیانه حکومت دست‌نشانده و تحمیلى اسرائیل قرار بگیرند؟ و این پشتیبانى بى‌دریغ آمریکا از این‌همه ظلم و شرارت و قتل‌عام کوچک و بزرگ و زن و مرد، چه توجیهى غیر از ماهیت صهیونیستى حکومت آمریکا دارد؟1

  تقابل اسلام و کفر در صحنه و عرصه فلسطین
تجاوز رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه، نمونه بارزی از تقابل اسلام و کفر است و جنایاتی که از صهیونیست‌ها در غزه صادر می‌شود، از اتفاقات نادر تاریخ است و متأسفانه این ددمنشی و کشتار مردم بی‌دفاع در نوار غزه از طرف کسانی سر می‌زند که خود داعیه تمدن و حقوق بشر دارند. عدالت و حقوق بشری که دشمنان اسلام از آن دم می‌زنند، همین است که امروز در سرزمین غزه انجام می‌شود و زنان و کودکان بی‌دفاع را به خاک و خون می‌کشند.
اگر یک میلیارد ونیم مسلمان جهان، یک‌صدا الله‌اکبر و لا اله الا الله بگویند و با هم اتحاد کنند، اسرائیل از بین می‌رود.
این  بی‌تفاوتی‌ها  و  بی‌غیرتی‌ها (سکوت برخی سران عرب در قبال جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه)  از سوی ما محکوم است و سلاطین عرب با این سکوت به مردم  بی‌گناه غزه خیانت  می‌کنند. جنایاتی که صهیونیست‌ها در غزه می‌کنند، همواره در تاریخ جریان داشته و سوابق سوء آن موجود است.
اگر در سرزمین‌های اسلامی، سکوتی نسبت به مسائل محوری جهان اسلام دیده می‌شود، همه به عملکرد سران آنجا باز می‌گردد؛ وگرنه ملل مسلمان در قبال مقدسات خود اهل سکوت نیستند.
حل قضیه فلسطین را در اقتدا و پیروی از مکتب حسینی است. مسئله فلسطین، مسئله امام حسین(ع) است و فلسطینی‌ها  اگر بخواهند موفق شوند، باید از قیام اباعبدالله الحسین(ع) درس بگیرند.
مکتب امام حسین(ع) دانشگاه فراگیری است که تمامی اقشار مختلف جامعه، از یک مرجع تقلید تا یک روستایی شاگرد آن هستند.2

  جنایات رژیم صهیونیستی نتیجه سکوت حاکمان اسلامی
جنایت رژیم صهیونیستی در غزه نتیجه سکوت بعضی سران کشورهای اسلامی است. اگر همه مسلمانان جهان با هم متحد شوند، مسأله فلسطین به‌راحتی حل خواهد شد.
روز ‌به روز رژیم صهیونیستی با انجام جنایت‌های مختلف، قساوت قلبی و وحشی‌گری خود را به نمایش می‌گذارد. این جنایت اوج وحشی‌گری و خباثت رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان داد؛ لذا کسانی که امروز در صحنه‌های بین‌المللی از رژیم صهیونیستی حمایت و پشتیبانی می‌کنند و نمی‌گذارند، مردم دنیا آنها را سرجای‌شان بنشانند، اینان نیز خود در جنایات رژیم صهیونیستی شریک هستند.
این رژیم جنایت‌کار از سالیان پیش به چنین جنایت‌هایی دست می‌زد و از همان زمان برنامه ظلم و ستمشان نسبت به مظلومان وجود داشته و هم‌اینک نیز ادامه دارد.
خوشبختانه ملت‌های مسلمان در طول تاریخ با حرکت‌های مردمی خود این جنایت‌ها را محکوم کرده‌اند؛ اما سران بعضی از دول اسلامی که خودفروخته و مزدور هستند، در این مسئله کوتاه آمده‌اند و دلیل اصلی کوتاهی آنان، وابستگی به بیگانگان است.
اگر همه مسلمانان جهان با هم متحد شوند، مسئله فلسطین به‌راحتی حل خواهد شد؛ ولی برخی تنها به حرف و اظهار نظر اکتفا می‌کنند که سبب تأسف جهان اسلام است و  متأسفانه امروز سازمان کنفرانس اسلامی موجودیتی ندارد؛ چراکه نمی‌تواند، از مظلومان جهان آن‌طور که باید حمایت کند.
متأسفانه بعضی از آنان نیز گروهای خود‌فروخته به اجانب هستند؛ درحالی‌که باید از اسلام و مسلمانان جهان دفاع کنند و موجودیت خود را به اثبات برسانند.
مسلمانان بر سر غیرت بیایند و متوجه شوند که «الاسلام یعلوا ولایعلی علیه» و سران کشورهای اسلامی بدانند، با چه کسانی دوستی می‌کنند.
این جنایت را به‌شدت محکوم می‌کنیم و به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(عج) این مصیبت بزرگ را تسلیت می‌گوییم؛ زیرا اول کسی که از ضعف مسلمانان متأثر می‌شود، شخص حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه است.3

  استفتاء و پاسخ آن درخصوصحکم معامله کالاهایصهیونیستی استفتاء:
بسمه تعالی محضر مبارک مرجع تقلید شیعیان آیت‌الله‌العظمی صافی!
 با اهدای سلام و آرزوی طول عمر برای حضرت‌عالی، احتراماً نظر شریف خود را در خصوص معاملات مستقیم یا غیرمستقیم با شرکت‌های اسرائیلی و صهیونیستی بیان بفرمایید.
پاسخ:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
خرید محصولاتی که موجب تقویت صهیونیست بشود، حرام است.
والله العالم/ 17 محرم‌الحرام 1430/ لطف‌الله صافی

  چرا خامُشى اى مسلمان....؟!
محکومیت جنایات مردم مسلمان فلسطین و غزه به زبان شعر
ببین بر فلسطین که مانند بُوسنى‏
دچار جنایات مستعمرین است‏
پیام حسین شهید این‌چنین است‏
که حرّیّت و دین و ایمان، قرین است‏
بیایید با ما به کوى شهادت‏
که دین، خوار ظلم یزید لعین است‏
مسلمان بُوَد دشمن ظلم و عدوان‏
مسلمان، هوادار و سرباز دین است‏
مسلمان، شجاع و صریح و تواناست‏
به مال و به ناموس مردم، امین است‏
بیای÷ید در سایه پـرچم دین‏
کز اشرار و آفات، حصن حصین است‏
بکوشید در حفظ احکام قرآن‏
که برنامه برتر و بهترین است‏
دلیر و فداکار و مردانه خیزید
که اسلام بى‏یاور و بى‏معین است‏
بگیرید تصمیم و دشمن بکوبید
اگر عزمتان محکم و آهنین است‏
به اخلاص کوشید و حقّ را پرستید
که اخلاص سرمایه‌ سالکین است‏
بسوزید بنیان کفر و ستم را
اگر ناله و آهتان آتشین است‏
بگیـرید درس فداکـارى از ما
که مجد و نجات و ترقّى در این است‏
شدم کشته تا دین حق زنده سازم‏
مرا این‌چنین قتل، فتح مبین است‏
بکوبید مستکبران را که دنیا
خراب از ستم‏هاى مستکبرین است‏
نترسید از نـخوت و کبر آنان‏
خدا ناصر و یار مستضعفین است‏
چرا خفته‏‌اى اى مسلمان؟ بپا خیز!
که دشمن تو را روز و شب در کمین است‏
چرا خامُشى اى مسلمان که اسلام‏
گرفتار سر پنجه‌ مفسدین است‏
ضعیفان، پریشان و محروم و مظلوم‏
زمین سر به سر طعمه مترفین است‏
چرا ننگ بر خود پسندى و خوارى؟
تو را مُلک عالم به زیرِ نگین است‏
چرا گشته تعطیل، احکام اسلام؟
پر از کفر و از جهل و بدعت، زمین است‏
به ذلّت چو تن داده‏اى این‌چنین شد
مسلّط به تو ظلم و طغیان و کین است‏
اگر غیرت و همّتت هست برجا
چرا خانه‏ات در کف ملحدین است‏
ببین بر فلسطین که مانند بُوسنى‏
دچار جنایات مستعمرین است‏
بزن چنگ بر دامن آل‌طه(ص)
که عترت چو قرآنِ حبل‌المتین است‏
لطف‌الله صافی

  اهانت به انبیاء و بیداری امّت اسلام
در پی اهانت صهیونیست‌ها به پیامبر اسلام(ص)، در صفر المظفر 1418ه.ق  حضرت آیت‌الله صافی در پیام تفصیلی، ضمن تبیین ابعاد شنیع این خیانت و فاجعه عظیم هتک حرمت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، اقدامات ضد انسانی و وحشی‌گری صهیونیست‌ها در فلسطین و غزه  و حامیان و نوکران حلقه‌به‌گوش رژیم اشغالگر را محکوم نموده و امت اسلامی را برای مبارزه با این رژیم فاسد فراخوانده است. متن بیانیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جهان اسلام از اهانت بسیار بزرگ و نابخشودنی صهیونیست‌ها به مقام اقدس پیامبر عظیم‎الشأن خدا حضرت خاتم الأنبیاء(ص) غرق در التهاب، اضطراب و خشم و نفرت و انزجار است.
حرکت‎های اسلام‎ستیزی صهیونیسم - که حمایت‌های بی‎قید و شرط آمریکا، هر روز چهره قبیح و شنیع نو و تازه‌ای را از خود نشان می‎دهد- حرکت علیه تمام اصول عالیه و استحقار و استضعاف عموم ملل و جوامع انسانی است.

  سابقه اهانت به انبیای الهی(ع)
آنچه در فلسطین اشغالی از اهانت به مقدّسات شریفه مسلمین اتفاق افتاده، اهانت به مجد و شرف و عزّت همه انسان‌هاست؛ همه باید در برابر این وحشی‎گری‎ها بپا خیزند و جهانیان را از کبر و تفرعن و برتری‎جویی صهیونیزم نجات دهند.
این اهانت بزرگ، از این دشمنان خدا، بی‎سابقه نیست. آنان نسبت به پیامبر بزرگ خدا، حضرت مسیح علی نبیّنا و آله و علیه‎السّلام، همواره با وقیح‎ترین اهانت‌ها، مواضع پست و پلید خود را نشان داده، به آن ملتزم بوده و هستند. تسلیم و خضوع عالم مسیحیت و سکوت کلیسا در برابر آن‌ها و پشتیبانی دولت‎های مسیحی، آنها را جسورتر ساخته که پا را از مقام اقدس مسیح فراتر گذارده، به مقام اقدس پیامبر اعظم اسلام(ص)، جسارت و اهانت می‌نمایند.

  مسلمانان بیدارند
اگر مسیحیت و کلیسا و اگر حتی آمریکا، با همه دعوی استعلالی که دارد، در استضعاف صهیونیزم قرار گرفته و ننگ تبعیت و بردگی آن‌ها را پذیرفته‎اند، مسلمانان غیور در سراسر جهان با تمام توان و قدرت، این برنامه‎های ضدّ انسانی صهیونیزم را محکوم کرده، تا زوال و نابودی رژیم غاصب فلسطین برای مقاومت و عمل ایستاده‎اند.

  همه بپا خیزند
​​​​​​​
ما از عموم مسلمانان جهان، از سران دینی و رهبران فکری، از علمای حرمین شریفین، از زعمای جامع ازهر، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان عالم اسلام می‎خواهیم، در برابر این حرکت بسیار موهن اقدام نمایند و با تدابیر لازم برای نجات فلسطین و قدس شریف از سلطه صهیونیزم، تکالیف اسلامی و انسانی خود را انجام دهند و بالأخص از حکومت‌های کشورهای مسلمان‎نشین، از آن‌ها که باب مصالحه با رژیم غاصب فلسطین را گشوده و از آنها که اخیراً به فکر برقراری روابط اقتصادی با آن‌ها افتاده‎اند، از آن‌ها که به‌صورت علنی یا سرّی مرتبط هستند یا معاهده نظامی با آن‌ها بسته‎اند، می‎خواهیم که احساسات و عقاید ملّت‌های خود را محترم شمارند، در برابر این اهانت عکس‎العمل نشان داده و رسماً روابط خود را با آن رژیم قطع نمایند.
در خاتمه عزّت و سربلندی و مزید مجد و عظمت مسلمانان را از خداوند قادر متعال مسألت دارم؛ [وَللهِ العِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنینَ].

 
  صهیونیستها دشمن تمام دنیا هستندآیت‌الله صافی گلپایگانی(قد) در دیدار شیخ اکرم برکات؛ نماینده سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان
پیروزی حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی، پیروزی حقی بود که به‌واسطه ایمان نیروهای حزب‌الله محقق شد و همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید این پیروزی را برای خود بدانند.
این شکست برای اسرائیلی‌ها خیلی مفتضحانه بود و آنها اصلاً احتمال چنین شکستی را نمی‌دادند و اگر بتوانند، درصدد جبران آن هستند.
دوستان رژیم صهیونیستی همچون آمریکا و انگلیس از هیچ‌گونه کمکی به اسرائیل دریغ نمی‌کنند و رهبران حزب‌الله باید با اتخاذ مواضع و تصمیمات حکیمانه برای اتفاقات احتمالی برنامه‌ریزی کنند.
متأسفانه برخی مسلمانان در جریان جنگ 33 روزه، طوری حرف می‌زدند که انگار خواهان پیروزی اسرائیل بودند که این امر، ناشی از جهل آنها به سیاست جهانی و توطئه‌های شوم استکبار علیه جهان اسلام است.
..............................................

 
   منابع1. کتاب اصالت مهدویت صفحه ۶.
2. بخشی از بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1388.
3. در یدار با اعضای ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی(قد) استان قم.