printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 786
اخبار کوتاه جهان

  رژیم صهیونیستی
احتمال قوی فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی:
روزنامه عبری «اسرائیل‌هیوم» در گزارشی از زمزمه احتمالی خروج اعضای ائتلافی کابینه خبر داد و نوشت: بنی‌گانتز مدت‌هاست که تصمیم گرفته، از کابینه جنگ استعفا دهد و اکنون تنها چیزی که نیاز دارد، بهانه است. یائیرلاپید، رهبر ائتلاف مخالفان در کنست نیز اذعان کرده: من حاضرم با گانتز به هر نحوی همکاری کنم.

  فرانسه
اذعان وزیر خارجه فرانسه به داشتن حق یک کشور مستقل برای فلسطینی
ها: استفان سژورنی، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: فلسطینی‌ها حق حاکمیت و تشکیل یک کشور را دارند. فرانسه به تعهد خود برای رسیدن به این هدف وفادار خواهد بود.

  روسیه
اگر دامنه جنگ گسترش یابد اول لندن را میزنیم: آندری گورولیوف، ژنرال بازنشسته که در حال حاضر نماینده پارلمان روسیه است، می‌گوید: این کشور برای یک جنگ بزرگ و عظیم آماده می‌شود. ما قطعاً این جنگ را با حمله به پاریس، ورشو و یا برلین شروع نخواهیم کرد؛ بلکه نخستین حمله به لندن خواهد بود. بسیار واضح است که تهدیدی که بر جهان سنگینی می‌کند، از جانب آنگلوساکسون‌ها می‌آید.

  آمریکا
رامپ به تمام شبکه
های تلویزیونی اصلی آمریکا حمله کرد: ترامپ: شبکه‌های NBC، CBS، ABC، CNN MSDNC و فاکس‌نیوز همه به‌طور مرتب اخبار جعلی منتشر می‌کنند. همه شبکه‌های اصلی آمریکا به‌نفع منافع بایدن کار می‌کنند.

ترامپ به پرداخت ۸۳ میلیون دلار محکوم شد: دادگاهی در نیویورک در رسیدگی به پرونده شکایت از دونالد ترامپ به اتهام آزار جنسی یک زن نویسنده در دهه ۱۹۹۰، رئیس جمهوری سابق آمریکا را مقصر شناخت و او را به پرداخت مبلغ نجومی ۸۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار خسارت محکوم کرد.

مسئله ایران به یکی از موضوعات انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تبدیل شود: بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا ضمن مطرح کردن ادعای بی‌پایه و اساس نقش ایران در تحولات اخیر خاورمیانه عنوان کرد: جمهوری‌خواهان باید این امر را به یکی از موضوع‌های انتخابات ریاست جمهوری تبدیل کنند.

  انگلیس
کمک اطلاعاتی انگلیس به اسرائیل با پروازهای جاسوسی:
روزنامه انگلیسی Declassified UK متخصص سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی نوشت: نیروی هوایی انگلیس از ابتدای دسامبر گذشته تاکنون، ۵۰ پرواز شناسایی از قبرس در آسمان غزه برای کمک به اسرائیل با هدف نجات گروگان‌ها انجام داده است.
*قطع برق ۱.۴ میلیون خانوار انگلیسی به‌دلیل عدم پرداخت قبض: موسسۀ تحقیقاتی «سیتیزن ادوایس» اعلام کرد: از ماه نوامبر برق بیش از ۱.۴ میلیون خانوار انگلیسی به‌دلیل اینکه قبض برق‌شان را پرداخت نکرده‌اند، قطع شده و در خاموشی به‌سر می‌برند. هزینۀ برق در انگلیس نسبت به سال ۲۰۲۱، ۴۰ درصد افزایش داشته است.

  ایرلند
ایرلند از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه حمایت کرد:
«مایکل مارتین» نخست‌وزیر دولت ایرلند با محکوم ‌کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، اعلام کرد: این کشور هم از پرونده شکایت دولت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی بابت نسل‌کشی مردم فلسطین در دیوان دادگستری بین‌المللی (لاهه) حمایت می‌کند و قصد پیوستن به آن را دارد.

  فلسطین
تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش؛ طرح جدید کاخ سفید: بعد از آنکه نتانیاهو راهکار ۲ دولتی را رد کرد، دولت بایدن از طرح جدیدی برای پیشبرد این ایده رونمایی کرد. بایدن گفت: نتانیاهو با همۀ راهکارهای ۲ دولتی مخالف نیست. چندین راهکار ۲ دولتی وجود دارد؛ مثلاً بعضی از کشورهای عضو سازمان ملل ارتش ندارند و بعضی هم محدودیت‌هایی دارند!

  چین
رد درخواست آمریکا برای عملیات علیه حوثیها از سوی چین: فایننشال تایمز: در ماه‌های اخیر ایالات متحده چندین‌بار از چین خواسته است تا در عملیات علیه حوثی‌ها در دریای سرخ شرکت کند؛ ولی پکن این درخواست را رد کرده است.

   اسپانیا
حمایت اسپانیا از تصمیم دیوان بین
المللی دادگستری لاهه: پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا: ما از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال می‌کنیم و از دو طرف می‌خواهیم، اقدامات موقت صادرشده را اجرا کنند.

  آلمان 
تأسیس اولین حزب اسلامی به
نام MPD در آلمان: مسلمانان، اولین حزب اسلامی آلمان به‌نام MPD را تأسیس کردند. احتمال می‌رود که این حزب ۷٪ آراء را از آن خود کند. این حزب می‌خواهد که در انتخابات ۲۰۲۴ رسماً شرکت کند.

  سازمان ملل
ارجاع رأی دیوان لاهه به شورای امنیت:
دبیرکل سازمان ملل متحد، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی را به‌عنوان یک تصمیم قضایی بین‌المللی، به شورای امنیت ارسال می‌کند.

اوگاندا از قاضی خود در دادگاه لاهه اعلام برائت کرد: آدونیا آیباره سفیر اوگاندا در سازمان ملل متحد جمعه‌شب، از قاضی این کشور که در دادگاه لاهه به‌نفع رژیم صهیونیستی رأی داد، اعلام برائت کرد و  تأکید نمود: تصمیم این قاضی در دادگاه لاهه بیانگر موضع دولت این کشور نیست.

  قطر
​​​​​​​ قطر و هند در آستانه امضای قرارداد گازی بلندمدت و ارزانتر: شرکت انرژی قطر درپی امضای قراداد بلندمدت فروش گاز طبیعی مایع به هند، به قیمت ارزان‌تر و شرایط انعطاف‌پذیرتر از قراردادهای کنونی است. به‌گفته منابع آگاه، شرکت‌های هندی با «قطرانرژی» بر سر شرایط به توافق رسیده‌اند. مدت زمان این قرارداد، دست‌کم تا پایان ۲۰۵۰ عنوان شده است.