printlogo


printlogo


فصل چهارم: حمایت و پشتیبانی

1. پیگیری طرح هدفمندی مرکز خدمات
2. حمایت‌های مالی
3. اعمال شاخص موجودیت گروه جهادی در طرح رتبه‌بندی واحد‌های آموزشی
4. ایجاد بخش صدور گواهی برای جهادگران در پیشخوان
5. اعمال شاخص جهادی بودن در نخبگان.

   پشتیبانی علمی و محتواییمطالعه و آنالیز کامل مجموعه تولیدات جهادی دانشجویی

یکی از عوامل مهم در پیشرفت و موفقیت مجموعه‌های فرهنگی، تعامل با دیگر مجموعه‌های همسو و استفاده از تجربیات و تولیدات آن‌هاست. بنابراین دبیرخانه جهادگران حوزوی، مجموعه تولیدات بسیج دانشجویی با موضوع جهاد خدمت‌رسانی در قالب 83 کتاب و جزوه را توسط کارشناسان پژوهشی دبیرخانه مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار داد تا ضمن مشخص شدن سطح کیفی تولیدات، از تجربیات آن‌ها استفاده کرده و در مرحله بعد، نواقص و خلأها با مشارکت طرفین برطرف شود.

بررسی و ویرایش مجموعه احادیث مربوط به خدمترسانی (موسوعه)
در بین کتب حدیثی موجود، جای خالی مجموعه‌ای که تمام احادیث پیرامون خدمات‌رسانی اجتماعی در آن گرد‌آوری شده باشد، حس می‌شود. جمع‌آوری و کتابت این مجموعه(موسوعه) در سال‌های قبل، توسط دبیرخانه برون‌سپاری شده بود که خروجی اولیه آن، به دبیرخانه تحویل داده شد. این خروجی اولیه نیاز به بازنگری اساسی داشت که در طی یکسال گذشته، حدود یک چهارم این مجموعه، مورد بازنگری و ویرایش قرار گرفت.

تکمیل اصلاحات دوره عمومی آفلاین آشنایی با فعالیتهای جهادی
قریب به دو سال قبل، با تلاش دبیرخانه جهادگران حوزوی و با دعوت از اساتید دارای تجربه در عرصه‌های جهادی، ضبط دوره آفلاین مدیریت گروه جهادی انجام شد؛ اما احتیاج مبرم به اصلاحات در تدوین کلیپ‌ها، انتشار این دوره را متوقف کرده بود؛ در سال گذشته، اصلاحات مورد نیاز بر روی کلیپ‌ها اعمال شد و برای بارگذاری در سایت مهارت‌خانه طلاب، به واحد مربوطه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تحویل داده شد.

احصای مقالات مرتبط با موضوع خدمترسانی
در راستای ترویج گفتمان خدمت‌رسانی و تقویت مبانی این حرکت ارزنده، استمرار در ارائه پژوهش‌ها، مقالات، یادداشت‌ها و... امری ناگزیر است.
پیرو این مسئله، کارشناسان پژوهشی دبیرخانه، از میان پایان‌نامه‌ها و رساله‌های حوزوی، آثار جشنواره‌های مختلف علمی و مجموعه پژوهش‌های موجود در پایگاه‌های علمی مختلف در فضای مجازی، به انتخاب و آرشیو پژوهش‌های مرتبط پرداخته‌اند تا در زمان مناسب مطالب را با تدوین مجدد و به‌انحای مختلف انتشار دهند. همچنین قریب به 80 عنوان موضوع پیشنهادی جهت تحریر پایان‌نامه و رساله احصا شده است.

بستههای ایدهبخش
یکی از خلأهای جدی در بین بسیاری از گروه‎‌های جهادی باانگیزه، نبودن ایده کافی جهت انجام خدمات با بیشترین حجم اثرگذاری است. به‌همین دلیل دبیرخانه جهادگران حوزوی، اقدام به تهیه بسته‌های ایده‌بخش نمود. بسته‌های ایده‌بخش به‌صورت مختصر و کاربردی، راهکارهای عملیاتی جهت خدمت‌رسانی مؤثرتر را به گروه‌های جهادی ارائه می‌دهد. تا کنون 4 بسته ایده‌بخش در این دبیرخانه تولید و در اختیار جهادگران حوزوی قرار گرفته است.

تأمین و انتشار محتوای صوتی، کلیپ، پوستر و عکسنوشته
در راستای تقویت مبانی، ترویج روحیه و انگیزه جهاد خدمت‌رسانی میان طلاب، از ابتدای سال 1401 محتوای بالغ بر 300 کلیپ پادکست و پوستر، در موضوعات ذیل آماده و به معاونت روابط عمومی دبیرخانه تحویل داده شد:
سخنان اهل‌بیت(ع) در باب خدمت‌رسانی؛
سیره عملی اهل‌بیت(ع) در باب خدمت‌رسانی؛
سخنان علما و بزرگان در باب خدمت‌رسانی؛
سیره علما و بزرگان در باب خدمت‌رسانی؛
پوستر: 525؛
بارگذاری خبر سایت: 400؛
بارگذاری کلیپ در سایت: 50؛
آپارات: 55.
و...

   تفاهمنامهها و همکاریها-
ابلاغ تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی؛
- ابلاغ تفاهم‌نامه با جامعة المصطفی(ص)؛
- مشارکت با طرح نذر سبز مادری؛
- مشارکت با بنیاد خیرین؛
- مشارکت در رویداد ملی همه با هم (دفتر ریاست جمهوری)؛
- مشارکت با اردوی سازندگی جامعة المصطفی(ص) در عید 1401؛
- مشارکت با کارگاه هنری مثال؛
- فراخوان پویش ملی درخت‌یاری.

   همکاری در جشنواره صدسالگی حوزه
در راستای تولید محتوای مرتبط با جهادگران حوزوی، دبیرخانه جهادگران حوزوی اقدام به همکاری با جشنواره صد‌سالگی حوزه کرد. در ابتدا قریب به 20 عنوان مقاله به دبیرخانه جشنواره صدسالگی حوزه پیشنهاد شد که از میان آن‌ها، 5 موضوع به تصویب رسیده و طلاب پژوهشگر به نوشتن مقاله در موضوعات مصوب پرداختند. در آخر از هر موضوع تنها یک مقاله که توسط داوران دبیرخانه انتخاب گردید، به دبیرخانه جشنواره صدسالگی حوزه ارسال شد.

   همکاری با بسیج دانشجویی در جشنواره ملی جهادگران
طی جلسات مشترک با بسیج دانشجویی و جمع‌بندی صورت‌گرفته، جشنواره ملی جهادگران در دو بخش تخصصی و هنری میان طلاب و دانشجویان سراسر کشور برگزار شد. در این جشنواره، 330 اثر از جانب طلاب به دبیرخانه ارسال شد؛ همچنین  حدود 400 اثر ادبی جهت انتخاب و ارسال به مرحله نهاییِ داوری، مورد ارزیابی قرار گرفت.
در آیین اختتامیه این جشنواره که در سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد، دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزوی، در قسمت نهاد‌های قادر بر پشتیبانی حضور یافت و به تشریح فعالیت‌ها و خدمات این دبیرخانه به گروه‌های جهادی پرداخت.

   همکاری با خبرگزاری
​​​​​​​رسا
به‌همت دبیرخانه ستاد حوزوی مواجهه با حوادث غیرمترقبه و با مشارکت خبرگزاری رسا، نشست «بررسی عملکرد و اقدامات گروه‌های جهادی طلاب در زلزله شهرستان خوی» در تاریخ دوشنبه 15 اسفند 1401 در سالن جلسات شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.