printlogo


printlogo


فصل دوم: ترویج و گفتمان‌سازی

با عنایت به فلسفه وجودی گروه‌های جهادی، یعنی بسیج کردن مردم برای پیشرفت و آبادانی کشو ر و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عمومی کردن گفتمان جهادی، این مجموعه در تلاش است، با ایجاد بسترهای مورد نیاز برای خدمت‌رسانی، راه‌اندازی پویش‌های متنوع خدمت‌رسانی و همچنین تبلیغ هنرمندانه دستاورد‌های جهادگران اقشار مختلف جامعه؛ به‌و‌یژه جوانان را از نعمت خدمت‌رسانی و اقدام جهادی بهره‌مند نماید.
یکی از مهم‌ترین اهداف دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه، ترویج فرهنگ جهادی در میان طلاب و تبدیل آن به گفتمان است. از جمله اقدامات دبیرخانه برای تحقق این مهم، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

   پایگاه اطلاعرسانی جهادگران حوزوی و کانال ایتا
پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی در بستر وب و در پیام‌رسان داخلی ایتا، مرجعی برای تمامی طلاب جهادی است. تمامی اخبار، فراخوان‌ها و ... در این بستر انتشار پیدا می‌کنند؛ محلی برای جمع‌آوری اطلاعات جهادگران حوزوی به ساده‌ترین شکل و مکانی برای انتشار محصولات تولید‌شده توسط دبیرخانه.
نمای کلی سایت
• دارای 42 فرم فعال برای جمع‌آوری اطلاعات جهادگران حوزوی؛
• بیش از 26000 نفر بازدیدکننده داشته که بیش از 144000 صفحه را بازدید کرده‌اند؛
• بیش از 550  صفحه نوشته‌شده و بیش از 40 صفحه طراحی‌شده دارد؛
• بیش از 2900 عکس در سایت بارگذاری شده است.

   تولیدات جریانساز (نشریه، عکسنوشت، کلیپ صوتی)1. تولید مجموعه 7 جلدی منظومه جهادی
پیرو فرمایش و انتظار مقام معظم رهبری از فعالان جهادی، در رابطه با انتشار منظومه معرفتی اسلام پیرامون تعاون در کار نیک، انفاق و نفع رساندن به مردم و همچنین تقویت مبانی و اندیشه جهادی با نگاه به منابع دینی و معارف حیات‌بخش اسلامی، دبیرخانه جهادگران حوزوی طی یکسال اخیر، مجموعه‌ای را تنظیم و منتشر کرد. عناوین این مجموعه عبارت‌اند از: سیره و گفتار اهل‌بیت(ع)، سیره و گفتار علما، رهنمودهای امامین انقلاب، تکه‌سخنرانی‌های صوتی اساتید و بزرگان، سخنان مدیر محترم حوزه‌های علمیه (آیت‌الله اعرافی).
این مجموعه 7 جلدی چهل‌گانه که منظومه جهادی نام‌گذاری شده، پیرامون جایگاه و اهمیت خدمات‌رسانی اجتماعی جمع‌آوری شده است.
از خصوصیات برجسته منظومه جهادی، می‌توان به مختصر‌بودن مطالب و جذابیت بصری آن برای مخاطبان اشاره کرد.

2. ترجمه محتوای گرافیکی به ده زبان
170 تولید محتوا و 30 عدد پوستر نهایی
با توجه به اهمیت ترویج الگوی خدمت‌رسانی در سطح بین‌الملل و اشتیاق طلاب و دانشجویان غیرایرانی نسبت به تبلیغ و گسترش این حرکت، محتوای گرافیکی دبیرخانه جهادگران که به زبان فارسی(و بعضاً با متن عربی) است، برای مخاطبان بین‌الملل قابل استفاده نمی‌باشد. به‌همین دلیل مجموعه محتوای گرافیکی به ده زبان رایج جهان (انگلیسی، فرانسوی، تایی، اردو، سواحلی، اندونزیایی، بنگالی، تاملی، چینی، روآندایی) ترجمه شد و حتی‌الامکان در کار گرافیکی نیز از تصاویر بومی و نزدیک به ذائقه مخاطبان استفاده گردید.
​​​​​​​
3. تولید و انتشار نشریه خط جهاد
ترغیب مدارس علمیه به تأسیس گروه جهادی که از اهداف دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی است، متوقف بر انگیزه‌سازی برای مسئولان، طلاب و اساتید آن است. بدیهی است این امر نیز، متوقف بر تبیین نسبت هویت طلبگی با خدمات اجتماعی و به‌طور کلی تبیین جایگاه خدمت‌رسانی در دین است.
از این‌رو نشریه خط جهاد، با هدف گفتمان‌سازی و جریان‌سازی خدمت‌رسانی در حوزه علمیه، ترویج و تعمیق محتوای جهادی و تثبیت هویت جهادی بین طلاب به‌صورت ماهانه، به‌همت جمعی از طلاب جهادی در سه قالب روزنامه دیواری (قطع 2A)، مطالعه (قطع 3A تاشو) و نسخه دیجیتال مناسب تلفن همراه طراحی و منتشر می‌شود که از طریق تارنمای جهادگران حوزوی قابل دسترسی می‌باشد.
تاکنون 14 شماره از این نشریه منتشر شده است.
4. دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزوی، با هدف ترویج گفتمان جهادی، اقدام به تولید و انتشار کلیپ‌های صوتی به‌صورت هفتگی نموده است؛ موضوع این کلیپ‌ها در مورد اهمیت خدمات‌رسانی اجتماعی به مردم است که از سخنرانی علما و سخنرانان برجسته ساخته می‌شود.
مدت زمان این کلیپ‌ها بین 1 تا 2 دقیقه و محتوی آن به‌صورت خلاصه و گلچین‌شده می‌باشد تا مخاطب در کم‌ترین زمان، بیش‌ترین استفاده را ببرد.