printlogo


printlogo


فصل اول: رشد و توانمندسازی

از جمله اقداماتی که در راستای رشد و توانمندسازی گروه‌های جهادی توسط دبیرخانه انجام شد، درست کردن سایت کارگاه رسانه بود. در این سایت، آموزش تولید آثار هنری و چندرسانه‌ای، بارگذاری لایه‌بازهای طراحی‌های انجام‌شده توسط دبیرخانه و بازنشر طراحی رسانه‌های مختلف با موضوع خدمت‌رسانی ارائه می‌شود.

   الف) تولیدات محتوایی  1. مجموعه جزوات کاربلد
نظر به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ارائه «منظومه معرفتی اسلام» در موضوع خدمت‌رسانی، واحد علمی دبیرخانه، خود را موظف به تولید محتوای مورد نیاز در همین راستا نموده است.
اگر مطالب مورد نیاز فعالیت‌های جهادی را به دو بخش نظری و عملی تقسیم کنیم، «کاربلد» متکفل آن بخشی از مطالب است که کاربردی و عملیاتی به حساب می‌آیند و قرار است، به مهارت‌های جهادگران بیفزاید.

  2 . درسگفتار دوره تجربهنگاری
از آن‌جا که استفاده از تجربیات گروه‌های جهادی کمک شایانی به برگزاری هرچه بهتر اردو‌های جهادی دیگر می‌کند، دبیرخانه، اقدام به تولید درس گفتار دوره تجربه‌نگاری کرده است. این مجموعه که آموزش مقدماتی تجربه‌نگاری‌ا‌ست، برگرفته از ارائه اساتید دوره تجربه‌نگاری خاوه (تابستان 1401) می‌باشد که بعد از پیاده‌سازی و ویرایش، جهت استفاده جهادگران تدوین گشته تا جهادگرانی که موفق به شرکت در این دوره نشده‌اند، بتوانند با مطالعه این مجموعه، محتوای ارائه‌شده را فرا بگیرند و گامی دیگر در جهت توانمندسازی خودشان بردارند.

3. اینفوی مدرسه مطلوب جهادی
   ب) ویدئوهای آموزشی
1. مهارتخانه طلاب دوره مقدماتی تصویر گواهی
به‌منظور آموزش جهادگران حوزوی، به‌همت دبیرخانه، دوره عمومی آشنایی با فعالیت‌های گروه‌های جهادی به‌صورت مجازی آماده شد و در سایت مهارت‌خانه طلاب بارگذاری گردید لذا جهادگران حوزوی می‌توانند، با گذراندن آن علاوه بر یادگیری، گواهی دوره را نیز دریافت نمایند.
سرفصل‌های دوره عبارتند از:
تشکیلات در کارهای جهادی؛
کارگاه گزارش‌نویسی جهادی؛
خدمت و تبلیغ در بحران‌ها؛
اقتصاد مقاومتی؛
آسیب‌های اجتماعی؛
اثر فعالیت‌های جهادی؛
کیفیت حضور در فضای مجازی؛
خدمت‌رسانی در آیات و روایات؛
نسبت کارهای جهادی با شبکه امامت.
اساتید توانمند این دوره عبارتند از:
استاد استقامت، استاد جلالوند، استاد مرادی، استاد جلالی، استاد رنجبر، استاد علیخانی، استاد کاظم‌زاده، استاد مهدیان و استاد میرمحمدیان.
لینک دوره مجازی در مهارت‌خانه: karbordi.ismc.ir/course

   ج) رویدادهای آموزشی
1. دوره تجربهنگاری در روستای خاوه در نزدیکی شهر مقدس قم
این دوره تحت عنوان آموزش تجربه‌نگاری در تاریخ 29 خرداد الی 2 تیر 1401 در روستای خاوه استان قم با اهداف زیر برگزار شد:
- مستند‌سازی تجربیات عملی گروه‌های جهادی؛
- تربیت مربی و نشر فرهنگ تجربه‌نگاری در میان طلاب جهادی؛
- ارتقای کمی و کیفی گروه‌های جهادی در عرصه تجربه‌نگاری؛
- اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات گروه‌های جهادی برتر جهت بهره‌برداری دیگر گروه‌ها؛
- غنی‌سازی دانش بومی گروه‌های جهادی.
شرکت‌کنندگان این دوره 40 طلبه جهادگر، دارای رزومه پژوهشی و نویسندگی بودند که از میان 130 متقاضی، بعد از انجام مصاحبه، انتخاب شدند.
در این دوره آموزشی 14 استاد حضور یافته و سرفصل‌های ذیل را ارائه نمودند:
- تاریخچه و آشنایی با جایگاه و اهمیت تجربه‌نگاری؛
- انواع مختلف تجربه‌نگاری فرهنگی؛
- طرح‌نویسی در تجربه‌نگاری؛
- روش‌های مستندسازی و جمع‌آوری داده‌ها در تجربه‌نگاری؛
- روش‌های نظم‌بخشی به داده‌ها؛
- روش نگارش یادداشت‌های علمی؛
-روش‌های توزیع و ترویج نتایج تجربه‌نگاری
- روش‌های تثبیت و استمرار تجربه‌نگاری در گروه‌های جهادی؛
- معرفی چند نمونه از تجربه‌نگاری‌های صورت‌گرفته در گروه‌های جهادی.
در پایان دوره، به مخاطبان تکالیف عملی داده شد تا با تکمیل آن، گواهی پایان‌دوره دریافت نمایند.

2. اجلاسیه مدیران مدارس علمیه جهادی کشور در مشهد مقدس
این دوره 4روزه با حضور 90طلبه جهادی فعال از سراسر کشور و 20مدیر مدرسه علمیه جهادی به‌طور مشترک با دانشجویان جهادگر برگزار شد. هدف از برگزاری این دوره، ارتقای دانش و گسترش تعامل و هم‌افزایی میان جهادگران حوزوی و دانشگاهی بود.
طلاب حاضر در دوره آموزشی مشهد مقدس، با سرفصل‌های ذیل آشنا شدند:
- نحوه تعامل با گروه‌های جهادی غیرطلبگی؛
- فعالیت تبلیغی در اردوهای جهادی دانشجویی؛
- آشنایی با مجموعه‌های حامی گروه‌های جهادی.
مدیران مدارس علمیه جهادی نیز، طی جلساتی فشرده به‌مدت 15 ساعت، منشور مدرسه علمیه مطلوب جهادی را تدوین نمودند؛ در این منشور که حاصل تجربیات میدانی مدیران مدارس علمیه جهادی بوده است، تعریف، آثار جهادی شدن یک مدرسه، در شئون مختلف آن، راهکارها و اصول جهادی شدن مدارس علمیه مورد تشریح قرار گرفته است. علاوه بر آموزش‌ها و جلسات اختصاصی برای طلاب، با همکاری بسیج دانشجویی میان طلاب و دانشجویان جهادگر چند بوم مشترک برگزار شد و فعالان جهادی هر منطقه و استان، در راستای تعامل بیشتر و بهتر، با یکدیگر به گفت‌وگو و مشورت پرداختند.
همچنین در این دوره از حضور چهره‌های علمی و سیاسی، همچون: استاد رحیم‌پور ازغدی«عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» و دکتر مدنی«معاونت توسعه امور روستایی و مناطق محروم کشور» استفاده شد.

3. سومین رویداد تخصصی جهادگران حوزوی در لواسان
سومین رویداد تخصصی جهادگران حوزوی به‌مدت ۴روز با حضور ۱۱۰ نفر از مسئولان گروه‌های جهادی حوزوی از سوی دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه برگزار شد. طلاب جهادی علاوه بر هم‌افزایی در موضوعات و عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی، از حضور اساتید گران‌قدر حوزه و دانشگاه بهره‌مند شدند.
در این رویداد مباحث و موضوعاتی از جمله «پوشش اقدامات جهادی در فضای مجازی»، «طرح‌نویسی»، «بازیابی هویت خدمات اجتماعی در سیره علما»، «مسئله‌یابی و فرایند حل مسئله»، «هم‌اندیشی سند فعالیت جهادی»، «مدل فعالیت جهادی منطقه‌محور»، «آسیب‌های اجتماعی با نگاه ویژه به زندان»، «ارائه و مباحثه الگوهای موفق موضوعی»، «گروه جهادی، تشکیلات کارآمد» و «نقش حرکت‌های جهادی در گام دوم انقلاب» توسط اساتید برجسته ارائه شد.

4. دوره تخصصی رابطین استانی
این دوره آموزشی و توجیهی که سومین نشست تخصصی دبیران استانی جهادگران حوزوی محسوب می‌شد، به‌مدت دو روز با حضور 20 نماینده استانی، در شهر مقدس قم برگزار شد (16 و 17 اردیبهشت 1401).
در این فرصت مخاطبان از آموزش‌های تخصصی در رابطه با:
- تعامل مؤثر با فعالان جهادی و گروه‌های جهادی بومی؛
- افزایش مشارکت و هدفمند نمودن فعالیت گروه‌های جهادی حوزوی در استان؛
- عرصه‌های تخصصی جهادی قابل اجرا در استان‌ها بهره‌مند شدند.
​​​​​​​
5. نشست مسئولین امور گروههای جهادی
به‌منظور ارتباط بیشتر مسئولین استانی و شهرستانی امور گروه‌های جهادی حوزوی سراسر کشور و آموزش‌های لازم به آنان، اولین نشست پیرامون این موضوع، در شهر مقدس قم در مجتمع یاوران مهدی(عج) به‌مدت 2 روز برگزار شد.
در این نشست به دعوت دبیرخانه جهادگران حوزوی، جمعی از کارشناسان سازمان بسیج دانشجویی، بسیج سازندگی، هلال احمر، ستادهای راهبردی حوزه‌های علمیه و بنیاد علوی مطالب مربوطه را ارائه کردند.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلین علیزاده، مشاور و مسئول حوزه ریاست حوزه‌های علمیه، مهمان ویژه این نشست بودند.